abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 september 2012 @ 11:45:40 #1
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_116927461
He allemaal, ik ben mijn eigen bedrijfje (eenmanszaak) aan het oprichten en zit met een paar vragen omtrent de boekhouding.

Mijn boekhouding zal vrij eenvoudig zijn; ik verleen diensten tegen een uurtarief en stuur daar dan een factuur voor. Nu vraag ik mij af of en in hoeverre het handig is om een accountant in te huren en wat die dan voor mij doet.

Is het bijvoorbeeld slim om de administratie met een boekhoudprogramma bij te houden en een accountant alleen in te schakelen voor een (niet verplichte) jaarrekening en de belastingaangifte (prive/zakelijk)?
Of is het slimmer om de accountant meer te laten doen, of juist helemaal niet in te huren, of zijn er andere opties? Wat zijn jullie ervaringen?
Op dinsdag 2 oktober 2012 14:27 schreef tong80 het volgende: _O_ :P
  dinsdag 18 september 2012 @ 11:49:18 #2
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_116927601
Wat voor ervaring en kennis heb je van boekhouden?

Als het werkelijk zo simpel is las jij schetst is het wellicht heel goed zelf te doen, met de juiste software.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_116927685
En houdt er even rekening mee dat een accountant aanzienlijk meer kost dan een boekhouder, mede gezien het niet verplicht zijn, lijkt me dat handiger voor je. met name de belastingaangifte kan wel handig zijn om een boekhouder achter de hand te hebben. En net zoals eerder gezegd gewoon zelf de boekhouding bijhouden en aan het eind van het jaar door de boekhouder af laten sluiten en controleren.
F I R E
  dinsdag 18 september 2012 @ 11:54:24 #4
298362 Lollertrolle
Wilt je in zijn kooi
pi_116927765
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 11:51 schreef Vuurbestendig het volgende:
En houdt er even rekening mee dat een accountant aanzienlijk meer kost dan een boekhouder, mede gezien het niet verplicht zijn, lijkt me dat handiger voor je. met name de belastingaangifte kan wel handig zijn om een boekhouder achter de hand te hebben. En net zoals eerder gezegd gewoon zelf de boekhouding bijhouden en aan het eind van het jaar door de boekhouder af laten sluiten en controleren.
Dat, een standaard boekhouding kan iedereen bijhouden. Jaarverslaggeving is idd afgeschaft voor kleine bedrijven dus daar heb je al geen accountant voor nodig.

Als je een boekhouder of administrateur kan vinden die het tegen een redelijk tarief willen nakijken aan het einde van het jaar dan zou ik dat zeker doen.

Accountants zijn vrij prijzig.
  dinsdag 18 september 2012 @ 11:54:44 #5
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_116927775
Praktisch niet veel, vandaar dat ik ook op de software kom. Die maakt het een stuk eenvoudiger. Ik vraag me echter af wat de overlap is met een accountant.
'Voordeel' in mijn geval is dat de boel vrij eenvoudig is tov bijvoorbeeld een handelsbedrijf oid. Dus hoofdzakelijk uurtje-factuurtje (of offerte-factuurtje) met wat onkosten en zulks.

Wat is het praktische verschil tussen een accountant en een boekhouder? :@
  dinsdag 18 september 2012 @ 11:59:53 #6
298362 Lollertrolle
Wilt je in zijn kooi
pi_116927974
Kennis. Een accountant heeft veel meer kennis rondom het opstellen en controleren van jaarrapporten. Daarnaast zijn ze geschoold in belastingwetgeving, goederenrechten etc. (HBO+ opleiding)

Een boekhouder leert de basisbeginselen van een administratie voeren en onderhouden(MBO opleiding)
  dinsdag 18 september 2012 @ 12:48:19 #7
65960 sanger
pi_116929594
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 11:59 schreef Lollertrolle het volgende:
Kennis. Een accountant heeft veel meer kennis rondom het opstellen en controleren van jaarrapporten. Daarnaast zijn ze geschoold in belastingwetgeving, goederenrechten etc. (HBO+ opleiding)

Een boekhouder leert de basisbeginselen van een administratie voeren en onderhouden(MBO opleiding)
Niet helemaal. Ook een boekhouder kan HBO(+) geschoold zijn (SPD). En een boekhouder is veelal meer dan alleen de basisbeginselen (eigenlijk moet je het administrateur noemen).

Het verschil is dat een accountant is opgeleid om de jaarrekening te controleren. En dus niet opstellen (want anders zou hij de jaarrekening die hij zelf heeft opgesteld ook moeten controleren).
Een boekhouder/administrateur is opgeleid om de boekhouding te voeren en eventueel de jaarrekening op te stellen.

Daarnaast ben ik van mening dat de meeste echte accountants (RA) niet eens goed kunnen boekhouden, maar dat terzijde.
  dinsdag 18 september 2012 @ 12:51:11 #8
65960 sanger
pi_116929706
Als TS de juiste software neemt worden de verkopen gekoppeld aan het maken van de facturen. Dus zodra hij de factuur maakt wordt automatisch het verkoopboek bijgewerkt. Dan hoeft hij verder alleen zijn inkopen in te boeken. Met een beetje uitleg kan iedereen dat.

Dus misschien heb je alleen iemand nodig die je helpt bij de opstartfase, en die jaarlijks de controle doet en de aangifte IB :)
  dinsdag 18 september 2012 @ 12:55:05 #9
298362 Lollertrolle
Wilt je in zijn kooi
pi_116929867
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 12:48 schreef sanger het volgende:

[..]
Het verschil is dat een accountant is opgeleid om de jaarrekening te controleren. En dus niet opstellen (want anders zou hij de jaarrekening die hij zelf heeft opgesteld ook moeten controleren).

Ik ben afgestudeerd op administratie en heb mijn boekhouder en administrateurs diploma. Daarnaast heb ik 2 jaar parallel gelopen met de accountancyopleiding op het HBO voordat ik de controller richting uitging.

Geloof me, accountants kunnen wel degelijk een administratie opzetten en voeren, het is alleen te duur om een administratie te laten voeren door iemand die zo hoog opgeleid is. Daarnaast worden de AA en RA accountants toch meestal in dienst genomen door de big 5, die voornamelijk toch alleen maar controlewerkzaamheden verrichten bij het MKB en grote ondernemingen.
  dinsdag 18 september 2012 @ 12:55:37 #10
298362 Lollertrolle
Wilt je in zijn kooi
pi_116929888
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 12:51 schreef sanger het volgende:
Als TS de juiste software neemt worden de verkopen gekoppeld aan het maken van de facturen. Dus zodra hij de factuur maakt wordt automatisch het verkoopboek bijgewerkt. Dan hoeft hij verder alleen zijn inkopen in te boeken. Met een beetje uitleg kan iedereen dat.

Dus misschien heb je alleen iemand nodig die je helpt bij de opstartfase, en die jaarlijks de controle doet en de aangifte IB :)
Daar ging ik ook vanuit :), hoewel aangifte IB ook wel door hemzelf gedaan kan worden, de Belastingdienst helpt hier graag bij. Na een aantal keren de IB gedaan te hebben kan hij het ook wel zelfstandig.
  dinsdag 18 september 2012 @ 13:19:14 #11
65960 sanger
pi_116930777
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 12:55 schreef Lollertrolle het volgende:

[..]

Ik ben afgestudeerd op administratie en heb mijn boekhouder en administrateurs diploma. Daarnaast heb ik 2 jaar parallel gelopen met de accountancyopleiding op het HBO voordat ik de controller richting uitging.

Geloof me, accountants kunnen wel degelijk een administratie opzetten en voeren, het is alleen te duur om een administratie te laten voeren door iemand die zo hoog opgeleid is. Daarnaast worden de AA en RA accountants toch meestal in dienst genomen door de big 5, die voornamelijk toch alleen maar controlewerkzaamheden verrichten bij het MKB en grote ondernemingen.
Gaan we met diploma's smijten? :P
Ik heb diverse diploma's op dit gebied. En een eigen administratiekantoortje voor de ZZP'er ;)

Accountants kunnen het opzetten ja, in grote lijnen. Maar echt boekhouden niet. Niet gek hoor, hun opleiding richt zich niet zozeer op de boekhouding maar op de controle op de jaarverslaggeving. Boekhouden is voor hun een bijvak, en geen hoofdvak. Een boekhouder denkt ik journaalposten, een accountant niet :)
  dinsdag 18 september 2012 @ 13:19:47 #12
65960 sanger
pi_116930803
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 12:55 schreef Lollertrolle het volgende:

[..]

Daar ging ik ook vanuit :), hoewel aangifte IB ook wel door hemzelf gedaan kan worden, de Belastingdienst helpt hier graag bij. Na een aantal keren de IB gedaan te hebben kan hij het ook wel zelfstandig.
Meeste boekhouders weten wel iets meer er uit te krijgen, denk aan de aftrekposten voor zelfstandigen etc :)
  dinsdag 18 september 2012 @ 13:19:48 #13
298362 Lollertrolle
Wilt je in zijn kooi
pi_116930805
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 13:19 schreef sanger het volgende:

[..]

Gaan we met diploma's smijten? :P Ik heb diverse diploma's op dit gebied. En een eigen admiinistratiekantoortje voor de ZZP'er ;)

Nog mensen nodig? :*
  dinsdag 18 september 2012 @ 13:20:53 #14
65960 sanger
pi_116930848
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 13:19 schreef Lollertrolle het volgende:

[..]

Nog mensen nodig? :*
Nee :) Ben zelf ook ZZP'er (doe het naast mijn fulltime baan) :)
  dinsdag 18 september 2012 @ 13:21:54 #15
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_116930902
quote:

[..]

Meeste boekhouders weten wel iets meer er uit te krijgen, denk aan de aftrekposten voor zelfstandigen etc :)
Van dit soort dingen heb ik geen verstand, kost me ook te veel moeite; ik moet een bedrijf runnen. Maar iemand die dat voor me regelt zou erg fijn zijn.
Waar moet ik op letten bij het zoeken naar zo iemand?
  dinsdag 18 september 2012 @ 13:21:55 #16
298362 Lollertrolle
Wilt je in zijn kooi
pi_116930904
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 13:20 schreef sanger het volgende:

[..]

Nee :) Ben zelf ook ZZP'er (doe het naast mijn fulltime baan) :)
Misschien kun je een klant ronselen bij TS O-)
  dinsdag 18 september 2012 @ 13:22:22 #17
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_116930929
quote:

[..]

Gaan we met diploma's smijten? :P
Ik heb diverse diploma's op dit gebied. En een eigen administratiekantoortje voor de ZZP'er ;)
Net nu het leuk begon te worden, moet ik al weer afhaken. :(
quote:
Accountants kunnen het opzetten ja, in grote lijnen. Maar echt boekhouden niet. Niet gek hoor, hun opleiding richt zich niet zozeer op de boekhouding maar op de controle op de jaarverslaggeving. Boekhouden is voor hun een bijvak, en geen hoofdvak. Een boekhouder denkt ik journaalposten, een accountant niet :)
Accountants denken in materialiteit en risico.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 18 september 2012 @ 13:22:42 #18
65960 sanger
pi_116930946
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 13:21 schreef Lollertrolle het volgende:

[..]

Misschien kun je een klant ronselen bij TS O-)
Daar is FOK! niet voor bedoeld :) De anderen hier met een eigen administratiekantoor doen dit ook niet :)
  dinsdag 18 september 2012 @ 13:23:24 #19
65960 sanger
pi_116930983
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 13:22 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Net nu het leuk begon te worden, moet ik al weer afhaken. :(

Hoezo ;) Misschien heb ik er wel geen tijd voor.

quote:
Accountants denken in materialiteit en risico.
:Y
  dinsdag 18 september 2012 @ 13:24:23 #20
65960 sanger
pi_116931025
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 september 2012 13:21 schreef dr.Bellows het volgende:

[..]

Van dit soort dingen heb ik geen verstand, kost me ook te veel moeite; ik moet een bedrijf runnen. Maar iemand die dat voor me regelt zou erg fijn zijn.
Vraag ervaringen bij andere klanten :) Het is handig als hij goed kan communiceren, zodat hij ook uitlegt wat hij doet.
  dinsdag 18 september 2012 @ 13:24:58 #21
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_116931055
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 september 2012 13:21 schreef dr.Bellows het volgende:

[..]

Dat is moeilijk te zeggen. Als je niet weet waar hij over praat, weet je ook niet of het klopt wat hij zegt of dat ie iets vergeet.
Je kunt in ieder geval referenties op Fok! lezen van mensen die hier vaker komen.
  dinsdag 18 september 2012 @ 13:26:05 #22
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_116931120
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 13:23 schreef sanger het volgende:

[..]

Hoezo ;) Misschien heb ik er wel geen tijd voor.
Zoveel diploma's om mee te gooien heb ik niet.
  dinsdag 18 september 2012 @ 13:26:58 #23
65960 sanger
pi_116931148
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 13:24 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dat is moeilijk te zeggen. Als je niet weet waar hij over praat, weet je ook niet of het klopt wat hij zegt of dat ie iets vergeet.Je kunt in ieder geval referenties op Fok! lezen van mensen die hier vaker komen.
Dit is met name belangrijk omdat jij altijd zelf verantwoordelijk blijft voor een kloppende boekhouding/belastingaangifte :) Ook als je dit hebt uitbesteed :Y
  dinsdag 18 september 2012 @ 13:27:49 #24
298362 Lollertrolle
Wilt je in zijn kooi
pi_116931189
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 13:24 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Als je niet weet waar hij over praat, weet je ook niet of het klopt wat hij zegt of dat ie iets vergeet.
Goed punt, als je er 1 gevonden hebt, kijk even of je iemand mee kunt nemen die er een beetje verstand van heeft voordat je met een dode mus blij gemaakt wordt.
  dinsdag 18 september 2012 @ 13:27:53 #25
65960 sanger
pi_116931193
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 13:26 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Zoveel diploma's om mee te gooien heb ik niet.
Je moet ze ook ophangen :') Daarnaast zou het voor jou alleen een kwestie van ophalen zijn :P

Ik heb ze wel, maar in de praktijk nooit veel mee gedaan tot anderhalf jaar geleden :') Sindsdien heb ik mijn eerste klant pas.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')