FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Duizenden motorrijders betogen tegen APK
lipjesmaandag 24 september 2012 @ 11:39
quote:
BRUSSEL - Circa 4500 motorrijders, hoofdzakelijk uit Nederland, hebben zaterdag in Brussel betoogd tegen een geplande Europese APK-plicht voor motoren. Ze demonstreerden bij het Atomium en bezetten een tijdje de Wetstraat bij de Europese Commissie.

De motorrijders vinden de APK-plicht onnodig. Slechts 0,3 procent van de ongevallen met motorfietsen is te wijten aan technische defecten van de motorfiets. In landen waar de keuring verplicht is, daalde het aantal ongelukken niet, volgens een studie.

De keuringsplicht jaagt de motorrijders alleen maar op kosten, aldus voorzitter Nico Perk van de Motorrijders Actie Groep (MAG). Volgens hem kosten de keuringen 1,2 miljard euro per jaar in de EU. „Het is een maatregel voor een probleem dat niet bestaat”, aldus Nico Perk. Hij hekelde ook de Nederlandse pers, omdat die te weinig over de protestrit zou melden. „Het gaat wel om een groep van 1,7 miljoen kentekens in Nederland die getroffen zou worden”.

CDA-Europarlementariėr Wim van de Camp, die zelf op zijn Harley Davidson was gekomen, sprak de motorrijders toe bij het Atomium. Van de Camp is tegen de APK-plicht voor motoren en noemt het voorstel van de Europese Commissie een typisch voorbeeld van bemoeizucht. De CDA'er onderhandelt namens het Europarlement over het APK-plan, dat in 2016 zou moeten ingaan.

Een delegatie motorrijders sprak zaterdagmiddag met vertegenwoordigers van de Europese Commissie. Na afloop reageerden de motorrijders teleurgesteld. De Belgische Federatie van Boze Motorrijders (FBMC) gaat maandag een brief sturen naar staatssecretaris voor Mobiliteit, Melchior Wathelet. Ze dreigen met blokkades in de Belgische keuringscentra.

Bij de manifestatie zaterdag waren geen incidenten.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)kers__betogen__.html
En gezellig dat het was!
BertVmaandag 24 september 2012 @ 11:45
Gezellig, maar dit is net zo nuttig als protesteren tegen slecht weer.

(JA, ik ben cynisch, en ja, goed dat er mensen zijn die iig van zich laten horen)
Hathormaandag 24 september 2012 @ 11:46
Het is op zich ook gewoon onnodig, gewoon weer een doodordinaire melkkoe. Een motor is prima zelf onderhoudbaar, zelfs voor een leek.
Revolution-NLmaandag 24 september 2012 @ 11:49
Als motorrijder zorg je wel dat je spul goed in orde is.
Als ik ergens niet op bezuinig is het het onderhoud van mijn motoren.

Er zijn amper ongevallen die te wijten zijn aan de technische staat van de motor ansich.

Kortom een ordinaire melkoe maatregel, om motorrijden te ontmoedigen en controle te krijgen over de motorvoertuigen zodat nieuwe regelgeving eenvoudig ingevoerd en gecontrolleerd kan worden :r

Je zou maar een custom streetfighter gebouwt hebben dan word je echt niet vrolijk van een APK.
WrongAnswermaandag 24 september 2012 @ 12:24
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 11:46 schreef Hathor het volgende:
Het is op zich ook gewoon onnodig, gewoon weer een doodordinaire melkkoe. Een motor is prima zelf onderhoudbaar, zelfs voor een leek.
een APK check kost maar 19 euro voor een auto. voor een motor kan dat nog minder zijn omdat die zo nagekeken is. Als je hem goed onderhoud kost het je dus op jaarbasis geen hole omdat je alles zelf al gedaan heb.
Die_Hofstadtgruppemaandag 24 september 2012 @ 12:26
Ik vind het op zich best te verdedigen dat alles wat de snelweg op mag een APK-keuring moet ondergaan.
BertVmaandag 24 september 2012 @ 12:31
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:26 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ik vind het op zich best te verdedigen dat alles wat de snelweg op mag een APK-keuring moet ondergaan.
Het lijkt eng, zo op twee wielen 120/130 rijden, maar het grootste gevaar bevindt zich niet op de snelweg.
Die_Hofstadtgruppemaandag 24 september 2012 @ 12:36
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:31 schreef BertV het volgende:

[..]

Het lijkt eng, zo op twee wielen 120/130 rijden, maar het grootste gevaar bevindt zich niet op de snelweg.
Gaat er niet om, vind het prima verdedigbaar dat voertuigen die op hoge snelheid op de snelweg mogen rijden een periodieke technische keuring ondergaan, net zoals bij alle andere het geval is.
BertVmaandag 24 september 2012 @ 12:45
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:36 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Gaat er niet om, vind het prima verdedigbaar dat voertuigen die op hoge snelheid op de snelweg mogen rijden een periodieke technische keuring ondergaan, net zoals bij alle andere het geval is.
Ik verbaas me eigenlijk over het kleine aantal ongelukken met een gebrek aan het materiaal als oorzaak.

Mijn schoonvader rijdt al jaren motor (in totaal een paar ritjes per jaar) zonder onderhoud uit te laten voeren. Zo zullen er heel veel figuren rondrijden op mooie dagen. Het voordeel van een motorfiets is de snelle slijtage van de banden. Zo zal mijn schoonvader na 15.000km wel zien dat hij geen profiel meer heeft en naar een motordealer gaan. (want dat doe het gros netjes)
Een motor-dealer heeft vaak al de functie van een APK station door dan aan te geven dat er meer moet gebeuren.
Die_Hofstadtgruppemaandag 24 september 2012 @ 12:46
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:45 schreef BertV het volgende:

[..]

Ik verbaas me eigenlijk over het kleine aantal ongelukken met een gebrek aan het materiaal als oorzaak.

Mijn schoonvader rijdt al jaren motor (in totaal een paar ritjes per jaar) zonder onderhoud uit te laten voeren. Zo zullen er heel veel figuren rondrijden op mooie dagen. Het voordeel van een motorfiets is de snelle slijtage van de banden. Zo zal mijn schoonvader na 15.000km wel zien dat hij geen profiel meer heeft en naar een motordealer gaan. (want dat doe het gros netjes)
Dat zal dan ook wel de reden zijn van die lage aantallen ongelukken: het gros rijd slechts zelden.
BertVmaandag 24 september 2012 @ 12:48
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:46 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Dat zal dan ook wel de reden zijn van die lage aantallen ongelukken: het gros rijd slechts zelden.
Vermoed van wel. En die figuren die echt onderdelen verslijten (zijn een stuk "zachter" bij tweewielers) staan toch regelmatig bij een dealer / voeren zelf onderhoud uit.
Dawnbreakermaandag 24 september 2012 @ 12:48
vind het heel goed, argumenten als "maar ik kan dat zelf wel" zijn ongeldig, want dat kun je overal voor gebruiken, en als je dat argument wilt aanhouden, moet je apk ook alles afschaffen. Daarnaast als kun je het zelf, er zijn ook genoeg motorrijders die het niet zelf kunnen.
BertVmaandag 24 september 2012 @ 12:51
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:48 schreef Dawnbreaker het volgende:
...er zijn ook genoeg motorrijders die het niet zelf kunnen.
Die laten het doen, zoals ik.
Laat mensen aub eigen verantwoordelijkheid nemen zolang het goed gaat, en dat gaat het al jaren.
Niet dat handje vasthouden.
lipjesmaandag 24 september 2012 @ 12:51
Klopt, iedereen onderhoud zijn motor netjes (enkeling daar gelaten).
Ik vond laatst mijn motor niet lekker rijden, naar de dealer gegaan (garantie) met de opmerking dat het balhoofdlager aardig ver versleten is.
Volgens hun was het binnen de norm, ik heb hem daarop zelf maar even vervangen.

Zelfde met banden, degene die de dealer eronder had gegooid bij de aflevering waren spekglad met regen, niet meer mee gereden en pilot road 3's eronder gegooid.
En ga zo maar door.

En 20 euro voor apk heeft ook erg lang geduurd, is ook lang te duur geweest en zo zal het bij motoren ook zijn.
Daarnaast moeten er mensen opgeleid worden, apparatuur gekocht worden enz.
En dat gaat doorberekend worden aan de klant.
Daarnaast kleine motorzaken zullen deze investering niet kunnen betalen en gaan op de fles.
Motorverkopen zullen dalen onderandere vanwege APK en de nieuwe rijbewijzen.
Minder mensen gaan motorrijden maar juist autorijden (meer files)

Dus persoonlijk, niet doen.
Daarnaast, als je een echte gegronde reden hebt, oke.
Maar NL scoort beter dan landen die wel een APK hebben.
Dawnbreakermaandag 24 september 2012 @ 12:51
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:51 schreef BertV het volgende:

[..]

Die laten het doen, zoals ik.
Laat mensen aub eigen verantwoordelijkheid nemen zolang het goed gaat, en dat gaat het al jaren.
Niet dat handje vasthouden.
het gaat altijd goed, totdat het fout gaat, maar dan is het enkel een incidentje?
BertVmaandag 24 september 2012 @ 12:54
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:51 schreef Dawnbreaker het volgende:

[..]

het gaat altijd goed, totdat het fout gaat, maar dan is het enkel een incidentje?
Er zijn altijd gevallen waarbij het fout gaat omdat mensen hun verantwoordelijkheid niet nemen.
lipjesmaandag 24 september 2012 @ 12:57
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:51 schreef Dawnbreaker het volgende:

[..]

het gaat altijd goed, totdat het fout gaat, maar dan is het enkel een incidentje?
Dat heb je toch ook bij die gepimpte auto's?
Zo iemand kan ook direct na de APK zijn auto verbouwen.
Maar daarna kan die er wel een jaar mee rondrijden.

Zelfde zal ook bij motors gebeuren.
een dagje voor de APK wordt de vering weer vervangen, originele uitlaat er weer onder, eventueel zelfs een set andere velgen met banden erop.

Voor mij zal dat nog niet gelden, die van mij is nu nog origineel.
Maar ook daar gaat andere vering opkomen en een andere uitlaat.
En dat is juist om hem beter te laten presteren, terwijl de kan erin zit dat dat afgekeurd zal worden op de APK
Buster24maandag 24 september 2012 @ 12:59
quote:
7s.gif Op maandag 24 september 2012 12:51 schreef lipjes het volgende:

Dus persoonlijk, niet doen.
Daarnaast, als je een echte gegronde reden hebt, oke.
Maar NL scoort beter dan landen die wel een APK hebben.
Ik rij geen motor maar de motorrijders die ik ken onderhouden hun motor prima, ze zijn tenslotte het eerste slachtoffer van een eventueel gebrek.

Nodig is het dus niet maar als je het invoert zou je het eens per 24 maanden moeten doen, ruim voldoende denk ik.
lipjesmaandag 24 september 2012 @ 13:03
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:59 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Ik rij geen motor maar de motorrijders die ik ken onderhouden hun motor prima, ze zijn tenslotte het eerste slachtoffer van een eventueel gebrek.

Nodig is het dus niet maar als je het invoert zou je het eens per 24 maanden moeten doen, ruim voldoende denk ik.
Hoeft niet eens, als jij als agent langs een motor loopt kan je er al een blik opwerpen en kan je al zo zien of de remmen nog in orde zijn, de ketting verleten is, de banden in orde zijn, de voorvorkkeeringen niet lek zijn, remleidingen niet gerafelt zijn en zo nog wel wat dingen.
en dat zullen apk punten zijn, niet van: zijn je bougies nog wel in orde, of is je nokkenasketting versleten

Dus, heb ik liever dat ze agenten daar actiever naar laten kijken.
bonkemaandag 24 september 2012 @ 13:05
Het zijn er dan wel ff 40.000 die hun zaakjes dan niet in orde hebben, en daarbij vind ik dat alle gemotoriseerde voertuigen op de openbare weg een vorm van keuring moeten hebben
Dus auto's scooters motoren, tractoren enz
BertVmaandag 24 september 2012 @ 13:53
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 13:05 schreef bonke het volgende:
Het zijn er dan wel ff 40.000 die hun zaakjes dan niet in orde hebben, en daarbij vind ik dat alle gemotoriseerde voertuigen op de openbare weg een vorm van keuring moeten hebben
Dus auto's scooters motoren, tractoren enz
Een APK is een moment opname... het meest risicovolle, de remblokken en banden heb je in die periode tussen de metingen echt wel versleten. (hm, als je de motor gewoon gebruikt ipv wat flaneren langs het strand of bij een cafe)

Maar vlak die race-figuren niet uit die in 6000km een achterband kaal krijgen.
Ik deed 8000 tot 9000 km met een achterband van mijn eerdere R6.
lipjesmaandag 24 september 2012 @ 14:03
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 13:53 schreef BertV het volgende:

[..]

Een APK is een moment opname... het meest risicovolle, de remblokken en banden heb je in die periode tussen de metingen echt wel versleten. (hm, als je de motor gewoon gebruikt ipv wat flaneren langs het strand of bij een cafe)

Maar vlak die race-figuren niet uit die in 6000km een achterband kaal krijgen.
Ik deed 8000 tot 9000 km met een achterband van mijn eerdere R6.
wou net zeggen, ik rijd wel 20k per jaar op de motor :P
Weltschmerzmaandag 24 september 2012 @ 14:22
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:45 schreef BertV het volgende:

[..]

Ik verbaas me eigenlijk over het kleine aantal ongelukken met een gebrek aan het materiaal als oorzaak.
Het gaat om een percentage he. Ik denk dat dat deels ook komt door het hoge aantal ongelukken veroorzaakt door roekeloosheid, gladheid, snelheid, onoplettendheid van automobilisten e.d.
lipjesmaandag 24 september 2012 @ 14:28
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 14:22 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het gaat om een percentage he. Ik denk dat dat deels ook komt door het hoge aantal ongelukken veroorzaakt door roekeloosheid, gladheid, snelheid, onoplettendheid van automobilisten e.d.
en 1 van de belangrijkste ook nog, kapot wegdek
Life2.0maandag 24 september 2012 @ 17:21
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:24 schreef WrongAnswer het volgende:

[..]

een APK check kost maar 19 euro voor een auto. voor een motor kan dat nog minder zijn omdat die zo nagekeken is. Als je hem goed onderhoud kost het je dus op jaarbasis geen hole omdat je alles zelf al gedaan heb.
Ik wil 20 euro per jaar van jou, zonder reden, gewoon omdat ik dat wil.

Dat pik jij gewoon?
Life2.0maandag 24 september 2012 @ 17:22
quote:
7s.gif Op maandag 24 september 2012 14:28 schreef lipjes het volgende:

[..]

en 1 van de belangrijkste ook nog, kapot wegdek
of rotzooi erop
Life2.0maandag 24 september 2012 @ 17:23
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 13:05 schreef bonke het volgende:
Het zijn er dan wel ff 40.000 die hun zaakjes dan niet in orde hebben, en daarbij vind ik dat alle gemotoriseerde voertuigen op de openbare weg een vorm van keuring moeten hebben
Dus auto's scooters motoren, tractoren enz
En hoe veel is dat je waard? Hoe veel geld, moeite en tijd moet er verspild worden aan die controles zonder dat het 0.001% voordeel geeft?

:|W
kawotskimaandag 24 september 2012 @ 17:31
Mijn motor heeft nog geen 25000 op de teller en krijgt om de 2 jaar een grote onderhoudsbeurt.. Cbr600, 2003 en eerste eigenaar. Dit jaar rij ik nog geen 400 km.. Nergens voor nodig die apk. En wat mijn auto betreft die gaat al naar de 50000 en krijgt over 2 jaar zijn eerste apk.. En dan nog is daar ook geen apk voor nodig.. 30 jaar geleden zou ik anders zeggen maar tegenwoordig is het gewoon een melkkoe, onnodig geld uit je zak kloppen en 21% pakken
ArnosLmaandag 24 september 2012 @ 20:30
quote:
1s.gif Op maandag 24 september 2012 17:31 schreef kawotski het volgende:
Mijn motor heeft nog geen 25000 op de teller en krijgt om de 2 jaar een grote onderhoudsbeurt.. Cbr600, 2003 en eerste eigenaar. Dit jaar rij ik nog geen 400 km.. Nergens voor nodig die apk. En wat mijn auto betreft die gaat al naar de 50000 en krijgt over 2 jaar zijn eerste apk.. En dan nog is daar ook geen apk voor nodig.. 30 jaar geleden zou ik anders zeggen maar tegenwoordig is het gewoon een melkkoe, onnodig geld uit je zak kloppen en 21% pakken
Precies hierom lijkt het me nodig om de apk in te voeren. Een motor slijt ook als hij stil staat.

Wat mij betreft krijgt al het gemotoriseerde vervoer een apk plicht.
WrongAnswermaandag 24 september 2012 @ 21:36
quote:
10s.gif Op maandag 24 september 2012 17:21 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Ik wil 20 euro per jaar van jou, zonder reden, gewoon omdat ik dat wil.

Dat pik jij gewoon?
Dit heeft wel een reden. Alles wat op de weg komt moet gewoon gekeurt zijn, een kenteken hebben en normaal met het verkeer mee kunnen. Kan je dat niet? dan op een trailer of aanhanger of op het circuit. Helaas ben ik nog geen president :(
Life2.0maandag 24 september 2012 @ 21:46
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 21:36 schreef WrongAnswer het volgende:

[..]

Dit heeft wel een reden. Alles wat op de weg komt moet gewoon gekeurt zijn, een kenteken hebben en normaal met het verkeer mee kunnen. Kan je dat niet? dan op een trailer of aanhanger of op het circuit. Helaas ben ik nog geen president :(
Nou ze hebben een kenteken, ze hebben eu goedkeuring en moeten voldoen aan de nederlandse wetgeving

Is dat nou niet genoeg? Alles wat daar niet aan voldoet mag je van mij bekeuren maar dat is geen argument om een melkkoe te verzinnen.. of zal ik mijn rekeningnummer pm-en?
kawotskimaandag 24 september 2012 @ 21:46
quote:
2s.gif Op maandag 24 september 2012 20:30 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Precies hierom lijkt het me nodig om de apk in te voeren. Een motor slijt ook als hij stil staat.

Wat mij betreft krijgt al het gemotoriseerde vervoer een apk plicht.
Je las wat ik schreef? Die van mij krijgt al elke 2 jaar een goede onderhoudsbeurt en dat doen veel motorrijders. Die van mij gaat dus in de winterstalling en wordt meteen goed onderhouden.. En dat met maar een paar 100 km extra op de teller. De gemiddelde motorrijder zorgt al goed voor de motor omdat ie zelf kwestbaarder is dan in een auto. Daarnaast zijn de motoren van tegenwoordig een stuk veiliger.. De EU loopt gewoon achter de feiten aan en wil gewoon een extra inkomstenbron.
Life2.0maandag 24 september 2012 @ 21:46
quote:
2s.gif Op maandag 24 september 2012 20:30 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Precies hierom lijkt het me nodig om de apk in te voeren. Een motor slijt ook als hij stil staat.

Wat mij betreft krijgt al het gemotoriseerde vervoer een apk plicht.
Waarom dan?

Jij ziet blijkbaar iets wat wij niet zien

En niet te vergeten: rijd je zelf ook?
WrongAnswermaandag 24 september 2012 @ 21:54
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 21:46 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Nou ze hebben een kenteken, ze hebben eu goedkeuring en moeten voldoen aan de nederlandse wetgeving

Is dat nou niet genoeg? Alles wat daar niet aan voldoet mag je van mij bekeuren maar dat is geen argument om een melkkoe te verzinnen.. of zal ik mijn rekeningnummer pm-en?
ja die mag je pm'en maar voordat het hier in marrokko of polen veranderd vind ik dat we die APK gewoon aan moeten houden. Waarom auto's wel en motors niet?
BabeWatchermaandag 24 september 2012 @ 22:07
quote:
Slechts 0,3 procent van de ongevallen met motorfietsen is te wijten aan technische defecten van de motorfiets
:')
Leuke redenatie. Dan kan je de APK voor auto's ook wel afschaffen.
Het zou goed zijn verplicht een begrenzer op motorfietsen te zetten. Het heeft bij vrachtwagens bewezen bijgedragen aan de veiligheid.
ArnosLmaandag 24 september 2012 @ 22:35
quote:
1s.gif Op maandag 24 september 2012 21:46 schreef kawotski het volgende:

[..]

Je las wat ik schreef? Die van mij krijgt al elke 2 jaar een goede onderhoudsbeurt en dat doen veel motorrijders. Die van mij gaat dus in de winterstalling en wordt meteen goed onderhouden.. En dat met maar een paar 100 km extra op de teller. De gemiddelde motorrijder zorgt al goed voor de motor omdat ie zelf kwestbaarder is dan in een auto. Daarnaast zijn de motoren van tegenwoordig een stuk veiliger.. De EU loopt gewoon achter de feiten aan en wil gewoon een extra inkomstenbron.
Oh wacht, daar had ik overheen gelezen. Excuses.

quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 21:46 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Waarom dan?

Jij ziet blijkbaar iets wat wij niet zien

En niet te vergeten: rijd je zelf ook?
Omdat ik toch wel redelijk wat brikken tegen kom tijdens het rijden waarvan ik zeker weet dat ze niet door de apk komen. Dat zijn veelal oude motoren die maar een paar keer per jaar rijden en ook maar weinig onderhoud krijgen.

En ja, ik rijd zelf ook motor.
1299maandag 24 september 2012 @ 22:48
Die argumenten hier, ik doe dit, ik doe dat, ik doe zus, ik doe zo. Wat maakt het uit wat jij doet?

Maar ik vind het ook redelijk onzinnig, allemaal betutteling. Als ze minder slachtoffers willen kunnen ze beter motorkleding met een keurmerk oid verplicht stellen. Ik zie nog geregeld van die orgaandonoren in een spijkerbroekie rijden.
Life2.0maandag 24 september 2012 @ 23:01
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 21:54 schreef WrongAnswer het volgende:

[..]

ja die mag je pm'en maar voordat het hier in marrokko of polen veranderd vind ik dat we die APK gewoon aan moeten houden. Waarom auto's wel en motors niet?
Dat staat in de op.

Omdat 0.03% geen gevaar is, als de kans tot overlijden bij een schotwond 0.03% zou zijn, zou jij dat gevaarlijk vinden?
Life2.0maandag 24 september 2012 @ 23:02
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 22:07 schreef BabeWatcher het volgende:

[..]

:')
Leuke redenatie. Dan kan je de APK voor auto's ook wel afschaffen.
Het zou goed zijn verplicht een begrenzer op motorfietsen te zetten. Het heeft bij vrachtwagens bewezen bijgedragen aan de veiligheid.
Je mag al niet harder dan de max snelheid. Doe je dat wel kun je een boete krijgen; moet papa altijd met je meekijken of je niets stouts doet?
Life2.0maandag 24 september 2012 @ 23:03
quote:
2s.gif Op maandag 24 september 2012 22:35 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Oh wacht, daar had ik overheen gelezen. Excuses.

[..]

Omdat ik toch wel redelijk wat brikken tegen kom tijdens het rijden waarvan ik zeker weet dat ze niet door de apk komen. Dat zijn veelal oude motoren die maar een paar keer per jaar rijden en ook maar weinig onderhoud krijgen.

En ja, ik rijd zelf ook motor.
Ik rijd ook brik, dat maakt hem niet gevaarlijker, klassieker is het betere woord maar gezien er aan dat model weinig culturele waarde hangt is het gewoon een brik.

De gemiddelde auto krijgt geen onderhoud TOT hij het niet meer doet, zelfs het gevaarlijkste brik kun je niet met een auto vergelijken.

Dus wat is het precieze probleem?
WrongAnswermaandag 24 september 2012 @ 23:04
quote:
10s.gif Op maandag 24 september 2012 23:01 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Dat staat in de op.

Omdat 0.03% geen gevaar is, als de kans tot overlijden bij een schotwond 0.03% zou zijn, zou jij dat gevaarlijk vinden?
een mensenleven is onbetaalbaar. geen prijs te veel dus.
Life2.0maandag 24 september 2012 @ 23:04
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 23:04 schreef WrongAnswer het volgende:

[..]

een mensenleven is onbetaalbaar. geen prijs te veel dus.
Autos verbieden!

_O_ !
Shodanmaandag 24 september 2012 @ 23:04
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 23:04 schreef WrongAnswer het volgende:
een mensenleven is onbetaalbaar. geen prijs te veel dus.
Dan kunnen we beter het gehele gemotoriseerde verkeer afschaffen!
WrongAnswermaandag 24 september 2012 @ 23:05
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 23:04 schreef Shodan het volgende:

[..]

Dan kunnen we beter het gehele gemotoriseerde verkeer afschaffen!
zullen we dat maar doen?
Stem groenlinks!
1299maandag 24 september 2012 @ 23:05
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 23:04 schreef WrongAnswer het volgende:

[..]

een mensenleven is onbetaalbaar. geen prijs te veel dus.
Je doet je naam eer aan. Laten we dan beginnen met alle bomen in de buurt van wegen weghalen. Deze zorgen namelijk wel voor een hele hoop verkeersdoden.
WrongAnswermaandag 24 september 2012 @ 23:06
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 23:05 schreef 1299 het volgende:

[..]

Je doet je naam eer aan. Laten we dan beginnen met alle bomen in de buurt van wegen weghalen. Deze zorgen namelijk wel voor een hele hoop verkeersdoden.
nee hoor, die lui kunnen gewoon niet sturen.
CafeRokermaandag 24 september 2012 @ 23:08
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 22:07 schreef BabeWatcher het volgende:

[..]

:')
Leuke redenatie. Dan kan je de APK voor auto's ook wel afschaffen.
Het zou goed zijn verplicht een begrenzer op motorfietsen te zetten. Het heeft bij vrachtwagens bewezen bijgedragen aan de veiligheid.
Het grote verschil is dat er voor de invoering van de apk daadwerkelijk veel ongelukken gebeurden met technisch slechte auto's. Bij motoren is dat niet het geval.

Ken je dat programma op tv nog? Wat was het ook alweer, 'wrak van de weg' of zoiets?
1299maandag 24 september 2012 @ 23:08
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 23:06 schreef WrongAnswer het volgende:

[..]

nee hoor, die lui kunnen gewoon niet sturen.
Helemaal mee eens, maar het feit is dat als deze bomen er niet zouden staan het aantal ongevallen met zwaar letsel en ook dodelijke slachtoffers zondermeer zou afnemen.


quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 23:08 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Het grote verschil is dat er voor de invoering van de apk daadwerkelijk veel ongelukken gebeurden met technisch slechte auto's. Bij motoren is dat niet het geval.

Ken je dat programma op tv nog? Wat was het ook alweer, 'wrak van de weg' of zoiets?
Ik durf te stellen dat ook bij auto's het materiaal slechts in een zeer kleine geval bijdraagt aan het aantal ongevallen. En dat is echt niet alleen omdat we een apk hebben.

Mensen falen gewoon veel makkelijker dan machines.
CafeRokermaandag 24 september 2012 @ 23:09
Ah, gevonden:


Leuk detail: aan het begin van het filmpje is een jonge Koos Spee.

En nog een paar:


Life2.0maandag 24 september 2012 @ 23:18
kwaliteits teluvizie! _O_
Drinkydinsdag 25 september 2012 @ 00:13
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:36 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Gaat er niet om, vind het prima verdedigbaar dat voertuigen die op hoge snelheid op de snelweg mogen rijden een periodieke technische keuring ondergaan, net zoals bij alle andere het geval is.
Ja want een jaarlijkse keuring wat uitgaat van een momentopname zegt heel wat over de staat van het voertuig gedurende de rest van het jaar :') .
lipjesdinsdag 25 september 2012 @ 00:53
Och, als mijn motor niet zo op en top in orde was, dan was ik denk ik vandaag niet levend thuisgekomen.
Windkracht 6 tot 7, regen, bladeren op de weg, takken op de weg, modder op de weg.
Gelukkig heb ik speciale regenbanden eronder, volg ik extra trainingen voor de motor en lees ik mij in hoe het beste met welke weersomstandigheden gereden kan worden.

Maar alsnog ging ik als een pingpongbal over de rijbaan heen, gelukkig had ik deze keer een vriendelijke automobilist achter me die flink afstand hield zodat als ik onderuit ging die op tijd stil stond, ook al reed ik maar 60-70 waar je 80 mocht en dik 100 kan.

Daarnaast was ik vandaag niet de enige op de weg, ben welgeteld 3 andere motorrijders tegengekomen.
Die gasten weten, net als ik, maar al te goed wat er gebeurd als je in dit weer terecht komt en er een mankement aan de motor is.

Maar ook de gewone motorrijder weet dat, ook de mooi-weer rijder.
En degene die er zelf geen verstand van hebben om onderhoud te doen, die laten het doen.

En voor degene die denken dat er zoveel brikken rondrijden gaan we nu een spel doen, zoek het wrak.


BertVdinsdag 25 september 2012 @ 09:06
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 september 2012 00:53 schreef lipjes het volgende:
En voor degene die denken dat er zoveel brikken rondrijden gaan we nu een spel doen, zoek het wrak.
Ik heb het concept ratbikes altijd wel link gevonden voor wie het niet begrijpt.
(Wrak kwa uiterlijk, technisch in orde)