abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116996083
Vanaf oktober ga ik met mijn vriendin samenwonen. We betalen 600 per maand voor een leuk huisje. We studeren nog, en als ik een check doe blijkt dat ik zeker recht heb op huursubsidie. Ik huur het huis van familie, dus ik kan nog wat dingen wijzigen in het huurcontract. Maakt het uit of het huurcontract gewoon op mijn naam staan (dat mijn vriendin niet als huurder in het huurcontract staat), of dat het contract op ons beiden naam staat? En, als het contract op mijn naam staat, kan mijn vriendin dan gewoon (met toestemming van de verhuurder) bij mij inwonen? Heeft dit nog invloed op de huursubsidie?

Dus, ik was van plan het contract op mijn naam te zetten. Dan betaal ik 600 euro en wordt mijn vriendin niet genoemd in het huurcontract. Ze woont dan wel bij mij in. Heb ik dan gewoon recht op huurtoeslag? En maakt het nog uit dat het huis van de familie is?
pi_116996140
Als je vriendin niet als huurder op het contract staat maar wel bij je inwoont heb je een probleem.
Lees bijvoorbeeld dit even.

[ Bericht 49% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2012 20:09:43 ]
pi_116996191
quote:
7s.gif Op woensdag 19 september 2012 20:08 schreef Scorpie het volgende:
Als je vriendin niet als huurder op het contract staat maar wel bij je inwoont heb je een probleem.
Hoezo? Zolang ze maar wel ingeschreven staat op het adres is er niets aan de hand.
  woensdag 19 september 2012 @ 20:12:52 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_116996347
Ben je niet verplicht om bij het aanvragen van de huurtoeslag ook het inkomen van je vriendin te vermelden?

Als je vriendin zich bij de gemeente laat inschrijven op jullie adres, dan komt dat in de GBA. De belastingdienst heeft toegang.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 19 september 2012 @ 20:13:39 #5
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_116996383
Kijk een bij huurtoeslag op www.toeslagen.nl Daar staat het grootste deel van de antwoorden.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_116996487
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 20:09 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Hoezo? Zolang ze maar wel ingeschreven staat op het adres is er niets aan de hand.
Omdat haar inkomen door TS niet meegenomen wordt bij de toetsing voor de huurtoeslag?
  woensdag 19 september 2012 @ 20:17:48 #7
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_116996628
quote:
7s.gif Op woensdag 19 september 2012 20:15 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Omdat haar inkomen door TS niet meegenomen wordt bij de toetsing voor de huurtoeslag?
Je kunt ook toeslagpartner zijn zonder dat je als huurder op het contract staat vermeld.
Voor de berekening van de huurtoeslag moet het inkomen dus wel worden meegenomen.
pi_116996765
Als je allebei nog aan het studeren bent kun je vast ook met z'n 2 een inkomen hebben onder de toeslagen grens. Maar ik vraag me dan wel serieus af hoe je nu je huur van 600 betaald.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_116996828
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 20:17 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je kunt ook toeslagpartner zijn zonder dat je als huurder op het contract staat vermeld.
Voor de berekening van de huurtoeslag moet het inkomen dus wel worden meegenomen.
Aha. Nou ja, TS heeft daar nog geen woord over gerept.
pi_116999427
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 20:17 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dat dus, je wordt automatisch toeslag partners omdat je op hetzelfde adres staat ingeschreven, dit moet je bij je aanvraag van de huurtoeslag doen. Dus beide inkomens. De grens is voor 2012 op ¤29.000 bruto!

Bij ons wordt het spannend, als ik zo door ga met werken gaan we er overheen, anders moeten we ¤3000 terugbetalen over heel 2012.
Fingerspitzgefühl
pi_117000637
Voor de duidelijkheid, mijn vriendin studeert fulltime en ik ben de enige die inkomen heeft. Als ik de toeslag bereken heb ik gewoon recht op huurtoeslag. Echter, ik kan nergens vinden of mijn vriendin op het huurcontract moet staan (ze staat natuurlijk wel op het juiste adres ingeschreven bij de gemeente) en of het überhaupt mogelijk is dat we samenwonen, maar dat het contract alleen op mijn naam staat. Dus, kan ze bij me inwonen zonder huur te betalen Of zegt de gemeente dan, jullie staan beide op dat adres, dus heb je geen recht op toeslag..
pi_117000723
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 20:20 schreef Ticootje het volgende:
Als je allebei nog aan het studeren bent kun je vast ook met z'n 2 een inkomen hebben onder de toeslagen grens. Maar ik vraag me dan wel serieus af hoe je nu je huur van 600 betaald.
door naast de studie te werken, 24-30 uur..
pi_117000777
Nee wie er op het huurcontract staat maakt niet uit. Gaat erom wie ingeschreven staan op hetzelfde adres. Hun inkomen bij elkaar opgeteld is beslissend voor de grens van de huurtoeslag.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_117001125
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 21:22 schreef Tikbalang het volgende:
Nee wie er op het huurcontract staat maakt niet uit. Gaat erom wie ingeschreven staan op hetzelfde adres. Hun inkomen bij elkaar opgeteld is beslissend voor de grens van de huurtoeslag.
Oké. Dus ik woon straks samen met mijn vriendin. Ons gezamenlijke inkomen is max 15000. Ik betaal de huur van 600 euro. Mijn vriendin woont bij me in, maar betaald geen huur. Ik zou dan dus recht op toeslag hebben.

ps: zouden we ook allebei 300 kunnen betalen en dan allebei toeslag kunnen aanvragen?
pi_117001146
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 21:22 schreef Tikbalang het volgende:
Het moet dus een woning zijn waar je met 2 personen op ingeschreven kan en mag staan bij de gemeente. Dan woon je dus samen, het gevolg daarvan is dat je in de berekening van je huurtoeslag haar inkomen ook mee moet nemen. Als je de proefberekening op de website van de belastingdienst invult moet het wel duidelijk zijn. Het maakt namelijk niet uit op wie zijn/haar naam het contract staat, maar om wie er wonen en wat hun inkomen samen is.
Fingerspitzgefühl
pi_117001254
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 21:27 schreef Pokervriend het volgende:

[..]

Oké. Dus ik woon straks samen met mijn vriendin. Ons gezamenlijke inkomen is max 15000. Ik betaal de huur van 600 euro. Mijn vriendin woont bij me in, maar betaald geen huur. Ik zou dan dus recht op toeslag hebben.

ps: zouden we ook allebei 300 kunnen betalen en dan allebei toeslag kunnen aanvragen?
Gast, dit is geen gebruik meer maken van de sociale voorzieningen van dit land maar misbruik. Maar om even te antwoorden, als jullie allebei een eigen huisdeur en nummer hebben zou dat misschien mogelijk zijn ja.. :')
Fingerspitzgefühl
  woensdag 19 september 2012 @ 21:29:38 #17
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_117001274
quote:

[..]

Nee, je kunt niet beide toeslag aanvragen. Je krijgt een toeslag per huishouden.
  woensdag 19 september 2012 @ 21:29:55 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_117001300
quote:

[..]

Het gaat dus om jullie gezamenlijk inkomen. En nee, je kunt de huur niet splitsen en twee keer huurtoeslag aanvragen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_117001434
Al woon je met 16 man in 1 huis en verdien je met z'n allen niet meer dan 23k bij elkaar opgeteld heeft iemand recht op huurtoeslag. Wie dan recht heeft op de toeslag weet ik dan weer niet maar dat is kwestie van overleg.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_117006489
Je hebt zowel een toeslagspartner als fiscaal partner

Dat laatste is niet van toepassing. Dat eerste wel.

Maw: inkomen van TS plus inkomen van vriendin bepaald de huurtoeslag.

Ik zit zelf ook deze situatie, alleen door mijn inkomen heeft zij geen recht meer op zorgtoeslag.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')