quote:Je mag toch aannemen dat de collectieve verontwaardiging inmiddels heeft geleid tot een eind aan deze barbaarse en achterlijke vonissen. Helaas blijkt het tegendeel dus nog steeds waar.
Steniging na de borstvoedingDe 30-jarige Nigeriaanse moeder Amina Nawal voedt haar 8 maanden oude dochtertje Wasila. Een islamitische rechtbank bepaalde gisteren dat Amina door steniging ter dood moet worden gebracht, wegens seksueel contact buiten het huwelijk.
Ze beviel ruim negen maanden na haar scheiding van een dochter. Haar doodvonnis wordt uitgevoerd zodra haar kind geen borstvoeding meer nodig heeft, maar haar advocaten gaan in beroep.
bron: AD
[Dit bericht is gewijzigd door eRR_ op 20-08-2002 08:23]
quote:Ach, ze laten zich toch al van hun meest humane kant zien? De vrouw mag tenslotte de borstvoeding afronden..
Op dinsdag 20 augustus 2002 08:14 schreef Gia het volgende:
Ik las het gisteren al op de FP. Vreselijk weer. Ik hoop echt dat de beschaafde wereld ingrijpt in deze achterlijke cultuur. En die vent die haar zwanger heeft gemaakt treft zeker geen blaam?
quote:Als ik haar was, dan hield ik dat kind tot zijn derde aan de borst. Komt meer voor dat vrouwen dat doen, ook hier in Nederland.
Op dinsdag 20 augustus 2002 08:15 schreef eRR_ het volgende:[..]
Ach, ze laten zich toch al van hun meest humane kant zien? De vrouw mag tenslotte de borstvoeding afronden..
Ziet er wel grappig uit. Het kind pakt dan voortaan zelf zijn hapje uit.
quote:Hoe had je je dat voorgesteld? Lang leve de kruistochten? De boel maar weer koloniseren om onze normen en waarden, die uiteraard 'beter' zijn, door de strot te duwen?
Op dinsdag 20 augustus 2002 08:14 schreef Gia het volgende:Ik hoop echt dat de beschaafde wereld ingrijpt in deze achterlijke cultuur.
.
Hoe vreselijk ook, van ingrijpen kan geen sprake zijn. Hooguit afkeuring.
quote:Er zouden best handelsembargo's of sancties kunnen komen met dit soort landen wat mij betreft. Het is tenslotte een extreme vorm van schending van de mensenrechten.
Op dinsdag 20 augustus 2002 08:47 schreef Jarno het volgende:[..]
Hoe had je je dat voorgesteld? Lang leve de kruistochten? De boel maar weer koloniseren om onze normen en waarden, die uiteraard 'beter' zijn, door de strot te duwen?
.
Hoe vreselijk ook, van ingrijpen kan geen sprake zijn. Hooguit afkeuring.
quote:Ik hoor iedereen hier altijd mieren dat de Westerse wereld iets aan de armoede/problemen moet doen etc om vd asielproblematiek af te komen, maar als puntje bij paaltje komt dan wordt er onder het mom van cultuurrelativsme weer eens collectief de andere kant op gekeken.
Op dinsdag 20 augustus 2002 08:47 schreef Jarno het volgende:Hoe vreselijk ook, van ingrijpen kan geen sprake zijn. Hooguit afkeuring.
Wat te doen? Economische sancties, alle banden verbreken, geld van het IMF terugdraaien zolang dit soort onzin door wettelijke instanties uitgevoerd wordt.
quote:Da's wat anders dan 'ingrijpen in deze achterlijke cultuur'. De slachtoffers van een embargo zijn trouwens meestal de burgers zelf, de machthebbers hebben daar amper last van.
Op dinsdag 20 augustus 2002 08:49 schreef eRR_ het volgende:[..]
Er zouden best handelsembargo's of sancties kunnen komen met dit soort landen wat mij betreft. Het is tenslotte een extreme vorm van schending van de mensenrechten.
quote:Hoho, ik zeg niet dat je de andere kant op moet kijken. Liever niet zeg. Maar ik had bij 'ingrijpen' een beetje negatieve associatie, zeg maar. Zal wel aan mij liggen verder, maakt ook niet zoveel uit verder, maar ik vind dat zo'n nietszeggend iets. Hoe ingrijpen, waar, wie?
Op dinsdag 20 augustus 2002 08:51 schreef X-Ray het volgende:[..]
Ik hoor iedereen hier altijd mieren dat de Westerse wereld iets aan de armoede/problemen moet doen etc om vd asielproblematiek af te komen, maar als puntje bij paaltje komt dan wordt er onder het mom van cultuurrelativsme weer eens collectief de andere kant op gekeken.
quote:En dus de bevolking dubbel duperen? Ik zie hier niet zoveel in eerlijk gezegd. Je zorgt er denk ik alleen maar voor dat het land in een totaal isolement raakt, de armoede toeneemt en het fundamentalisme toeneemt ("zie je wel, die westerse honden geven niks om ons!").
Wat te doen? Economische sancties, alle banden verbreken, geld van het IMF terugdraaien zolang dit soort onzin door wettelijke instanties uitgevoerd wordt.
Persoonlijk zie ik meer in educatie en voorlichting van 'het volk', laat ze merken dat het anders kan, zodat de roep om verandering van binnenuit komt.
quote:'het volk' legt deze straffen niet op. 'Het volk' hoef je er denk ik niet van te overtuigen dat het anders kan. De wind moet gewoon door het lokale bewind, die hun achterlijke sharia kostte wat kost nastreven.
Op dinsdag 20 augustus 2002 08:55 schreef Jarno het volgende:
Persoonlijk zie ik meer in educatie en voorlichting van 'het volk', laat ze merken dat het anders kan, zodat de roep om verandering van binnenuit komt.
quote:die mensen hebben al zo goed als niks, ik denk niet dat een embargo het nog veel erger zal maken. De grote winsten gaan toch niet naar de kleine man dus het zijn volgens mij de rijken die het in hun portefeuille voelen. En dat zijn ook degenen die enige macht hebben in zo'n land. Dus misschien toch niet zo slecht, een handelsembargo.
Op dinsdag 20 augustus 2002 08:52 schreef Jarno het volgende:[..]
Da's wat anders dan 'ingrijpen in deze achterlijke cultuur'. De slachtoffers van een embargo zijn trouwens meestal de burgers zelf, de machthebbers hebben daar amper last van.
quote:Mja, maar hebben ze ook de mogelijkheid om die verandering na te streven? Weet men ook hoe het anders kan?
Op dinsdag 20 augustus 2002 09:01 schreef eRR_ het volgende:[..]
'het volk' legt deze straffen niet op. 'Het volk' hoef je er denk ik niet van te overtuigen dat het anders kan. De wind moet gewoon door het lokale bewind, die hun achterlijke sharia kostte wat kost nastreven.
Begrijp me niet verkeerd, ik keur dit net zo af als een ieder, maar waar ik ook grote moeite mee heb, is de 'holier than thou' attitude waarmee een Westers land (Afghanistan, anyone?) binnenstormt, de regering omver werpt en daarna denkt 'zo, dat ruimt lekker op, ze zoeken het verder maar uit'.
quote:Het omverwerpen van boze regeringen is een discussie op zich. Alhoewel Afghanistan toch wel degelijk verlost is van de Taliban, en er volgens mij oprecht getracht wordt wat humaniteit terug te brengen in die regio. Dit lot zal Nigeria voorlopig worden bespaard, tenzij ook zij terroristen verstopt hebben natuurlijk
Op dinsdag 20 augustus 2002 09:13 schreef Jarno het volgende:[..]
Mja, maar hebben ze ook de mogelijkheid om die verandering na te streven? Weet men ook hoe het anders kan?
Begrijp me niet verkeerd, ik keur dit net zo af als een ieder, maar waar ik ook grote moeite mee heb, is de 'holier than thou' attitude waarmee een Westers land (Afghanistan, anyone?) binnenstormt, de regering omver werpt en daarna denkt 'zo, dat ruimt lekker op, ze zoeken het verder maar uit'.
quote:Denk ik dus ook...dit soort praktijken zitten al zolang in de cultuur verweven dat men gewoon niet beter weet. En andere verschrikking waar ik wat meer mee bekend ben, is vrouwen-besnijdenis en wat opvalt is dat de vrouwen in eerste instantie bijna schouderophalend reageren als je er over begint, want zo is het nou eenmaal, m'n moeder, m'n oma...dus ik ook. Uitleggen dat het anders kan, ogen openen, is waar je moet beginnen.
Op dinsdag 20 augustus 2002 08:55 schreef Jarno het volgende:Persoonlijk zie ik meer in educatie en voorlichting van 'het volk', laat ze merken dat het anders kan, zodat de roep om verandering van binnenuit komt.
quote:Het volk wordt geterroriseerd door die wetten. Deze vrouw IS het volk.
Op dinsdag 20 augustus 2002 08:55 schreef Jarno het volgende:
quote:Vrouwen zijn er nog steeds koopwaar hoor. Ze mogen vaak niet eens van hun man/ vader whatever zonder burqa.
Op dinsdag 20 augustus 2002 09:18 schreef eRR_ het volgende:
Afghanistan [is] toch wel degelijk verlost van de Taliban, en er [wordt] volgens mij oprecht getracht wat humaniteit terug te brengen in die regio.
Het was ook wel voorspelbaar dat vrouwen geen rechten zouden krijgen: in de gebieden die in de oorlog bezet waren door de noorderlijke alliancie liepen de vrouwen ook in burqa.
"Dat willen ze zelf", zeiden die mannen dan.
Tuurlijk...
quote:Ik zeg ook niet dat het beter is geworden. Ik meen wel dat men oprecht verbetering betracht, met bijv Karzai als hoofd van de interim regering. Dat de puinhoop echter zo diep zit geworteld is een tweede..
Op dinsdag 20 augustus 2002 22:26 schreef PantaRei het volgende:[..]
Vrouwen zijn er nog steeds koopwaar hoor. Ze mogen vaak niet eens van hun man/ vader whatever zonder burqa.
En reizen van stad naar stad is weer net zo onveilig als voor de taliban (struikrovers die reizigers weer beroven).
Niet dat ik de taliban verdedig, verre van dat, maar de vrouwen hebben bijna net zoveel rechten toen als nu.
En toen (tijdens de taliban) waren de wegen in ieder geval veilig(er).Het was ook wel voorspelbaar dat vrouwen geen rechten zouden krijgen: in de gebieden die in de oorlog bezet waren door de noorderlijke alliancie liepen de vrouwen ook in burqa.
"Dat willen ze zelf", zeiden die mannen dan.
Tuurlijk...
quote:Zie je wel dat het allemaal mee valt !!!
Op dinsdag 20 augustus 2002 17:18 schreef Foksuk het volgende:
Zojuist op CNN gelezen dat ze al weer is vrijgesproken
quote:Wijsheden-strooimachine BB on the move...
Op woensdag 21 augustus 2002 00:00 schreef BansheeBoy het volgende:[..]
Zie je wel dat het allemaal mee valt !!!
quote:Nou ik lees dat nergens, hoor....
Op dinsdag 20 augustus 2002 17:18 schreef Foksuk het volgende:
Zojuist op CNN gelezen dat ze al weer is vrijgesproken
quote:
World fury at stoning sentence
August 20, 2002 Posted: 12:58 PM EDT (1658 GMT)
LAGOS, Nigeria (Reuters) -- Nigeria is facing international criticism after an Islamic court upheld a sentence of death by stoning of a woman bearing a child out of wedlock.The European Union, Britain, France and Sweden voiced concern about Monday's ruling against Amina Lawal Kurami, 31, while New York-based Human Rights Watch expressed outrage.
The European Union, which led worldwide appeals for clemency in a similar case earlier this year, said it was likely to raise the issue with Nigerian authorities.
A British Foreign Office spokesman said on Tuesday: "Along with our EU partners, Britain opposes the death penalty in all circumstances. The means of execution in this case, and the use of it for an act of adultery, run contrary to Nigeria's international human rights obligations."
Sweden's Foreign Minister Anna Lindh said she was very upset that a woman cold be sentenced to stoning in 2002, and had sent a letter of appeal to the Nigerian government.
LaShawn Jefferson, head of Human Right Watch's Women's Rights Division, said in a statement: "The legal system is being used to punish adult women for consensual sex."
Jefferson added: "In this instance, the nature of the crime is in doubt."
President Obasanjo condemns the ruling, but is unable to stop the stoning
Many Nigerians were stunned by the decision of the court in Funtua, one of the most conservative towns in Nigeria's predominantly Islamic north.The judge said the stoning would not be carried out until Kurami had weaned her eight-month-old daughter Wasila, which may not be for another two years.
Innocent Chukwuma from the Centre for Law Enforcement Education, a Lagos-based legal rights pressure group, said: "If one can be sentenced to death for fornication then it makes nonsense of our democracy, and the majority of Nigerians should be sentenced to death."
Kurami was initially sentenced to death in March by a lower court in her state of Katsina, which like a number of others in northern Nigeria has adopted Islamic sharia law.
President Olusegun Obasanjo has warned that the stoning cases could damage Nigeria's reputation and the country risked international isolation.
But Obasanjo is powerless to stop states applying sharia punishments, including amputations for theft, because of Nigeria's federal constitution with a clear separation of powers between central and state authorities.
While non-Muslims say sharia has no place in a secular state, Muslims argue sharia is an integral part of their religion whose practice is guaranteed by the constitution.
quote:Precies!
Op dinsdag 20 augustus 2002 09:27 schreef X-Ray het volgende:[..]
Het volk wordt geterroriseerd door die wetten. Deze vrouw IS het volk.
Het volk zit helemaal niet te wachten op deze religieuze terreur van een stel geflipte imams.
quote:
Many Nigerians were stunned by the decision of the court in Funtua, one of the most conservative towns in Nigeria's predominantly Islamic north.
quote:
Op dinsdag 20 augustus 2002 09:27 schreef X-Ray het volgende:[..]
Het volk wordt geterroriseerd door die wetten. Deze vrouw IS het volk.
Het volk zit helemaal niet te wachten op deze religieuze terreur van een stel geflipte imams.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |