Veel meer zelfs. Men verwachte idd een nieuw recordjaar...maar het lijkt erop dat dat niet gaat gebeuren.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 17:24 schreef rthls het volgende:
He? Wat? Is er meer dik ijs dit jaar, vergeleken met 2012? Maar dit zou toch een nieuw recordjaar worden?
En ze zouden eens moeten stoppen met deze bangmakende voorspellingen in het nieuws te gooien.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 17:38 schreef aloa het volgende:
[..]
Veel meer zelfs. Men verwachte idd een nieuw recordjaar...maar het lijkt erop dat dat niet gaat gebeuren.
Antarctica zit nu net boven het gemiddelde.quote:Op zondag 21 augustus 2016 17:33 schreef rthls het volgende:
[..]
En ze zouden eens moeten stoppen met deze bangmakende voorspellingen in het nieuws te gooien.
Groenland idem, een zeer gemiddeld smeltseizoen! Antarctica groeit bovengemiddeld aan dit seizoen. Toch vreemd in zo'n recordwarm jaar?
En waarom zou men wel zulke voorspellingen die de trend wel degelijk duidelijk weergeven moeten stoppen maar wel het publiek vervelen met allerlei economische indicatoren die zogenaamd een overgang naar een grondstoffen en energie duurzame samenleving altijd in de weg staan.quote:Op zondag 21 augustus 2016 17:33 schreef rthls het volgende:
[..]
En ze zouden eens moeten stoppen met deze bangmakende voorspellingen in het nieuws te gooien.
Groenland idem, een zeer gemiddeld smeltseizoen! Antarctica groeit bovengemiddeld aan dit seizoen. Toch vreemd in zo'n recordwarm jaar?
Zouden ze ook zeker niet moeten doen. Economische voorspellingen zijn misschien nog wel erger dan de bangmakende klimaatsvoorspellingen! Hahaquote:Op woensdag 24 augustus 2016 10:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En waarom zou men wel zulke voorspellingen die de trend wel degelijk duidelijk weergeven moeten stoppen maar wel het publiek vervelen met allerlei economische indicatoren die zogenaamd een overgang naar een grondstoffen en energie duurzame samenleving altijd in de weg staan.
Mooie omzet, lol.quote:Het eerste passagierscruise schip maakt nu de noordpassage met wel nog een ijsbreker erbij:
http://www.parool.nl/buit(...)poolkappen~a4362696/
minmaal 22.000 dollar per persoon , 1600 betalende personen, laten we dan uitgaan van 25.000 per persoon dat is 40.000.000 omzet voor een 32 daagse trip.
Wat een brassers willen die met een zeilschipje het verhaal van willem barentz herhalen.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 16:16 schreef rthls het volgende:
Heb je het verhaal omtrent de boot met activisten die het grote verlies van arctisch zeeijs niet meegekregen? Juist, die kwamen niet door het ijs heen!
Je bedoelt langs Siberiė neem ik aan.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 10:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En waarom zou men wel zulke voorspellingen die de trend wel degelijk duidelijk weergeven moeten stoppen maar wel het publiek vervelen met allerlei economische indicatoren die zogenaamd een overgang naar een grondstoffen en energie duurzame samenleving altijd in de weg staan.
Het eerste passagierscruise schip maakt nu de noordpassage met wel nog een ijsbreker erbij:
http://www.parool.nl/buit(...)poolkappen~a4362696/
minmaal 22.000 dollar per persoon , 1600 betalende personen, laten we dan uitgaan van 25.000 per persoon dat is 40.000.000 omzet voor een 32 daagse trip.
Een noordpassage hoeft toch niet perse langs Siberiė te gaan? Dit cruiseschip gaat langs Canada volgens dat kranten bericht.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 17:50 schreef aloa het volgende:
[..]
Je bedoelt langs Siberiė neem ik aan.
Kan ook heel fout gaan. Er komen b.v. regelmatig schepen vast te zitten die zo'n tocht naar de zuidpool maken...omdat er dan toch onverwacht meer ijs ligt dan gedacht.
Nee, maar die doortocht staat bekend als de noordwest passage.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 17:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een noordpassage hoeft toch niet perse langs Siberiė te gaan? Dit cruiseschip gaat langs Canada volgens dat kranten bericht.
Het zou wel bizar zijn als deze cruise op een nieuw Titanic -achtige ramp zou uitdraaien.
Ik ben geen zeeman. Staat de Siberiė route dan bekend als Noordoost? En als over 20 jaar het ijsvrij is langs groenland aan de oostkust omhoog wordt dan de echte Noord passage.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 18:00 schreef aloa het volgende:
[..]
Nee, maar die doortocht staat bekend als de noordwest passage.
Bij Siberie noemt men idd de noordoostpassage. Dat is de passage die volgens mij voor de scheepvaart zo interessant is. Maar ook die is dit jaar niet zonder risico lijkt mij. Een groot gedeelte zat nog lang vast aan Siberiė en is pas sinds een paar dagen open nu. Maar dat gaat binnenkort alweer dichtvriezen.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 18:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik ben geen zeeman. Staat de Siberiė route dan bekend als Noordoost? En als over 20 jaar het ijsvrij is langs groenland aan de oostkust omhoog wordt dan de echte Noord passage.
http://edition.cnn.com/20(...)ideo&linkId=28764206quote:HMS Terror, a long-lost ship that vanished while searching for the Northwest Passage, sparking one of the world's great maritime mysteries, is believed to have been found, almost 170 years on.
Een bizar smelt seizoen. Na een zeer warme winter (voor Artische begrippen) begonnen we het jaar met record lage kerngetallen. Maar tijdens de maanden mei juni en juli, waar de invloed van de zon normaal zijn werk doet, was het vrijwel continue zwaar bewolkt zodat de zon weinig kans kreeg. In een ander tijdperk was 2016 nooit als tweede geeindigd onder deze condities maar dit jaar ging het smelten gewoon door, gevolgd door een paar weken zware storm en een dipool situatie dat een zware tol had op het ijs en dit jaar dus jammer genoeg op de twee plek eindigt in de meeste kerngetallen.quote:Op woensdag 7 september 2016 18:06 schreef aloa het volgende:
Het is nog hard gegaan. Dit jaar gaat nummer twee worden op de lijst met de laagste hoeveelheid ijs.
Onder dat van het jaar 2007 en nog boven het rampjaar 2012.
[ afbeelding ]
Meer omdat het maximum dit jaar extreem laag was. Zelfs met 2012 scheelde dat nogal...quote:Op zondag 18 september 2016 20:59 schreef cynicus het volgende:
Ik niet. 2012 minimum was ruwweg iets meer dan 1 miljoen km2 minder dan de trend. Kijkend naar het grafiekje hierboven is de trend ongeveer -1 miljoen km2 per 10 jaar. Het duurt dus ongeveer 10 jaar na 2012 voordat je een 50% kans hebt op een nieuw record minimum. Nu ligt elk minimum zelden precies op de trendlijn dus er zal vast een nieuw record zijn voor 2022 maar de kans op een nieuw record zo snel na 2012 is best klein en er zou exceptioneel weer voor nodig zijn.
Maar ik geloof ook dat -na de warme winter- als we in mei, juni, juli clear skies gehad hadden, net als in 2007, dan zouden we ons rot geschrokken zijn over hoe weinig ijs er nu zou zijn.
quote:Shipping companies snub Russian Arctic route
Only about 200,000 tons of cargo has this year been sent transit along the Northern Sea Route.
According to figures from the Russian Northern Sea Route Administration (NSRA), transit shipping on the route by mid-September amounted to 208,500 tons of cargo. The figure was presented by Svyatoslav Stepchenkov, Head of the NSRA Shipping Department, in a conference this week, PortNews reports.
That is an increase from 2015, but still far below figures from 2012 when transit shipment reached 1,35 million tons.
In 2015, less than 40,000 tons of cargo was sent transit along the route. The Northern Sea Route officially stretches from the Novaya Zemlya to the Bering Strait and is promoted as a possible major international transport corridor for the future by Russian authorities.
Meanwhile, overall shipping to Russian Arctic ports remains approximately on the same level as in 2015. According to Stepchenkov, a total of 4,36 million tons of cargo has so far this year been shipped to and from ports in the area. In all of 2015, the volume amounted to 5,43 million tons.
By 16th September, the Northern Sea Route Administration (NSRA) had issued a total of 636 sailing permissions on the route, among them 131 to foreign vessels. That is a downturn compared with 2015 when the number of permissions was 715, PortNews informs.
Russia has great ambitions for the Northern Sea Route.
According to Russian Security Council Secretary Nikolay Patrushev shipping volumes along the route could increase many-fold to as much as 65 million tons already by year 2020. Ten years later, by 2030, the volumes could potentially grow to 80 million tons, a Northern Sea Route development plan reads.
In a comment to the Barents Observer, Sergey Balmasov from the Northern Sea Route Information Office explains the decline in the transit shipments with current trends in global economy.
«Shipping rates are low, the bunker fuel is cheap and there is a general decline in world economy and a shrinking demand in China», he said in an email.
Balmasov does believe shipments on the NSR will bounce back, but says it could take several years.
«It is difficult to predict. But If round-the-year shipping becomes possible, then the situation could seriously change» , he says.
http://www.thebarentsobse(...).V-V8I9q1Agw.twitter
De vorige 2 records van ijsgroei in september waren 2007 en 2012. Een extreem minimum lijkt te worden gevolgd door snelle groei.quote:Op vrijdag 30 september 2016 16:26 schreef rthls het volgende:
Ik ben nu al benieuwd naar alle nieuwsberichten over de recordgroei van Noordpoolijs in September!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |