abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117430380
Ik zou het wel handig vinden om zelf m'n CO af te kunnen stellen. Nu kun je dan natuurlijk een CO meter kopen maar ik hou wel van wat hobbyen.

Na wat googlen bleek dat de CO als het goed is ongeveer gelijk loopt met de brandstof/luchtverhouding, en die kun je weer meten met een lambda sonde. Nu zijn lambda sondes die in auto's zitten helaas narrow band exemplaren waardoor ze maar een heel klein gebied kunnen meten.

Toch zou ik zeggen dat als je zo'n ding aan een multimeter koppelt, in de uitlaat hangt en heel langzaam aan de CO schroef draait je ergens wel langs het optimum komt zodat zelfs zo'n narrow band sensor nauwkeurig genoeg is. Ergens anders las ik weer dat de lambda waarde continu heel snel heen en weer springt waardoor een multimeter het niet bij zou houden.

Heeft iemand hier wel eens mee geexperimenteerd?

het gaat om een motor met carburateur, dus zonder eigen lambdasonde en er wordt ook niets automatisch bijgeregeld
pi_117430422
Narrowband staat continue heen en weer te rammelen. Kan alleen maar rijk of arm zeggen. Geen idee of hij continue rijk zal blijven bleren of niet :)
pi_117430472
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 18:05 schreef 1299 het volgende:
Narrowband staat continue heen en weer te rammelen. Kan alleen maar rijk of arm zeggen. Geen idee of hij continue rijk zal blijven bleren of niet :)
Is dat heen en weer rammelen ook als hij stationair loopt? Of moet ik juist aan wisselende toerentallen denken?
pi_117430588
met een multi meter kun je inderdaad niet het singaal meten van een lambda sensor.
dit kun je alleen goed doen met een scope. een lambda sensor gaat van arm naar rijk in pak en beet 0.8S. niet te meten met een multi meter.

een Co meter kun je denk ik niet 123 maken, omdat er in een auto meerdere factoren zijn bij een verbranding
(Co,Co2,NOx,o2,HC), het lambda getal is een berekende waarde

een lambda sensor werkt ook stationair.

Een lambda sensor meet de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen, aan de hand daar van gaat de computer bij regelen.
edit



dit is een voorbeeld van een goed werkende lambda sensor, bij een goedwerkend systeem


nu denk ik dat er bij een carburateur blokkie, je sensor domweg gewoon op rijk blijft hangen
pi_117433585
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 18:09 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
met een multi meter kun je inderdaad niet het singaal meten van een lambda sensor.
dit kun je alleen goed doen met een scope. een lambda sensor gaat van arm naar rijk in pak en beet 0.8S. niet te meten met een multi meter.

een Co meter kun je denk ik niet 123 maken, omdat er in een auto meerdere factoren zijn bij een verbranding
(Co,Co2,NOx,o2,HC), het lambda getal is een berekende waarde

een lambda sensor werkt ook stationair.

Een lambda sensor meet de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen, aan de hand daar van gaat de computer bij regelen.
edit

[ afbeelding ]

dit is een voorbeeld van een goed werkende lambda sensor, bij een goedwerkend systeem

nu denk ik dat er bij een carburateur blokkie, je sensor domweg gewoon op rijk blijft hangen
Dat wisselen valt nog omheen te werken met een oude oscilloscoop van een paar tientjes op marktplaats. Of een soortgelijk programmaatje voor op de PC dat hetzelfde doet als op je screenshot. Signaal schijn je door de microfooningang te kunnen laten inlezen.

Maar dat dikgedrukte is een ander verhaal. Daar heb je een goed punt, en dat maakt het bij voorbaat hopeloos -O-
pi_117438073
Haal gewoon een wideband lamba sonde, tegenwoordig heb je die al voor 80 euro oid van bosch. Hoe je die goedkoop uitleest weet ik niet. Ik heb er gewoon een PLX systeem aanhangen ;)
pi_117438512
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 20:49 schreef 1299 het volgende:
Haal gewoon een wideband lamba sonde, tegenwoordig heb je die al voor 80 euro oid van bosch. Hoe je die goedkoop uitleest weet ik niet. Ik heb er gewoon een PLX systeem aanhangen ;)
een compleet wideband lambda systeem kopen.
dan heb je zegmaar een meter in je dash zitten waar je lambda waarde op aangegeven wordt.
deze zijn wel best duur.
pi_117493935
narrow band kan je prima gebruiken . het is niet helemaal een compleet digitale ofzo die echt maar 2 waards aan kan geven.t.
onder de 0,2 volt, en boven de 0,9 volt ofzo gaat die wel weer redelijk "langzaam". hij wordt dan wel snel helemaal niet meer precies. wil je met een nrrow band een atf ratio van bijv 17:1 voor stationair dan is dat bijna hetzelfde voltage als een atfratio als 16:1. wil je atf-ratios controleren in de iets meer "normale "gebieden, dan voldoet een narrow band wel.
welke voltage bij welke atf ratio hoort, kan je zo aflezen in een grafiekje of tabel(even googlen).

de 0,5 volt gaat die wel HEEL snel voorbij zal je zien, en hem daar precies op krijgen en houden is niet te doen. zelfs een injectie krijgt dat niet voor elkaar(vandaar dat oscilleren)

bij jou zal die eerder op bijv 1 volt staan. zet je hem nog ietsjes rijker wordt die 1,1 ; 1,2 volt etc.
draai je hem armer zal die naar onder de 1 volt ineens heel snel naar beneden schieten.
andersom boven de 0,2 volt ofzo ook.


quote:
Toch zou ik zeggen dat als je zo'n ding aan een multimeter koppelt, in de uitlaat hangt en heel langzaam aan de CO schroef draait je ergens wel langs het optimum komt zodat zelfs zo'n narrow band sensor nauwkeurig genoeg is.
hoog ohmige spanningsmeter is goed genoeg(meer dan 1 Mohm ofzo), op precies 0,5 volt en hem daarop houden kan je niet lukken.
als je het oke vind om hem vlakbij 0,3 of 0,8 volt te zetten, dan lukt dat je denk ik nog we. klinkt ver van elkaar af maar qua atf ratio zijn die 2 heel erg dicht bij elkaar.l.
quote:
Ergens anders las ik weer dat de lambda waarde continu heel snel heen en weer springt waardoor een multimeter het niet bij zou houden.
plaatje van dat oscileren komt omdat daar de computer als doel 0.45 volt heeft.
dan gaat die boven de 0,45 heel langzaam steeds minder benzine inspuiten. dan duurt het even voordat uitlaatgassen daar zijn, en o2 sensor reageert. 02 sensor kan ook amper stroom maken, dus duurt ook even voordat inangscapaciteit van de spanningsmter is volgeladen dan komt die onder de 0,45 volt en schiet nog wat door(ookal verandert de injectiecomputer het mengsel maar heel traag)
dan gaat die weer heel langzaam steeds meer inspuiten. etcetc. hij kan de inpspuiting niet krijgen dat die het stil krijgt op 0,5 volt omdat er dan een nog veel snellere feedback nodig zou zijn.

zoek ook eens op google naar megasquirt documentation . kijk naar de afr tabellen die in voorbeelden worden gebruikt, en closed loop. etcetc.

als in de auto gas wordt gegeven blijft hij ook weleens wat langer hangen op hoog, of juist langer op laag.. het oscilleren is niet echt te voorkomen op dat gevoelige gebied van de narrow band sensor als het atf ratio dicht bij de 0,45 volt lig, en wordt bijgeregeld.

quote:
Na wat googlen bleek dat de CO als het goed is ongeveer gelijk loopt met de brandstof/luchtverhouding
is dat niet alleen bij auto's met een nog werkende katalysator? volgensmij kunnen auto's zonder katalysator een prima o2 niveau hebben en toch heel veel co en nox uitstoten .

co en nox zou kunnen komen van compressieverschil en olieverbruik bijvoorbeeld. stel de 1ne cilinder loopt te arm, en de andere staat qua benzine te arm maar verbrandt te rijk omdat die olie staat te verbranden. dan komt er in de uitlaat co en nox bij elkaar. met katalysator zou er dan alsnog "bijna" niets overblijfen als er evenveel 2co als o2 over is om 2co2 te maken. bij jouw auto(zonder katalystator?) niet en kan alles naar buiten komen terwijl de o2 waarde normaal is.

de co kan je opzich wel proberen minder te forceren door hem armer te zetten, of zelfs veel te arm maar dan wordt nox weer hoger en dat is ook niet goed voor de gezondheid. alleen even voor de apk co laag proberen te forceren mocht die te hoog staan :'), want waarom boeit de co uitstoot jou?
daarna kan je beter gewoon een auto hebben die niet veels te arm staat. beter gewoon zuinig/comfortabel/normaal rijden. TE arm gebruikt ook weer meer benzine(itt tot wat je zou denken), en is eerder schadelijk voor de motor dan te rijk.

wil je het doen als projectje. dan kan je beter een onverwarmde lambdasensor nemen en die in het uitlaatspruitstuk plaatsen(Gat boren en tappen. m18 1,5 denk ik)
m18 1,5 moer op het gat lassen kan ook.

de verwarmde lambdasensoren lijken me nogal moeilijk aan te sluiten.

als het je alleen gaat om het zelf afstellen, kan je beter gewoon de auto afstellen zoals in het boekje staat beschreven. En anders gasklep vast zetten, en dan een co schroef verdraaien tot die zo snel mogelijk loopt.
dan is op dat moment de luchtbrandstofverhouding bij die luchtstroom door de carb 12-13ergens staat tot 1 (het maxhp atf ratio). kan je helemaal doen zonder hulpmiddelen.
voor gortere luchtstromen door carb zul je de motor gan opblazen, dus dan moet je de weg op om 1:12-13 te vinden , en sprintjes gaan trekken met een stopwatch om te meten wanneer die het snelst accelereert.


wil je zoveel mogelijk maxvermogen uit de motor kunnen halen (bij volgas) dan moet het mengsel bij volgas 1:12-13 zijn
wil je zo min moelijk schadelijke uitstoot hebben moet het mengsel 1:14 zijn.

wil je zo min mogelijk benzineverbruik, moet het mengsel bij steeds minder gas steeds armer staan.
de verbranding is dan niet optimaal, MAAR de motor kan lichter ronddraaien omdat er minder vaacuumdruk is omdat de gasklep dan weer ietsjes meer kan openstaan(iets meer lucht). vacuumdruk is dan iets minder waardoor daar minder verlies si.
het totaal benzineverbruik van de motor is dan minder."

je ziet dat terug in voorbeelden van de afr tabellen. google op googleafbeelding naar "afr table".
zijn erg veel verschillende afr tabellen te vinden, sommige staan best wel arm voor weinig gas. ik denk dat dat degeen zijn zonder kat.

hoe fabrikanten van auto het doen(wat vor doeltabel afr er is), daar zit per merk copyright op.fabrikanten van autos laten vaak eigenlijk de motor iets te rijk lopen(voor het benzineverbruik) met weinig gas, om de katalysator goed te laten werken om aan schadelijke stoffen eisen te voldoen. die gaan dus met een narrow-band sensor eigenlijk al te vroeg in closed loop als uitstoot je niet zou boeien alleen benzineverbruik.

de "mythe?" dat een katalysator brandstof kost klopt indirect dus eigenlijk.

[ Bericht 3% gewijzigd door SergeantFluffy op 02-10-2012 20:51:35 ]
seduco sum.en ben erg stout
pi_117513668
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 03:33 schreef SergeantFluffy het volgende:
hele lap tekst
waarom in godsnaam 17:1? dan verzuipt je motor ter plekke, ook een carburateur is af gesteld op 14.1:1

Je computer wil helemaal geen 0.45, dit is een software matige voltage om de pcm toch iets te laten regelen.

Dat pendelen tussen arm en rijk is om te zorgen dat je katalysator kan werken !

Een motor loopt niet rijk als ie olie verbrandt, dan is het een stoomboot ;), Rijk is niks anders dan een brandstof overschot

NOx onstaat door een te hoge verbrandings temperatuur, voordeel van een hoog NOX is een lager verbruik, maar omdat NOx zeer slecht is gebruikt men een EGR klep om de verbrandings temp te verlagen. Het nadeel, het verbruik gaat om hoog.

Er is niks spannends aan een verwarmde lambda sensor

1x singaal
1x massa
2x verwarming voeding/massa en een PTC,of je moet handig zijn en zelf een duty cycle kunnen maken. Dan kun je continu de verwarming er op aanlaten, als ie op temp is een duty cucly van ca 5% er op.
pi_117514102
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 18:28 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

waarom in godsnaam 17:1? dan verzuipt je motor ter plekke, ook een carburateur is af gesteld op 14.1:1
17 is juist armer dan 14. a(wel aan de erg arme kant . waarschijnlijk hoeft hij hem niet zo arm te zetten)
quote:
Je computer wil helemaal geen 0.45, dit is een software matige voltage om de pcm toch iets te laten regelen.
in dat open source mgasuirt zijn er ook 2 tabelllen. de afr, en nog 1.

quote:
Dat pendelen tussen arm en rijk is om te zorgen dat je katalysator kan werken !
/
ja omdat die zoveel mogelijk preciesdaar moet zijnvoor een meting, en daar snel overhen gaat..
als die kan pendelen met minder amplitude rond de 0,45 volt zou dat beter voor de kat zijn. meestal als die met kleine amplitude pendelt of heel traag pendelt komt dat niet omdat het supergoed gaat, maar omdat de 02 sensor trager wordt en kapot aan het gaan is.
quote:
t pen
Een motor loopt niet rijk als ie olie verbrandt, dan is het een stoomboot ;), Rijk is niks anders dan een brandstof overschot
het gaat me om het verschil per cilinder dat er veel co en nox in de uitlaat kan komen, terwijl het mengsel gemiddelt goed staat..(er is maar 1 carb neem ik aan). co uitstoot hangt dus ook heel erg af van de gezondheid van de motor(als er geen kat is)
quote:
NOx onstaat door een te hoge verbrandings temperatuur, voordeel van een hoog NOX is een lager verbruik, maar omdat NOx zeer slecht is gebruikt men een EGR klep om de verbrandings temp te verlagen. Het nadeel, het verbruik gaat om hoog..
weet ik, maar volgensmij heeft zijn auto geen egr klep (weet niet zeker ben geen monteur ofzo.)
met een rijker mengsel is er weer minder nox omdat dan de verbranding wat koeler is. met een armer mengsel komt er weer meer nox
quote:
Er is niks spannends aan een verwarmde lambda sensor

1x singaal
1x massa
2x verwarming voeding/massa en een PTC,of je moet handig zijn en zelf een duty cycle kunnen maken. Dan kun je continu de verwarming er op aanlaten, als ie op temp is een duty cucly van ca 5% er op.
zoals ik al zei,;') precies dan moet je handig zijn om die voeding zelf te gaan maken. sommige hebben ook een apart saansluiting om de temp op te meten. als dat er niet is moet van hett verwarmingspiraaltje opzich ook temperatuur worden bepaald(weerstand kan bepaald worden als het voltage en amperage bekend is) .
kan ook ingeschat worden wanneer die op temp is wanneer die normalelambda waardes gaat geven

[ Bericht 1% gewijzigd door SergeantFluffy op 02-10-2012 20:38:30 ]
seduco sum.en ben erg stout
pi_117514343
een temp sensor in een lambda sensor, met een aparte draad? nee dat bestaat niet

meestal zit er een PTC verwerkt in de sensor zelf, die trekt de spanning en amperage's omlaag
pi_117519885
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 18:50 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
een temp sensor in een lambda sensor, met een aparte draad? nee dat bestaat niet

meestal zit er een PTC verwerkt in de sensor zelf, die trekt de spanning en amperage's omlaag
oh ik dacht dat die ptc een aparte aansluiting had en de temperatuursensoraansluiting was... :P . ja je hebt gelijk, als je die gewoon aansluit heb je al een goede benadering voor een constante temperatur.

[ Bericht 0% gewijzigd door SergeantFluffy op 02-10-2012 20:49:14 ]
seduco sum.en ben erg stout
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')