Studieschuld wordt niet meegenomen in het schuldenoverzicht, of is dat in de afgelopen jaren veranderd?quote:Op donderdag 27 september 2012 10:06 schreef Hi_flyer het volgende:
Je moet niet alleen naar het renteverschil kijken. Als je over twee jaar een hypotheek wilt, gaan banken moeilijk doen. Als je dan net begint met aflossen a 100 euro/maand, zal dat meegenomen worden in de berekening van je maximale hypotheek. En dat verschil is groter dan de hoogte van je studieschuld...
Edit: Overigens betaalde ik over mijn twee maanden geleden afgeloste studieschuld 3,58%. Dan is de keuze al wat makkelijker
Op zich logisch, ik ben toch 54 euro per maand kwijt aan aflossing/rente. Is toch een kostenpost waar ik niet zomaar vanaf kom.quote:Op donderdag 27 september 2012 10:12 schreef Hi_flyer het volgende:
Ja, dat is veranderd. Banken redeneren dat het gewoon een maandelijkse last is en dat ze daar dus rekening mee moeten houden. Er is wat voor te zeggen, maar leuk is anders...
Dat is helemaal niet veranderd.quote:Op donderdag 27 september 2012 10:12 schreef Hi_flyer het volgende:
Ja, dat is veranderd. Banken redeneren dat het gewoon een maandelijkse last is en dat ze daar dus rekening mee moeten houden. Er is wat voor te zeggen, maar leuk is anders...
Ach, het was een poging.quote:Op donderdag 27 september 2012 10:39 schreef Five_Horizons het volgende:
Nou, de maximale hypotheekberekening werkt iets anders. Annuītair wordt dit berekend.
Tegenwoordig is alles gewoon te vinden door in te loggen op de website met je Digi-Dquote:Op donderdag 27 september 2012 11:40 schreef WheeleE het volgende:
Een advies: bewaar de brieven van DUO waarin staat wat/dat je afgelost heb lang. Hun administratie is niet altijd even goed. Ik kreeg ruim 8 jaar na het aflossen van mijn studieschuld nog een herinnering van een klein bedrag. Met kopietjes van brieven en bankafschriften heb ik met succes bezwaar gemaakt, maar een onderbouwing van hoe ze tot die restschuld kwamen kreeg ik niet.
Dan kun je rekening houden met 3,7x. Dan wordt het dus 37.000 euro minder, ongeveer.quote:Op donderdag 27 september 2012 11:37 schreef Hi_flyer het volgende:
Dus een goede reden om wel af te lossen voor je een hypotheek neemt. En wat als die 10k een consumptieve lening is? Bijvoorbeeld om een auto te kunnen betalen?
quote:Op zaterdag 22 september 2012 21:22 schreef AJ187 het volgende:
Ik heb een 'gewone' lening van 12K die ik nu al gedeeltelijk wil aflossen, maar is dat wel mogelijk bij DUO?![]()
Ze werken met een aanloopfase van 2 jaar (dan mag je aflossen, maar hoeft niet) en daarna een aflosfase van maximaal 15 jaar (hier moet je verplicht aflossen).
Als je in de aanloopfase zit, de aflosfase of een "Bericht Terugbetalen" hebt gehad, dan staat op de site hoe je eerder kan aflossen.
Geen enkele is op mij van toepassing. Moet ik nu wachten tot 1 januari (dan begint mijn aanloopfase) of weet iemand anders hoe ik eerder kan aflossen?
http://www.ib-groep.nl/pa(...)f_extra_aflossen.asp
Nope, na je afstudeerfase wordt de rente voor vijf jaar vastgesteld.quote:Op zondag 23 september 2012 19:08 schreef Sessy het volgende:
[..]
De rente variëert per afstudeerjaar, je kan niet per definitie zeggen dat niet aflossen verstandig is.
Interessante informatie, bedanktquote:Op donderdag 27 september 2012 11:44 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dan kun je rekening houden met 3,7x. Dan wordt het dus 37.000 euro minder, ongeveer.
Buiten het feit om dat het altijd verstandig is schulden af te lossen, je bent hier van op de hoogte?:quote:Op woensdag 16 januari 2013 12:29 schreef Ace1 het volgende:
Even een kickje..
Ik ben nu een jaar afgestudeerd en wil nu terugbetalen. Ik heb een paar jaar extra geleend naast m'n studie en wil dit nu aflossen. Wat ik van de site begrijp moet ik betalingskenmerk "burgerservicenummer/64 invoeren. Maar kan ik dit dan gewoon in het vakje "omschrijving" intypen? Aangezien je alleen een betalingskenmerk bij een acceptgiro invoert maar niet bij een bankoverschrijving..
Een piloot heeft alleen geen lening bij DUO aangezien dat prive opleidingen zijn.quote:Op woensdag 16 januari 2013 21:57 schreef Wijnbo het volgende:
Maar als je een piloot bent met 150K schuld dan wist ik het wel! Lekker laten staan voorlopig... Zelfs met de vermogensrendementheffing er over heen ben je nog goedkoper uit met een spaarrekening van 100.000 + schuld van 100.000 dan met een spaarrekening van 0 en een schuld van 0
Je mag box3-schulden aftrekken van je box3-bezittingen, dus die vermogensrendementsheffing is dan sowieso niet van toepassing.quote:Op woensdag 16 januari 2013 21:57 schreef Wijnbo het volgende:
Zelfs met de vermogensrendementheffing er over heen ben je nog goedkoper uit met een spaarrekening van 100.000 + schuld van 100.000 dan met een spaarrekening van 0 en een schuld van 0
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |