Zo word/t/dt* jij wel een Topchefquote:
quote:Op woensdag 3 oktober 2012 19:55 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Zo word/t/dt* jij wel een Topchef
(*SSB mag doorhalen wat niet van toepassing is)
Als de persoonsvorm vóór de tweede persoon enkelvoud komt is het zonder t.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 19:55 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Dat moet je nu toch wel weten?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 19:55 schreef Burner82 het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 3 oktober 2012 19:57 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Dat moet je nu toch wel weten?
Moet ik nog nadenken ook nogquote:Op woensdag 3 oktober 2012 19:56 schreef zoem het volgende:
[..]
Als de persoonsvorm vóór de tweede persoon enkelvoud komt is het zonder t.
Nope, maar ik kon wel de verhalen van Harry Mulisch doorgronden en uitleggen...quote:Op woensdag 3 oktober 2012 19:57 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Dat moet je nu toch wel weten?
Vergelijk: "Loop jij naar huis?" en "Loopt jij naar huis?" Al zijn er regio's in Nederland waar de tweede versie ook gebruikt wordt.quote:
Waart het ook kant, plakt die t ervoort...quote:Op woensdag 3 oktober 2012 19:58 schreef egeltje1985 het volgende:
[..]
Vergelijk: "Loop jij naar huis?" en "Loopt jij naar huis?" Al zijn er regio's in Nederland waar de tweede versie ook gebruikt wordt.
quote:
Precies. Als je twijfelt kun je het werkwoord vervangen door lopen oid. Dan is het vaak meteen duidelijk. /offtopicquote:Op woensdag 3 oktober 2012 19:58 schreef egeltje1985 het volgende:
[..]
Vergelijk: "Loop jij naar huis?" en "Loopt jij naar huis?" Al zijn er regio's in Nederland waar de tweede versie ook gebruikt wordt.
Maar waar zit de pv dan voor de 2e persoon enkelvoud?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 19:58 schreef egeltje1985 het volgende:
[..]
quote:
Ik loop jij naar huis? Gaat mij zelfs te verquote:Op woensdag 3 oktober 2012 19:59 schreef zoem het volgende:
[..]
[..]
Precies. Als je twijfelt kun je het werkwoord vervangen door lopen oid. Dan is het vaak meteen duidelijk. /offtopic
Nee, niet zoquote:Op woensdag 3 oktober 2012 20:00 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Ik loop jij naar huis? Gaat mij zelfs te ver
Loop is de pv in jij de tweede persoon enkelvoud in dit geval.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 20:00 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Maar waar zit de pv dan voor de 2e persoon enkelvoud?
quote:Op woensdag 3 oktober 2012 20:04 schreef zoem het volgende:
[..]
Nee, niet zo
Jij word/wordt -> Het is "jij loopt", dus dan is het wordt.
Word/wordt jij? -> Het is "loop jij?", dus dan is het word.
Simpel ezelsbruggetje toch?
* Burner82 schrijft meequote:Op woensdag 3 oktober 2012 20:06 schreef egeltje1985 het volgende:
[..]
Loop is de pv in jij de tweede persoon enkelvoud in dit geval.
quote:
Je hebt nog niks gemist eigenlijkquote:
Gelukkigquote:Op donderdag 4 oktober 2012 19:07 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Je hebt nog niks gemist eigenlijk
Begint nu pas eigenlijkquote:
Als het goed is, is er niet iedere dag 5 minuten inleidingquote:Op donderdag 4 oktober 2012 19:09 schreef zoem het volgende:
[..]
Mooi, dan kan ik morgen ook 5min later kijken
Marco is door... Hij werkt zich het snot voor de ogenquote:
Waarschijnlijk heb ik een andere manier van gek maken voor ogen.... (jou manier van gek maken.... kunnen mijn ogen ook niet aanquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |