kun je de storter niet ter verantwoording roepen en die het op laten lossen?quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:55 schreef klusklus het volgende:
Beste klussers,
Ik heb in mijn achtertuin een gewapend betonnen plaat laten storten. De afmeting is 8 bij 3 meter. De betonnen staat is gefundeerd op 6 betonnen palen die 12 meter diep de grond ingaan. De wapening loopt door tot in de palen. Dus de betonnen plaat ligt goed vast.
De storter van het beton heeft helaas verzuimd een vorstrand rondom de betonnen plaat te storten. Omdat ik van plan ben er een vrij duur tuinhuis op te bouwen ben ik bang dat de vorst misschien een keer onder de betonnen plaat schiet, en op die manier de betonnen plaat beschadigt.
Om dat te voorkomen wil ik rondom de betonnen plaat 4 cm dikke XPS platen verticaal in de grond plaatsen (zie tweede alinea www.broodoven.com/ovenbouw/uitvoering/fundering).
Weet iemand hoe diep ik zulke XPS platen in de grond moet steken? Ik neem aan minder dan de gebruikelijke 60/80 cm. Maar hoeveel minder?
Alvast bedankt!
Klusklus
Wat kost zo,n geintje eigenlijk met die hei/boorpalen ?quote:Een funderingsrib die aan de vloer wordt vastgestort en die tevens zorgt voor de vorstvrije aanleg. Vorstranden voorkomen dus het opvriezen van de achterliggende vloer, dwz. van de onder de vloer liggende grond.
Vorstranden worden gebruikt in bouwwerken die niet zijn onderheid, zoals bergingen. Eventueel kan een deel van de vorstrand ruimte bieden voor het opbouwen van een muur (zie tekening). Op de rechterfoto is het onderste gedeelte van de vorstrand gestort.
Merkwaardige toepassing.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 11:43 schreef bluemoon23 het volgende:
Dus de vorstrand is niet primair bedoeld voor het opvriezen van de betonplaat, maar ook om te voorkomen dat tijdens spitten in de tuin ik onder de plaat ga zitten wroeten.
Duidelijke uitleg, bedankt daarvoor. Ik neem aan dat de betonplaat wel verankerd moet zitten aan de palen?quote:Op zondag 14 oktober 2012 21:57 schreef _VoiD_ het volgende:
Je hebt geen vorstrand nodig. Het bevriezen van de grond en het daarna weer ontdooien ervan kan ervoor zorgen dat de grond iets gaat inklinken, waardoor de fundering (en het bouwwerk) kan verzakken.
Een fundering op palen staat niet op de grond ter hoogte van de vorstgrens, maar draagt aan de onderzijde van de palen (fundering op kleef even niet meegenomen).
Volgens mij weet je niet wat een zwevende dekvloer is of niet? Net als het feit dat je xps als een soort ponswapening wilt gaan gebruiken.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 16:31 schreef klusklus het volgende:
Ueberduitser, Bedankt voor het advies.
>> Heb het hele verhaal eens doorgelezen en ik vindt het maar een bagger situatie
>> en bagger oplossing. Wat ik zou doen?
>> Betonvloer eruit,en alsnog een vorstrand maken. Eventueel de vloer zelfs op isolatie storten,
>> of een geïsoleerde zwevende dekvloer toepassen)
Ik ga in ieder geval wel een zwevende geisoleerde dekvloer maken: Er komen eerst een paar rijen bakstenen op de plaat, met daarbovenop underlayment, met daar weer een dik pak steenwol onder.
Ik blijf het een bagger oplossing vinden, sorry.quote:>> Je zegt zelf dat je er een vrij duur tuinhuis op gaat zetten, dan zorg je toch in ieder geval
>> dat de constructie gewoon goed is?
Als ik het van te voren had geweten, was het natuurlijk niet zo gelopen! Eigenlijk ben ik pas goed over heien e.d. gaan lezen, nadat een aantal mensen me erop gewezen hadden dat het niet goed gedaan was.
>> Er vanuit gaande dat de palen niet onder de rand staan, en je aan de randen geen
>> extra bijlegwapening hebt gebruikt, zijn je randen van de betonvloer dus niet
>> gefundeerd, je hebt alleen betonpalen in het middenveld staan.
Misschien kan ik op de plek waar de voorgevel moet komen alsnog het beton weghakken, en kan ik daar de grond weggraven. Dan zou ik daar alsnog wapeningskorven aan kunnen brengen, en de zaak kunnen dichtstorten. Op deze manier wordt de rand waar de meest last op komt, in mijn ogen wel behoorlijk verstevigd.
Wat vind je van dat idee? Ik begrijp dat het suboptimaal is, maar als ik de hele vloer plaat moet gaan weghakken ben ik ook nog wel even bezig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |