quote:
Op maandag 29 oktober 2012 23:49 schreef HeavenSmiles het volgende:[..]
De punten die ik opsomde zijn gebaseerd op feitelijke gegevens, hoewel uit mijn hoofd herinnerd: via Google kun je overal al die zaken wel feiten en statistieken vinden van betrouwbare afkomst (bv. CBS).
Ik wil toch even reageren op jouw punten. Dat is dus wederom vanuit mijn perspectief, maar vaak gebaseerd op statistieken, onderzoeken of andere gegevens. Als je ze kunt ontkrachten of nuanceren hoor ik dat graag
[..]
Dit is gebaseerd op de visie dat met minder autorijden mensen ineens niet meer mobiel zouden zijn - en dat andere vormen van vervoer niet of minder zouden kunnen bijdragen aan de economie. Dat klopt niet. In de 19e eeuw werd de trein gezien als brenger van vrijheid en welvaart. Twee eeuwen later is het spoornet nog altijd een belangrijk deel van het Nederlandse infranetwerk. Als er minder wordt autogereden (bv. omdat het te duur wordt, wat voor fossiele auto's onvermijdelijk zal worden), zullen mensen langzaamaan dichterbij hun werk gaan wonen en vaker met het OV reizen - waarop het OV (samen met de overheid) kan inspringen door capaciteit te vergroten en 'missing links' in het netwerk aan te vullen. Uiteraard geldt dat niet voor alles en iedereen (voor sommige beroepen is een auto absoluut noodzakelijk), maar het gaat hier even om het totaalplaatje.
Waar je aan voorbij gaat is dat de trein al twee eeuwen bestaat en de auto in zijn huidige vorm nog niet.
quote:
[..]
Het is wetenschappelijk aangetoond dat fietsers blijer aankomen op hun werk dan automobilisten.
Dat is biologisch wel te verklaren dmv endorfinen enzo. Ik heb het echt niet alleen over werk. Ik heb het ook over sociaal leven of rijden voor de ontspanning.
quote:
[..]
Als niet-autobezitter kan ik mijn sociaal leven perfect overhouden. Ik kom overal te voet, te fiets en met het OV. Bovendien reis ik goedkoper, veiliger, gezonder en duurzamer. Dit is een gevalletje omdenken.
Jij misschien wel ja. Ik niet. Als je sociaal leven door NL verspreid zit, wil je zaken kunnen combineren. Ik kan er wel komen met fiets of OV, maar dat duurt vele langer dan met de auto. Het OV, en dan met name de trein, brengt je namelijk van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet moet zijn. Als je al die verloren tijd meerekent, wat geen vrije tijd, maar reistijd is, kan ik dat eenvoudig wegstrepen tegen al die zogenaamde verloren tijd op mijn
w-afstand.
quote:
[..]
Als je alleen reist is de auto nooit goedkoper dan het OV, zelfs niet als je voltarief reist (wat je overigens nooit doet als je regelmatig met het OV reist). Wat betreft wonen: zeker, dat zou op dit moment voor sommigen een probleem zijn. Ik heb het dan ook over de lange termijn. Wederom is het wetenschappelijk aangetoond dat mensen dichterbij hun werkplek of werkplekken gaan wonen als autorijden duurder wordt. Dat biedt milieuvoordelen, maar ook voor die personen zelf: minder tijd kwijt aan reizen, meer tijd voor dat sociaal leven waar je het over had
en meer geld over.
Ik ben met fietsen meer tijd kwijt dan met de auto, dus ik hou niet per se meer tijd over.
Ook je kostenaspect gaat niet op: ik rij een auto die me netto 22 cent per km kost, alles bij elkaar (mrb, onderhoud, brandstof etc.). Hoe meer ik rij, hoe voordeliger (want vaste lasten worden uitgesmeerd). Als ik kijk naar mijn
w-verkeer, dan ben ik met de auto 2 euro per retourreis voordeliger uit. Da's bij 220 werkbare dagen per jaar 440 euro! Met het OV ben ik bovendien, variërend van het moment waarop reis (spits vs. niet-spits) tussen de 30 en 60 minuten langzamer op de plek van bestemming.
Verhuizen zou een optie zijn, maar dan moet ik voor m'n sociale leven weer meer km's maken. Nog even los van het feit dat het verhuizen ook niet gratis is.
quote:
[..]
Dat klopt, maar dat neemt niet weg dat autorijden alsnog slecht is. Je hebt geen weerwoord gegeven op mijn punten over directe en indirecte doden ten gevolge van autoverkeer.
Dat punt kan ik ook moeilijk weerleggen, want de cijfers liggen er. Het is vooral het perspectief waar je het in wil zien: jaarlijks overlijden er ook tig mensen tijdens hun werk, moeten we dat dan ook maar afschaffen? Diverse ongelukken moeten ook niet zozeer qua oorzaak gezocht worden in het verkeer, maar ook simpelweg de stupiditeit van mensen. Als je ziet wat sommigen uithalen, kun je daar moeilijk de automobilist de schuld van geven.
Het klinkt misschien hard, maar dat hoort er allemaal bij. Als je dat niet wil, moet je niet deelnemen aan het verkeer. Bovendien zijn er ook vaak genoeg ongelukken met bussen en vrachtverkeer. Minder frequent dan met auto's, maar wel vaak met meer impact (denk ik, geen cijfers van).
quote:
[..]
Nee, maar mensen die naar hun werk kunnen fietsen omdat ze dichtbij hun werk wonen hebben veel minder reistijdverlies. Als je ver van je werk woont en met de combinatie fiets/OV reist kun je het OV-gedeelte gebruiken om te werken (of iets leuks doen waar je zelf van geniet; boek lezen of gewoon slapen of whatever).
Sommige mensen kunnen dat ja. Ik heb het wel eens geprobeerd maar verder dan nutteloos uit het raam staren kom ik niet. Niet echt een zinvolle besteding van je reis, wel? Dat jij het kan, betekent niet dat het opgaat voor iedereen.
Bovendien gebeurt het in de spits vaak genoeg dat je moet staan. Daar gaat de mogelijkheid tot laptopwerk.
quote:
[..]
Ja, helaas werden al die kilometers fietspaden nodig omdat het aantal fietsers dat in de jaren '70 overleed t.g.v. ongevallen enorm hoog was. Er werd toen geprotesteerd met spandoeken als "Stop de kindermoord". Het resultaat zijn vrijliggende fietspaden in het hele land, autoluwe binnensteden en goed OV in diezelfde steden.
Verder blijkt uit onderzoek dat fietsinfrastructuur per kilometer de maatschappij minder kost dan een autorijbaan omdat laatstgenoemde een stuk breder zijn en meer onderhoud behoeven, maar ook omdat eerstgenoemde bijdraagt aan volksgezondheid, verkeersveiligheid en meer mensen op de fiets.
En als je het bekijkt per gebruiker, en niet per km? Want eigen moet je het per hoofd van de bevolking zien, dat zijn immers de belastingbetalers.
quote:
[..]
Ik vrees dat als je alle onkosten van autorijden bij elkaar optelt, de automobilisten van Nederland het nog steeds niet allemaal betalen. Van "baten" kan dan moeilijk sprake zijn.
Dat vrees je, maar kun je dat ook onderbouwen? Jaren terug is al eens becijferd dat automobilisten bij elkaar goed zijn voor zo'n 16 miljard aan autogerelateerde belastingen per jaar, maar dat maar ongeveer 30% daarvan teruggaat naar de automobilist.
Voor 13 miljard kun je een hoop mensen verplegen die een arm breken bij een ongeluk.
quote:
Wat betreft geluidsoverlast: op de meeste spoorlijnen komt een paar keer per uur een trein langs. De piekbelasting is dan even hoog, maar het gemiddelde decibelniveau is vele malen lager dan een drukke autoweg. Ik heb zelf letterlijk langs een drukke spoorlijn gewoond en ik had nog steeds meer last van het continu autogeraas dan van die treinen die langsdenderden. ..
Dat is jouw beleving. Ik heb op enkele meters van een drukke doorgaande weg gewoond en had nergens last van.
quote:
En volksgezondheid is een kwestie van algemeen belang (want een gezonder volk presteert ook economisch beter) en onderlinge solidariteit. Autorijden kent teveel nadelen. Overigens moet je je echt niet achtergesteld voelen want naar de autoinfrastructuur gaat de laatste jaren echt veel geld en dat is ook echt niet goedkoop.
Je doet net alsof het een gunst aan de automobilist is, maar het is simpelweg noodzaak. Doe het niet, dan nemen de files en ongelukken toe, met alle economische schade tot gevolg. Laten we eerlijk zijn: de enige reden dat geïnvesteerd wordt is om de economie overeind te houden, echt niet om de burger blij te maken.
quote:
Aaaah, dat zou ik dan weer niet doen, da's sneu. Laatst nog iemand bijna per ongeluk zo geraakt, had het pas in de gaten toen ik stil stond. Leuk meisje, nog even excuses gemaakt