abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 september 2012 @ 11:39:38 #1
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_117186379
quote:
BRUSSEL - Circa 4500 motorrijders, hoofdzakelijk uit Nederland, hebben zaterdag in Brussel betoogd tegen een geplande Europese APK-plicht voor motoren. Ze demonstreerden bij het Atomium en bezetten een tijdje de Wetstraat bij de Europese Commissie.

De motorrijders vinden de APK-plicht onnodig. Slechts 0,3 procent van de ongevallen met motorfietsen is te wijten aan technische defecten van de motorfiets. In landen waar de keuring verplicht is, daalde het aantal ongelukken niet, volgens een studie.

De keuringsplicht jaagt de motorrijders alleen maar op kosten, aldus voorzitter Nico Perk van de Motorrijders Actie Groep (MAG). Volgens hem kosten de keuringen 1,2 miljard euro per jaar in de EU. „Het is een maatregel voor een probleem dat niet bestaat”, aldus Nico Perk. Hij hekelde ook de Nederlandse pers, omdat die te weinig over de protestrit zou melden. „Het gaat wel om een groep van 1,7 miljoen kentekens in Nederland die getroffen zou worden”.

CDA-Europarlementariėr Wim van de Camp, die zelf op zijn Harley Davidson was gekomen, sprak de motorrijders toe bij het Atomium. Van de Camp is tegen de APK-plicht voor motoren en noemt het voorstel van de Europese Commissie een typisch voorbeeld van bemoeizucht. De CDA'er onderhandelt namens het Europarlement over het APK-plan, dat in 2016 zou moeten ingaan.

Een delegatie motorrijders sprak zaterdagmiddag met vertegenwoordigers van de Europese Commissie. Na afloop reageerden de motorrijders teleurgesteld. De Belgische Federatie van Boze Motorrijders (FBMC) gaat maandag een brief sturen naar staatssecretaris voor Mobiliteit, Melchior Wathelet. Ze dreigen met blokkades in de Belgische keuringscentra.

Bij de manifestatie zaterdag waren geen incidenten.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)kers__betogen__.html
En gezellig dat het was!
pi_117186544
Gezellig, maar dit is net zo nuttig als protesteren tegen slecht weer.

(JA, ik ben cynisch, en ja, goed dat er mensen zijn die iig van zich laten horen)
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_117186598
Het is op zich ook gewoon onnodig, gewoon weer een doodordinaire melkkoe. Een motor is prima zelf onderhoudbaar, zelfs voor een leek.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_117186681
Als motorrijder zorg je wel dat je spul goed in orde is.
Als ik ergens niet op bezuinig is het het onderhoud van mijn motoren.

Er zijn amper ongevallen die te wijten zijn aan de technische staat van de motor ansich.

Kortom een ordinaire melkoe maatregel, om motorrijden te ontmoedigen en controle te krijgen over de motorvoertuigen zodat nieuwe regelgeving eenvoudig ingevoerd en gecontrolleerd kan worden :r

Je zou maar een custom streetfighter gebouwt hebben dan word je echt niet vrolijk van een APK.
pi_117187711
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 11:46 schreef Hathor het volgende:
Het is op zich ook gewoon onnodig, gewoon weer een doodordinaire melkkoe. Een motor is prima zelf onderhoudbaar, zelfs voor een leek.
een APK check kost maar 19 euro voor een auto. voor een motor kan dat nog minder zijn omdat die zo nagekeken is. Als je hem goed onderhoud kost het je dus op jaarbasis geen hole omdat je alles zelf al gedaan heb.
the master quiz
pi_117187774
Ik vind het op zich best te verdedigen dat alles wat de snelweg op mag een APK-keuring moet ondergaan.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_117187918
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:26 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ik vind het op zich best te verdedigen dat alles wat de snelweg op mag een APK-keuring moet ondergaan.
Het lijkt eng, zo op twee wielen 120/130 rijden, maar het grootste gevaar bevindt zich niet op de snelweg.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_117188029
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:31 schreef BertV het volgende:

[..]

Het lijkt eng, zo op twee wielen 120/130 rijden, maar het grootste gevaar bevindt zich niet op de snelweg.
Gaat er niet om, vind het prima verdedigbaar dat voertuigen die op hoge snelheid op de snelweg mogen rijden een periodieke technische keuring ondergaan, net zoals bij alle andere het geval is.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_117188276
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:36 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Gaat er niet om, vind het prima verdedigbaar dat voertuigen die op hoge snelheid op de snelweg mogen rijden een periodieke technische keuring ondergaan, net zoals bij alle andere het geval is.
Ik verbaas me eigenlijk over het kleine aantal ongelukken met een gebrek aan het materiaal als oorzaak.

Mijn schoonvader rijdt al jaren motor (in totaal een paar ritjes per jaar) zonder onderhoud uit te laten voeren. Zo zullen er heel veel figuren rondrijden op mooie dagen. Het voordeel van een motorfiets is de snelle slijtage van de banden. Zo zal mijn schoonvader na 15.000km wel zien dat hij geen profiel meer heeft en naar een motordealer gaan. (want dat doe het gros netjes)
Een motor-dealer heeft vaak al de functie van een APK station door dan aan te geven dat er meer moet gebeuren.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_117188288
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:45 schreef BertV het volgende:

[..]

Ik verbaas me eigenlijk over het kleine aantal ongelukken met een gebrek aan het materiaal als oorzaak.

Mijn schoonvader rijdt al jaren motor (in totaal een paar ritjes per jaar) zonder onderhoud uit te laten voeren. Zo zullen er heel veel figuren rondrijden op mooie dagen. Het voordeel van een motorfiets is de snelle slijtage van de banden. Zo zal mijn schoonvader na 15.000km wel zien dat hij geen profiel meer heeft en naar een motordealer gaan. (want dat doe het gros netjes)
Dat zal dan ook wel de reden zijn van die lage aantallen ongelukken: het gros rijd slechts zelden.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  maandag 24 september 2012 @ 12:48:05 #11
37248 BertV
Klei indiaan
pi_117188343
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:46 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Dat zal dan ook wel de reden zijn van die lage aantallen ongelukken: het gros rijd slechts zelden.
Vermoed van wel. En die figuren die echt onderdelen verslijten (zijn een stuk "zachter" bij tweewielers) staan toch regelmatig bij een dealer / voeren zelf onderhoud uit.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_117188367
vind het heel goed, argumenten als "maar ik kan dat zelf wel" zijn ongeldig, want dat kun je overal voor gebruiken, en als je dat argument wilt aanhouden, moet je apk ook alles afschaffen. Daarnaast als kun je het zelf, er zijn ook genoeg motorrijders die het niet zelf kunnen.
<hr>
  maandag 24 september 2012 @ 12:51:06 #13
37248 BertV
Klei indiaan
pi_117188449
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:48 schreef Dawnbreaker het volgende:
...er zijn ook genoeg motorrijders die het niet zelf kunnen.
Die laten het doen, zoals ik.
Laat mensen aub eigen verantwoordelijkheid nemen zolang het goed gaat, en dat gaat het al jaren.
Niet dat handje vasthouden.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  maandag 24 september 2012 @ 12:51:09 #14
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_117188450
Klopt, iedereen onderhoud zijn motor netjes (enkeling daar gelaten).
Ik vond laatst mijn motor niet lekker rijden, naar de dealer gegaan (garantie) met de opmerking dat het balhoofdlager aardig ver versleten is.
Volgens hun was het binnen de norm, ik heb hem daarop zelf maar even vervangen.

Zelfde met banden, degene die de dealer eronder had gegooid bij de aflevering waren spekglad met regen, niet meer mee gereden en pilot road 3's eronder gegooid.
En ga zo maar door.

En 20 euro voor apk heeft ook erg lang geduurd, is ook lang te duur geweest en zo zal het bij motoren ook zijn.
Daarnaast moeten er mensen opgeleid worden, apparatuur gekocht worden enz.
En dat gaat doorberekend worden aan de klant.
Daarnaast kleine motorzaken zullen deze investering niet kunnen betalen en gaan op de fles.
Motorverkopen zullen dalen onderandere vanwege APK en de nieuwe rijbewijzen.
Minder mensen gaan motorrijden maar juist autorijden (meer files)

Dus persoonlijk, niet doen.
Daarnaast, als je een echte gegronde reden hebt, oke.
Maar NL scoort beter dan landen die wel een APK hebben.
pi_117188469
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:51 schreef BertV het volgende:

[..]

Die laten het doen, zoals ik.
Laat mensen aub eigen verantwoordelijkheid nemen zolang het goed gaat, en dat gaat het al jaren.
Niet dat handje vasthouden.
het gaat altijd goed, totdat het fout gaat, maar dan is het enkel een incidentje?
<hr>
  maandag 24 september 2012 @ 12:54:10 #16
37248 BertV
Klei indiaan
pi_117188536
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:51 schreef Dawnbreaker het volgende:

[..]

het gaat altijd goed, totdat het fout gaat, maar dan is het enkel een incidentje?
Er zijn altijd gevallen waarbij het fout gaat omdat mensen hun verantwoordelijkheid niet nemen.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  maandag 24 september 2012 @ 12:57:05 #17
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_117188622
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:51 schreef Dawnbreaker het volgende:

[..]

het gaat altijd goed, totdat het fout gaat, maar dan is het enkel een incidentje?
Dat heb je toch ook bij die gepimpte auto's?
Zo iemand kan ook direct na de APK zijn auto verbouwen.
Maar daarna kan die er wel een jaar mee rondrijden.

Zelfde zal ook bij motors gebeuren.
een dagje voor de APK wordt de vering weer vervangen, originele uitlaat er weer onder, eventueel zelfs een set andere velgen met banden erop.

Voor mij zal dat nog niet gelden, die van mij is nu nog origineel.
Maar ook daar gaat andere vering opkomen en een andere uitlaat.
En dat is juist om hem beter te laten presteren, terwijl de kan erin zit dat dat afgekeurd zal worden op de APK
pi_117188691
quote:
7s.gif Op maandag 24 september 2012 12:51 schreef lipjes het volgende:

Dus persoonlijk, niet doen.
Daarnaast, als je een echte gegronde reden hebt, oke.
Maar NL scoort beter dan landen die wel een APK hebben.
Ik rij geen motor maar de motorrijders die ik ken onderhouden hun motor prima, ze zijn tenslotte het eerste slachtoffer van een eventueel gebrek.

Nodig is het dus niet maar als je het invoert zou je het eens per 24 maanden moeten doen, ruim voldoende denk ik.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  maandag 24 september 2012 @ 13:03:27 #19
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_117188817
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:59 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Ik rij geen motor maar de motorrijders die ik ken onderhouden hun motor prima, ze zijn tenslotte het eerste slachtoffer van een eventueel gebrek.

Nodig is het dus niet maar als je het invoert zou je het eens per 24 maanden moeten doen, ruim voldoende denk ik.
Hoeft niet eens, als jij als agent langs een motor loopt kan je er al een blik opwerpen en kan je al zo zien of de remmen nog in orde zijn, de ketting verleten is, de banden in orde zijn, de voorvorkkeeringen niet lek zijn, remleidingen niet gerafelt zijn en zo nog wel wat dingen.
en dat zullen apk punten zijn, niet van: zijn je bougies nog wel in orde, of is je nokkenasketting versleten

Dus, heb ik liever dat ze agenten daar actiever naar laten kijken.
pi_117188878
Het zijn er dan wel ff 40.000 die hun zaakjes dan niet in orde hebben, en daarbij vind ik dat alle gemotoriseerde voertuigen op de openbare weg een vorm van keuring moeten hebben
Dus auto's scooters motoren, tractoren enz
pies on joe toe
  maandag 24 september 2012 @ 13:53:04 #21
37248 BertV
Klei indiaan
pi_117190524
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 13:05 schreef bonke het volgende:
Het zijn er dan wel ff 40.000 die hun zaakjes dan niet in orde hebben, en daarbij vind ik dat alle gemotoriseerde voertuigen op de openbare weg een vorm van keuring moeten hebben
Dus auto's scooters motoren, tractoren enz
Een APK is een moment opname... het meest risicovolle, de remblokken en banden heb je in die periode tussen de metingen echt wel versleten. (hm, als je de motor gewoon gebruikt ipv wat flaneren langs het strand of bij een cafe)

Maar vlak die race-figuren niet uit die in 6000km een achterband kaal krijgen.
Ik deed 8000 tot 9000 km met een achterband van mijn eerdere R6.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  maandag 24 september 2012 @ 14:03:35 #22
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_117190885
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 13:53 schreef BertV het volgende:

[..]

Een APK is een moment opname... het meest risicovolle, de remblokken en banden heb je in die periode tussen de metingen echt wel versleten. (hm, als je de motor gewoon gebruikt ipv wat flaneren langs het strand of bij een cafe)

Maar vlak die race-figuren niet uit die in 6000km een achterband kaal krijgen.
Ik deed 8000 tot 9000 km met een achterband van mijn eerdere R6.
wou net zeggen, ik rijd wel 20k per jaar op de motor :P
pi_117191448
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:45 schreef BertV het volgende:

[..]

Ik verbaas me eigenlijk over het kleine aantal ongelukken met een gebrek aan het materiaal als oorzaak.
Het gaat om een percentage he. Ik denk dat dat deels ook komt door het hoge aantal ongelukken veroorzaakt door roekeloosheid, gladheid, snelheid, onoplettendheid van automobilisten e.d.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 24 september 2012 @ 14:28:58 #24
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_117191676
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 14:22 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het gaat om een percentage he. Ik denk dat dat deels ook komt door het hoge aantal ongelukken veroorzaakt door roekeloosheid, gladheid, snelheid, onoplettendheid van automobilisten e.d.
en 1 van de belangrijkste ook nog, kapot wegdek
  maandag 24 september 2012 @ 17:21:43 #25
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_117198039
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:24 schreef WrongAnswer het volgende:

[..]

een APK check kost maar 19 euro voor een auto. voor een motor kan dat nog minder zijn omdat die zo nagekeken is. Als je hem goed onderhoud kost het je dus op jaarbasis geen hole omdat je alles zelf al gedaan heb.
Ik wil 20 euro per jaar van jou, zonder reden, gewoon omdat ik dat wil.

Dat pik jij gewoon?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')