Hawksley Workman is een singer/songwriter, maar ook een schrijver en volgens mij doet hij ook nog wat met dans.
Ik kreeg enige tijd geleden een drietal mp3's en die vond ik geweldig. Inmiddels het hele album gehaald en na een aantal luisterbeurten moet ik toch concluderen dat ik dit wel een heel lekker album vind.
De cd is oorspronkelijk eind 2001 uitgekomen in de Benelux en nu gereleased in de rest van Europa (en ook in de Benelux), met een bonusnummer en drie videotracks.
De muziek? In ieder geval niet subtiel. Het album heeft een aantal lekkere up-tempo nummers die toch wel een flinke dosis jaren 70/80 in zich hebben. Daarnaast zijn er ook rustige nummers die werkelijk wonderschoon zijn (Old bloody orange, No beginning no end). Het album bevat zelfs een soort van mini-bohemian rhapsody in de vorm van Dirty and true. Misschien dat dat nummer net iets teveel van het goede zal zijn voor de meeste mensen, maar dan resten er nog 10 andere schitterende nummers waarbij hij wel netjes binnen de lijntjes kleurt van kunst en die van kitsch telkens net weet te ontwijken.
Alle instrumenten zijn door Hawksley zelf ingespeeld en het album is ook door hem geproduceerd. Soms wordt het allemaal wel erg theatraal maar toch blijft het boeien. Of misschien juist daarom. Het verbindende stuk tussen alle nummers is toch wel de stem van Hawksley. Die vliegt werkelijk alle kanten op. Als hij hoog zingt moet je ongeveer denken aan Jeff Buckley, maar op Jaleous of your cigarette klinkt hij eerder als de zanger van The Cure.
In de Platomania staat een recensie die het allemaal wel mooi omschrijft:
quote:Voor dit album schijnt ook nog een cd te zijn verschenen. Misschien ook maar eens naar op zoek als ik een beetje uitgeluisterd ben op deze plaat. In ieder geval een luistertip als je van muziek houdt die enigzins theatraal is.
HAWKSLEY WORKMAN - (Last Night We Were) The Delicious Wolves
Hawksley Workman is een vreemd heerschap, a goddamned diva with a three-octave vocal range wordt hij wel genoemd. Workman schreef een dichtbundel die genomineerd is voor een Canadese literaire prijs. In Canada bouwde hij een reputatie op als producer en muzikant bij tal van acts onder wie The Cash Brothers. En ondertussen stuurde hij allerlei bizarre praatjes de wereld in over zijn verleden als mad-man die leeuwen opjut voor hun act in circustenten, als ijshakker in rurale streken en professioneel danser die voor onze koninklijke familie optrad. De saga van Hawksley Workman krijgt met zijn tweede plaat The Delicious Wolves een avontuurlijk vervolg. Zijn stijl van songschrijven is vergelijkbaar met idiosyncratische geesten als Mark Linkous van Sparklehorse en Gavin Friday, maar de uitwerking pakt bij Hawksley Workman een tikkeltje decadenter en pathetischer uit op deze geheel door hemzelf volgespeelde cd. Die decadentie moet wel de invloed van glamrock en David Bowie zijn. Workman vergroot zijn fantasieën uit tot mythische proporties in galmende en stuiterende songs. Hoewel hij ook de ruimte neemt voor enkele indringende, verstilde pareltjes (What A Woman, Old Bloody Orange), is het vooral dat in your face etaleren van zijn niet geringe talent als multi-instrumentalist, songschrijver en vocaal trapezeartiest die indruk maakt.
p.s. hij speelt ook op Lowlands. Dus voor mensen die daar heen gaan is het zeker een luistertip!
[Dit bericht is gewijzigd door -Wepeel2- op 18-08-2002 23:43]
quote:Ok. Ik heb het gevoel dat veel mensen deze muziek verschrikkelijk gaan vinden op de een of andere manier.
Op zondag 18 augustus 2002 23:54 schreef Apfel het volgende:
jealous of your cigarette is een lekker nummer ja. Ik ben ook zeer benieuwd naar zijn materiaal alleen heb ik nog niet echt de moeite genomen om er naar te zoeken maar dat ga ik een dezer dagen zeker doen. Dan keer ik wel terug met een wat uitgebreidere mening
quote:Ze kunnen niet allemaal zo'n goede smaak hebben als ons
Op maandag 19 augustus 2002 16:23 schreef -Wepeel2- het volgende:[..]
Ok. Ik heb het gevoel dat veel mensen deze muziek verschrikkelijk gaan vinden op de een of andere manier.
quote:JIJ!
Op donderdag 21 november 2002 14:24 schreef Snatch het volgende:
Hawksley is een genie! Zijn er hier mensen die hem al een keer live hebben gezien?
Ik moet zijn eerste cd nog een keer hebben.
Hmzz, leuk om voor mijn verjaardag te vragen.
Voorlopig is ie weer terug naar Canada dus dat wordt wachten tot volgende zomer...
quote:Ach, verschrikkelijk is zo'n groot woord... Maar het is niet echt mijn ding. Jealous of my Cigarette was wel een grappig nummer zolang het niet te vaak gedraaid werd, maar Striptease was ik al een heel stuk sneller zat. Ik wil best geloven dat dit album in zijn genre een topper is (heb het ook nog niet gehoord), maar als ik zo je initiële review lees... Ik hou over het algemeen van iets subtielere muziek denk ik.
Op maandag 19 augustus 2002 16:23 schreef -Wepeel2- het volgende:Ok. Ik heb het gevoel dat veel mensen deze muziek verschrikkelijk gaan vinden op de een of andere manier.
quote:Godverdomme subtiliteit sucks godverdomme.
Op donderdag 21 november 2002 15:15 schreef Grobbel het volgende:[..]
Ik hou over het algemeen van iets subtielere muziek denk ik.
Ik ben in ieder geval erg benieuwd geworden naar zijn eerste plaat. Kijken of ik die van iemand kan lospeuteren als verjaardagscadeau.
quote:Ja. Met videoclips. De 2002 versie is dat. Ik geloof dat de plaat oorspronkelijk ook al een keer in 2001 is uitgebracht.
Op zaterdag 23 november 2002 20:44 schreef Snatch het volgende:
Ik heb de eerste plaat ook besteld. Van wat ik er van heb gedownload staan ook daar hele mooie dingen op! Heb jij ook de editie van "Last night we were..." met de drie videoclips?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |