abonnement Unibet Coolblue
pi_118616626
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 12:26 schreef Goddelijker het volgende:
Zo kwam ik laatst bijna achterop een andere auto terecht, omdat deze op een voorrangsweg (bord stond 10 meter voor de fietsoversteek) vol op z'n rem ging om een fietser te laten oversteken. :{
Als er een auto achter me zou zitten (zeker als 'ie zit te drukken), doe je het natuurlijk niet (tenzij de fietser simpelweg niet stopt :P). Je moet altijd rekening houden met het totale verkeer.
  dinsdag 30 oktober 2012 @ 12:30:26 #202
248821 Rauw.
op je bord.
pi_118616673
In Duitsland zijn de voorrangsregels op rotondes anders, daar heeft gewoon iedere voetganger/fietser voorrang, daar ben ik wel heel erg voor omdat de regels "in de voorrang" en "uit de voorrang" te onduidelijk zijn voor gemiddelde mens.

Neemt niet weg dat onnodig voorrang geven gewoonweg gevaarlijk is. Duitsers die hun regels ook meenemen naar Nederland zie ik dan ook regelmatig met een Nederlander in de kofferbak staan bij rotondes.
"Wie niet voelen wil, moet maar luisteren"
pi_118616704
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 12:26 schreef Goddelijker het volgende:
Zo kwam ik laatst bijna achterop een andere auto terecht, omdat deze op een voorrangsweg (bord stond 10 meter voor de fietsoversteek) vol op z'n rem ging om een fietser te laten oversteken. :{
Ook leuk, mensen die een fietser voorrang verlenen, terwijl ze op een dubbele rijbaan rijden. Dus de automobilist links rijd gewoon door...

quote:
10s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 12:20 schreef FalleNk810i het volgende:

Nou, ik weet niet. Maar alle elektrische auto's die uitgebracht zijn, zijn echt gedrochten. Behalve die in het hogere segment. Maar dan is het weer jammer dat ze in zo'n auto een elektrische motor hebben gestopt :')
Ach, dat is een andere insteek. Het gaat mij niet om de snelheid, maar om het gemak. En als ik elektrisch zou kunnen rijden, in een auto die er leuk uit ziet, en ik er ook nog mee op vakantie kan (die elektrische generator auto's zijn wel leuk hoor!) dan ben ik helemaal gelukkig!

(een voorbeeld van het systeem wat ik bedoel is deze: http://www.chevrolet.nl/modellen/volt/, maar ik vind een sedan niets...)
pi_118616774
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 12:30 schreef Rauw. het volgende:
In Duitsland zijn de voorrangsregels op rotondes anders, daar heeft gewoon iedere voetganger/fietser voorrang, daar ben ik wel heel erg voor omdat de regels "in de voorrang" en "uit de voorrang" te onduidelijk zijn voor gemiddelde mens.
Klopt ja, hoe we dat met rotondes hier zo hebben weten te verkloten zeg...

Het idee is dus (zoals je weet):
- Binnen de bebouwde kom hebben fietsers voorrang
- Buiten de bebouwde kom hebben fietsers geen voorrang

Dat alleen al is verwarrend, maar daarnaast hebben we nog verschillende typen rotondes: rotondes met éen rijbaan voor auto + fiets, rotondes met vrijliggende fietspaden in een rondje, rotondes met fietspaden slechts op een gedeelte van de rotonde en ga zo maar door. Bovendien handhaven niet alle gemeentes de regel dat fietsers binnen de bebouwde kom voorrang moeten krijgen. In sommige gemeenten verschilt het zelfs per rotonde! :') Rotondes zijn ook zo'n voorbeeld van waar je soms voorrang krijgt verleend terwijl dat soms niet zou moeten.

Ik ben niet vaak in Duitsland, maar heb je daar überhaupt rotondes met vrijliggende fietspaden? Indien nee, dan is het op zich logischer dat gewoon alle verkeersdeelnemers op de rotonde voorrang hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door HeavenSmiles op 30-10-2012 12:39:11 ]
pi_118617276
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 23:49 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

De punten die ik opsomde zijn gebaseerd op feitelijke gegevens, hoewel uit mijn hoofd herinnerd: via Google kun je overal al die zaken wel feiten en statistieken vinden van betrouwbare afkomst (bv. CBS).

Ik wil toch even reageren op jouw punten. Dat is dus wederom vanuit mijn perspectief, maar vaak gebaseerd op statistieken, onderzoeken of andere gegevens. Als je ze kunt ontkrachten of nuanceren hoor ik dat graag :)

[..]

Dit is gebaseerd op de visie dat met minder autorijden mensen ineens niet meer mobiel zouden zijn - en dat andere vormen van vervoer niet of minder zouden kunnen bijdragen aan de economie. Dat klopt niet. In de 19e eeuw werd de trein gezien als brenger van vrijheid en welvaart. Twee eeuwen later is het spoornet nog altijd een belangrijk deel van het Nederlandse infranetwerk. Als er minder wordt autogereden (bv. omdat het te duur wordt, wat voor fossiele auto's onvermijdelijk zal worden), zullen mensen langzaamaan dichterbij hun werk gaan wonen en vaker met het OV reizen - waarop het OV (samen met de overheid) kan inspringen door capaciteit te vergroten en 'missing links' in het netwerk aan te vullen. Uiteraard geldt dat niet voor alles en iedereen (voor sommige beroepen is een auto absoluut noodzakelijk), maar het gaat hier even om het totaalplaatje.
Waar je aan voorbij gaat is dat de trein al twee eeuwen bestaat en de auto in zijn huidige vorm nog niet.

quote:
[..]

Het is wetenschappelijk aangetoond dat fietsers blijer aankomen op hun werk dan automobilisten.
Dat is biologisch wel te verklaren dmv endorfinen enzo. Ik heb het echt niet alleen over werk. Ik heb het ook over sociaal leven of rijden voor de ontspanning.

quote:
[..]

Als niet-autobezitter kan ik mijn sociaal leven perfect overhouden. Ik kom overal te voet, te fiets en met het OV. Bovendien reis ik goedkoper, veiliger, gezonder en duurzamer. Dit is een gevalletje omdenken.
Jij misschien wel ja. Ik niet. Als je sociaal leven door NL verspreid zit, wil je zaken kunnen combineren. Ik kan er wel komen met fiets of OV, maar dat duurt vele langer dan met de auto. Het OV, en dan met name de trein, brengt je namelijk van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet moet zijn. Als je al die verloren tijd meerekent, wat geen vrije tijd, maar reistijd is, kan ik dat eenvoudig wegstrepen tegen al die zogenaamde verloren tijd op mijn w/w-afstand.

quote:
[..]

Als je alleen reist is de auto nooit goedkoper dan het OV, zelfs niet als je voltarief reist (wat je overigens nooit doet als je regelmatig met het OV reist). Wat betreft wonen: zeker, dat zou op dit moment voor sommigen een probleem zijn. Ik heb het dan ook over de lange termijn. Wederom is het wetenschappelijk aangetoond dat mensen dichterbij hun werkplek of werkplekken gaan wonen als autorijden duurder wordt. Dat biedt milieuvoordelen, maar ook voor die personen zelf: minder tijd kwijt aan reizen, meer tijd voor dat sociaal leven waar je het over had ;) en meer geld over.
Ik ben met fietsen meer tijd kwijt dan met de auto, dus ik hou niet per se meer tijd over.
Ook je kostenaspect gaat niet op: ik rij een auto die me netto 22 cent per km kost, alles bij elkaar (mrb, onderhoud, brandstof etc.). Hoe meer ik rij, hoe voordeliger (want vaste lasten worden uitgesmeerd). Als ik kijk naar mijn w/w-verkeer, dan ben ik met de auto 2 euro per retourreis voordeliger uit. Da's bij 220 werkbare dagen per jaar 440 euro! Met het OV ben ik bovendien, variërend van het moment waarop reis (spits vs. niet-spits) tussen de 30 en 60 minuten langzamer op de plek van bestemming.
Verhuizen zou een optie zijn, maar dan moet ik voor m'n sociale leven weer meer km's maken. Nog even los van het feit dat het verhuizen ook niet gratis is.

quote:
[..]

Dat klopt, maar dat neemt niet weg dat autorijden alsnog slecht is. Je hebt geen weerwoord gegeven op mijn punten over directe en indirecte doden ten gevolge van autoverkeer.
Dat punt kan ik ook moeilijk weerleggen, want de cijfers liggen er. Het is vooral het perspectief waar je het in wil zien: jaarlijks overlijden er ook tig mensen tijdens hun werk, moeten we dat dan ook maar afschaffen? Diverse ongelukken moeten ook niet zozeer qua oorzaak gezocht worden in het verkeer, maar ook simpelweg de stupiditeit van mensen. Als je ziet wat sommigen uithalen, kun je daar moeilijk de automobilist de schuld van geven.
Het klinkt misschien hard, maar dat hoort er allemaal bij. Als je dat niet wil, moet je niet deelnemen aan het verkeer. Bovendien zijn er ook vaak genoeg ongelukken met bussen en vrachtverkeer. Minder frequent dan met auto's, maar wel vaak met meer impact (denk ik, geen cijfers van).

quote:
[..]

Nee, maar mensen die naar hun werk kunnen fietsen omdat ze dichtbij hun werk wonen hebben veel minder reistijdverlies. Als je ver van je werk woont en met de combinatie fiets/OV reist kun je het OV-gedeelte gebruiken om te werken (of iets leuks doen waar je zelf van geniet; boek lezen of gewoon slapen of whatever).
Sommige mensen kunnen dat ja. Ik heb het wel eens geprobeerd maar verder dan nutteloos uit het raam staren kom ik niet. Niet echt een zinvolle besteding van je reis, wel? Dat jij het kan, betekent niet dat het opgaat voor iedereen.
Bovendien gebeurt het in de spits vaak genoeg dat je moet staan. Daar gaat de mogelijkheid tot laptopwerk.

quote:
[..]

Ja, helaas werden al die kilometers fietspaden nodig omdat het aantal fietsers dat in de jaren '70 overleed t.g.v. ongevallen enorm hoog was. Er werd toen geprotesteerd met spandoeken als "Stop de kindermoord". Het resultaat zijn vrijliggende fietspaden in het hele land, autoluwe binnensteden en goed OV in diezelfde steden.

Verder blijkt uit onderzoek dat fietsinfrastructuur per kilometer de maatschappij minder kost dan een autorijbaan omdat laatstgenoemde een stuk breder zijn en meer onderhoud behoeven, maar ook omdat eerstgenoemde bijdraagt aan volksgezondheid, verkeersveiligheid en meer mensen op de fiets.
En als je het bekijkt per gebruiker, en niet per km? Want eigen moet je het per hoofd van de bevolking zien, dat zijn immers de belastingbetalers.

quote:
[..]

Ik vrees dat als je alle onkosten van autorijden bij elkaar optelt, de automobilisten van Nederland het nog steeds niet allemaal betalen. Van "baten" kan dan moeilijk sprake zijn.
Dat vrees je, maar kun je dat ook onderbouwen? Jaren terug is al eens becijferd dat automobilisten bij elkaar goed zijn voor zo'n 16 miljard aan autogerelateerde belastingen per jaar, maar dat maar ongeveer 30% daarvan teruggaat naar de automobilist.
Voor 13 miljard kun je een hoop mensen verplegen die een arm breken bij een ongeluk.

quote:
Wat betreft geluidsoverlast: op de meeste spoorlijnen komt een paar keer per uur een trein langs. De piekbelasting is dan even hoog, maar het gemiddelde decibelniveau is vele malen lager dan een drukke autoweg. Ik heb zelf letterlijk langs een drukke spoorlijn gewoond en ik had nog steeds meer last van het continu autogeraas dan van die treinen die langsdenderden. ..
Dat is jouw beleving. Ik heb op enkele meters van een drukke doorgaande weg gewoond en had nergens last van.

quote:
En volksgezondheid is een kwestie van algemeen belang (want een gezonder volk presteert ook economisch beter) en onderlinge solidariteit. Autorijden kent teveel nadelen. Overigens moet je je echt niet achtergesteld voelen want naar de autoinfrastructuur gaat de laatste jaren echt veel geld en dat is ook echt niet goedkoop.
Je doet net alsof het een gunst aan de automobilist is, maar het is simpelweg noodzaak. Doe het niet, dan nemen de files en ongelukken toe, met alle economische schade tot gevolg. Laten we eerlijk zijn: de enige reden dat geïnvesteerd wordt is om de economie overeind te houden, echt niet om de burger blij te maken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 12:02 schreef FalleNk810i het volgende:
[ afbeelding ]

Ghehe
Aaaah, dat zou ik dan weer niet doen, da's sneu. Laatst nog iemand bijna per ongeluk zo geraakt, had het pas in de gaten toen ik stil stond. Leuk meisje, nog even excuses gemaakt O+
Schip ahoy!
  dinsdag 30 oktober 2012 @ 13:07:11 #206
248821 Rauw.
op je bord.
pi_118617979
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 12:33 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

Ik ben niet vaak in Duitsland, maar heb je daar überhaupt rotondes met vrijliggende fietspaden? Indien nee, dan is het op zich logischer dat gewoon alle verkeersdeelnemers op de rotonde voorrang hebben.
Ja, die heb je daar meer dan een fietspad langs de rotonde.
Maar ook die liggen gewoon in de voorrang.
"Wie niet voelen wil, moet maar luisteren"
pi_118618110
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 13:07 schreef Rauw. het volgende:

[..]

Ja, die heb je daar meer dan een fietspad langs de rotonde.
Maar ook die liggen gewoon in de voorrang.
Vreemd, op een aantal rotondes waar ik kom in Duitsland heb ik als fietser geen voorrang.
pi_118618152
Kan ik in dit topic tips vragen voor welke zomerbanden ik moet kopen als ik met max 500 euro klaar wil zijn en die en goeie grip hebben en weinig geluid maken?

Of moet ik daar een nieuw topic voor openen :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 30 oktober 2012 @ 13:13:57 #209
248821 Rauw.
op je bord.
pi_118618193
quote:
5s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 13:12 schreef vosss het volgende:
Kan ik in dit topic tips vragen voor welke zomerbanden ik moet kopen als ik met max 500 euro klaar wil zijn en die en goeie grip hebben en weinig geluid maken?

Of moet ik daar een nieuw topic voor openen :@
Bandenmaat? Dat maakt nogal verschil per band en welk merk namelijk
"Wie niet voelen wil, moet maar luisteren"
  dinsdag 30 oktober 2012 @ 13:15:07 #210
248821 Rauw.
op je bord.
pi_118618230
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 13:11 schreef dester_martijn het volgende:

[..]

Vreemd, op een aantal rotondes waar ik kom in Duitsland heb ik als fietser geen voorrang.
En toch zou je het van 99.9% van de Duitsers krijgen, ik weet niet of het een geschreven regel of een norm is eigenlijk.
"Wie niet voelen wil, moet maar luisteren"
pi_118618258
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 13:13 schreef Rauw. het volgende:

[..]

Bandenmaat? Dat maakt nogal verschil per band en welk merk namelijk
205/65/15 en auto haalt 210+ dus moet sowieso voor 240 gaan denk ik :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_118618327
Ik zat zelf aan deze te denken:

http://www.autobandenmark(...)&dsco=107&sowigan=So

Fuel C, grip B en geluid 69dB

Een betere optie kan ik niet vinden in elk geval en dan met name de fueleconomy.

Die mag ook wel B zijn (of A), mits grip niet naar C gaat en geluid naar 70dB :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_118618486
Heb je de tests van de ANWB en ADAC al bekeken? Voor 500 euro kun je in 15" prima banden halen.
Schip ahoy!
  dinsdag 30 oktober 2012 @ 13:24:26 #214
248821 Rauw.
op je bord.
pi_118618558
Voor 500 euro ben je dan wel ruim klaar in die maat.

Ik heb zelf ervaring met Continental EcoContact, Bridgestone Turanza en Michelin Energysaver in soortgelijke maten, allen fijne band(echt weinig op aan te merken) maar mijn lichtelijke voorkeur gaat uit naar de Continental qua duurzaamheid, met deze merken kun je eigenlijk ook geen flater slaan. Gewoon super banden.

Goodyear heb ik geen ervaring mee maar hoor ik veel goeds over.
Laat je ook inlichten over Nokian banden, deze blijken zeer goed te zijn.
"Wie niet voelen wil, moet maar luisteren"
pi_118618663
Het gaat me er niet zo zeer om of ze 100K km mee kunnen gaan om maar iets te noemen,

Belangrijkste factoren zijn zo stil mogelijk en goeie grip. Als dat kan met een beetje fuealeconomy is dat mooi meegenomen :Y
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 30 oktober 2012 @ 13:38:32 #216
248821 Rauw.
op je bord.
pi_118619054
Bridgestone maken wat meer lawaai maar plakken flink
Continental plakt iets minder en maakt minder lawaai
"Wie niet voelen wil, moet maar luisteren"
pi_118619266
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 13:38 schreef Rauw. het volgende:
Bridgestone maken wat meer lawaai maar plakken flink
Continental plakt iets minder en maakt minder lawaai
En hoe zit het met mijn optie die ik gevonden had?

Heel dat EU bandenlabel zegt me geen klote verder, maar veel minder dan 69dB vind ik ze niet.
Zijn dat dan nou echt hele stille banden in vergelijk tot eehmz, minder stille zegmaar? :')
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 30 oktober 2012 @ 13:51:27 #218
248821 Rauw.
op je bord.
pi_118619549
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 13:43 schreef vosss het volgende:

[..]

En hoe zit het met mijn optie die ik gevonden had?

Heel dat EU bandenlabel zegt me geen klote verder, maar veel minder dan 69dB vind ik ze niet.
Zijn dat dan nou echt hele stille banden in vergelijk tot eehmz, minder stille zegmaar? :')
Helaas heb ik geen ervaring met dat type Goodyear, maar over het algemeen maken ze bij Goodyear gewoon fatsoenlijke banden.

Ik vind een verschil van 2db om te verwaarlozen, overigens hoor je ze toch niet als je de radio op normaal niveau aanhebt.
"Wie niet voelen wil, moet maar luisteren"
pi_118620002
Nouja 3dB is een verdubbeling van geluid, dus 2dB verschil ga je wel horen denk ik? :?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 30 oktober 2012 @ 14:12:22 #220
248821 Rauw.
op je bord.
pi_118620486
Als je heel erg gevoelig bent met je gehoor misschien wel. Ik heb daar zelf niet zo veel last van eigenlijk.
Het gaat in ieder geval niet in hinderlijke niveau's lopen.
"Wie niet voelen wil, moet maar luisteren"
  dinsdag 30 oktober 2012 @ 14:21:54 #221
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_118620907
Ik heb laatst ook zitten zoeken naar 15", maar je kan ook eens kijken op www.reifen.com
Scheelt soms met www.autobandenmarkt.nl
Ik was aan het kijken naar 195/55/15, die minder goed/duurder is dan 195/65/15 volgens mij.
Dus voor 500 euro moet het goed te doen zijn, incl. omleggen. :Y
pi_118632443
Of topbanden.com, dat scheelde me vorig jaar op m'n zomerbanden 8 euro per band tov autobandenmarkt.
Schip ahoy!
pi_118633291
Autobandjes.nl

Het verschilt per maat en per band enorm per site, soms wel ¤20,- per band.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_118639484
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2012 12:32 schreef Piet__Piraat het volgende:
Ik zit even te denken hè... kwam er gisteren achter dat m'n achterbanden toch iets meer onder m'n rijstijl te lijden hebben dan ik dacht :+. Kortom: profiel is een stuk slechter dan van de voorbanden. Kan ik straffeloos na m'n winterwissel de achterbanden voor leggen (dus LA naar LV en v.v.) of krijg ik dan problemen met de balans en de manier waarop ze ingereden zijn? Qua slijtage zitten ze nu op het punt dat een omwisseling zou inhouden dat ze redelijk gelijktijdig rond de 1,6mm eindigen.
Anyone?
Schip ahoy!
  dinsdag 30 oktober 2012 @ 23:09:23 #225
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')