quote:Dat is wel waar, maar bij de Stones zijn het vaak ook de gitaar- en piano-partijen die door anderen gedaan worden en op sommige nummers drumt Charlie Watts ook helemaal niet zelf. En vaak zijn het wel hele karakteristieke partijen (slidegitaar op 'Sister Morphine', piano op 'Angie' etc. etc.) Het staat meestal wel netjes op de hoes aangegeven, maar toch...
Op dinsdag 20 augustus 2002 17:10 schreef Schorpioen het volgende:
Nou, de beatles hadden ook flink wat sessiemuzikanten natuurlijk. Alle klassieke dingetjes, strijkers, trompetjes en andere blazers in nummers als She's leaving home, Penny Lane, The long and winding road enz.
En George Martin was natuurlijk het vijfde bandlid.
Alleen hadden ze idd al moeten stoppen.
Stones is voor mannen.
quote:
Op dinsdag 20 augustus 2002 17:15 schreef Michaeltjuh het volgende:
Stones. tss, Beatles--> 's-Werelds eerste boy-bandStones is voor mannen.
the 4 elvises!
quote:beatles = boyband
Op dinsdag 20 augustus 2002 17:17 schreef kamagurka het volgende:[..]
the 4 elvises!
quote:Je bedoelt dat die gitaren en drums misschien ook wel niet door henzelf bespeeld werden, maar dat het geheim is gehouden? I think not, mijn beste tong!
Op dinsdag 20 augustus 2002 17:13 schreef tong80 het volgende:
Waarschijnlijk hebben de Beatles de credits nooit gegeven aan hun sessie muzikanten.
Over wie wat bespeelde op Beatles-opnames is alles trouwens tot in detail bekend. Tot wie het lepeltje tegen het kopje aan tikte, bij wijze van spreken.
Andy White speelde drums op de single-versie van Love Me Do (Ringo was een te onzekere factor, vond G. Martin). Eric Clapton speelt gitaar op While My Guitar Gently Weeps en Billy Preston speelde mee tijdens de Let It Be sessies. George Martin speelt piano op In My Life en, oh ja, roadie Mal Evans slaat maat op Maxwell's Silver Hammer.
En verder inderdaad de klassieke sessiemuzikanten.
Dit is trouwens geen poging tot volledigheid. ![]()
--late edit-- typefout
[Dit bericht is gewijzigd door Jane op 20-08-2002 22:13]
Wie speelt er eigenlijk orgel op 'I Want You / She's So Heavy?' Is dat Preston?
quote:Cor Bakker ?
Op dinsdag 20 augustus 2002 17:25 schreef Zander het volgende:
quote:Beetje jong he? Dan eerder Stef Meeder, denk ik...
Op dinsdag 20 augustus 2002 17:27 schreef tong80 het volgende:
Cor Bakker ?
quote:Yep. Nicky Hopkins heeft -als Keyboard-speler- bijvoorbeeld ook een behoorlijk aandeel gehad in de sound van de 'latere' Stones... Dat begon volgens mij al met 'Beggars Banquet', en duurde (minstens) t/m 'Black and Blue'!
Op dinsdag 20 augustus 2002 17:12 schreef Zander het volgende:[..]
Dat is wel waar, maar bij de Stones zijn het vaak ook de gitaar- en piano-partijen die door anderen gedaan worden Het staat meestal wel netjes op de hoes aangegeven, maar toch...
quote:
Op dinsdag 20 augustus 2002 17:28 schreef Zander het volgende:[..]
Beetje jong he? Dan eerder Stef Meeder, denk ik...
quote:Daar heb je me, Zander. Dat weet ik niet uit mijn hoofd...
Op dinsdag 20 augustus 2002 17:25 schreef Zander het volgende:
Trouwens... Brian Jones speelt saxofoon op You Know My Name (Look up the number) en Baby You're A Rich Man. Er is geloof ik lang discussie geweest over of het nu DE B. Jones was, maar hij was het dacht ik toch wel.
Maar goed, dit is allemaal wel erg off-topic (al ben ik nog steeds benieuwd naar dat orgel, wel jammer dat ik dat boek van Lewisohn zelf niet heb...)
quote:Ik zou het geen mythe willen noemen. Het bekendste nummer van The Beatles is... Yesterday. Alleen daarom al is het geen mythe, want McCartney heeft daarmee de zoetsappigheid zo'n beetje uitgevonden.
Op dinsdag 20 augustus 2002 17:06 schreef Jane het volgende:[..]
dat zoetsappige is een hardnekkige mythe.
En natuurlijk kun je daar weer 'harde' nummers tegenover gaan zetten, maar bij iemand met Yesterday op zijn naam poets je daarmee niets weg.
Ook nadien heeft hij trouwens nog met glazuur-brekende composities als Mull of Kyntire en Ebony&Ivory (brr!) van zich doen spreken.
Ook een verschil: zelfs in een tearjerker als Angie klinkt Mick Jagger nog ordinair. Dus het heeft ook nog te maken met de manier waarop je zoetsappige melodieen vertolkt.
quote:Ze hebben die vete altijd zelf kunstmatig in stand gehouden.
Op dinsdag 20 augustus 2002 17:35 schreef Zander het volgende:
... en Mick Jagger zit geloof ik in het achtergrondkoortje van All You Need Is Love. Volgens mij is de Stones - Beatles-vete meer iets van de fans dan van de bands...
Ik heb altijd begrepen dat ze elkaars muziek zeer waardeerden, en op het persoonlijke vlak gewoon vrienden waren.
quote:Nog niet?! Foei!
Op dinsdag 20 augustus 2002 17:35 schreef Zander het volgende:
(al ben ik nog steeds benieuwd naar dat orgel, wel jammer dat ik dat boek van Lewisohn zelf niet heb...)
* Jane zal het straks thuis wel ff opzoeken als niemand er daarvoor al antwoord op heeft gegeven
quote:Volgens een of andere homepage op GeoCities wel. Maja, kweenie in hoeverre dat klopt
Op dinsdag 20 augustus 2002 17:25 schreef Zander het volgende:Wie speelt er eigenlijk orgel op 'I Want You / She's So Heavy?' Is dat Preston?
quote:Ja dat heb ik ook gehoord. Bij de opnames van Love is all waren de Stones toch ook aanwezig? En Lennon heeft later nog met de o.a. Keith Richards gespeeld in de Dirty Mac op het Rollings Stones Rock & Roll Circus ding.
Op dinsdag 20 augustus 2002 17:38 schreef tong80 het volgende:[..]
Ze hebben die vete altijd zelf kunstmatig in stand gehouden.
Ik heb altijd begrepen dat ze elkaars muziek zeer waardeerden, en op het persoonlijke vlak gewoon vrienden waren.
quote:Dat is een mooie site trouwens!
Op dinsdag 20 augustus 2002 17:40 schreef Schorpioen het volgende:
Volgens deze info was het idd Billy Preston
quote:De Stones.
Op maandag 19 augustus 2002 21:06 schreef tong80 het volgende:
Is weer eens tijd om de muzieksmaak van de Fokkers te checken.Ik ga voor de Stones. Ondanks the crap van de laatste twintig jaar.
Daarnaast hou ik niet van het "help de wereld en laat je zo vaak mogelijk van je goeie kant zien" gedoe zoals bij John Lennon bijv.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |