klaaskippegaas | zaterdag 20 oktober 2012 @ 12:27 |
Ik heb sinds vorig jaar winterbanden en dat bevalt goed. Het enige nadeel is het wisselen van die banden, dat kost of geld of een hoop moeite en ruimte in je schuur. Nou zat ik eens te kijken naar Vector 4Seasons banden, die presteren dan wel niet zo goed als winterbanden maar voor Nederland is het meer dan genoeg en je bent meteen van de bandenwissels af. Heeft iemand ervaringen met Vector 4Seasons banden? | |
GioStyle | zaterdag 20 oktober 2012 @ 12:33 |
Hoeveel kilometer rijd je per jaar? | |
klaaskippegaas | zaterdag 20 oktober 2012 @ 12:36 |
15000 | |
GioStyle | zaterdag 20 oktober 2012 @ 12:40 |
Dan zou ik gewoon zomerbanden nemen en het daarbij laten. | |
klaaskippegaas | zaterdag 20 oktober 2012 @ 12:44 |
Vreemde opmerking. Alsof het aantal km's per jaar uitmaakt in dit geval. Het gaat er nou juist om of je de mogelijkheid hebt om de auto te kunnen laten staan als het extreem weer is en dat kan in mijn geval dus niet. Ik moet voor mijn werk om 05.00 de weg op en dan is er of nog geen strooiwagen of het strooizout is nog niet ingereden. | |
Bananenvlaflip | zaterdag 20 oktober 2012 @ 12:47 |
Dan heb je je eigen vraag beantwoord. Winterbanden. 4seasons is in zowel zomer als winter, nat als droog prut. | |
klaaskippegaas | zaterdag 20 oktober 2012 @ 13:22 |
Maar dan komt vraag 2. Waarom prijzen ze die 4seasons dan niet net zo aan als die winterbanden? | |
Bananenvlaflip | zaterdag 20 oktober 2012 @ 13:23 |
Is dat belangrijk als je ze toch al niet wilt hebben? Als je graag mars eet, ga je je toch ook niet afvragen waarom er minder marketing rondom de nuts-repen is? | |
klaaskippegaas | zaterdag 20 oktober 2012 @ 13:30 |
Volgens mij zeg ik nou juist dat ik ze wel wil hebben maar goed. ![]() | |
H_T | zaterdag 20 oktober 2012 @ 13:41 |
Flip raadt die banden af, omdat ze prut zijn. De banden zijn namelijk nooit echt goed: in de zomer minder goed dan zomerbanden, in de winter minder goed dan winterbanden. Dat is ook een belangrijke reden om ze niet zo te promoten als de winterbanden | |
Bananenvlaflip | zaterdag 20 oktober 2012 @ 13:42 |
ALs je voor de strooiwagens in extreme omstandigheden moet kunnen vertrekken bieden 4seasons geen uitkomst. Dan kan je net zo goed op je zomerbanden blijven rijden. Alleen winterbanden geven dan een verbetering. | |
Ferrari_Tape | zaterdag 20 oktober 2012 @ 13:49 |
Welk merk winterbanden kan TS het best nemen? | |
klaaskippegaas | zaterdag 20 oktober 2012 @ 13:51 |
Ze raden 4Seasons voor wintersportgebieden af maar niet voor Nederland zover ik begrijp. | |
klaaskippegaas | zaterdag 20 oktober 2012 @ 13:52 |
Ik heb al winterbanden. Continental TS800. | |
klaaskippegaas | zaterdag 20 oktober 2012 @ 13:53 |
Dan hou ik het toch maar bij winterbanden. Dank u. | |
H_T | zaterdag 20 oktober 2012 @ 13:54 |
In wintersportgebieden hebben ze meer en vaker sneeuw. Als je banden extra veilig moeten zijn op de momenten dat er nog geen strooiwagen langs is geweest (en er dus nog veel sneeuw is) is het handig om voor de banden te gaan die het beste presteren onder die omstandigheden > winterbanden. | |
Ferrari_Tape | zaterdag 20 oktober 2012 @ 13:54 |
Omdat ze waardeloos zijn. Zie het als strandslippers met een bontkraag voor in de winter. | |
klaaskippegaas | zaterdag 20 oktober 2012 @ 13:55 |
Okee, bedankt. ![]() | |
novel | zaterdag 20 oktober 2012 @ 15:24 |
4-s lijkt me voor NL de beste keuze. Want winterbanden presteren slechter als het nog boven 6 graden is. Ik hoor nou net weer een autoprogramma waarin iedereen elkaar zit op te juinen om winterbanden te zetten.... Anders zou je 'een gevaar op de weg' zijn..... Maar het tegendeel is dus waar: Zolang het warmer is dan 6 graden, zijn winterbanden slechter. Met name omdat we hier vooral natte wegen hebben (ook als het vriest en er gestrooid is), waarop winterbanden slechter presteren. Dan zou je dus juist met winterbanden 'een gevaar' zijn. Natuurlijk valt ook dat allemaal weer mee, want rijstijl is natuurlijk het meest bepalend. Een uitslover op winterbanden die denkt dat hij geweldige grip heeft (en dat wil voelen), is het grootste gevaar. In landen met een stabiele lage temperatuur in de winter is een winterband (maar ook de 4 s) zinvol. Zoals in Duitsland. Maar daar gaan ze ook niet voortijdig aan de winterband: Daar wordt bediscussieerd in de consumenten-programma's of het al kan of dat het nog te vroeg is! Die begrijpen dus echt hoe het werkt! In NL heb je de hele winter wisselend weer, en dan is een compromis als de 4-s band dus eigenlijk het allerbest. En naar het buitenland ermee kan ook, hoewel een echte winterband daar natuurlijk (ietsje) beter presteert. Ik erger me dood aan die bandenlobby die ons verkeerd voorlicht, en die zijn werkverschaffing voortdurend mag pluggen in de media. Waar ze gesteund worden door allemaal opgewonden uitslovers die altijd trots zijn op hun dure autospeeltjes. ![]() En dan nog anderen een gevaar noemen, terwijl ze zelf dus het grootste deel van de NLwinter op de verkeerde banden rijden! ![]() Waarom zoekt een consumentenprogramma deze kwestie niet eens tot op de bodem uit?? [ Bericht 0% gewijzigd door novel op 20-10-2012 15:30:56 ] | |
klaaskippegaas | zaterdag 20 oktober 2012 @ 15:51 |
Ik denk net als jij. Je zou denken dat de bandenindustrie wel een band kan ontwikkelen die in ons land het hele jaar door gebruikt kan worden. Afgezien van de grip van de winterband in de zomer (wat in mijn ogen verwaarloosbaar is) heeft men het argument dat de winterband sneller slijt boven de 4 of 6 graden celsius. De grote vraag is dan of de kosten van opslag en wisselen opwegen tegen de wat sneller slijtende banden. | |
Gummiebeer | zaterdag 20 oktober 2012 @ 16:11 |
Ik heb een tijdje rondgelopen in de banden branche. Sinds de winterband werd geintroduceerd was het gekkenhuis. Helemaal toen de eerste echte winter opkwam. Alle mongolen moesten ineens winterbanden, kostte wat het kost. Als we heel eerlijk waren, hadden wij de 4 seizoenband verkocht. Gezien iedereen een winterband wou hebben verkochten wij die maar. Maar bekijk het eens goed, hoevaak krijgen wij een echte winter? 9 vd 10 keer was een winterband niet nodig, maar wij wreven wel in de handjes. Verkoop winterband+stalen velg, zomerbanden+velg in de opslag. ![]() Toch leuk hoe een consument zich laat verleiden door gesponsoorde testen. ![]() Naderhand scheten wij in de broek van het lachen over al die ontwetendheid van de consument, om nog maar te zwijgen over prutsers die in de zomer nog op hun winterband reden. In dit landje kom je goed uit de voeten met een all season band, maar dat willen de fabrikanten niet laten weten aan de consument. | |
novel | zaterdag 20 oktober 2012 @ 16:53 |
Die 4-seizoenenbanden zullen vast nog wel verbeterd worden. Als je de testen van de 3 soorten banden bekijkt, blijkt dat de 4-s band wat minder presteert dan de zuivere winter- of de zomerbanden in hun element. Maar de verschillen zijn daar eigenlijk niet zo gek groot. Daarentegen presteren zomerbanden op echt ijs en sneeuw dramatisch slechter. (Maar wanneer tref je dat? Ook al omdat de wegen snel sneeuwvrij gemaakt worden) En de winterband komt er boven de 6 graden en met een natte weg ook duidelijk slechter vanaf. Mijn conclusie: als je niet altijd de 'ideale' omstandigheden voor de speciale band hebt, ben je beter af met een compromis. En, wat iedereen lijkt te vergeten: Het is allemaal relatief. De winterband mag het dan wel veel beter doen dan de zomerband, maar op ijs en sneeuw heb je sowieso hele slechte grip. Daarom wordt er gestrooid of geruimd, en zijn er sneeuwkettingen en spijkerbanden. | |
jitzzzze | zaterdag 20 oktober 2012 @ 16:57 |
Wat zij zegt. ![]() Ik rij al jaren door alle omstandigheden op goede zomerbanden en dat gaat prima. Het belangrijkste is, is dat je je rijstijl aanpast aan de omtandigheden. | |
novel | zaterdag 20 oktober 2012 @ 17:14 |
Ah! Een bandenspecialist! Die bevestigt eindelijk wat ik als consument zelf bij elkaar heb moeten rapen. Misschien kun je dan ook een vraag oplossen die al langer bij mij leeft: Winterbanden hebben zachter rubber. Onder de 6 graden geeft dat meer grip, daarboven slechter. Omdat het rubber harder/ zachter wordt met de temperatuur. Klinkt logisch. Maarrr... Banden worden toch ook altijd behoorlijk warm door het rijden (vandaar dat je de spanning koud moet meten)? Ik zag laatst nog een infrarood opname, waar de banden van een auto er uitsprongen alsof het gloeiende kooltjes waren. Mijn vraag dus: Worden de banden door het rijden niet uit zichzelf zo warm dat de weersomstandigheden (relatief) niet zoveel invloed hebben op de hardheid van het rubber? Maw. dat het eigenlijk na 5km rijden nauwelijks verschil maakt welke soort rubber je hebt (afgezien misschien van buitentemperatuur -20)? | |
novel | zaterdag 20 oktober 2012 @ 17:35 |
Nou moet ik wel opmerken dat je daar soms last van kunt hebben. Je moet wachten (net als vroeggah) tot de wegen zijn opgeruimd, en dat kan soms wel lastig zijn. Zelf maak ik niet zo gek veel kms en ik heb ook nog zomerbanden. Maar ik houd van schaatsen op natuurlijs. Dan wil je er vroeg op uit (hoewel het ijs natuurlijk ook nog eerst sneeuwvrij gemaakt moet worden). Maar voordat de hele kleine weggetjes (bij de weilandjes waar je dan komt) ook sneeuwvrij zijn, kan het even duren. Dus dat is wel voorzichtig manoevreren. En de parkeervakken worden meestal superglad aangestampt (altijd achteruit inparkeren met de voorwielen op of bij de droge weg ![]() Mijn volgende setje wordt daarom 4-seizoen, dat scheelt toch wel wat. Ook handig voor over de grens (waar het echt koud is) | |
jitzzzze | zaterdag 20 oktober 2012 @ 17:44 |
Ik rij wel heel veel km (rond de 6 tot 800 in de week) en dat gaat echt prima op zomerbanden. Het punt is en blijft dat je je rijstijl moet aanpassen aan de omstandheden. Zolang je dat doet maakt het hier in Nederland niet zo gek veel uit op wat voor banden je rijd. Daarbij valt er hier in Nederland overwegend regen. En daar kies ik dus mijn banden op uit. Ik wil banden die het goed doen in regen en bij temperaturen van +25 tot -10. Ik blijf er daarom ook bij dat een zomerband daarvoor de beste keuze is. | |
novel | zaterdag 20 oktober 2012 @ 19:23 |
Je brengt me aan het twijfelen (stond ik toch onder invloed van die winterbandenlobby? ![]() Regen en een normale droge weg. Dat is wat we hier hebben per slot.. Waarom dan eigenlijk een 4-s en geen zomerband? Voor: - uithoeken in ijzig NL - Rijden in Duitsland etc. Tegen: - slijtage: juist bij veel km in de zomer naar het zuiden (?) - minder goed met regen (?) Ik denk dat ik wat meer wil weten over die laatste 2 punten. | |
jitzzzze | zaterdag 20 oktober 2012 @ 19:38 |
Precies, zolang sneeuw en ijzel nog een uitzondering is zou je daar normaliter geen rekening mee hoeven te houden in de vorm van uitrusting. Uiteraard wel door je rijstijl aan te passen. Uit testen is gebleken dat normale banden goede eigenschappen hebben in natte omstandigheden ten opzichte van winterbanden en 4 seizoenen banden. Ook sluiten laatste twee typen banden harder zodra de temperatuur stijgt. Daarnaast maken ze meer herrie en hebben ze een grotere rolweerstand. | |
Gummiebeer | zaterdag 20 oktober 2012 @ 22:21 |
Het verschil is de samenstelling van rubbersoorten. Winterbanden zijn zachter, om het simpel te zeggen. Wat een groter verschil maakt, zijn de lamellen voor betere grip. Winter/all season banden maken daar wel het verschil tov zomerbanden qua grip. Maar verwacht geen wonderen. Met serieuze winteromstandigheden is een ketting beter, maar dat mag niet overal. Naar mijn mening zijn winter/all season banden een grote hype geweest en goed voor de omzet. Maar ik zou wel eerder all season banden onder mijn auto leggen als ik moest kiezen. | |
Rainesz | zondag 21 oktober 2012 @ 12:40 |
Volgende week Zaterdag bij Kassa op NL1 De groten winterbanden tests uitleg aflevering gedoe. ![]() Was voor de gein eens aan het kijken, maar beetje merk winterband is nog duurder dan me zomerband.. ![]() |