abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117111897
Fokkers,

Ik heb een vraag voor de Economen. Op school krijgen we nu de basis van het economisch stelsel.
Nu snap ik dat een manier om het BBP van een land te berekenen het optellen van de toegevoegde waarden van dat land is. Dit kan je weer onderverdelen in de vier productiefactoren (arbeid, natuur, kapitaal en ondernemerschap).

Deze productiefactoren zijn in principe allemaal kosten voor het bedrijf (ga ik nog goed?). Aangezien arbeid resulteert in loon, natuur in pacht en energiekosten en ondernemerschap in winst die het bedrijf uit moet keren aan de eigenaar. Hoe zit het dan met kapitaal? Dit word omschreven als het primair inkomen 'interest'. Hier loop ik vast. Waar keert het bedrijf dit geld aan uit? Zijn dit bijv. nieuwe machines?

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
pi_117112505
Afschrijvingen lijken me kosten gemaakt mbt kapitaal.

Waardetoevoeging hoeft btw niet tegelijk met cash flow plaats te vinden.
pi_117197487
kapitaal kost geld omdat je dat leent bij een geldschieter die er rente voor wil hebben.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_117201967
'Kapitaal' kan afhankelijk van de context meerdere dingen betekenen en je beschrijving maakt niet helemaal duidelijk of er vanuit een bedrijfseconomisch of macroeconomisch perspectief naar gekeken moet worden.

Bedrijfseconomisch gezien is kapitaal niet alleen geld, maar ook de overige bezittingen van een bedrijf, zoals grond, gebouwen, machines of intellectueel eigendom. Elk van die zaken kan renderen en dus 'waarde toevoegen'. De opbrengsten hoeven niet perse interest (rente) te zijn (wat een bedrijf krijgt als het geld heeft en dat op de bank zet), het kan ook om huurinkomsten gaan of gewoon productie van goederen zijn die een waarde vertegenwoordigen. Dat komt allemaal tot uitdrukking in de winst van het bedrijf. Als jouw boek zegt dat interest het enige primaire inkomen is dat uit kapitaal voortkomt, is dat dus eigenlijk veel te beperkt weergegeven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')