linda357 | maandag 24 september 2012 @ 16:51 |
Ik wil graag een polo bluemotion kopen, maar ik weet niet of ik nu de diesel of benzine moet kopen. Dit omdat ik bang ben na 2014 met een diesel toch veel wegenbelasting te moeten betalen. Ik rij op jaarbasis zo'n 20 tot 25000 kilometer. Rij elke dag 50 km heen en terug van huis naar werk, voor mij is het dus belangrijk dat de auto zuinig is, dus dat ik elke week bij de benzinepomp sta. Kan iemand mij hierin adviseren ? Is een benzine polo bluemotion ook zuinig ? Of kan ik beter met zoveel kilometers toch een diesel auto nemen ? Betaal ik dan straks na 2014 niet enorm veel wegenbelasting ? Ik hoop dat iemand hier meer verstand van heeft en mij hierin wegwijs kan maken. gr Linda | |
Worteltjestaart | maandag 24 september 2012 @ 16:54 |
Allereerst de vraag of je nieuw of tweedehands gaat kopen. Bij nieuw is de terugverdientijd van diesel een stuk langer, omdat diesels in aanschaf i.h.a. een stuk duurder zijn dan de vergelijkbare benzine. En hoe lang ben je van plan er in te rijden? | |
Dennis101 | maandag 24 september 2012 @ 16:54 |
Ik zou zeggen reken het uit. Het feit dat je hier komt vragen of een benzine versie ook zuinig duidt erop dat je nog niet veel onderzoek hebt gedaan. Hetzelfde geldt voor de MRB tarieven, die zijn allemaal zo op te zoeken. | |
linda357 | maandag 24 september 2012 @ 16:56 |
Ik ga m tweedehands kopen. En dennis wat moet ik uitrekenen ? Ik ben een leek met auto's . Wat zijn MRB tarieven ? "" Het feit dat je hier komt vragen of een benzine versie ook zuinig duidt erop dat je nog niet veel onderzoek hebt gedaan" euhm... dus niet ? De polo bluemotion benzine is dan niet zuinig ? | |
Dennis101 | maandag 24 september 2012 @ 16:58 |
Dit heeft niets met auto's te maken, maar met rekenen (en logisch nadenken). Gebruik anders eens een calculator, zoals deze: http://www.omslagpunt.com/brandstofcalculator/ | |
Worteltjestaart | maandag 24 september 2012 @ 16:58 |
MRB = motorrijtuigenbelasting. Feitelijk een foute term, dat heet tegenwoordig houderschapsbelasting. Als ze tweedehands zijn, moet je er rekening mee houden dat een eventuele vrijstelling in je houderschapsbelasting waarschijnlijk niet lang blijft. De eisen voor wegenbelastingvrij rijden worden elke keer strenger naar mate er méér zuinigere auto's op de markt komen. Reken dus, om teleurstellingen te voorkomen, er niet op dat je in 2014 geen houderschapsbelasting meer moet betalen. | |
linda357 | maandag 24 september 2012 @ 17:00 |
Ik ga er ook vanuit dat ik in 2014 gewoon belasting moet betalen (oftewel houderschapsbelasting), maar is het voor mijn aantal kilometers dan voordelig om een benzine (met minder belasting en hogere brandstofkosten) te kopen of een diesel (minder brandstofkosten en wel hoge houderschapsbelasting) Mijn vraag is dus of een polo bluemotion benzine ook enigszins zuinig is ? Ik heb nu een oude polo en deze rijd 1 op 12 | |
Dennis101 | maandag 24 september 2012 @ 17:01 |
De BD noemt het anders nog gewoon MRB. Die regels zijn ondertussen vastgesteld en inderdaad vanaf 1-1-2014 zal er voor dit soort auto's weer MRB betaald moeten worden. | |
brulaap112 | maandag 24 september 2012 @ 19:08 |
Je grootste kostenpost gaat de afschrijving worden. De diesel zal zeker als de vrijstelling van MRB eraf gaat niet heel waardevast zijn. http://www.autotrack.nl/tweedehands/volkswagen/polo/9194750 Vaste kosten per maand ¤ 210,53 Afschrijving: ¤ 83,33 Verzekering: ¤ 64,58 Wegenbelasting: ¤ 41,78 Onderhoud carrosserie en diversen: ¤ 20,83 Variabele kosten per maand ¤ 285,42 Afschrijving: ¤ 47,92 Brandstof: ¤ 127,08 Onderhoud en reparaties: ¤ 83,33 Banden: ¤ 27,08 Kosten per kilometer ¤ 0,24 Kosten per jaar ¤ 5.951,30 Kosten bezitsduur ¤ 17.853,90 http://www.autotrack.nl/tweedehands/volkswagen/polo/8954918 Scheelt je in aanschaf al 2000 euro. Daar kan je een hoop benzine voor kopen. Helaas werk die domme site op dit moment niet. Herberekenen voor benzine lukt hier iig niet. Maar je snapt het idee van vergelijken. | |
blomke | maandag 24 september 2012 @ 19:14 |
Met een dieselmotor heb je minder trammelant (je bent van je hele hoogspanning af) en je kan er meer km's mee maken. Hoewel je wel héél lang moet doorrijden om een benzinemotor te verslijten. Verder vind ik diesel prettiger rijden dan benzine (voor zover er iets van "pret" aan rijden zit). Maar da's subjectief. Als je de vebruiken weet, is het eenvoudig om te rekenen waar het omslagpunt zit. [ Bericht 14% gewijzigd door blomke op 24-09-2012 19:22:49 ] | |
Spezza19 | woensdag 26 september 2012 @ 00:28 |
Ik heb begin dit jaar een nieuwe Fiesta Econetic gekocht... Ik rijd ruim 50.000km per jaar... En het is de bedoeling hem te houden tot ie op is... Als je een Polo 2e hands gaat kopen is de kop er al af en met 25.000km per jaar zal ie ook na 1 Jan 2014 goedkoper zijn dan benzine. Tuurlijk, hij zal voor de inruil niet aantrekkelijk zijn zodra er MRB op zit, maar veel kilometers op een benzine Polo zorgt ook voor een lage waarde. Dus ik zou zeggen, profiteer nog ruim een jaar van geen wegenbelasting en ga lekker voor de diesel. Ik rijd 1000km voor 50 euro... Ik lach iedereen uit... ![]() | |
Dennis101 | woensdag 26 september 2012 @ 08:33 |
Weet jij het verbruik van een benzine polo, het verschil in aanschafwaarde en hoe lang TS er in wil gaan rijden? Anders is dit wel erg kort door de bocht. | |
Kreator | woensdag 26 september 2012 @ 08:42 |
90pk benzine (1.2 tsi Bluemotion) = 1 op 20,4 90pk diesel (1.6 Bluemotion) = 1 op 27,0 Dat scheelt het dus. Een 1.2tdi (zonder bluemotion) is nog zuiniger trouwens. 1 op 29,4 | |
Hi_flyer | woensdag 26 september 2012 @ 15:07 |
Ik rijd sinds anderhalf jaar een Twingo Diesel en goedkoper kan het bijna niet. Mijn werk is ruim 100km enkele reis. Toch ga ik binnenkort kijken voor wat anders ivm gezinsuitbreiding. Mogelijk een Toyota yaris 1.5 full hybrid. | |
#ANONIEM | woensdag 26 september 2012 @ 15:45 |
Ik rijd ook een Fiesta Econetic diesel (1.6), maar kom niet aan zo'n zuinig verbruik. Ik rijd ongeveer 1:21, kortom een kleine 7 cent per kilometer aan brandstofkosten. En dat is dus 70 euro per 1.000 kilometer. Reken ik ook onderhoudsbeurten mee, dan komt er een cent boven die kilometerprijs op. Ik rijd zo'n 28.000 kilometer per jaar; jij nog veel meer. Voor ons kan het wel uit. Maar TS rijdt 20.000 tot 25.000 kilometer per jaar. Dat is aan de krappe kant om een diesel te laten renderen. Als ze nu snel aanschaft, rijdt ze misschien 30.000 kilometer tot 2014. Brandstofvoordeel van diesel ten opzichte van benzine schat ik op hooguit 2.100 euro (7 cent per kilometer). Echter: de diesel is duurder in aanschaf én in de verzekering. En na 2014 vervalt het belastingvoordeel; sterker nog: je bent meer kwijt. Terwijl TS misschien maar 2.000 kilometer per maand rijdt. Ik vind het al met al wel een twijfelgeval. Ik weet wel dat ik begin 2014 de situatie opnieuw ga bekijken; tot die tijd zit ik prima. |