Dat is een goeie inderdaadquote:Op dinsdag 18 september 2012 13:48 schreef Diemux het volgende:
Heb je een tussenpersoon voor de hypotheek of een aankoopmakelaar waar je dit vraagstuk kan neerleggen?
Het is inderdaad het doorverkopen dat me zorgen baart. Als we het nu zouden kopen, komen we er dan ooit nog van af? Geen idee.quote:Op dinsdag 18 september 2012 13:52 schreef Clupea het volgende:
Een hypotheek zal niet zo'n probleem zijn met gemeentelijke erfpacht, en omdat de herziening binnen de hypotheektermijn valt kan je in de hypotheek er al rekening mee houden dat per 2035 meer geld nodig hebt.
De nieuwe tarieven zijn overigens niet helemaal onbekend: meestal kan je er naar informeren bij de gemeente, of je zoekt op Funda een vergelijkbaar huis waarvan de erfpacht recent is herzien.
Doorverkopen kan wel een issue zijn: het gaat tzt zeker ten koste van de verkoopprijs. Als je het nu al goedkoop kan kopen dan hoeft dat trouwens niet zo'n probleem te gaan.
Er van af kom je vast wel, maar niet meer voor de hoofdprijsquote:Op dinsdag 18 september 2012 14:54 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
[..]
Het is inderdaad het doorverkopen dat me zorgen baart. Als we het nu zouden kopen, komen we er dan ooit nog van af? Geen idee.
Helaas kun je op Funda trouwens niet zoeken op erfpacht, dus vergelijkbare huizen zoeken is lastig.
Dat is zonde: dan ga je meteen meer betalen en dat kost je alleen maar geld...quote:Op dinsdag 18 september 2012 15:06 schreef Diemux het volgende:
Kan je erfpacht niet vroegtijdig verlengen?
Als we de woning voor een goede prijs kunnen krijgen, is het dus misschien een optie de erfpacht meteen af te kopen en dit mee te financieren. Maar ik weet niet of dat kan: het is een appartement en er staat me iets bij dat afkoop alleen voor het gehele complex kan en niet voor individuele appartementen. Iets om uit te zoeken.quote:Björn Teunen en zijn partner kochten in februari 2003 een bovenwoning in de Haagse Vruchtenbuurt en betaalden een canon van 98 euro per jaar. Dat het erfpachtcontract op 31 december 2004 zou aflopen, wisten ze, maar niet dat ze er zoveel op achteruit zouden gaan. De gemeente stuurde een voorstel: 100 euro per maand of 22.500 euro voor [eeuwige] afkoop. [...]
Hypotheekbemiddelaar Van der Gun: ,,Bij aankoop van een huis is de bank doorgaans bereid de canonafkoop mee te financieren, mits de koopsom plus de kosten-koper plus de canonafkoop hooguit 125 procent van de executiewaarde bedragen.['']
http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/Appartementsrechten.htmquote:Heruitgifte van een appartementsrecht
De leden van een Vereniging van Eigenaren (VvE) hebben samen één erfpachtrecht. Wanneer dat recht afloopt biedt de gemeente per appartementsrecht een aandeel in het nieuwe recht van erfpacht aan. Als alle appartementen een nieuw aandeel in het recht van erfpacht hebben, moet het nieuwe recht van alle appartementseigenaren in een akte bij een notaris worden vastgelegd. De leden van de VvE tekenen samen de akte van het nieuwe recht bij een notaris.
Nieuwe betalingsverplichting
Omdat appartementseigenaren op verschillende momenten een nieuw recht van erfpacht sluiten, kan het lang duren voor het nieuwe recht van erfpacht in een akte wordt vastgelegd. Omdat de nieuwe betalingsverplichtingen wel in moeten gaan, wordt per appartementsrecht een obligatoire (verplichtende) overeenkomst gesloten. Na het sluiten van deze overeenkomst zijn u en de gemeente gebonden aan de afspraken. Volgens deze afspraken krijgt u van de gemeente rekeningen, die u moet betalen. U kunt deze afspraken niet zelf veranderen of herroepen.
Als dat zo zou zijn, zou je voor het grootste deel van de huizen in de 4 grote steden geen hypotheek meer krijgen.quote:Op dinsdag 18 september 2012 13:33 schreef Yngwie het volgende:
Volgens mij krijg je tegenwoordig amper een hypotheek geregeld voor een huis met erfpacht, dus misschien kun je het niet eens kopen? +
Als je ziet hoeveel goedkoper de woningen vaak zijn lijkt 22.500 mij een redelijk normaal bedrag. Dat Bjorn Teunen en zijn partner dit niet verwacht hadden is gewoon naïef.quote:Op dinsdag 18 september 2012 16:52 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Ik vond dit interessante artikel over erfpacht in Den Haag: http://vorige.nrc.nl/doss(...)s/article1618814.ece
[..]
Als we de woning voor een goede prijs kunnen krijgen, is het dus misschien een optie de erfpacht meteen af te kopen en dit mee te financieren. Maar ik weet niet of dat kan: het is een appartement en er staat me iets bij dat afkoop alleen voor het gehele complex kan en niet voor individuele appartementen. Iets om uit te zoeken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |