PLUG IT IN 135: SARA BONNE
Wanneer je lang én creatief genoeg puzzelt met de verschillende letters uit de naam Saskia Groenenberg, komt ook de naam Sara Bonne tevoorschijn. Klinkt bekend?! Sara Bonne is de benaming van de in Rotterdam woonachtige singer-songwriter Saskia, die door haar nummers heen haar levensverhalen, hoogte en dieptepunten van het leven en de liefde laat doorschemeren. Bij al deze verschillende verhalen hoort een eigen sound en identiteit. Daarom laat Sara Bonne zich niet in één hokje plaatsen. Haar muziek is eigenzinnig en divers.
Met haar karakteristieke stemgeluid en rijkdom aan ideeën brengt ze goede en sfeervolle combinaties tussen verschillende genres als singer-songwriter, pop, alternative en blues. Met een 'flinke dosis ziel' trad Sara Bonne al op tijdens Jazz in Lighttown, en stond ze de jaren daarna met veel succes op de bekende podia van Nederland.
Het nummer 'Amy's Song' dat deze week door ons wordt 'geplugged', werd vorig jaar als een eerbetoon aan Amy Winehouse, één van haar muzikale helden geschreven. Het nummer gaat over de in juli 2011 overleden Britse zangeres en andere artiesten die de muziekwereld in het verleden heeft verloren. Het nummer werd al in juli uitgebracht en is afkomstig van het debuut album 'Testimony', dat onlangs op 23 september in de Rotterdamse 'Unie' onder eigen beheer werd ge-released. Bekijk hier de videoclip, en lees hieronder het interview dat we met Sara Bonne hadden.
Waar staat Sara Bonne voor?"Sara Bonne staat voor het maken van muziek die uit het hart komt."
Hoe is Sara Bonne ontstaan?"Ik ben begonnen met het schrijven van liedjes voor de plaat en daar heb ik een passende band bij gekozen. Muzikanten waarbij ik een goed gevoel had en die ik goed bij mijn muziek vond passen."
Hoe ben je op de naam Sara Bonne gekomen? "Ik werkte eerst onder mijn eigen naam, maar toen ik een nieuwe weg in was geslagen met het schrijven van de songs voor mijn debuut album vond ik dat daar ook een nieuwe naam bij hoorde. Ik wilde geen naam die heel ver van me vandaan staat. De liedjes op het album zijn immers heel persoonlijk en het zijn verhalen uit mijn eigen leven. Een kennis van me wees me toen op de mogelijkheid om de letters van mijn eigen naam te vormen tot een nieuwe naam. Zo kwam Sara Bonne tevoorschijn."
Hoe is je muziek het beste te omschrijven?"Mijn songs zijn levensverhalen en vertellen over de hoogte en dieptepunten van mijn leven en de liefde. Bij elk verhaal hoort een eigen sound en identiteit, daarom laat het zich niet in een hokje plaatsen. De muziek is eigenzinnig en divers, persoonlijk en dynamisch. Je zou kunnen zeggen een sfeervolle smeltkroes van singer-songwriter/pop/indie/blues met een flinke dosis ziel.
Waarmee onderscheidt Sara Bonne zich van andere bands? "Zonder te beweren dat er geen andere bands zijn waarbij dit zo is, is het album erg divers en dynamisch qua sound. Het is geen conceptmuziek en is niet in één hokje te plaatsen, maar het is breed en diep."
Vertel eens over één van je hoogtepunten?"Het belangrijkste hoogtepunt is het schrijven, opnemen, en uitbrengen van mijn debuut album! Nog één van onze hoogtepunten was toch wel deze zomer toen we mochten spelen in Paradiso. Het is super bijzonder en indrukwekkend om in zo’n mooie ruimte met zo’n enorme muziekgeschiedenis te spelen. Op het podium staan waar ook al je muzikale helden hebben opgetreden is een moment dat ik nooit zal vergeten!"
Wie zijn je inspiratiebronnen?"Mijn inspiratiebronnen zijn heel divers. Ik luisterde vroeger veel naar soul en rhythm&blues. Stevie Wonder en Donnie Hathaway, maar ook de oude Fleetwood Mac, Joydivision, The Cure en Depeche Mode. Ook heb ik heb veel jazz gehoord. Het is terug te horen in de diversiteit van de plaat."
Wat is je favoriete gespreksonderwerp?"De jongens praten over meiden en ik praat over de plaat!"
Naar welke artiesten luisteren jullie zelf?"Momenteel luister ik veel naar Fink, Feist en Lykke Li. Er is zo ontzettend veel goede muziek! Ook in ons eigen land; wat Janne Schra doet en Colin Benders met Kyteman Orchestra vindt ik ook te gek!"
Hoe schrijf je je nummers?"De nummers op het album heb ik in de loop van 2 jaar geschreven. Samen met de jongens van de band en een producer hebben we de songs uitgewerkt en de sound van elk nummer bepaald naar aanleiding van de inhoud van de tekst. Wat heeft de song echt nodig? De rest vergeten we."
Welk nummer van een andere artiest had je willen schrijven?"'Perfect Darkness' van Fink, 'Home Again' van Michael Kiwanuka, 'I Follow Rivers' van Lykke Li en 'Dreams' van Fleetwood Mac, om een paar prachtige nummers te noemen!"
Waar gaan de teksten van Sara Bonne over?"De teksten gaan over leven en overleven, liefde verliezen en hervinden, staan voor wie en wat je bent, op dit moment in de tijd met alle tekortkomingen en alle schoonheid."
Wat is de grootste blunder die jullie hebben gemaakt tijdens een optreden?"Ik heb wel eens een black-out gehad toen ik de jongens van de band moest voorstellen. Dat voelt dan zo ongelofelijk stom, maar door alle adrenaline van het optreden kon ik niet meer nadenken! En ik heb ooit een microfoon heel hard laten vallen bij een optreden in een theater, waar iedereen gespannen wachtte op wat ik ging zeggen, wat een enorme klap gaf!"
Wat is jullie eerste muziekherinnering?"Mijn moeder zong in verschillende koren en wij gingen als kind altijd mee om naar haar te luisteren. Elk jaar gingen we naar haar uitvoering van de 'Mattheus Passion' van Bach luisteren, op hele harde bankjes in een koude kerk. En dat duurde dan 3 uur! Nu vind ik de Mattheus prachtig maar je kan je natuurlijk voorstellen dat ik er als kind op een gegeven moment genoeg van had."
Wat zouden jullie doen als je geen muzikant was geweest?"Ik zou een hele dikke platenbaas zijn!"
Wat is de grootste uitdaging die jullie als band tegen zijn gekomen?"Voor mij was de grootste uitdaging het maken van mijn plaat in eigen beheer. Het is een behoorlijk zwaar proces om alle taken die daarbij komen kijken op je te nemen, maar ik wilde het heel graag en ben erg trots op het resultaat."
Wat zou je met de band graag willen bereiken?"Het zou enorm tof zijn om een theater tour te kunnen doen met blazers en strijkers, om op vele te gekke podia te staan en samenwerkingen te kunnen aangaan met muzikanten waar ik graag naar luister. En natuurlijk een volgende plaat kunnen maken, en nog één! Bezig te kunnen zijn met wat we het liefste doen, muziek maken en schrijven."
Waarmee vind je dat andere artiesten de mist ingaan en zouden jullie dus absoluut niet doen?"Ik zou nooit meedoen aan een talentenjacht, die erop is gebaseerd om jou voorgeschreven hits te laten inzingen wanneer je wint. Je moet integer kunnen blijven en trouw aan jezelf en je aan muziek."
Met welke artiest/band zou je nog wel eens samen willen werken en wat voor nummer zou dat worden?"Ik zou heel graag willen samenwerken met Fink! Het zou een donker maar enorm sfeervol nummer worden met onze vocalen voorop."
Welke andere Next Best Band band zouden jullie graag nog even uit willen lichten en waarom?"Secret Rendezvous, omdat zij net als ik enorm hard werkende mensen zijn die zonder label toch voor hun droom vechten."
Kun je nog wat leuke videofacts vertellen over de clip?"Ik heb de clip samen met een vriend gemaakt die op de fotoacademie zit. Aangezien de plaat in eigen beheer is gemaakt had ik niet veel budget en het leek ons leuk om samen te kijken hoe ver we konden komen met de weinige middelen en ervaring die we beiden hadden. Tijdens een van de opnamedagen in het bos kwam ik thuis met 20 muggenbulten en toen we de opnames op de loden pijp maakten werd er continu getoeterd door de voorbij rijdende truckers!"