Of ga ik voor een paar honderd euro het schip in?
Het volgende is het geval. Op een mooie zonnige dag in juni zet mijn vrouw nietsvermoedend onze auto op de parkeerplaats van het tuincentrum waar zij werkt. Zij zet de auto altijd op dezelfde plek. In een parkeervak met de neus langs een grasstrook en daarachter een sloot. Haar werkgever besluit diezelfde ochtend om onder andere die grasstrook te gaan maaien. In plaats van het personeel te vragen om de auto daar weg te halen (er stonden er twee aan die kant) gaat de vader van de werkgever (je zou het een familiebedrijf kunnen noemen) aan de slag. Er is ook geen vooraankodiging hiervan geweest, dus mijn vrouw kon dit niet weten.
Aan het eind van de dag ziet mijn vrouw dus tot haar verbazing dat de voorbumper van de auto onder het gras zit. In eerste instantie maakt zij zich er niet druk om, omdat het alleen wat gras is en verder is er eigenlijk niet zoveel te zien door al dat gras. Laat in de avond als ik thuis komt verteld ze erover en ik zou de volgende ochtend wel even kijken.
De volgende ochtend zie ik het ook en het valt me op, dat veel grassprietjes behoorlijk stevig op de auto geplakt zitten en dat de bumper behoorlijk vuil is. De bewuste dag was het behoorlijk warm en de auto stond de hele dag in de volle zon. Ik besluit dan ook om die avond gelijk na mijn werk de auto te wassen. Na de hogedrukspuit erop gezet te hebben en een tijdje goed boenen gaat het meeste er gelukkig af (met een gewone spons voor de auto, niet een schuurspons, voordat mensen dat denken). Alleen op twee plekken blijft het gras hardnekkig zitten en het valt me nu ook voor het eerst op, dat ik behoorlijk wat steenslag heb op mijn voorbumper. De twee bewuste plekken boen ik nogmaals en gelukkig laat ook daar het gras uiteindelijk los. Op de plek waar het gras zat was de lak nu alleen wat lichter. Het leek een beetje op een soort aanslag dus ik probeer dat ook weg te halen, maar daardoor wordt die plek ietsje groter. Het had een beetje het effect van je huid die begint te vervellen vanuit een klein plekje wat langzaam groter wordt.
Vanwege de steenslag en de "rare" plekken heb ik mijn vrouw haar werkgever geinformeerd en aansprakelijk gesteld hiervoor. Die heeft eigenlijk zonder tegenspraak zijn verzekering ingelicht. Zijn vader heeft zelfs ook zijn excuses aangeboden.
Nu een paar weken geleden is de schade expert langs geweest en die heeft een rapport gemaakt voor het bepalen van het uiteindelijke schadebedrag en de aansprakelijkheid. (mijn garage had een nogal hoog indicatiebedrag aangegeven, ik weet ook niet waarom). Vorige week heb ik de uitslag hiervan ontvangen. Er wordt niets uitgekeerd, omdat de schade niet door gras is ontstaan, maar door ondeugdelijk spuitwerk.
Dit resultaat heeft mij aan het denken gezet. Moet ik hier tegingaan en heb ik eigenlijk wel een zaak? Ik ben zo stom geweest om geen foto's voor en na te maken (denk er op dat moment maar eens aan) en bewijs maar eens dat de schade (steenslag) ook daadwerkelijk op die dag ontstaan is. En ook de schade door het gras. Ik heb het ook nooit eerder gezien en blijkbaar is een onderdeel van de auto in het verleden een keer gespoten en zegt de verzekering dat dit ondeugdelijk gedaan is. Overigens kunnen zij niet bewijzen dat het hier ook om de voorbumper gaat. Dit is een aanname van de schade expert.
Wat denken jullie? Moet ik mijn verlies nemen (geschatte schade 500 euro) of moet ik hier geen genoegen mee nemen, omdat ik zeker in mijn recht sta?