stel x=a en sqrt(x) = bquote:Op dinsdag 16 oktober 2012 22:35 schreef OhNoes het volgende:
even een klein vraagje; (x*sqrtx)² = x² * x V x * x?
Oke, weer wat geleerd :]quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 22:36 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
De V is wat anders als het woordje 'en', aan beide kanten van de V moeten situaties staan, dus je bedoelt:
(x*sqrtx)² = x² * x V (x*sqrtx)² = x * x
en dat is een ware uitspraak.
Pas de rekenregel (a∙b)p = ap∙bp toe.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 22:40 schreef OhNoes het volgende:
[..]
Oke, weer wat geleerd :]
Maar de vraag was eigenlijk of de uitkomst x² * x was, of dat de uitkomst x * x was?
Ik denk x² * x
Om sin(x)∙sinh(x) te primitiveren kun je gebruik maken van de regel voor partieel integreren. Dit is de tegenhanger van de productregel bij het differentiëren. De afgeleide van u(x)∙v(x) naar x is u'(x)∙v(x) + u(x)∙v'(x), en dus hebben we ook:quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 22:44 schreef Fsmxi het volgende:
Ik snap trouwens niet hoe ik te werk moet gaan bij het integreren van een "normale" goniometrische functie en een hyperbolische, dwz functies van het type sin(x)sinh(x), cos(x)/cosh(x) etc. Apart lukt wel maar juist bij vermenigvuldigen/delen etc. zou ik eigenlijk niet weten waar te beginnen.
Thanks! Dat wist ik niet zo meer, uit mijn hoofd.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 12:53 schreef thenxero het volgende:
tan(a+b) = (tan(a)+tan(b))/(1-tan(a)tan(b))
Je moet trouwens tan(α - β) = (tan α - tan β)/(1 + tan α∙tan β) gebruiken. Zie mijn PDF over goniometrische identiteiten. En schrijf 54° om aan te geven dat je in graden werkt, of schrijf in plaats daarvan (3/10)∙π.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 16:40 schreef Dale. het volgende:
[..]
Thanks! Dat wist ik niet zo meer, uit mijn hoofd.
I know maar kon het ° niet zo snel vinden in speciale tekens. En dacht toch wel dat 54 graden duidelijk was . En het eerste wist ik ook :-)quote:Op donderdag 18 oktober 2012 16:53 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je moet trouwens tan(α - β) = (tan α - tan β)/(1 + tan α∙tan β) gebruiken. Zie mijn PDF over goniometrische identiteiten. En schrijf 54° om aan te geven dat je in graden werkt, of schrijf in plaats daarvan (3/10)∙π.
Je kunt (bij de in Nederland standaard gebruikte toetsenbordindeling VS internationaal) een ° typen door de rechter Alt toets en de Shift toets ingedrukt te houden en dan : te typen (op de toets waar ook ; zit). Het was inderdaad wel duidelijk dat het graden moesten zijn want een arcus tangens ligt altijd tussen -½π en +½π (rad) oftewel -90° en +90°.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 17:10 schreef Dale. het volgende:
[..]
I know maar kon het ° niet zo snel vinden in speciale tekens. En dacht toch wel dat 54 graden duidelijk was . En het eerste wist ik ook :-)
Dat is inderdaad wel een goed idee, ik zag bij een paar andere bachelorscripties inderdaad ook dat idee (en dat ze inderdaad ook echt een algoritme konden verbeteren, qua looptijd). Goed onthouden trouwens dat ik ook informatica doe .quote:Op donderdag 18 oktober 2012 11:04 schreef thenxero het volgende:
Ik was zelf ook niet voor een theoretische bsc-scriptie gegaan, want dan wordt het meestal toch niet veel meer dan een uitgebreid literatuuronderzoek. Alhoewel dat er ook wel voor kan zorgen dat je leert waar wel/niet je interesses liggen, buiten de standaard vakken.
Als ik jou was zou ik het denk ik zoeken in de richting van algoritmes die je ergens op kan toepassen, zeker als je ook informatica studeert. En dan misschien verschillende algoritmes schrijven en performance vergelijken. Er is dan meestal ook wel ruimte om zelf met je algoritmes te klooien om het te verbeteren. Er zit toch een stuk theorie achter, maar je bent ook wel echt zelf bezig.
Omdat de tree dan te groot wordt bedoel je?quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 12:14 schreef thabit het volgende:
dus bij schaken werkt het niet zo goed
Dat, en omdat er te weinig geforceerde varianten in zitten.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 12:30 schreef Dale. het volgende:
[..]
Omdat de tree dan te groot wordt bedoel je?
Ken ik niet nee. Toevallig ben ik nu wel bezig met een practicum waarbij je moet uitzoeken of er een winnende tactiek mogelijk is bij het schaken (dus ik weet niet, het zal wel een ander algoritme zijn, ik heb er nog niet echt naar gekeken).quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 12:14 schreef thabit het volgende:
Ken je het proof-number search algoritme? Dat is een algoritme om zero-sum spellen met volledige informatie op te lossen. Oplossen als in: volledig doorrekenen, dus bij schaken werkt het niet zo goed, maar andere spellen zoals vier-op-een-rij wel. Er zijn allerlei uitbreidingen en tweaks met dat algoritme mogelijk. Volgens mij valt daar zeker wat interessants mee te doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |