Dit kan het werkt iets anders dan met usb-schijven maar de meeste nassen hebben software meegeleverd om alles voor je te regelen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:19 schreef Lkw het volgende:
Ik denk erover een WD My Book Live te kopen.
• 2 - Verder vroeg ik me af wat er gebeurt als ik via een ethernetkabel de NAS direct aansluit op de gigabit ethernetpoort van mijn (nieuwe) computer. Kun je op die manier zo'n schijf benaderen als ware het een externe harde schijf of is dat veel te simpel gedacht?
De meeste NASsen maken deze vertaalslag en zijn met meegeleverde (straight) kabels te gebruiken direct aan een PC.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:30 schreef CesarMilan het volgende:
Hiervoor heb je een kabel nodig (crossed) waarin de aderen kruislings op de stekker zijn aangesloten. Je hebt ook wel netwerkkaarten die dit automatisch detecteren en dus omswitchen waardoor je een normale kabel zou kunnen gebruiken, echter is het maar de vraag of jouw kaart dit ondersteund. Je hebt dus een cross cable nodig.
De My Book Live is erg simpel, er zijn slechts 2 poorten. Eentje voor de voeding, de andere om 'm aan te sluiten op de modem / router. Verder geen extra ingangen voor USB of externe schijven. Je kunt zelfs de schijf niet uit de NAS halen, las ik op een forum ergens.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:30 schreef CesarMilan het volgende:
Je kunt niet zomaar je NAS aansluiten op je pc. Simpelweg omdat je nas een klein pc'tje is en je ook niet 2 pc's zomaar kunt verbinden. Tenminste niet met een normale netwerkkabel die bij de nas geleverd zal zijn.
Hiervoor heb je een kabel nodig (crossed) waarin de aderen kruislings op de stekker zijn aangesloten. Je hebt ook wel netwerkkaarten die dit automatisch detecteren en dus omswitchen waardoor je een normale kabel zou kunnen gebruiken, echter is het maar de vraag of jouw kaart dit ondersteund. Je hebt dus een cross cable nodig.
Daarnaast ondersteund die drive geen Firewire of Esata? want het lijkt me logischer en sneller om het daarmee aan te sluiten. (als je uitgaat van het aansluiten op één pc).
Deze My Book Live is wel een heel erg simpele NAS, dus hopelijk heeft hij die software desondanks aan boord. Overigens ben ik het met je eens wat betreft de MediaMarkt, maar ze zijn voor deze NAS zowaar de goedkoopste (samen met Pixmania). Hij kost ¤ 139,- voor de 2 TB variant.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:32 schreef WebHawkjuh het volgende:
[..]
Dit kan het werkt iets anders dan met usb-schijven maar de meeste nassen hebben software meegeleverd om alles voor je te regelen.
Tevens een advies: Mediamarkt is de allerlaatste plaats waar je zoiets wil kopen. Meestal zijn ze niet de goedkoopste en de service is ronduit slecht bij duurdere producten.
Ik ben een noob op het gebied van netwerken en vroeg me dus af wat er gebeurt als ik die ethernetpoort gebruik. Valt dan mijn internet via WiFi weg omdat de pc 'denkt' dat hij bekabeld internet heeft (je steekt immers wat in die poort)? Of is dat onzin?quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:33 schreef WebHawkjuh het volgende:
[..]
De meeste NASsen maken deze vertaalslag en zijn met meegeleverde (straight) kabels te gebruiken direct aan een PC.
Het is van WD. Ik denk het wel. Dergelijke software installeer je overigens op je PC. Het is een soort 'manager' waarmee je 'shares' aan kunt maken. De software bij mijn iomega NAS stelde alles voor me in op de NAS zelf. Later heb ik dingen via de interface van de nas (via mijn webbrowser te bereiken) steeds gewijzigd.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:41 schreef Lkw het volgende:
[..]
Deze My Book Live is wel een heel erg simpele NAS, dus hopelijk heeft hij die software desondanks aan boord. Overigens ben ik het met je eens wat betreft de MediaMarkt, maar ze zijn voor deze NAS zowaar de goedkoopste (samen met Pixmania). Hij kost ¤ 139,-
Het werkt bij mij prima in die configuratie. Volgens mij is Windows 7 slim genoeg om te kijken waar hij al dan niet een internetverbinding heeft.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:43 schreef Lkw het volgende:
[..]
Ik ben een noob op het gebied van netwerken en vroeg me dus af wat er gebeurt als ik die ethernetpoort gebruik. Valt dan mijn internet via WiFi weg omdat de pc 'denkt' dat hij bekabeld internet heeft (je steekt immers wat in die poort)? Of is dat onzin?
Okee, thnx. Misschien moet ik het er maar gewoon op wagen. Als ik met mijn Tele2-configuratie dan geen normale snelheden kan halen, is er altijd nog de mogelijkheid om 'm direct op de pc aan te sluiten en de schijf zolang maar te zien als veredelde externe harde schijf.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:45 schreef WebHawkjuh het volgende:
[..]
Het werkt bij mij prima in die configuratie. Volgens mij is Windows 7 slim genoeg om te kijken waar hij al dan niet een internetverbinding heeft.
Dat was het wel, maar ik heb de keuze gemaakt zelf alles toe te wijzen. Maar de manager kon dat ook voor mij doen, en die eiste volgens mij eerst zelfs dat ik de nas direct aansloot.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:53 schreef Lkw het volgende:
[..]
Okee, thnx. Misschien moet ik het er maar gewoon op wagen. Als ik met mijn Tele2-configuratie dan geen normale snelheden kan halen, is er altijd nog de mogelijkheid om 'm direct op de pc aan te sluiten en de schijf zolang maar te zien als veredelde externe harde schijf.
Hoefde jij bij jouw opstelling geen IP-adressen toe te wijzen aan die Iomega overigens? Was het gewoon plug&play bij een directe verbinding NAS-pc, dus zonder router ertussen?
Alhoewel de My Book Live voor een NAS niet duur is, probeer ik vooraf te achterhalen of het ding bij mij werkbaar is qua snelheid. Ik heb niet de luxe zomaar 139 euro weg te spoelen, als hij onwerkbaar traag blijktquote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:56 schreef WebHawkjuh het volgende:
[..]
Dat was het wel, maar ik heb de keuze gemaakt zelf alles toe te wijzen. Maar de manager kon dat ook voor mij doen, en die eiste volgens mij eerst zelfs dat ik de nas direct aansloot.
Overigens lijkt het mij onwaarschijnlijk (maar zeker niet onmogelijk) dat verkeer binnen jouw netwerk traag gaat door toedoen van je router. Wel is het zo dat je als je een 100mbit router hebt geen 1000mbit gaat halen als je hem zo hebt aangesloten.
De mybook live is een mini pc,quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:41 schreef Lkw het volgende:
[..]
Deze My Book Live is wel een heel erg simpele NAS, dus hopelijk heeft hij die software desondanks aan boord. Overigens ben ik het met je eens wat betreft de MediaMarkt, maar ze zijn voor deze NAS zowaar de goedkoopste (samen met Pixmania). Hij kost ¤ 139,- voor de 2 TB variant.
Tuurlijk wel, vast IP op NAS instellen, vast IP in dezelfde reeks op PC en gaan.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:30 schreef CesarMilan het volgende:
Je kunt niet zomaar je NAS aansluiten op je pc. Simpelweg omdat je nas een klein pc'tje is en je ook niet 2 pc's zomaar kunt verbinden. Tenminste niet met een normale netwerkkabel die bij de nas geleverd zal zijn.
Dit is praktisch een onderdeel van de gigabit standaard. TS praat over gigabit poort in zijn PC, derhalve geen probleem. NAS heeft ook gigabit en zal dit waarschijnlijk ook te doen.quote:Hiervoor heb je een kabel nodig (crossed) waarin de aderen kruislings op de stekker zijn aangesloten. Je hebt ook wel netwerkkaarten die dit automatisch detecteren en dus omswitchen waardoor je een normale kabel zou kunnen gebruiken, echter is het maar de vraag of jouw kaart dit ondersteund. Je hebt dus een cross cable nodig.
bronquote:Although the Gigabit crossover is defined in the Gigabit Ethernet standard[3], in practice all Gigabit PHYs feature an auto-MDIX capability and are designed for compatibility with the existing 100BASE-TX crossovers. The IEEE-specified Gigabit crossover is generally seen as unnecessary.
Welkom in 2012, waar netwerkkaarten al een jaar of tien autosensing zijn en crosscables dus overbodig zijn.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:30 schreef CesarMilan het volgende:
Wat Tallman zegt.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 08:13 schreef TallMan het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, vast IP op NAS instellen, vast IP in dezelfde reeks op PC en gaan.
[..]
TS, als je bang bent dat het switchdeel van de tele2 modem al een probleem is met een NAS zou je natuurlijk kunnen overwegen om na je modem een gigabit switch te hangen en alle bekabelde devices daaraan aan te sluiten. Dan heeft de modem geen invloed op verkeer op het LAN naar de NAS.
mwha.. als je meer als 2 apparaten hebt die toegang moeten hebben tot de mybooklive is dat wel de oplossing.. een switch is bekabeld, uiteraard kan je ook kijken naar (volgens mij) een accesspoint zodat je e.v.t. ook draadloze apparatuur kan laten praten met de mybook livequote:Op woensdag 3 oktober 2012 17:19 schreef Lkw het volgende:
Thnx allemaal voor de info.
Wat betreft die switch, daar heb je alleen wat aan als je je totale interne netwerk bekabeld uitvoert, toch? Dus zowel de My Book Live als de pc's die er gebruik van willen maken, zul je allemaal met een kabeltje op de switch moeten aansluiten?
Even voor de duidelijkheid, want ik krijg het plaatje toch niet helemaal helder:quote:Op woensdag 3 oktober 2012 17:27 schreef mschol het volgende:
[..]
mwha.. als je meer als 2 apparaten hebt die toegang moeten hebben tot de mybooklive is dat wel de oplossing.. een switch is bekabeld, uiteraard kan je ook kijken naar (volgens mij) een accesspoint zodat je e.v.t. ook draadloze apparatuur kan laten praten met de mybook live
Dank weer voor de moeite en tijd, en vanzelfsprekend mogen ook anderen reagerenquote:Op woensdag 3 oktober 2012 19:42 schreef mschol het volgende:
waar komt je wifi kanaal vandaan? vanaf de tele2 modem/router?
zoja: dan zou je logischerwijs het apparaat aansluiten op de router..
maar als die inderdaad zo'n slechte reputatie heeft zou je er om heen moeten werken, hieronder een voorbeeldje:
nu: (uitgaande dat modem/router tele2 wifi verzorgd)
internet -> router -> apparaten
nu kan je 2 dingen doen:
1) internet -> router -> apparaten (WD live sluit je met kabel aan op router)
2) internet -> router -> switch/accesspoint -> apparaten (WD live sluit je aan op het accesspoint met kabel)
ik weet niet 100% of accesspoint de juiste term is.. kan ook gewoon een router zijn...
voordeel oplossing 1: je hoeft niets in je netwerk te wijzigen, nadeel is kennelijk de snelheid van de router..
voordeel oplossing 2: je omzeilt je modem (alleen de communicatie accesspont <-> internet heeft e.v.t. last van snelheid), nadeel is wel dat je een extra apparaat moet aanschaffen em dat je mogelijkerwijs apparaten opnieuw moet instellen voor wifi..
let wel: dit is slechts mij visie op het hele geheel.. wellicht hebben andere ook nog wat te melden
Volgens mij moet dat inderdaad kunnen, een switch hoort het verkeer via de kortste route door te sturen, dat is dus niet via de (trage) router (correct me if i'm wrong). Bedenk je wel dat een goedkope gigabit-switch waarschijnlijk bij lange na geen throughput van 1Gbit heeft, dan zul je toch de wat duurdere apparaten uit moeten zoeken.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 20:30 schreef Lkw het volgende:
[..]
Dank weer voor de moeite en tijd, en vanzelfsprekend mogen ook anderen reageren
Jouw oplossing 2 met accesspoint (of 2e router) zou inderdaad opnieuw instellen vereisen. Vermoed ik ook. Maar uiteindelijk heb je dan wel een intern netwerk dat volledig langs het Tele2-apparaat heen werkt. Alleen de internetverbinding komt dan nog via de apparatuur van Tele2. Althans, zo stel ik het me voor.
Dat plaatje zie ik dus wel redelijk voor me (maar is veel gedoe en toch al snel weer 50 euro duurder, ivm die tweede router)
Dus vroeg ik me vooral af hoe het zit als ik een simpele Gigabitswitch op m'n Tele2 modem/router aansluit. Kan ik die dan louter inzetten om communicatie tussen NAS en pc_nieuw snel te maken, terwijl ik al het andere verkeer simpelweg laat zoals het nu is (dus geregisseerd door de Tele2-modem/router)?
Grappig overigens, dit hele verhaal gaat inmiddels over het oplossen van een (nog) niet bestaand probleem. Toch zou ik graag weten hoe het zit, voor nu of in de toekomst.![]()
Ik twijfel. Tussen een netwerkschijf of anders toch maar een gewone tweede harde schijf. Misschien zijn de meeste thuisnetwerkjes nog niet helemaal geschikt voor een volwassen werkende NAS. Dat vermoed ik althans in mijn situatie, en ook op internet wordt er heel wat afgemopperd over trage NAS-schijven (maar bedoelt men waarschijnlijk eigenlijk trage WiFi's).quote:Op woensdag 3 oktober 2012 20:57 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Volgens mij moet dat inderdaad kunnen, een switch hoort het verkeer via de kortste route door te sturen, dat is dus niet via de (trage) router (correct me if i'm wrong). Bedenk je wel dat een goedkope gigabit-switch waarschijnlijk bij lange na geen throughput van 1Gbit heeft, dan zul je toch de wat duurdere apparaten uit moeten zoeken.
Maar zoals je zelf ook al zegt 't is allemaal hypotetisch, ga het eerst maar eens proberen met je huidige router. Grote bestanden kopiëren is helemaal niet zo'n probleem over het algemeen.
Netwerkswitching zit allemaal practisch in de hardware ingebouwd, een goedkope Gigabit switch zal niet* merkbaar slechter presteren dan een dure.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 20:57 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Volgens mij moet dat inderdaad kunnen, een switch hoort het verkeer via de kortste route door te sturen, dat is dus niet via de (trage) router (correct me if i'm wrong). Bedenk je wel dat een goedkope gigabit-switch waarschijnlijk bij lange na geen throughput van 1Gbit heeft, dan zul je toch de wat duurdere apparaten uit moeten zoeken.
Maar zoals je zelf ook al zegt 't is allemaal hypotetisch, ga het eerst maar eens proberen met je huidige router. Grote bestanden kopiëren is helemaal niet zo'n probleem over het algemeen.
het idee is natuurlijk dat zowel die computer als NAS ook gewoon aan de rest van het netwerk hangen. Alleen dat rechtstreeks verkeer tussen computer en NAS dus wat sneller gaat.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 00:06 schreef TallMan het volgende:
Overigens is het onzin een switch tussen 1 PC en de NAS te zetten, die kunnen gewoon rechtstreeks aan elkaar zonder switch ertussen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |