Dat, een standaard boekhouding kan iedereen bijhouden. Jaarverslaggeving is idd afgeschaft voor kleine bedrijven dus daar heb je al geen accountant voor nodig.quote:Op dinsdag 18 september 2012 11:51 schreef Vuurbestendig het volgende:
En houdt er even rekening mee dat een accountant aanzienlijk meer kost dan een boekhouder, mede gezien het niet verplicht zijn, lijkt me dat handiger voor je. met name de belastingaangifte kan wel handig zijn om een boekhouder achter de hand te hebben. En net zoals eerder gezegd gewoon zelf de boekhouding bijhouden en aan het eind van het jaar door de boekhouder af laten sluiten en controleren.
Niet helemaal. Ook een boekhouder kan HBO(+) geschoold zijn (SPD). En een boekhouder is veelal meer dan alleen de basisbeginselen (eigenlijk moet je het administrateur noemen).quote:Op dinsdag 18 september 2012 11:59 schreef Lollertrolle het volgende:
Kennis. Een accountant heeft veel meer kennis rondom het opstellen en controleren van jaarrapporten. Daarnaast zijn ze geschoold in belastingwetgeving, goederenrechten etc. (HBO+ opleiding)
Een boekhouder leert de basisbeginselen van een administratie voeren en onderhouden(MBO opleiding)
Ik ben afgestudeerd op administratie en heb mijn boekhouder en administrateurs diploma. Daarnaast heb ik 2 jaar parallel gelopen met de accountancyopleiding op het HBO voordat ik de controller richting uitging.quote:Op dinsdag 18 september 2012 12:48 schreef sanger het volgende:
[..]
Het verschil is dat een accountant is opgeleid om de jaarrekening te controleren. En dus niet opstellen (want anders zou hij de jaarrekening die hij zelf heeft opgesteld ook moeten controleren).
Daar ging ik ook vanuitquote:Op dinsdag 18 september 2012 12:51 schreef sanger het volgende:
Als TS de juiste software neemt worden de verkopen gekoppeld aan het maken van de facturen. Dus zodra hij de factuur maakt wordt automatisch het verkoopboek bijgewerkt. Dan hoeft hij verder alleen zijn inkopen in te boeken. Met een beetje uitleg kan iedereen dat.
Dus misschien heb je alleen iemand nodig die je helpt bij de opstartfase, en die jaarlijks de controle doet en de aangifte IB
Gaan we met diploma's smijten?quote:Op dinsdag 18 september 2012 12:55 schreef Lollertrolle het volgende:
[..]
Ik ben afgestudeerd op administratie en heb mijn boekhouder en administrateurs diploma. Daarnaast heb ik 2 jaar parallel gelopen met de accountancyopleiding op het HBO voordat ik de controller richting uitging.
Geloof me, accountants kunnen wel degelijk een administratie opzetten en voeren, het is alleen te duur om een administratie te laten voeren door iemand die zo hoog opgeleid is. Daarnaast worden de AA en RA accountants toch meestal in dienst genomen door de big 5, die voornamelijk toch alleen maar controlewerkzaamheden verrichten bij het MKB en grote ondernemingen.
Meeste boekhouders weten wel iets meer er uit te krijgen, denk aan de aftrekposten voor zelfstandigen etcquote:Op dinsdag 18 september 2012 12:55 schreef Lollertrolle het volgende:
[..]
Daar ging ik ook vanuit, hoewel aangifte IB ook wel door hemzelf gedaan kan worden, de Belastingdienst helpt hier graag bij. Na een aantal keren de IB gedaan te hebben kan hij het ook wel zelfstandig.
Nog mensen nodig?quote:Op dinsdag 18 september 2012 13:19 schreef sanger het volgende:
[..]
Gaan we met diploma's smijten?Ik heb diverse diploma's op dit gebied. En een eigen admiinistratiekantoortje voor de ZZP'er
Neequote:
Van dit soort dingen heb ik geen verstand, kost me ook te veel moeite; ik moet een bedrijf runnen. Maar iemand die dat voor me regelt zou erg fijn zijn.quote:Op dinsdag 18 september 2012 13:19 schreef sanger het volgende:
[..]
Meeste boekhouders weten wel iets meer er uit te krijgen, denk aan de aftrekposten voor zelfstandigen etc
Misschien kun je een klant ronselen bij TSquote:Op dinsdag 18 september 2012 13:20 schreef sanger het volgende:
[..]
NeeBen zelf ook ZZP'er (doe het naast mijn fulltime baan)
Net nu het leuk begon te worden, moet ik al weer afhaken.quote:Op dinsdag 18 september 2012 13:19 schreef sanger het volgende:
[..]
Gaan we met diploma's smijten?![]()
Ik heb diverse diploma's op dit gebied. En een eigen administratiekantoortje voor de ZZP'er
Accountants denken in materialiteit en risico.quote:Accountants kunnen het opzetten ja, in grote lijnen. Maar echt boekhouden niet. Niet gek hoor, hun opleiding richt zich niet zozeer op de boekhouding maar op de controle op de jaarverslaggeving. Boekhouden is voor hun een bijvak, en geen hoofdvak. Een boekhouder denkt ik journaalposten, een accountant niet
Daar is FOK! niet voor bedoeldquote:Op dinsdag 18 september 2012 13:21 schreef Lollertrolle het volgende:
[..]
Misschien kun je een klant ronselen bij TS
Hoezoquote:Op dinsdag 18 september 2012 13:22 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Net nu het leuk begon te worden, moet ik al weer afhaken.
quote:Accountants denken in materialiteit en risico.
Vraag ervaringen bij andere klantenquote:Op dinsdag 18 september 2012 13:21 schreef dr.Bellows het volgende:
[..]
Van dit soort dingen heb ik geen verstand, kost me ook te veel moeite; ik moet een bedrijf runnen. Maar iemand die dat voor me regelt zou erg fijn zijn.
Waar moet ik op letten bij het zoeken naar zo iemand?
Dat is moeilijk te zeggen. Als je niet weet waar hij over praat, weet je ook niet of het klopt wat hij zegt of dat ie iets vergeet.quote:Op dinsdag 18 september 2012 13:21 schreef dr.Bellows het volgende:
[..]
Van dit soort dingen heb ik geen verstand, kost me ook te veel moeite; ik moet een bedrijf runnen. Maar iemand die dat voor me regelt zou erg fijn zijn.
Waar moet ik op letten bij het zoeken naar zo iemand?
Zoveel diploma's om mee te gooien heb ik niet.quote:Op dinsdag 18 september 2012 13:23 schreef sanger het volgende:
[..]
HoezoMisschien heb ik er wel geen tijd voor.
Dit is met name belangrijk omdat jij altijd zelf verantwoordelijk blijft voor een kloppende boekhouding/belastingaangiftequote:Op dinsdag 18 september 2012 13:24 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dat is moeilijk te zeggen. Als je niet weet waar hij over praat, weet je ook niet of het klopt wat hij zegt of dat ie iets vergeet.Je kunt in ieder geval referenties op Fok! lezen van mensen die hier vaker komen.
Goed punt, als je er 1 gevonden hebt, kijk even of je iemand mee kunt nemen die er een beetje verstand van heeft voordat je met een dode mus blij gemaakt wordt.quote:Op dinsdag 18 september 2012 13:24 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als je niet weet waar hij over praat, weet je ook niet of het klopt wat hij zegt of dat ie iets vergeet.
Je moet ze ook ophangenquote:Op dinsdag 18 september 2012 13:26 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Zoveel diploma's om mee te gooien heb ik niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |