quote:
Op woensdag 26 september 2012 00:28 schreef Spezza19 het volgende:Ik heb begin dit jaar een nieuwe Fiesta Econetic gekocht... Ik rijd ruim 50.000km per jaar... En het is de bedoeling hem te houden tot ie op is...
Als je een Polo 2e hands gaat kopen is de kop er al af en met 25.000km per jaar zal ie ook na 1 Jan 2014 goedkoper zijn dan benzine.
Tuurlijk, hij zal voor de inruil niet aantrekkelijk zijn zodra er MRB op zit, maar veel kilometers op een benzine Polo zorgt ook voor een lage waarde.
Dus ik zou zeggen, profiteer nog ruim een jaar van geen wegenbelasting en ga lekker voor de diesel.
Ik rijd 1000km voor 50 euro... Ik lach iedereen uit...

Ik rijd ook een Fiesta Econetic diesel (1.6), maar kom niet aan zo'n zuinig verbruik. Ik rijd ongeveer 1:21, kortom een kleine 7 cent per kilometer aan brandstofkosten. En dat is dus 70 euro per 1.000 kilometer. Reken ik ook onderhoudsbeurten mee, dan komt er een cent boven die kilometerprijs op.
Ik rijd zo'n 28.000 kilometer per jaar; jij nog veel meer. Voor ons kan het wel uit. Maar TS rijdt 20.000 tot 25.000 kilometer per jaar. Dat is aan de krappe kant om een diesel te laten renderen.
Als ze nu snel aanschaft, rijdt ze misschien 30.000 kilometer tot 2014. Brandstofvoordeel van diesel ten opzichte van benzine schat ik op hooguit 2.100 euro (7 cent per kilometer). Echter: de diesel is duurder in aanschaf én in de verzekering. En na 2014 vervalt het belastingvoordeel; sterker nog: je bent meer kwijt. Terwijl TS misschien maar 2.000 kilometer per maand rijdt.
Ik vind het al met al wel een twijfelgeval. Ik weet wel dat ik begin 2014 de situatie opnieuw ga bekijken;
tot die tijd zit ik prima.