Is ook niet moeilijk. Gewoon staken en daarna de activa en goodwill verkopen.quote:Op dinsdag 25 september 2012 20:29 schreef Piet__Piraat het volgende:
Gaat gewoon mee. Anders wordt een massa-ontslag wel heel eenvoudig.
quote:Overgang van onderneming: overtollige werknemers
Maar hoe zit dat dan met de overtollige werknemers na een fusie of overname? Als er immers sprake is van overgang van onderneming moeten deze werknemers gewoon in dienst blijven én moeten ze dus ook doorbetaald worden terwijl er wellicht geen werk voor ze is.
De werkgever kan deze werknemers uiteraard ontslaan voordat er sprake is van een overgang van onderneming. Dit kan via de eerder genoemde wegen van opzegging of ontbinding.
Wanneer dit niet wordt gedaan, moeten de werknemers gewoon mee naar de nieuwe werkgever wanneer er sprake is van overgang van onderneming. Als ze daar na een tijdje toch overbodig blijken te zijn, kunnen ze alsnog ontslagen worden. De werkgever zal dan het liefst voor de goedkope opzegging van de arbeidsovereenkomst kiezen (in tegenstelling tot de dure ontbinding). Er moet dan wel afgespiegeld worden. Kortweg komt dat neer op: ‘last in, first out’.
Bij overgang van onderneming is er een afwijkende regel: voor de overgenomen werknemers tellen namelijk hun reeds gewerkte jaren bij de oude werkgever mee. Zo kan het zijn dat werknemers die al bij de nieuwe werkgever zaten voor de overgang van onderneming toch
Dit inderdaad.quote:Op dinsdag 25 september 2012 20:31 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Is ook niet moeilijk. Gewoon staken en daarna de activa en goodwill verkopen.
Duurt iets langer maar eenvoudig is het wel.
Afhankelijk van de juridische structuur van de overname mag jouw vriendin zich wel of geen zorgen gaan maken.quote:Op dinsdag 25 september 2012 20:19 schreef BlackRhino het volgende:
Beste mensen, even een situatieschets:
-Mijn vriendin is nu 8 jaar werkzaam als dierenartsassistente
-Heeft een contract voor 38 uur per week, onbepaalde tijd
De dierenkliniek wordt nu overgekocht door een koper, is een man en vrouw die zelf dierenarts zijn (of alleen de man, dit weet ik niet). Beginnen voor zichzelf omdat ze zelf niet aan de bak kwamen als dierenarts.
Anyway, mijn vraag is nu, kan de koper besluiten het personeel niet mee te kopen, of zijn de bijvoorbeel verplicht het personeel een bepaalde periode te behouden? Met andere woorden, kan mijn vriendin opeens op straat staan?
Kan op internet niet zoveel duidelijkheid vinden over deze specifieke situatie. We gaan sowieso van de week naar het juridisch loket voor informatie, maar misschien kan ik via deze weg al wat extra voorinformatie vergaren
Bedankt alvast mensen!
Dan zou ze nog steeds in dienst zijn bij de verkoper (zolang die de activiteiten niet staakt).quote:Op woensdag 26 september 2012 06:37 schreef Essebes het volgende:
Worden alleen de activiteiten overgenomen, kan ze heel goed binnenkort zonder baan zitten.
dat klopt, maar zonder 'active' onderneming is een ontslagvergunning relatief eenvoudig aangevraagd.quote:Op woensdag 26 september 2012 09:29 schreef sanger het volgende:
[..]
Dan zou ze nog steeds in dienst zijn bij de verkoper (zolang die de activiteiten niet staakt).
Yep, relatief recht met een kwalitatieve verplichting.quote:Op dinsdag 25 september 2012 20:33 schreef Yreal het volgende:
bw 7 : 663
Door de overgang van een onderneming gaan de rechten en verplichtingen die op dat tijdstip voor de werkgever in die onderneming voortvloeien uit een arbeidsovereenkomst tussen hem en een daar werkzame werknemer van rechtswege over op de verkrijger. Evenwel is die werkgever nog gedurende een jaar na de overgang naast de verkrijger hoofdelijk verbonden voor de nakoming van de verplichtingen uit de arbeidsovereenkomst, die zijn ontstaan vóór dat tijdstip.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |