abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118370355
Dit topic is het vervolg van onderstaande reeks die gesloten is en waar ik dus niets aan kan koppelen.

Vestia in grote financiële problemen, miljarden tekort! - #5

quote:
'ING waarschuwde Vestia al in 2009'

AMSTERDAM - Woningcorporatie Vestia is in 2009 al door ING gewaarschuwd voor de risico's van haar derivatenportefeuille.

Dat blijkt volgens ingewijden uit een briefwisseling tussen Vestia-topman Erik Staal en ING, schrijft Het Financieele Dagblad woensdag.

De brieven bieden gedupeerden de mogelijkheid om de voormalige top van de Zuid-Hollandse corporatie aansprakelijkheid te stellen.
.
Hieronder vallen ook corporaties, die met miljoenen hebben moeten bijspringen bij Vestia.

Derivaten

In de brief waarschuwt ING voor de omvang van de portefeuille van Vestia en het soort derivaten dat de woningcorporatie gebruikt. Vestia heeft veel meer renteverzekeringen afgesloten dan nodig was om leningen af te dekken. Ook wijst ING op de complexiteit van de contracten.

De brieven van ING zijn ondertekend door twee directeuren. Het antwoord van Erik Staal zou ook gestuurd zijn naar ING-topman Jan Hommen. ING wil geen commentaar geven op de brieven, omdat het bedrijf niet publiekelijk op zijn relaties met klanten wil ingaan, schrijft de zakenkrant.

Problemen

Begin dit jaar kwam Vestia in grote financiële problemen door 23 miljard euro aan derivatencontracten. Met die renteverzekeringen werd gegokt op een rentestijging, maar die bleef uit.

Vestia moest hierop miljoenen aan onderpand storten bij banken, waardoor er een groot liquiditeitsprobleem ontstond.
Dan ben ik toch heel benieuwd of naar aanleiding van deze geopenbaarde briefwisseling jusitie toch niet een mogelijkheid ziet om de zonnekoning erik staal ook te gaan vervolgen en hem gewoon financieel geheel uit te gaan kleden vanwege deze malversaties in het bedrijfsbeleid.
pi_118370622
LXIV Staal hoort in de bak te zitten wegens corruptie, fraude en diefstal.

En Spies moet ook maar weer om de tafel met de banksters m.b.t. de afkoopsom van de derivaten, die banksters hebben tenslotte jarenlang de LIBOR gemanipuleerd waar de derivaten op gebaseerd waren 8)7

Meteen die hele handel terug draaien en de verantwoordelijke banksters achter slot en grendel opbergen voor de rest van hun leven.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_119155132
quote:
FD: KPMG eist van Vestia belofte dat die geen schadeprocedures start tegen accountant

23-10-2012 08:59 • Het Financieele Dagblad

KPMG eist van woningcorporatie Vestia de belofte dat die geen schadeprocedures start tegen KPMG-accountant Marco Noorlander. Zolang die toezegging er niet is, wil KPMG geen goedkeuring hechten aan de jaarrekening 2011. Dit schrijft Het Financieele Dagblad vandaag op basis van bronnen dicht op de discussie. Die zouden verbaasd zijn over de koppeling.

De huidige bestuurders van Vestia overwegen om claims tegen KPMG in te stellen, omdat de accountant onterecht een goedkeurende verklaring gaf over 2010. KPMG trok die verklaring zelf eind april in omdat het accountantskantoor ‘twijfelde of alle derivatentransacties op een juiste wijze in de jaarrekening 2010 zijn verwerkt’.

Een woordvoerder van KPMG zegt tegen de krant dat het ‘absolute onzin’ is dat het kantoor als voorwaarde voor zijn handtekening een vrijwaringsclausule voor Noorlander vraagt. Volgens KPMG zou het Vestia niet onder druk zetten, maar zelf onder druk staan. De woordvoerder zegt dat er serieus gekeken wordt of voortzetting van de relatie met Vestia mogelijk is in het licht van deze situatie. De regelgeving verplicht KPMG daartoe. Volgens KPMG is het moeilijk om onafhankelijk te opereren wanneer een cliënt met een claim dreigt.

bron: accountancynieuws.nl
Het is hier op fok al wel eens eerder gezegd, accountants zijn mede verantwoordelijk voor de erbarmelijke staat van de economie. Deze criminelen helpen gewoon mee om de fraude in de boeken goed te keuren en als er dan stront aan de knikker is dan trekken ze hun duur betaalde verklaringen achteraf gewoon weer in. Ooh..... en niet gaan klagen dat je ons aansprakelijk wilt stellen hè... wij zijn hier tenslotte alleen maar om geld in onze kruiwagen te scheppen :W
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_119155301
Ondertussen in tilburg wordt vestia wel gedwongen om in een nieuwbouwproject toch nog wel een gedeelte in de sociale verhuur te gooien.

http://bd.nl/nieuws/tilbu(...)vestia-plan-1.202028

Eerst wou men de 48 sociale verhuurunits ook in de particuliere verhuur gooien. Ik ben wel benieuwd of de sociale huurders ook verplicht worden om een parkeerplaats a 61 euro per maand te moeten huren.

http://welkomintwee.nl/

Dat scheelt ze even bij benadering rond de 100 euro per maand per appartement, dus per jaar 48*12*100= 57.600 euro per jaar, dat valt toch reuze mee zou ik zeggen.
  dinsdag 13 november 2012 @ 09:46:55 #5
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_119155527
quote:
Vestia wil miljoenen terughalen bij oud-topman Staal

Woningcorporatie Vestia wil miljoenen euro’s terug van voormalig topman Erik Staal. Dat schrijft De Telegraaf vanmorgen op basis van ingewijden. Juristen zouden momenteel onderzoeken of er geld van hem kan worden teruggevorderd.

De Zuid-Hollandse corporatie zit sinds begin dit jaar in grote financiële problemen door 23 miljard euro aan derivaten en moet 250 banen schrappen. De oud-Vestia-bestuurder verzweeg de financiële ramp bij de woningcorporatie lange tijd voor zijn eigen raad van commissarissen. Interne toezichthouders werden pas eind november vorig jaar ingelicht, ruim twee maanden nadat Vestia met een noodlening ruim 1 miljard euro had bijgestort bij banken als extra onderpand op de risicovolle renteverzekeringen.

De topman zelf vertrok met een bonus van 3,5 miljoen euro. Een woordvoerder wil in de krant alleen bevestigen dat recherchebureau Intégris onlangs een onderzoek naar de totstandkoming van het salaris van Staal heeft afgerond.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_119156429
Ik kreeg van mijn WBV te horen dat zij flink moesten bijdragen aan de redding van Vestia.

Wat ik niet begrijp.... de rentederivaten zijn toch gekoppeld aan de LIBOR? De index waarmee de banksters hebben zitten rommelen? Als ik Liesbeth Spies was geweest had ik die banksters gedwongen elke cent terug te betalen. Zij zijn immers degene die gefraudeerd hebben en steekpenningen betaald hebben :7
pi_119157597
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 10:22 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ik kreeg van mijn WBV te horen dat zij flink moesten bijdragen aan de redding van Vestia.

Wat ik niet begrijp.... de rentederivaten zijn toch gekoppeld aan de LIBOR? De index waarmee de banksters hebben zitten rommelen? Als ik Liesbeth Spies was geweest had ik die banksters gedwongen elke cent terug te betalen. Zij zijn immers degene die gefraudeerd hebben en steekpenningen betaald hebben :7
linkje naar de rechterlijke uitspraak graag, want kennelijk heb jij die al - voor mij nieuws dat er uberhaupt als iets naders is dan onderzoek naar een verdenking van mogelijke strafbare feiten, al een jaar lang....
pi_119159363
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 11:10 schreef michaelHD9 het volgende:

[..]

linkje naar de rechterlijke uitspraak graag, want kennelijk heb jij die al - voor mij nieuws dat er uberhaupt als iets naders is dan onderzoek naar een verdenking van mogelijke strafbare feiten, al een jaar lang....
Aah... dus als er geen rechterlijke uitspraak ligt is er natuurlijk niks voorgevallen wat niet klopt :)

Alsof de rechterlijke macht die banksters gaat veroordelen, dat is niet zo goed voor de elite waartoe de rechters behoren.
pi_119159657
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 12:06 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Aah... dus als er geen rechterlijke uitspraak ligt is er natuurlijk niks voorgevallen wat niet klopt :)

Alsof de rechterlijke macht die banksters gaat veroordelen, dat is niet zo goed voor de elite waartoe de rechters behoren.
Er zit namelijk helemaal geen flintje grijs tussen 'fraude en steekpenningen en levenslang' en 'niks gebeurd'? :W

Paranoia, maar inderdaad zo heb je altijd gelijk in je hoofd.
pi_119159751
Tekenend genoeg dat Vestia een onderzoek naar de totstandkoming van het salaris instelt om iets te kunnen terugeisen, terwijl volgens jou er strafbare feiten gepleegd zijn, en terugeisen op basis daar van (of zelfs op basis van onbehoorlijk bestuur) vele malen simpeler is.

Waarom doen ze dan zo moeilijk?
pi_119186310
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 09:23 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Het is hier op fok al wel eens eerder gezegd, accountants zijn mede verantwoordelijk voor de erbarmelijke staat van de economie. Deze criminelen helpen gewoon mee om de fraude in de boeken goed te keuren en als er dan stront aan de knikker is dan trekken ze hun duur betaalde verklaringen achteraf gewoon weer in. Ooh..... en niet gaan klagen dat je ons aansprakelijk wilt stellen hè... wij zijn hier tenslotte alleen maar om geld in onze kruiwagen te scheppen :W
Het enige dat KPMG hier heeft gesteld is dat wanneer Vestia een procedure start tegen KPMG, dat KPMG dan niet meer de accountant voor het huidige jaar kan zijn. Dit aangezien KPMG de schijn van geen onafhankelijke rol tegen heeft. Ondertussen heeft KPMG de opdracht ook teruggegeven.
  donderdag 15 november 2012 @ 07:30:59 #12
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_119228216
http://www.telegraaf.nl/b(...)af_van_Vestia__.html

Corporaties moeten bijdragen aan diefstal van gemeenschapsgeld
quote:
do 15 nov 2012, 07:23
|
lees voor
Corporaties willen af van molensteen Vestia
AMSTERDAM -

Er is grote onvrede ontstaan onder woningcorporaties over het reddingsplan voor Vestia, de Zuid-Hollandse corporatie die in de problemen raakte door speculaties met derivaten.

Corporaties uit het hele land hebben moeite met de saneringssteun van 700 miljoen euro die aan hen wordt gevraagd. Zij verzetten zich tegen een tweede ronde van steunverlening die wordt verwacht. De bestuurders vinden dat het huidige herstelplan dat Vestia met de autoriteiten is overeengekomen geen soelaas biedt.

„Het Vestia-probleem moet in één keer worden beetgepakt. En niet zoals nu in kleine stapjes. Het belang van de volkshuisvesting en de sector moet voorop staan en niet per se het voortbestaan van Vestia”, aldus een corporatiedirecteur.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_119235992
quote:
Corporaties willen af van molensteen Vestia

AMSTERDAM -

Er is grote onvrede ontstaan onder woningcorporaties over het reddingsplan voor Vestia, de Zuid-Hollandse corporatie die in de problemen raakte door speculaties met derivaten.

Dat bericht het Financieele Dagblad.

Corporaties uit het hele land hebben moeite met de saneringssteun van 700 miljoen euro die aan hen wordt gevraagd. Zij verzetten zich tegen een tweede ronde van steunverlening die wordt verwacht. De bestuurders vinden dat het huidige herstelplan dat Vestia met de autoriteiten is overeengekomen geen soelaas biedt.

„Het Vestia-probleem moet in één keer worden beetgepakt. En niet zoals nu in kleine stapjes. Het belang van de volkshuisvesting en de sector moet voorop staan en niet per se het voortbestaan van Vestia”, aldus een corporatiedirecteur.

bron: Telegraaf
Gewoon Vestia afzinken en de verantwoordelijke bestuurder (Staal) en de verantwoordelijke banksters achter slot en grendel smijten en de sleutel weggooien :7
pi_119569443
http://www.ftm.nl/copypas(...)rder-onder-vuur.aspx

Nog meer kritiek op kpmg omtrent de accountant verklaring.
  zaterdag 24 november 2012 @ 12:55:01 #15
323876 michaelmoore
pi_119569518
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 12:51 schreef Basp1 het volgende:
http://www.ftm.nl/copypas(...)rder-onder-vuur.aspx

Nog meer kritiek op kpmg omtrent de accountant verklaring.
KPMG is net als andere accountants crimineel
Maar ze moeten wel want meewerken aan een sluitende boekhouding en een officiele verklaring die naar het zin is van de directies, want dat is een voorwaarde voor een dikke account van publiek geld

Marktwerking he, daar zijn we zo dol op

Ik zeg, als we zo graag net als de USA willen zijn dan moet je die accountant ook een USA boete geven en achter de tralies met die mannen,
Net als de ENRON heren

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 24-11-2012 14:53:36 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_119664997
quote:
'Credit Suisse wil geld zien van Vestia'

ROTTERDAM - De Zwitserse bank Credit Suisse eist 83,2 miljoen euro van de Rotterdamse woningcorporatie Vestia.......
Ach een miljoentje meer of minder maakt tochniet meer uit. :')

In totaal beheert men iets meer dan 80.000 woning maar 1000 euro per woning om bij te storten. ;)
pi_119671419
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 08:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ach een miljoentje meer of minder maakt tochniet meer uit. :')

In totaal beheert men iets meer dan 80.000 woning maar 1000 euro per woning om bij te storten. ;)
waarom moet vestia gered worden? Die woningen verdwijnen niet wanneer het gebeuren failliet gaat . Het lijkt er wederom op dat de banken weer gered moeten worden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_119672948
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2012 13:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

waarom moet vestia gered worden? Die woningen verdwijnen niet wanneer het gebeuren failliet gaat . Het lijkt er wederom op dat de banken weer gered moeten worden.
Het lijkt me evident dat banken dan gewoon panden gaan opeisen en deze op die manier uit de sociale huur geduwd worden. Waarbij we in ons achterhoofd moeten meenemen dat banken nog stukken minder sociaal ingesteld zijn als de op winst beluste woningbouwverenigingen.
pi_119673275
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 14:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het lijkt me evident dat banken dan gewoon panden gaan opeisen en deze op die manier uit de sociale huur geduwd worden. Waarbij we in ons achterhoofd moeten meenemen dat banken nog stukken minder sociaal ingesteld zijn als de op winst beluste woningbouwverenigingen.
Tuurlijk dat zullen ze proberen maar zittende huurders krijg je bijna onmogelijk uit die panden. Dat is een operatie die zeker 10 jaar gaat duren. Op de vrijemarkt verkopen wordt hem nu ook niet dus waarschijnlijk worden ze in bulk verkocht aan een corporatie.
Overigens zijn de woningen bij faillissement eigendom van het wfw.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_119692633
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2012 14:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Tuurlijk dat zullen ze proberen maar zittende huurders krijg je bijna onmogelijk uit die panden. Dat is een operatie die zeker 10 jaar gaat duren. Op de vrijemarkt verkopen wordt hem nu ook niet dus waarschijnlijk worden ze in bulk verkocht aan een corporatie.
Mwa eerder aan een investeerder. Corporaties krijgen wellicht alleen het beheer toegewezen. Ik zie de andere corporaties het niet zomaar overnemen.
quote:
Overigens zijn de woningen bij faillissement eigendom van het wfw.
Dat hebben ze geprobeerd maar kans is vrij groot dat het juridisch niet dicht zit en wanneer het nodig is zo door de rechter ongedaan gemaakt wordt.
pi_119703454
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 22:29 schreef snabbi het volgende:

[..]

Mwa eerder aan een investeerder. Corporaties krijgen wellicht alleen het beheer toegewezen. Ik zie de andere corporaties het niet zomaar overnemen.

[..]

Dat hebben ze geprobeerd maar kans is vrij groot dat het juridisch niet dicht zit en wanneer het nodig is zo door de rechter ongedaan gemaakt wordt.
In de zorg heb je ook zo iets en die borgt de leningen met als onderpand het vastgoed. Zou raar zijn wanneer dat bij corporaties niet zo werkt .
  woensdag 28 november 2012 @ 17:27:38 #22
323876 michaelmoore
pi_119717246
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 22:29 schreef snabbi het volgende:
[..]

Het WFW zal nooit sociale huurwoningen verkopen aan commerciële aanbieders
pi_119717843
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2012 13:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ik heb me dat in het POL topic ook afgevraagd en kreeg ook niet echt een bevredigend antwoord op waarom Vestia idd niet failliet zou mogen gaan.
  woensdag 28 november 2012 @ 17:49:44 #24
323876 michaelmoore
pi_119718069
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 17:43 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik heb me dat in het POL topic ook afgevraagd en kreeg ook niet echt een bevredigend antwoord op waarom Vestia idd niet failliet zou mogen gaan.
alleen groenteboeren, autodealers, bouwbedrijven, meubelbedrijven en installateurs mogen failliet gaan, de rest daar zitten de dikke baantjes van topambtenaren

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 28-11-2012 19:09:20 ]
pi_119726406
quote:
1s.gif Op woensdag 28 november 2012 10:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

In de zorg heb je ook zo iets en die borgt de leningen met als onderpand het vastgoed. Zou raar zijn wanneer dat bij corporaties niet zo werkt .
Ik heb geen verstand van recht, maar wat er volgens mij gebeurde is dat Vestia door middel van een constructie met het CFV of WFW hypotheekrecht onderbracht bij de betreffende instelling. Ik doelde slechts op de juridische haalbaarheid in het kader van een Actio Pauliana.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')