quote:Dat is zo, maar gelijk is dat natuurlijk ook het probleem dat sommige mensen met de Beatles hebben. En inderdaad, als iemand vooral (of alleen) van blues orientated rock houdt, dan zal hij veel meer van de Stones houden denk ik.
Op zondag 24 augustus 2003 14:05 schreef DaveM het volgende:
De Stones kunnen wel een goed potje bluesrock/rock 'n roll spelen, maar veel verder komen ze ook niet. De Beatles konden vrijwel alle stijlen aan.
Beatlesmuziek gaat alle kanten op qua stijl, da's waar. Het enige dat je kunt zeggen is dat het 'popmuziek' is. Of gewoon 'Beatlesmuziek'. Klassiek, blues, funk, jazz, vaudeville, experimenteel, 'kinderliedjes', skiffle, oosterse invloeden, novelty/comedy, psychedelisch, 'simpele' rock 'n roll, etc., je hoort het allemaal terug. Van de meeste artiesten is de muziek wel in een bepaald hokje te duwen of in een stijl te plaatsen. Bij de Beatles lukt je dat niet, maar daar moet je dus wel van houden. Ze hadden gewoon geen zin om zichzelf beperkingen op te (laten) leggen en maakten gewoon alles wat ze wilden maken, dus konden er naast een blues-nummer, een (bijna) hardrocknummer en een experimentele geluidscollage op dezelfde lp (2e lp/cd White Album) ook gewoon een mierzoet slaapliedje en een ouderwets jaren 20 nummertje staan. Tja, ik vind dat juist geweldig.
quote:De Beatles hebben evenmin "nieuwe" muziek uitgevonden.
Op zondag 24 augustus 2003 05:04 schreef Keromane69 het volgende:
Maar goed, wie mij 1 vernieuwend nummer van de Stones kan noemen moet dat rap doen. Ik ben erg benieuwd. Ze hebben een bestaande sound versterkt en een image neergezet. Heel verdienstelijk, heel leuk, maar daar houdt het bij op. Muzikaal gezien stelt het weinig voor.
Wat bedoel je precies met dat het muzikaal gezien weinig voorstelt? Een plaat als Exile on Mainstreet staat in vrijwel alle top 10-lijstjes van beste gitaaralbums ooit.
Als jouw idee van wat muzikaal is of niet, zich focust op hoe makkelijk liedjes in het gehoor liggen, dan winnen de Beatles zeker van de Stones. De vaak suikerzoete composities van de Beatles spreken haast automatisch een groot publiek aan, van jong tot oud. Net als bijvoorbeeld Abba. De Stones hebben dat altijd veel minder gehad. De Stones appeleren meer aan een oergevoel, waarbij het niet zo terzake doet hoe vernuftig een A- op een F-mineur laat overgaan. (al hebben Jagger/Richards bewezen hun hand ook niet om te draaien voor suikerspinnen als Ruby Tuesday en She's a Rainbow).
Muziek van de Beatles in hun beste tijd is als een heerlijk warm bad, waar je loom en rozig van wordt. Muziek van de Stones is als een plens water in je gezicht waar je met een brul wakker van schrikt, klaar om de wereld in te trekken.
quote:Dat klinkt me iets te rebels en uniek. Alle bands die daar de capaciteiten voor hebben doen dat. De Stones net zo hard. Al is het waar dat de Stones meer een "eigen geluid" hadden, dat ook moeilijk na te bootsen was, en dat er vele Beatle-achtige bandjes waren.
Op zondag 24 augustus 2003 16:14 schreef Jane het volgende:[..]
Ze hadden gewoon geen zin om zichzelf beperkingen op te (laten) leggen en maakten gewoon alles wat ze wilden maken
quote:Tja, en als je zoiets zegt kan ik me toch niet aan de indruk ontrekken dat je alleen maar naar 'She loves you' en 'Yesterday' hebt geluisterd. Dat is natuurlijk ook het hele probleem met dat hokjes-idee in de muziek waar ik het in mijn eerdere post over had.
Op zondag 24 augustus 2003 16:20 schreef Gert het volgende:
De vaak suikerzoete composities van de Beatles
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 16:23 schreef Gert het volgende:[..]
Al is het waar dat de Stones meer een "eigen geluid" hadden, dat ook moeilijk na te bootsen was
quote:Sorry Gert, ik begrijp dat je een grote Stones-fan bent die alles aangrijpt om de Beatles af te kraken, maar hier ben je wel abuis. Nogmaals, welke muziek je aanspreekt is voor ieder anders en ik zal de laatste zijn om de Stones of de mensen die idolaat zijn van hun muziek af te zeiken. Waarom zou ik dat doen? Ik vind de Stones zelf ook helemaal niet slecht. En sowieso moet iedereen gewoon lekker luisteren naar de muziek die hij/zij het leukste vindt.
Op zondag 24 augustus 2003 16:23 schreef Gert het volgende:Dat klinkt me iets te rebels en uniek. Alle bands die daar de capaciteiten voor hebben doen dat. De Stones net zo hard.
quote:Meen je dat nou? Dus jij wilt zeggen dat jij niét zo nog tien lekker in het gehoor liggende, maar ook nogal "brave" liedjes van de Beatles uit je mouw kan schudden?
Op zondag 24 augustus 2003 16:27 schreef Jane het volgende:
[..]
Tja, en als je zoiets zegt kan ik me toch niet aan de indruk ontrekken dat je alleen maar naar 'She loves you' en 'Yesterday' hebt geluisterd.
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 16:43 schreef Jane het volgende:[..]
Sorry Gert, ik begrijp dat je een grote Stones-fan bent die alles aangrijpt om de Beatles af te kraken
[...]
Het is dan ook helemaal niet nodig om feiten te verdraaien om je eigen voorkeur te 'rechtvaardigen' of zo.
[..]
quote:Nee
Op zondag 24 augustus 2003 16:52 schreef Gert het volgende:
Heb je een kater of zo?
quote:Wat mij betreft hoeft dat helemaal niet. Mijn liefde voor de muziek van de Beatles heeft ook niks met afkeer van andere muziek of een andere band te maken. En ik respecteer ieders mening, maar als ik dingen lees die m.i. feitelijk niet kloppen, dan reageer ik daar wel op.
Steekjes onder water horen een beetje bij een Beatles-Stones-discussie.
Maar probeer jij nou eens uit te leggen wat je zo goed vindt aan de muziek van de Stones zonder daarbij de Beatles te betrekken. Kan ook in een ander Stones-topic, als je deze daar niet geschikt voor vindt. Ik vind het namelijk altijd wel leuk om gepassioneerde verhalen over muziek te lezen. ![]()
En nu houd ik er mee op.
[Dit bericht is gewijzigd door Jane op 24-08-2003 17:15]
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 17:10 schreef Jane het volgende:
Wat mij betreft hoeft dat helemaal niet.
- De Beatles zijn zó veelzijdig, daar moet je wel van houden (implicerend: Stones-fans houden niet van veelzijdige muziek).
- Muzikaal gezien stellen de Stones weinig voor.
- De Beatles hadden "gewoon" geen in om zichzelf beperkingen op te leggen (implicerend dat de Stones dat wel deden).
Als dat geen steken onder water zijn. Of het is echt je mening, maar dat hoop ik niet voor je. Want dan ben jij degene die ook eens een ander plaatje op moet zetten dan alleen die van de FabFour. ![]()
quote:Als je het binnen het kader van een forumpost over het hele oeuvre van bands met een dergelijke productie hebt, dan ontkom je niet aan generalisaties. Dat is iets anders dan dat er feiten niet zouden kloppen.
Mijn liefde voor de muziek van de Beatles heeft ook niks met afkeer van andere muziek of een andere band te maken. En ik respecteer ieders mening, maar als ik dingen lees die m.i. feitelijk niet kloppen, dan reageer ik daar wel op.
Als je er echt op staat, wil ik alle hits van de Beatles wel met je doorlopen, dan bepalen we per nummer het zoet en catchy-gehalte. ![]()
quote:Ander keertje. Voor zoiets moet je echt even gaan zitten en in de stemming komen. Daar heb ik nu geen zin in.
Maar probeer jij nou eens uit te leggen wat je zo goed vindt aan de muziek van de Stones zonder daarbij de Beatles te betrekken. Kan ook in een ander Stones-topic, als je deze daar niet geschikt voor vindt. Ik vind het namelijk altijd wel leuk om gepassioneerde verhalen over muziek te lezen.
Nog wel de toevoeging dat ik beslist geen Beatles-hater ben of zo (waar heb ik die indruk gewekt eigenlijk?). Ik heb ze veel gedraaid en ik draai ze nog weleens, geheel uit vrije wil! :En zelfs de Wings schallen soms door het huis! ![]()
Maar ik denk dan ook dat Stones-adepten makkelijker ook van de Beatles kunnen genieten dan andersom. Maar goed, dat is een andere discussie.
quote:Dit geldt ook - en terecht - voor Duran Duran!
Op maandag 19 augustus 2002 21:09 schreef Tijn het volgende:[..]
Wat een flutargument. The Stones zijn ten minste true man, die gaan gewoon door tot ze erbij omvallen
hele moeilijke...dilemma....
Ik denk toch de stones. De muziek spreekt me over het algemeen gezien meer aan. Hoewel er ook veel redenen aan te dragen zijn die voor de beatles pleiten....doe ik dit puur op mn smaak..
Maar als ik een keus zou moeten maken....denk ik toch the Beatles!
Ben vorig jaar naar Paul McCartney geweest en naar de Stones en ik moet zeggen dat ik Paul veel beter vond als alle stones bij elkaar!
Alle nummers klinken goed, ook al hadden ze er niet zo veel zin in (Let It Be (de plaat dus, niet het nummer))
Dat over 400 jaar Lennon/McCartney nog steeds gedraaid worden, en Jagger/Richards niet, denk ik ook wel. Je ziet het nu al, L/M worden veel meer gedraaid buiten het oldies-rock gebeuren dan J/R. J/R worden een voetnoot, terwijl L/M zullen staan voor wat de jaren 60 waren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |