abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116927735
Inleiding
Ben 22 jaar werkzaam bij hetzelfde bedrijf,sedert bijna 4 jaar een nieuwe directe chef waar het vanaf week 1 niet boterde. Chef heeft van alles geprobeerd om mij in een kwaad daglicht te stellen,dmv slechte functioneringsgesprekken etc.
Ook ben ik actief in de OC van het bedrijf en sta bekend als iemand die geen blad voor de mond neemt.Bedrijf is een sedert 10 maanden verhuist en ik moest mee verhuizen,functie is daardoor uitgehold. Om aan te geven hoe zeer ze van mij af willen is er begin dit jaar mij 4 maand salarissen aangeboden om met een vaststelling overeenkomst het bedrijf te verlaten.Ik heb dit geweigerd omdat dit natuurlijk veel te weinig is. een paar maanden geleden kreeg ik van de voorman/werkvoorbereider van de afdeling waar ik werk kreeg ik te horen dat hij ergens begin dit jaar is benaderd door de manager om over mij zoveel mogelijk negatieve dingen kon verzamelen om mij weg te krijgen.Hij vertelde mij dat hij hier niet aan mee wilde werken.
Verleden week kwam ik na 3 weken vakantie terug op het werk en direct werd ik ontboden bij de chef van de afdeling en het hoofd PZ, ik kreeg te horen dat ik over geplaatst zou worden naar een andere afdeling wegen het niet functioneren van mij. Wel met behoud van salaris.
Alleen de argumenten om mij weg te krijgen snijden weinig hout en ben hiermee naar de bond gegaan,die het met mij eens is.Zij moeten eerst aantonen wat zij hebben gedaan om mij te "verbeteren" en dit hebben ze nagelaten.
Maar al met al is mij dit al enige tijd niet in de kouwe kleren gaan zitten en heb mij sinds gisteren 08.00 uur ziek gemeld wegens overspannenheid. LET OP_ !! om 10 uur stond er al een controleur voor de deur. Helaas was ik net even weg dus lag er een brief in de deur. Even later werd ik gebeld en wordt nu geacht mij bij de Arbo arts te melden. Let op ! Deze houd spreekuur op het werk en dit is in mij geval 78 km verderop.
Kan deze mij aan het werk sturen ?
Ik ben wel bij de huisarts geweest en die heeft mij slaappillen voorgeschreven . Ook was mijn bloeddruk veel te hoog na 2 metingen nl 175 bovendruk en 108 onderdruk pols 75.

wat denken jullie ?
pi_116927938
Lastig. Wij horen maar een kant van het verhaal.
Maar ziek melden en niet thuis zijn vind ik niet kloppen.
  dinsdag 18 september 2012 @ 11:59:05 #3
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_116927950
De controleur heeft een eigen agenda, voor zover ik weet, dus dat zal meer toeval zijn. Laat je daardoor dus niet zomaar gek maken.

Zijn er verslagen van eerdere functioneringsgesprekken? Er zou een duidelijk verschil moeten zijn tussen die van eerder en de laatste verslagen.
Het verhaal van die voorman, hoe geloofwaardig is dat en zou hij het onder ede willen verklaren? (let op, dan zou zijn baan onder druk komen te staan)

En wat staat er verder in je contract mbt niet functioneren?

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 11:58 schreef nelisb het volgende:
Misschien was TS net naar een arts of de apotheek.
Op dinsdag 2 oktober 2012 14:27 schreef tong80 het volgende: _O_ :P
pi_116928037
Ten eerste is je lichamelijke reactie heel normaal. Daarover hoef je je geen zorgen te maken. Dat ze direct een controleur sturen is gewoonweg uitdagen natuurlijk. Dat je huisarts je al medicijnen heeft gegeven zegt genoeg over de staat waarin je bent, dus maak je niet teveel zorgen om die ARBO arts. Gewoon even bellen en netjes overleggen, je kan natuurlijk aangeven dat je gemoedstoestand het niet toestaat om 75km te reizen. Daarvoor moeten ze begrip opbrengen.

Wat betreft de ontslag/overplaatsings kwestie zou ik je aanraden om eens navraag te doen bij je rechtsbijstand of de jurofoon te bellen. Dit soort zaken liggen zo complex dat het lastig is om daarin goed en gedegen advies te geven.

Probeer in ieder geval je rust te bewaren, schelden of ad-hoc reageren is altijd fout. En je staat juridisch heel sterk want je zit ook in de OR. Volgens mij mogen ze je dan ook niet zomaar ontslaan.
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
pi_116928076
Alles documenteren voor jezelf.
Je persoonlijk dossier opvragen (heb je recht op).

Als je door de Arbo opgeroepen wordt, zit er de kans in dat je na een time out toch weer aan het werk moet. Ik hoor nu 1 kant van het verhaal en ga er vanuit dat het volledig waar is zoals jij beschrijft. Maar dan neigt het eerder naar een soort van arbeidsconflict. Arboartsen zijn sinds een aantal jaren terughoudender in het ''thuis houden'' van dit soort gevallen. Kan jij verder ook niks aan doen.

Verder: gewoon je best blijven doen en jezelf ervan vergewissen dat je functioneren prima is. Ondertussen hiervoor zoveel mogelijk bewijzen verzamelen.

En vooral: laat je niet gek maken!
Zij menen dat jij niet functioneert, laat ze het maar bewijzen dan :)

Ze hebben al blijk gegeven van je af te willen middels die 4 maandsalarissen en vaststellingsovereenkomst. Wil niet zeggen dat jij daarin mee hoeft te gaan. Gewoon je ding blijven doen en je niet al te druk maken (heel moeilijk ... maar toch, heb je zelf het minste aan).
pi_116928095
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 12:02 schreef AlfredJKwak5 het volgende:
En je staat juridisch heel sterk want je zit ook in de OR. Volgens mij mogen ze je dan ook niet zomaar ontslaan.
Uit recente ervaring bij mezelf kan ik je verzekeren dat dat de reinste onzin is tegenwoordig, helaas.
pi_116928117
Laat de huisarts verklaren dat je momenteel niet in staat bent te reizen en eis een herbezoek.
Speak only if it improves upon the silence....
pi_116928136
En zoek juridische hulp! Zij hebben vaker met dit bijltje gehakt en kunnen jou goed door dit proces leiden.
pi_116928152
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 12:03 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Uit recente ervaring bij mezelf kan ik je verzekeren dat dat de reinste onzin is tegenwoordig, helaas.
Als iemand bij de OR zit dan geniet deze toch van speciale rechten? Ontslag kan dan toch niet zomaar? Volgens mij kan dit niet veranderd zijn, anders zou de baas de volledige OR kunnen ontbinden als hij of zij een keer tegengas krijgt.

Kan je het toelichten of verwijzen waar ik meer info kan krijgen hierover?
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
  dinsdag 18 september 2012 @ 12:06:19 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_116928174
Ik lees dat je al contact hebt met de bond. Laat je door hen stap voor stap adviseren en bijstaan.
The love you take is equal to the love you make.
pi_116928276
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 12:05 schreef AlfredJKwak5 het volgende:

[..]

Als iemand bij de OR zit dan geniet deze toch van speciale rechten? Ontslag kan dan toch niet zomaar? Volgens mij kan dit niet veranderd zijn, anders zou de baas de volledige OR kunnen ontbinden als hij of zij een keer tegengas krijgt.

Kan je het toelichten of verwijzen waar ik meer info kan krijgen hierover?
Jouw functioneren als werknemer heeft niks te maken met het feit dat je in de OR zit. Als OR-lid zijnde geniet je niet langer om die reden ontslagbescherming. Het is nog niet zo heel lang dat ik weet.

Vanwege herkenbaarheid moet ik opletten wat ik over mijzelf los laat op het forum hier. Ik zit in iets soortgelijks verwikkeld (alleen dan geen 22 jaar dienstverband). En ben ook al jaren lid van de OR. Desondanks biedt dat geen uitkomst.

Een jurist kan je daar meer over vertellen. En op internet valt er ook zat over terug te vinden (al moet je opletten, niet alle sites zijn even betrouwbaar).

Als een werkgever aan kan tonen dat jij niet functioneert, dan kun je hoog en laag springen wat je wilt. Maar dan heeft jouw functie binnen een OR geen meerwaarde om je te behoeden voor ontslag.
pi_116928434
Vooral de laatste regel in dit stuk is interessant:

http://www.ontslag-krijgen.nl/ontslag-lid-OR.html

En hier:

http://www.ornet.nl/wetgeving/ontslagbescherming-or-lid-4264.html

Dus een werknemer mag niet ontslagen worden als zijn ontslag verband houdt met het OR-lidmaatschap.

Werkgever van TS heeft volgens mij niet nadrukkelijk aangegeven van werknemer af te willen DOOR zijn OR-lidmaatschap maar door vermeend disfunctioneren. Dan geniet je dus geen ontslagbescherming door je lidmaatschap, al ben je er al 100 jaar lid van.
  dinsdag 18 september 2012 @ 12:17:23 #13
381517 Zapata
held op sokken
pi_116928590
quote:
??
Dus als je in de bouw werkt en je been ligt er af en je dus ziek bent mag je ook niet op bezoek of naar het café?
pi_116928676
Niet zomaar op eigen houtje zonder toestemming van de arboarts inderdaad.

Ik ben wel benieuwd waar TS was gisterochtend. Als dat bij de dokter was dan heeft ie daar het volste recht toe om de controleur te missen.

Als TS bij wijze van in de kroeg zat of andere ''leuke'' dingen aan het doen was, heb ik daar minder begrip voor.

Je kunt zoiets niet zomaar even op eigen houtje gaan beslissen.
pi_116928834
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 12:13 schreef Twinkle20 het volgende:
Vooral de laatste regel in dit stuk is interessant:

http://www.ontslag-krijgen.nl/ontslag-lid-OR.html

En hier:

http://www.ornet.nl/wetgeving/ontslagbescherming-or-lid-4264.html

Dus een werknemer mag niet ontslagen worden als zijn ontslag verband houdt met het OR-lidmaatschap.

Werkgever van TS heeft volgens mij niet nadrukkelijk aangegeven van werknemer af te willen DOOR zijn OR-lidmaatschap maar door vermeend disfunctioneren. Dan geniet je dus geen ontslagbescherming door je lidmaatschap, al ben je er al 100 jaar lid van.
de insteek die je dan als verweer zou moeten kiezen is aan te tonen dat je niet disfunctioneert en dat het verwijt dat dat wel zo is gerelateerd is aan rancune wegens het OR werk.
pi_116928933
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 12:20 schreef Twinkle20 het volgende:

Ik ben wel benieuwd waar TS was gisterochtend. Als dat bij de dokter was dan heeft ie daar het volste recht toe om de controleur te missen.

Als TS bij wijze van in de kroeg zat of andere ''leuke'' dingen aan het doen was, heb ik daar minder begrip voor.

Net alsof je voor elk wissewasje dan de arboarts zou moeten gaan bellen zoals jij het beschrijft. :')
pi_116929316
quote:

Toen ik overspannen "thuis" zat was ik juist bijna nooit thuis, ik moest ontspannen en daarom heb ik in die tijd ook de halve Veluwe bekeken :-)

wel op advies huisarts, en ik mocht niet eens een telefoon mee :(
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  dinsdag 18 september 2012 @ 12:55:18 #18
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_116929878
quote:
Ehmm... hond uitlaten, boodschappen doen of doktersbezoek. Om maar even enkele mogelijkheden te noemen. Allemaal dingen die moeten gebeuren, ziek of niet.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 18 september 2012 @ 12:56:22 #19
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_116929912
quote:

E.e.a. hangt natuurlijk van het ziektebeeld af. iemand die zich ziekmeld met een gebroken been is wat anders dan iemand die overspannen is.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_116929995
Even wat meer op TS

Eigenlijk heb je maar twee opties
1: Zelfde bedrijf andere directe chef als dat mogelijk is.
2: Op zoek naar ander werk en zorgen dat je er niet op achteruit gaat

Optie 1 behoeft geen verdere uitleg

Optie 2
Eigenlijk is de verhouding al te veel verstoord en het komt ook nooit meer goed ben ik bang, daar kan geen arboarts die daar in kan bemiddelen. Voor je eigen welzijn kun je je beter gaan richten op een nieuwe uitdaging. Ga ook met deze mindset de rest van het traject in.
Stap 1: gezondheid weer op peil krijgen. Gebruik deze tijd ook om te kijken wat je wil gaan doen nadat je weer hersteld bent.
Stap 2 : Omgekeerde contractonderhandeling, hoeveel maanden afkoop, omscholingscursussen die je misschien nodig hebt, studiedagen voor omscholing, begeleiding naar nieuw werk, reintegratietraject, etc..
Stap 3 : Het ergste wat je kan overkomen is ontslag krijgen, aangezien je daar al over onderhandelt hoef je je er ook niet meer druk over te maken. Je focus moet zijn een nieuwe baan krijgen. Maar zorg er wel voor dat je niet dingen gaat doen waardoor je ontslagen kan worden(!) geen prive internet, altijd aangeven dat je graag wil werken (eigenlijk moet je net doen of je je werk leuker vind dan sex), en geen dingen tekenen die je niet vertrouwd, geen schuine moppen vertellen.

Optie 2 is nu nog wat moeilijk misschien om te accepteren, maar hoe denk je zelf dat het goed gaat komen bij je huidige werkgever?

[ Bericht 2% gewijzigd door zalkc op 18-09-2012 13:06:28 ]
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_116935208
Ik zou als ik jou was maar zo snel mogelijk een gouden handdruk zien af te dwingen.

Aangezien werkgevers straks mensen er nog makkelijker uit kunnen trappen.
(dank je vvd stemmers)
pi_116938248
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 15:00 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik zou als ik jou was maar zo snel mogelijk een gouden handdruk zien af te dwingen.

Aangezien werkgevers straks mensen er nog makkelijker uit kunnen trappen.
(dank je vvd stemmers)
Volgens mij waren het CDA,D66 en VNO-NCW ook voor de versoepeling van het ontslagrecht.
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_117030233
Bedankt voor de inbreng tot zover .Inmiddels van Arbo Arts 2 weken respijt gekregen.Inderdaad zie ik voor mij geen toekomst bij dit bedrijf ook niet op een andere afdeling,waar je toch op een soort van schopstoel zit. En waar het werk heel anders van aard is. De beste optie is voor mij dat het bedrijf mij nu wel met genoeg maandsalarissen laat vertrekken,wegen verstoorde arbeidsverhoudingen.
pi_117034950
Enige tip die ik je kan geven: zoek juridische hulp! Echt doen hoor.
Niet zelf aan gaan modderen met dit soort zaken.
  donderdag 20 september 2012 @ 20:21:05 #25
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_117038301
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 19:18 schreef Twinkle20 het volgende:
Enige tip die ik je kan geven: zoek juridische hulp! Echt doen hoor.
Niet zelf aan gaan modderen met dit soort zaken.
Dit. Een vriendin van me heeft in hetzelfde schuitje gezeten. Haar advocaat heeft onderhandeld met het bedrijf en dat scheelt je gewoon heel veel verloren energie. Die kun je goed gebruiken om je volgende baan te zoeken. Bovendien kreeg ze voldoende geld om de periode naar een volgende baan te overbruggen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')