Chr1st1aan | donderdag 20 september 2012 @ 11:58 |
Ik ben eens aan het kijken voor een eventuele opvolger van mijn seat arosa en mijn oog is gevallen op een saxo . Nu weet ik alleen niet of dit nou redelijk betrouwbare auto's zijn. Waar moet je op letten bij de saxo ? En is er nog veel verschil tussen de 1.1 en de 1.4 versies ? Doe er eigenlijk alleen maar boodschappen mee en kleine ritten . | |
Pizza_Boom | donderdag 20 september 2012 @ 12:06 |
De 1.4 heeft een bak meer vermogen dan de 1.1. | |
Mercer | donderdag 20 september 2012 @ 12:12 |
Het zijn goede auto's. Een 1.4 VTS is een leuke sportieve auto. Belangrijkste om op te letten is koppeling, distributieriem, katalysator en onder de motorkap; roest achter de koplampen. | |
_GdR_ | donderdag 20 september 2012 @ 12:15 |
het komt uit frankrijk dus het is een waardeloze kut auto. | |
Chr1st1aan | donderdag 20 september 2012 @ 12:29 |
Zit er nog veel verschil in verbruik ? Katalysator is een duur geintje ? | |
Mercer | donderdag 20 september 2012 @ 12:36 |
Verbruik voor een 1.4 zal denk ik rond de 1:13 zitten, je kan even op autoverbruik.nl zoeken of een vergelijkbare site. Katalysator voor zo'n 1.4 vanaf '00 is duur, maar er bestaan reparatiepijpen voor rond de 40¤, dus is geen reden om hem te laten staan. [ Bericht 0% gewijzigd door Mercer op 20-09-2012 12:43:19 ] | |
Chr1st1aan | donderdag 20 september 2012 @ 12:52 |
Ooh dat valt mee. Maar roest is niet echt een kwaal op de lampen na ? En de electronica van een saxo ? Enorm bedankt voor de antwoorden ! | |
Mercer | donderdag 20 september 2012 @ 13:11 |
Elektronica is geen probleem, die auto's blijven echt wel rijden. Als je er één op het oog hebt kan je altijd eerst gaan kijken en vervolgens langs een garage rijden voor een snelle check, ligt er ook een beetje aan of je 500, of 1500¤ uit gaat geven. Soms onder kofferbak wat oppervlakkige roest, kan geen kwaad, dat ding even op een brug zetten en met een lamp (laten) kijken. [ Bericht 9% gewijzigd door Mercer op 20-09-2012 13:17:13 ] | |
Kriegel | donderdag 20 september 2012 @ 13:37 |
Je kunt trouwens ook nog kijken naar een Peugeot 106, is nagenoeg dezelfde auto met grotendeels hetzelfde motorenaanbod. | |
Chr1st1aan | donderdag 20 september 2012 @ 13:47 |
Saxo is volgens mij ruimer qua kofferbak ?! | |
Jotwoo | donderdag 20 september 2012 @ 13:56 |
En qua binnenruimte volgens mij! Het is net iets meer auto. OT: een vriend van me heeft een 1.4 uit 1997 met 4 ton op de teller en dat gekke ding blijft maar gaan. Het idee dat Franse autos onbetrouwbaar zijn komen van de generatie (vooral Renault) daarna, met te veel buggy elektronica. | |
Mercer | donderdag 20 september 2012 @ 14:00 |
Ze zijn even groot, grotendeels dezelfde auto, maar als je het geld hebt zou ik zeker een Saxo nemen met die nieuwe neus. Ziet er net iets strakker uit allemaal. | |
SaxoPower | donderdag 20 september 2012 @ 14:06 |
Mijn ervaring is dat de auto goed rijdt Hij heeft mij (op lekker banden en kapotte ventielen) 1x keer laten staan (naja we reden al) Ook een hele winter buiten in de vrieskou gestaan. en hij start in 1keer | |
Pizza_Boom | donderdag 20 september 2012 @ 14:24 |
1.4 of 1.6 VTS ![]() Ik heb de voorganger van de Saxo, de AX met een 1.1i en ik rijd met gemengd verkeer zo'n 1:15. Nu heb ik een zware rechtervoet, dat is waar, maar met de hogere brandstofprijzen van de laatste tijd rijd ik wat rustiger wat resulteert in 1:17 a 1:18 verbruik. Fabrieksopgave van de AX is 1:20. Bij de 1.4 AX versie draai je, met rustig verbruik, 1:14 en rijd je als een oude vrouw, dan kan je nog 1:15 doen. Gemengd verkeer doet tussen de 1:11 en 1:13, afhankelijk van wat er meer gebruikt wordt, snelweg of stadsverkeer. Ga je echt trappen met zo'n ding, dan ga je rustig richting 1:10 en soms zelfs 1:9 | |
Janeiros | donderdag 20 september 2012 @ 14:40 |
Ik heb er een te koop staan hier :-) | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 20 september 2012 @ 19:21 |
een zwak punt van deze auto's zijn de achteras lagers, deze vreten in na verloop van tijd, reparatie kan niet, omdat de bus waar ze in zitten ovaal wordt. enige remedie is het vervangen van de complete as | |
H-D | donderdag 20 september 2012 @ 19:28 |
Waarom neem je geen 1.6 VTR of VTS? | |
tralalala | donderdag 20 september 2012 @ 19:54 |
Ik rij al sinds 2006 in een Saxo 1.1 538. Auto'tje zoeft en stuurt heerlijk over het wegdek. In je eentje kan je er prima mee de snelweg op en inhaalmanoeuvres uitvoeren. Als er echter passagiers meegaan merk je wel direct dat het allemaal wat moeizamer gaat. Ik heb één echt probleem met de Saxo gehad en dat was dat de motor stationair niet goed meer liep, het gaspendaal ging uit zichzelf op en neer tijdens het rijden en dat is best wel link zeg maar... ![]() Zelf op het internet naar het probleem gezocht en een nieuwe stappenmotor (20 euro Ebay) erin gezet, probleem was toen gelukkig verholpen. ![]() Verder alleen het nodige onderhoud (vorige maand nieuwe distributieriem en waterpomp 550 euro ![]() Ik blijf er nog wel even in rijden, als ik snel wil pak ik de motor wel. ![]() | |
H-D | donderdag 20 september 2012 @ 19:56 |
Uit nieuwsgierigheid...wat is er bij de Saxo 538 anders dan bij de gewone Saxo? ![]() | |
tralalala | donderdag 20 september 2012 @ 19:58 |
Blauwe versnellingspook ![]() | |
H-D | donderdag 20 september 2012 @ 20:00 |
Alleen dat? ![]() ![]() | |
tralalala | donderdag 20 september 2012 @ 20:17 |
Naast mijn blauwe versnellingspook zijn ook het klokje, de snelheidsmeter en de bekleding blauw dus dat zou zo maar eens kunnen. ![]() En grote kans dat er inderdaad een geluidsinstallatie in zat maar dat is allemaal vervangen. | |
H-D | donderdag 20 september 2012 @ 20:18 |
Oow dat is wel cool dan ![]() | |
Chr1st1aan | vrijdag 21 september 2012 @ 12:23 |
En hoe is het geluidsniveau van de motor als je 120 rijdt met een 1.1 ? Is dat nog goed uit te houden of zit je gelijk op 4000 toeren ? | |
Pizza_Boom | vrijdag 21 september 2012 @ 18:51 |
130 bij de AX is 4krpm. | |
Kriegel | vrijdag 21 september 2012 @ 20:38 |
Gewoon een 1.4 zoeken, lijkt me onder elke omstandigheid wel lekkerder rijden. Echt zuinig is die 1.1 bij 4000 toeren ook niet meer, denk ik. | |
H-D | zaterdag 22 september 2012 @ 00:22 |
1.6 VTS is leuker ![]() | |
Kriegel | zaterdag 22 september 2012 @ 01:54 |
Eh, uiteraard, maar als er een 1.1 wordt overwogen zullen de prestaties van dat ding waarschijnlijk overkill zijn. Gaat immers ook gepaard met veel meer dorst. Wel een leuk scheurijzertje natuurlijk, net als de 106 GTi. | |
H-D | zaterdag 22 september 2012 @ 10:09 |
Zou dat wat schelen nog met de VTR? Wel dezelfde motor natuurlijk... | |
Kriegel | zaterdag 22 september 2012 @ 12:51 |
VTS en VTR, welke van de twee was er ook alweer sneller? ![]() | |
Mercer | zaterdag 22 september 2012 @ 13:24 |
Er is een snelle uitvoering in de VTS verkrijgbaar, met een 1.6 16v 120 pk. | |
Kriegel | zaterdag 22 september 2012 @ 13:36 |
Ja die, en dan was er dus nog een 1.6 VTR met ongeveer 100 pk. Dacht ik. | |
H-D | zaterdag 22 september 2012 @ 14:45 |
De VTS is de hot hatch en de VTR de pittige ![]() |