Valide theorie of nie?
quote:Idd
Op zaterdag 17 augustus 2002 23:21 schreef chown het volgende:
Zelf heb ik zo'n theorie dat als je zo warm mogelijk douched met dit weer je minder snel weer in zweten uitbreekt dan wanneer je koud douched.Valide theorie of nie?
quote:Ik denk dat dat nog een beetje overdreven is
Op zaterdag 17 augustus 2002 23:25 schreef haaahaha het volgende:
ja, gewoon een graadje of 96, lekker fris daarna
ik wil wel een dagje ruilen hoor ik 30 graden,droge lucht en jullie daar in NL: 40+ luchtvochtigheid 85%
Dat is tenminste uit te houden
De beste manier om af te koelen is lauw douchen, en dan net iets koeler dan je lichaamstemperatuur. In die situatie geeft je lichaam namelijk de meeste warmte af.
Nog wat extra theorie/uitleg/biologielessen:
Als je koud doucht krimpen de bloedvaten in je huid, om de warmte vast te houden. Daar koel je dus niet van af, sterker nog, zo gauw je eronder vandaan komt, verwijden de bloedvaten zich weer en krijg je het gevoel alsof je het heel warm hebt. Je bent dus wel iets afgekoeld, maar zo voelt het niet!
Als je warm doucht (heet dus) verwijden de bloedvaten zich ook en nemen daardoor de warmte op van het water! Zo warm je dus letterlijk je lichaam op. En dus ga je dan (later) zweten.
quote:Niet in je nek, maar in je hypothalamus, vlak onder je grote hersenen.
Op zaterdag 17 augustus 2002 23:24 schreef chown het volgende:
Had zelf ook al zo'n idee en had het ondertussen ook al dieper uitgewerkt met je warmtecentrum in de zenuwknoop in je nek enzo. Maar daar zal ik jullie niet mee vermoeien...
Theorie lijkt leuk, maar het is toch beter om met koud water te douchen.
Uitleg: We noemen de eerdergenoemde hypothalamus de thermostaat. Je huid is hierbij de thermometer die de warmte registreert.
Wanneer je met heet water doucht geeft je huid door dat het te warm is. Ondertussen loopt de kerntemperatuur (je inwendige temperatuur) langzaam op. De thermostaat registreert de overmatige hitte en zal proberen de temperatuur naar beneden te krijgen. Je zal dan gaan zweten. Als je de douche uitgaat loopt de huidtemperatuur langzaam terug. Je blijft echter nog een tijdje doorzweten totdat de kerntemperatuur weer normaal is.
Bij koud douchen gebeurt het omgekeerde. De kerntemperatuur daalt, de thermostaat krijgt een signaal van de huid dat het te koud is en je gaat rillen, krijgt kippenvel, je haren gaan rechtop staan en je vaten worden nauwer om de warmte te conserveren, zodat de kerntemperatuur zo dicht mogelijk bij de 37 graden blijft. Het laatste wat het lichaam wil doen is zweten. Als je de douche uitgaat zal het even duren voor je weer op temperatuur bent en zal je niet of weinig zweten.
Misschien is het wel fijn om na gedoucht te hebben nog ff onder koud water te staan. dan zweet je niet zo na het douchen.
quote:Daarom does ik warm
Op zaterdag 17 augustus 2002 23:37 schreef postman het volgende:
als je warm doucht, gaan je porien open staan, waardoor de warmte sneller uit je lichaam gaat. warm douchen is dus in dat opzicht beter.
quote:Helemaal mee eens...
Op zaterdag 17 augustus 2002 23:32 schreef DaBuzzzzz het volgende:
lllaaaaaaaauw....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |