Of gewoon kijken of enkel alleen opnieuw installeren genoeg is.quote:Op maandag 1 oktober 2012 00:33 schreef Chinless het volgende:
Je kan geen Backup maken als je harddisk dood is.
Je kan wel de harddisk vervangen en opnieuw installeren.
Nee, maar dat is wel relatief makkelijk en zo kan je zaken uitsluiten.quote:Op maandag 1 oktober 2012 00:36 schreef MonteCristo het volgende:
Ah ok, dus ik kan er van uit gaan dat het aan de harddisk ligt?
Hard reboot had ik al geprobeerd maar dan blijft het op dezelfde manier opstarten zoals ik het hierboven had beschreven
Eigenlijk wel... heel veel zelfs... maar als er geen andere uitweg meer is.. bummer.quote:Op maandag 1 oktober 2012 00:43 schreef Chinless het volgende:
[..]
Nee, maar dat is wel relatief makkelijk en zo kan je zaken uitsluiten.
Hoop alleen niet dat er belangrijke data op je laptop staat.
harde schijf in een housing doen en luchtdicht 24 uur in de vriezer leggen.quote:Op maandag 1 oktober 2012 00:45 schreef MonteCristo het volgende:
[..]
Eigenlijk wel... heel veel zelfs... maar als er geen andere uitweg meer is.. bummer.
Vriezer = last choice.quote:Op maandag 1 oktober 2012 00:51 schreef zarGon het volgende:
Wat je eventueel met een hele omweg kan doen:
• Mac OS X installeren op een USB-stick (minimaal 16 GB gok ik) met behulp van de installatie-cd.
• Mac OS X opstarten vanaf USB-stick.
• Kijken of je harde schijf bereikbaar is, zo ja: back-uppen!
Of:
• Harde schijf eruit halen.
• Behuizing voor 2,5"-schijven kopen en je harde schijf in die behuizing stoppen.
• Controleren of je harde schijf nog werkt (desnoods op een andere Mac-apparaat).
Ik zou sowieso niets in de vriezer stoppen, niet voordat ik andere opties (bovenstaande op z'n minst toch wel) heb uitgeprobeerd.
Composities, opnames van hoorcolleges, data voor een psychologisch onderzoek, essays en speciale herinneringen..quote:Op maandag 1 oktober 2012 00:53 schreef zarGon het volgende:
Wat voor belangrijke data staat er op je laptop?
En is er een andere Mac-apparaat in de buurt waar je gebruik van kunt maken?
Loop morgen langs een winkel. Advies is gratisquote:Op maandag 1 oktober 2012 01:09 schreef MonteCristo het volgende:
[..]
Composities, opnames van hoorcolleges, data voor een psychologisch onderzoek, essays en speciale herinneringen..
Bepaalde zaken zoals die opnames en essays kunnen op Dropbox (of op Google Drive).quote:Op maandag 1 oktober 2012 01:09 schreef MonteCristo het volgende:
[..]
Composities, opnames van hoorcolleges, data voor een psychologisch onderzoek, essays en speciale herinneringen..
Ah oke.. gaan ze niet moeilijk of neerbuigend doen wanneer ze erachter komen dat ik al eerder de behuizing zelf had opengemaakt? Toen ik namelijk een keer bij de apple winkel langs ging voor een vraag over waterschade, werd ik heel onaardig (bijna honend) "geholpen"door een autistische zak (zo'n Dennis Nedry figuur) en dat ik het maar zelf moest uitzoeken omdat ik de behuizing al had opengemaakt. Vraag me af of hij nog werkt. Ik hoop het niet.quote:Op maandag 1 oktober 2012 01:08 schreef KapiteinGasthof het volgende:
Toen ik dat had met mijn macboek hebben de lieve mensen van de gecertificeerde appel winkel mijn dode harde schijf gereanimeerd en op mijn nieuwe harde schijf gezet. De nieuwe moest ik kopen want garantie was op maar de service was top
Ik.ga het morgen gelijk proberen.quote:Op maandag 1 oktober 2012 00:51 schreef zarGon het volgende:
Wat je eventueel met een hele omweg kan doen, mits je kan opstarten van de installatie-cd:
• Mac OS X installeren op een USB-stick (minimaal 16 GB gok ik) met behulp van de installatie-cd.
• Mac OS X opstarten vanaf USB-stick.
• Kijken of je harde schijf bereikbaar is, zo ja: back-uppen!
Of:
• Harde schijf eruit halen.
• Behuizing voor 2,5"-schijven kopen en je harde schijf in die behuizing stoppen.
• Controleren of je harde schijf nog werkt (desnoods op een andere Mac-apparaat).
Ik zou sowieso niets in de vriezer stoppen, niet voordat ik andere opties (bovenstaande op z'n minst toch wel) heb uitgeprobeerd.
Je kan natuurlijk een verkeerd personeelslid hebben getroffen, probeer dan gewoon een andere winkel. Het eerste dat ze doen is dat ding aanzetten en proberen het op te lossen zonder iets open te maken. Die service heb je voor betaaldquote:Op maandag 1 oktober 2012 01:15 schreef MonteCristo het volgende:
[..]
Ah oke.. gaan ze niet moeilijk of neerbuigend doen wanneer ze erachter komen dat ik al eerder de behuizing zelf had opengemaakt? Toen ik namelijk een keer bij de apple winkel langs ging voor een vraag over waterschade, werd ik heel onaardig (bijna honend) "geholpen"door een autistische zak (zo'n Dennis Nedry figuur) en dat ik het maar zelf moest uitzoeken. Vraag me af of hij nog werkt. Ik hoop het niet.
Maar goed, het zal vast wel een moment opname zijn. Ik dwaal af.
[..]
Ik.ga het morgen gelijk proberen.
Nog niet geprobeerd. Ik ga morgen meteen aan de slag met al jullie tips. Ik moet naar bed, morgen weer vroeg opquote:Op maandag 1 oktober 2012 01:16 schreef TomHoofd het volgende:
Houdt de T eens ingedrukt tijdens het opstarten. Als je Mac dan nog in target mode komt kan je je data via FireWire er af halen.
http://support.apple.com/kb/HT1661
Ik had het hele verhaal aan ze uitgelegd maar ze hebben geen moment gekeken naar mijn computer.quote:Op maandag 1 oktober 2012 01:17 schreef KapiteinGasthof het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk een verkeerd personeelslid hebben getroffen, probeer dan gewoon een andere winkel. Het eerste dat ze doen is dat ding aanzetten en proberen het op te lossen zonder iets open te maken. Die service heb je voor betaald
Je macbook hdd is ofwel kapot of windows herkent het formaat mac os journaled niet.quote:Op maandag 1 oktober 2012 21:27 schreef MonteCristo het volgende:
Nou volgens de mensen bij Amac is de harde schijf helaas kassie wijlen door slijtage.
Disk utility kon de harde schijf geeneens herkennen of vinden wanneer ik via de installatieCD werkte.
Ze adviseerde me om het nog via een externe behuizing de gegevens op te halen via een andere computer. Ik ben daar nu mee bezig maar zelfs via die weg lukt het niet. De computer waar ik nu op zit (werkt op windows) herkent/vindt geen externe harde schijf wanneer ik het aansluit in de usb ingang.
[..]
Ik had het hele verhaal aan ze uitgelegd maar ze hebben geen moment gekeken naar mijn computer.
De oplossing wordt gelukkig door zarGon e.d. aangegeven maar ik vind het andermaal typisch dat men anno 2012 nog steeds niet geleerd heeft van fouten die anderen maken. Je mag nu langzamerhand wel aannemen dat mensen weten dat je sowieso als je iets maakt dit niet alleen op je computer moet opslaan maar ook ergens anders (backup)quote:Op maandag 1 oktober 2012 01:11 schreef zarGon het volgende:
[..]
Bepaalde zaken zoals die opnames en essays kunnen op Dropbox (of op Google Drive).
Voor de rest zou je er misschien goed aan doen om een externe harde schijf aan te schaffen. Hoeft niet veel te kosten en je doet jezelf een enorme plezier ermee.
Dat zijn jouw woorden.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 13:25 schreef Iwanius het volgende:
[..]
De oplossing wordt gelukkig door zarGon e.d. aangegeven maar ik vind het andermaal typisch dat men anno 2012 nog steeds niet geleerd heeft van fouten die anderen maken. Je mag nu langzamerhand wel aannemen dat mensen weten dat je sowieso als je iets maakt dit niet alleen op je computer moet opslaan maar ook ergens anders (backup)
En toch niet doen en denken: "dat overkomt mij niet"
Dat zijn mijn woorden.quote:Op zondag 7 oktober 2012 14:27 schreef Iwanius het volgende:
Ja dat zijn mijn woorden voortgekomen uit het feit dat de TS geen backup heeft gemaaktt en nu dus in de problemen zit en er niet uitkomt en om hulp vraagt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |