lipjes | maandag 24 september 2012 @ 11:39 |
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)kers__betogen__.html En gezellig dat het was! | |
BertV | maandag 24 september 2012 @ 11:45 |
Gezellig, maar dit is net zo nuttig als protesteren tegen slecht weer. (JA, ik ben cynisch, en ja, goed dat er mensen zijn die iig van zich laten horen) | |
Hathor | maandag 24 september 2012 @ 11:46 |
Het is op zich ook gewoon onnodig, gewoon weer een doodordinaire melkkoe. Een motor is prima zelf onderhoudbaar, zelfs voor een leek. | |
Revolution-NL | maandag 24 september 2012 @ 11:49 |
Als motorrijder zorg je wel dat je spul goed in orde is. Als ik ergens niet op bezuinig is het het onderhoud van mijn motoren. Er zijn amper ongevallen die te wijten zijn aan de technische staat van de motor ansich. Kortom een ordinaire melkoe maatregel, om motorrijden te ontmoedigen en controle te krijgen over de motorvoertuigen zodat nieuwe regelgeving eenvoudig ingevoerd en gecontrolleerd kan worden ![]() Je zou maar een custom streetfighter gebouwt hebben dan word je echt niet vrolijk van een APK. | |
WrongAnswer | maandag 24 september 2012 @ 12:24 |
een APK check kost maar 19 euro voor een auto. voor een motor kan dat nog minder zijn omdat die zo nagekeken is. Als je hem goed onderhoud kost het je dus op jaarbasis geen hole omdat je alles zelf al gedaan heb. | |
Die_Hofstadtgruppe | maandag 24 september 2012 @ 12:26 |
Ik vind het op zich best te verdedigen dat alles wat de snelweg op mag een APK-keuring moet ondergaan. | |
BertV | maandag 24 september 2012 @ 12:31 |
Het lijkt eng, zo op twee wielen 120/130 rijden, maar het grootste gevaar bevindt zich niet op de snelweg. | |
Die_Hofstadtgruppe | maandag 24 september 2012 @ 12:36 |
Gaat er niet om, vind het prima verdedigbaar dat voertuigen die op hoge snelheid op de snelweg mogen rijden een periodieke technische keuring ondergaan, net zoals bij alle andere het geval is. | |
BertV | maandag 24 september 2012 @ 12:45 |
Ik verbaas me eigenlijk over het kleine aantal ongelukken met een gebrek aan het materiaal als oorzaak. Mijn schoonvader rijdt al jaren motor (in totaal een paar ritjes per jaar) zonder onderhoud uit te laten voeren. Zo zullen er heel veel figuren rondrijden op mooie dagen. Het voordeel van een motorfiets is de snelle slijtage van de banden. Zo zal mijn schoonvader na 15.000km wel zien dat hij geen profiel meer heeft en naar een motordealer gaan. (want dat doe het gros netjes) Een motor-dealer heeft vaak al de functie van een APK station door dan aan te geven dat er meer moet gebeuren. | |
Die_Hofstadtgruppe | maandag 24 september 2012 @ 12:46 |
Dat zal dan ook wel de reden zijn van die lage aantallen ongelukken: het gros rijd slechts zelden. | |
BertV | maandag 24 september 2012 @ 12:48 |
Vermoed van wel. En die figuren die echt onderdelen verslijten (zijn een stuk "zachter" bij tweewielers) staan toch regelmatig bij een dealer / voeren zelf onderhoud uit. | |
Dawnbreaker | maandag 24 september 2012 @ 12:48 |
vind het heel goed, argumenten als "maar ik kan dat zelf wel" zijn ongeldig, want dat kun je overal voor gebruiken, en als je dat argument wilt aanhouden, moet je apk ook alles afschaffen. Daarnaast als kun je het zelf, er zijn ook genoeg motorrijders die het niet zelf kunnen. | |
BertV | maandag 24 september 2012 @ 12:51 |
Die laten het doen, zoals ik. Laat mensen aub eigen verantwoordelijkheid nemen zolang het goed gaat, en dat gaat het al jaren. Niet dat handje vasthouden. | |
lipjes | maandag 24 september 2012 @ 12:51 |
Klopt, iedereen onderhoud zijn motor netjes (enkeling daar gelaten). Ik vond laatst mijn motor niet lekker rijden, naar de dealer gegaan (garantie) met de opmerking dat het balhoofdlager aardig ver versleten is. Volgens hun was het binnen de norm, ik heb hem daarop zelf maar even vervangen. Zelfde met banden, degene die de dealer eronder had gegooid bij de aflevering waren spekglad met regen, niet meer mee gereden en pilot road 3's eronder gegooid. En ga zo maar door. En 20 euro voor apk heeft ook erg lang geduurd, is ook lang te duur geweest en zo zal het bij motoren ook zijn. Daarnaast moeten er mensen opgeleid worden, apparatuur gekocht worden enz. En dat gaat doorberekend worden aan de klant. Daarnaast kleine motorzaken zullen deze investering niet kunnen betalen en gaan op de fles. Motorverkopen zullen dalen onderandere vanwege APK en de nieuwe rijbewijzen. Minder mensen gaan motorrijden maar juist autorijden (meer files) Dus persoonlijk, niet doen. Daarnaast, als je een echte gegronde reden hebt, oke. Maar NL scoort beter dan landen die wel een APK hebben. | |
Dawnbreaker | maandag 24 september 2012 @ 12:51 |
het gaat altijd goed, totdat het fout gaat, maar dan is het enkel een incidentje? | |
BertV | maandag 24 september 2012 @ 12:54 |
Er zijn altijd gevallen waarbij het fout gaat omdat mensen hun verantwoordelijkheid niet nemen. | |
lipjes | maandag 24 september 2012 @ 12:57 |
Dat heb je toch ook bij die gepimpte auto's? Zo iemand kan ook direct na de APK zijn auto verbouwen. Maar daarna kan die er wel een jaar mee rondrijden. Zelfde zal ook bij motors gebeuren. een dagje voor de APK wordt de vering weer vervangen, originele uitlaat er weer onder, eventueel zelfs een set andere velgen met banden erop. Voor mij zal dat nog niet gelden, die van mij is nu nog origineel. Maar ook daar gaat andere vering opkomen en een andere uitlaat. En dat is juist om hem beter te laten presteren, terwijl de kan erin zit dat dat afgekeurd zal worden op de APK | |
Buster24 | maandag 24 september 2012 @ 12:59 |
Ik rij geen motor maar de motorrijders die ik ken onderhouden hun motor prima, ze zijn tenslotte het eerste slachtoffer van een eventueel gebrek. Nodig is het dus niet maar als je het invoert zou je het eens per 24 maanden moeten doen, ruim voldoende denk ik. | |
lipjes | maandag 24 september 2012 @ 13:03 |
Hoeft niet eens, als jij als agent langs een motor loopt kan je er al een blik opwerpen en kan je al zo zien of de remmen nog in orde zijn, de ketting verleten is, de banden in orde zijn, de voorvorkkeeringen niet lek zijn, remleidingen niet gerafelt zijn en zo nog wel wat dingen. en dat zullen apk punten zijn, niet van: zijn je bougies nog wel in orde, of is je nokkenasketting versleten Dus, heb ik liever dat ze agenten daar actiever naar laten kijken. | |
bonke | maandag 24 september 2012 @ 13:05 |
Het zijn er dan wel ff 40.000 die hun zaakjes dan niet in orde hebben, en daarbij vind ik dat alle gemotoriseerde voertuigen op de openbare weg een vorm van keuring moeten hebben Dus auto's scooters motoren, tractoren enz | |
BertV | maandag 24 september 2012 @ 13:53 |
Een APK is een moment opname... het meest risicovolle, de remblokken en banden heb je in die periode tussen de metingen echt wel versleten. (hm, als je de motor gewoon gebruikt ipv wat flaneren langs het strand of bij een cafe) Maar vlak die race-figuren niet uit die in 6000km een achterband kaal krijgen. Ik deed 8000 tot 9000 km met een achterband van mijn eerdere R6. | |
lipjes | maandag 24 september 2012 @ 14:03 |
wou net zeggen, ik rijd wel 20k per jaar op de motor ![]() | |
Weltschmerz | maandag 24 september 2012 @ 14:22 |
Het gaat om een percentage he. Ik denk dat dat deels ook komt door het hoge aantal ongelukken veroorzaakt door roekeloosheid, gladheid, snelheid, onoplettendheid van automobilisten e.d. | |
lipjes | maandag 24 september 2012 @ 14:28 |
en 1 van de belangrijkste ook nog, kapot wegdek | |
Life2.0 | maandag 24 september 2012 @ 17:21 |
Ik wil 20 euro per jaar van jou, zonder reden, gewoon omdat ik dat wil. Dat pik jij gewoon? | |
Life2.0 | maandag 24 september 2012 @ 17:22 |
of rotzooi erop | |
Life2.0 | maandag 24 september 2012 @ 17:23 |
En hoe veel is dat je waard? Hoe veel geld, moeite en tijd moet er verspild worden aan die controles zonder dat het 0.001% voordeel geeft? ![]() | |
kawotski | maandag 24 september 2012 @ 17:31 |
Mijn motor heeft nog geen 25000 op de teller en krijgt om de 2 jaar een grote onderhoudsbeurt.. Cbr600, 2003 en eerste eigenaar. Dit jaar rij ik nog geen 400 km.. Nergens voor nodig die apk. En wat mijn auto betreft die gaat al naar de 50000 en krijgt over 2 jaar zijn eerste apk.. En dan nog is daar ook geen apk voor nodig.. 30 jaar geleden zou ik anders zeggen maar tegenwoordig is het gewoon een melkkoe, onnodig geld uit je zak kloppen en 21% pakken | |
ArnosL | maandag 24 september 2012 @ 20:30 |
Precies hierom lijkt het me nodig om de apk in te voeren. Een motor slijt ook als hij stil staat. Wat mij betreft krijgt al het gemotoriseerde vervoer een apk plicht. | |
WrongAnswer | maandag 24 september 2012 @ 21:36 |
Dit heeft wel een reden. Alles wat op de weg komt moet gewoon gekeurt zijn, een kenteken hebben en normaal met het verkeer mee kunnen. Kan je dat niet? dan op een trailer of aanhanger of op het circuit. Helaas ben ik nog geen president ![]() | |
Life2.0 | maandag 24 september 2012 @ 21:46 |
Nou ze hebben een kenteken, ze hebben eu goedkeuring en moeten voldoen aan de nederlandse wetgeving Is dat nou niet genoeg? Alles wat daar niet aan voldoet mag je van mij bekeuren maar dat is geen argument om een melkkoe te verzinnen.. of zal ik mijn rekeningnummer pm-en? | |
kawotski | maandag 24 september 2012 @ 21:46 |
Je las wat ik schreef? Die van mij krijgt al elke 2 jaar een goede onderhoudsbeurt en dat doen veel motorrijders. Die van mij gaat dus in de winterstalling en wordt meteen goed onderhouden.. En dat met maar een paar 100 km extra op de teller. De gemiddelde motorrijder zorgt al goed voor de motor omdat ie zelf kwestbaarder is dan in een auto. Daarnaast zijn de motoren van tegenwoordig een stuk veiliger.. De EU loopt gewoon achter de feiten aan en wil gewoon een extra inkomstenbron. | |
Life2.0 | maandag 24 september 2012 @ 21:46 |
Waarom dan? Jij ziet blijkbaar iets wat wij niet zien En niet te vergeten: rijd je zelf ook? | |
WrongAnswer | maandag 24 september 2012 @ 21:54 |
ja die mag je pm'en maar voordat het hier in marrokko of polen veranderd vind ik dat we die APK gewoon aan moeten houden. Waarom auto's wel en motors niet? | |
BabeWatcher | maandag 24 september 2012 @ 22:07 |
![]() Leuke redenatie. Dan kan je de APK voor auto's ook wel afschaffen. Het zou goed zijn verplicht een begrenzer op motorfietsen te zetten. Het heeft bij vrachtwagens bewezen bijgedragen aan de veiligheid. | |
ArnosL | maandag 24 september 2012 @ 22:35 |
Oh wacht, daar had ik overheen gelezen. Excuses. Omdat ik toch wel redelijk wat brikken tegen kom tijdens het rijden waarvan ik zeker weet dat ze niet door de apk komen. Dat zijn veelal oude motoren die maar een paar keer per jaar rijden en ook maar weinig onderhoud krijgen. En ja, ik rijd zelf ook motor. | |
1299 | maandag 24 september 2012 @ 22:48 |
Die argumenten hier, ik doe dit, ik doe dat, ik doe zus, ik doe zo. Wat maakt het uit wat jij doet? Maar ik vind het ook redelijk onzinnig, allemaal betutteling. Als ze minder slachtoffers willen kunnen ze beter motorkleding met een keurmerk oid verplicht stellen. Ik zie nog geregeld van die orgaandonoren in een spijkerbroekie rijden. | |
Life2.0 | maandag 24 september 2012 @ 23:01 |
Dat staat in de op. Omdat 0.03% geen gevaar is, als de kans tot overlijden bij een schotwond 0.03% zou zijn, zou jij dat gevaarlijk vinden? | |
Life2.0 | maandag 24 september 2012 @ 23:02 |
Je mag al niet harder dan de max snelheid. Doe je dat wel kun je een boete krijgen; moet papa altijd met je meekijken of je niets stouts doet? | |
Life2.0 | maandag 24 september 2012 @ 23:03 |
Ik rijd ook brik, dat maakt hem niet gevaarlijker, klassieker is het betere woord maar gezien er aan dat model weinig culturele waarde hangt is het gewoon een brik. De gemiddelde auto krijgt geen onderhoud TOT hij het niet meer doet, zelfs het gevaarlijkste brik kun je niet met een auto vergelijken. Dus wat is het precieze probleem? | |
WrongAnswer | maandag 24 september 2012 @ 23:04 |
een mensenleven is onbetaalbaar. geen prijs te veel dus. | |
Life2.0 | maandag 24 september 2012 @ 23:04 |
Autos verbieden! ![]() | |
Shodan | maandag 24 september 2012 @ 23:04 |
Dan kunnen we beter het gehele gemotoriseerde verkeer afschaffen! | |
WrongAnswer | maandag 24 september 2012 @ 23:05 |
zullen we dat maar doen? Stem groenlinks! | |
1299 | maandag 24 september 2012 @ 23:05 |
Je doet je naam eer aan. Laten we dan beginnen met alle bomen in de buurt van wegen weghalen. Deze zorgen namelijk wel voor een hele hoop verkeersdoden. | |
WrongAnswer | maandag 24 september 2012 @ 23:06 |
nee hoor, die lui kunnen gewoon niet sturen. | |
CafeRoker | maandag 24 september 2012 @ 23:08 |
Het grote verschil is dat er voor de invoering van de apk daadwerkelijk veel ongelukken gebeurden met technisch slechte auto's. Bij motoren is dat niet het geval. Ken je dat programma op tv nog? Wat was het ook alweer, 'wrak van de weg' of zoiets? | |
1299 | maandag 24 september 2012 @ 23:08 |
Helemaal mee eens, maar het feit is dat als deze bomen er niet zouden staan het aantal ongevallen met zwaar letsel en ook dodelijke slachtoffers zondermeer zou afnemen. Ik durf te stellen dat ook bij auto's het materiaal slechts in een zeer kleine geval bijdraagt aan het aantal ongevallen. En dat is echt niet alleen omdat we een apk hebben. Mensen falen gewoon veel makkelijker dan machines. | |
CafeRoker | maandag 24 september 2012 @ 23:09 |
Ah, gevonden: Leuk detail: aan het begin van het filmpje is een jonge Koos Spee. En nog een paar: | |
Life2.0 | maandag 24 september 2012 @ 23:18 |
kwaliteits teluvizie! ![]() | |
Drinky | dinsdag 25 september 2012 @ 00:13 |
Ja want een jaarlijkse keuring wat uitgaat van een momentopname zegt heel wat over de staat van het voertuig gedurende de rest van het jaar ![]() | |
lipjes | dinsdag 25 september 2012 @ 00:53 |
Och, als mijn motor niet zo op en top in orde was, dan was ik denk ik vandaag niet levend thuisgekomen. Windkracht 6 tot 7, regen, bladeren op de weg, takken op de weg, modder op de weg. Gelukkig heb ik speciale regenbanden eronder, volg ik extra trainingen voor de motor en lees ik mij in hoe het beste met welke weersomstandigheden gereden kan worden. Maar alsnog ging ik als een pingpongbal over de rijbaan heen, gelukkig had ik deze keer een vriendelijke automobilist achter me die flink afstand hield zodat als ik onderuit ging die op tijd stil stond, ook al reed ik maar 60-70 waar je 80 mocht en dik 100 kan. Daarnaast was ik vandaag niet de enige op de weg, ben welgeteld 3 andere motorrijders tegengekomen. Die gasten weten, net als ik, maar al te goed wat er gebeurd als je in dit weer terecht komt en er een mankement aan de motor is. Maar ook de gewone motorrijder weet dat, ook de mooi-weer rijder. En degene die er zelf geen verstand van hebben om onderhoud te doen, die laten het doen. En voor degene die denken dat er zoveel brikken rondrijden gaan we nu een spel doen, zoek het wrak. | |
BertV | dinsdag 25 september 2012 @ 09:06 |
Ik heb het concept ratbikes altijd wel link gevonden voor wie het niet begrijpt. (Wrak kwa uiterlijk, technisch in orde) |