abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117753532
Ik heb laatst het huis aan de buitenzijde geschilderd. Flinke maar leuke klus. Het enige wat ik niet voor mekaar heb gekregen is de voordeur aan de buitenzijde mooi strak te krijgen. Het is 1 grote sinaasappelhuid :-(

Omdat de voordeur een grote vlakke oppervlakte is heb ik gekozen om rollers te gebruiken met Sigma s2u lak. Ben begonnen met een vachtrollertje. Resultaat was aardig, niet helemaal tevreden door sinaasappelhuid, maar omdat er flink wat stof deeltjes in zaten heb ik de deur na 3 dagen drogen opnieuw licht geschuurd en ben opnieuw gaan schilderen. Kennis vertelde me dat ik geen vachtroller maar een schuimrollertje had moeten gebruiken. Ben dus de tweede keer met een schuimrollertje gaan rollen.

Endresultaat is dramatisch. Veel afwisselende glans en matte plekken en veel sinaasappelhuid resultaat.

Misschien toch te weinig verf gebruikt of een verkeerde roller?

Hebben jullie tips om dit resultaat te verbeteren.
pi_117753871
Wat is het voor deur ? Zoals ik het nu lees lijkt het wel een plastic deur.
Death is my calling, vengeance my creed -- Kratos
pi_117754156
Nee, het is een houten deur. De buitenkant is 1 volledige houten plaat van zo'n 4 mm dikte. Lijkt op zo'n ouderwetse vineerlaag.
  maandag 8 oktober 2012 @ 22:20:14 #4
381517 Zapata
held op sokken
pi_117754451
Heb zelfde probleem met kwast en goedkope action verf..
Ik hou het bij mij op te dunne verf.
pi_117754635
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 22:20 schreef Zapata het volgende:
Heb zelfde probleem met kwast en goedkope action verf..
Ik hou het bij mij op te dunne verf.
Ik had bewust alles tot aan de kwasten en rollers van Sigma gekocht. Het moet dus wel aan de manier liggen waarop ik heb gerold.
  maandag 8 oktober 2012 @ 22:25:44 #6
381517 Zapata
held op sokken
pi_117754791
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2012 22:22 schreef lichtknopje het volgende:

[..]

Ik had bewust alles tot aan de kwasten en rollers van Sigma gekocht. Het moet dus wel aan de manier liggen waarop ik heb gerold.
Nou..als je precies de goede roller of precies de goede hoeveelheid veff moet gebruiken om geen dramatisch resultaat te krijgen is dat Sigma misschien rommel?
pi_117755014
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 22:25 schreef Zapata het volgende:

[..]

Nou..als je precies de goede roller of precies de goede hoeveelheid veff moet gebruiken om geen dramatisch resultaat te krijgen is dat Sigma misschien rommel?
Zou kunnen maar de kozijnen zien er schitterend uit met dezelfde verf. Daarbij heb ik bij het verven van de kozijnen geen roller maar kwasten gebruikt.
  maandag 8 oktober 2012 @ 22:46:05 #8
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_117755861
Toevallig mdf deur? Eerst behandelen met lijm?
nerovetsrethca
  maandag 8 oktober 2012 @ 22:49:16 #9
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_117756023
Sprak zondag een buurman die schilder is, en daar hadden we het precies over, tropisch? Hout bestaat uit allemaal kleine gaatjes in het hout, die zich vol vocht zuigen. Eerst een laagje met plamuur de gaatjes dichten zegmaar, opschuren en schilderen.
nerovetsrethca
pi_117756079
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 22:46 schreef slangpie het volgende:
Toevallig mdf deur? Eerst behandelen met lijm?
Weet ik niet zeker maar het heeft er wel war van weg. Maar het hout is niet onbehandeld hoor. De deur wordt na 5 jaar opnieuw geschilderd en stond nog in de lak.

Je wil eigenlijk zeggen dat de mdf de verf te veel opzuigt?
  maandag 8 oktober 2012 @ 23:21:02 #11
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_117757664
Ik heb ooit vernomen (en ook zelf ervaren) dat je bij het gebruik van rollers (maakt nauwelijks uit welke) altijd een groot risico loopt op 'sinaasappelhuid'. Gebruik dus liever kwasten als je dat zeker niet wilt, en van een goede -dus dure - kwaliteit (geen goedkope gamma zooi en zo). Het liefst zo'n dikke brede en voor de randjes een wat slankere kwast.
M.a.w.: volgens mij ligt het niet zozeer aan de verf of de voorbehandeling, maar... gebruik een kwast!

[ Bericht 12% gewijzigd door HetKlusKonijn op 08-10-2012 23:54:54 ]
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_117758856
Ik heb hier ook een grote plaat aan de binnenkant van de deur zitten, die is gekwast. Resultaat was veel beter dan met een roller.
Mits je goede verf gebruikt, maar gezien het merk ga ik daar wel van uit. :)
De verf die ik hier gebruikte was een blik met alleen maar een Akzo Nobel sticker erop, uit een afgeprijsde voorraad bij een dumpzaak.
pi_117764584
Heb je de verf wel goed genoeg geroerd en bovendien de roller eerst goed verzadigt? Belletjes krijg je vaak door te schraal opbrengen.
pi_117772632
Als je met een roller aan het aflakken bent zul je altijd op een of andere vorm sinaasappelhuid krijgen, tip is om met een knappe kwast na te strijken met de richting van de roller mee. Je zal zien dat je verflaag veel beter over het hout heen "vloeit" :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_117784813
Verkeerde roller.
Gebruik een viltroller, of een kwast.
Met goede kwaliteit verf kun je met een kast dat heel mooi in elkaar laten vloeien.
Zelf ben ik enthousiast over viltrollertjes. Die gebruik ik voor de grotere rechte/vlakke stukken.
Met de kwast de randjes en snel opzetten en met het rollertje na op de vlakke stukken.
pi_117785917
Juiste rolletje is wel belangrijk (is ook afhankelijk van de verf die je gebruikt). Ook belangrijk is om na te strijken in 1 richting (kan ook met een rolletje). Geen kracht zetten, maar lichtjes je rolletje (of kwast) in 1 beweging bijvoorbeeld van boven naar beneden bewegen.

Op grotere oppervlakken is het ook moeilijker (of beter te zien als het niet goed gedaan is) om de verf egaal te verdelen. De dikker opgebrachte verf zal later iets meer glimmen dan de (te) dun opgebrachte verf.
pi_117786021
Voordeur eerst grondig ontvet en pas daarna opgeschuurd (niet te glad)??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_117787335
Ok, bedankt voor de tips. Snel maar opnieuw doen voordat het binnenkort te slecht weer wordt.
pi_117789854
Rollen moet je ook rustig en met geduld doen. Er moet zich een verffilm vormen. Doe je 't te snel, dan trek je die gladde film open -> sinaasappelhuid.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_117796266
Dat is een beetje tegenstrijdig. Als je er te laat weer doorgaat komt het ook niet goed. Bovendien als de laagdikte goed is vormt de film zich toch wel en trekken belletjes zelfs meestal wel weg.

Of je moet bedoelen dat je als een halve zool heen en weer ragt. Dat is ook vragen om bellen ja. Dan druk je lucht de verf in.
pi_117797338
??
pi_117799803
Geen hartje?
pi_117821680
Wat ik bedoel is dat als je te laat weer door de verf gaat je er juist structuur in maakt omdat je de verf weer open trekt. Dat bedoel je achteraf gezien ook niet met rustig aan. Maar te rustig werken is zeker met watergedragen geen goed idee dan moet je doorgaan.

Als de verf goed verdeeld is, zal de verf toch ook echt een strakke film maken daar is het voor gemaakt.

Ik ga er ook vanuit dat sinaasappelhuid in de dhz vaak wordt gebruikt voor putjes ed door luchtbellen. Een sinaasappelhuid zoals bij spuiten kan gebeuren heb ik persoonlijk namelijk nooit gezien daarin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')