Jenever is een sterke drank die vervaardigd wordt in Nederland, België en enkele gebieden in het noorden van Frankrijk (onder de naam "genièvre") en het noordwesten van Duitsland ("(Ostfriesischer) Korngenever").
Varianten Tijdens de Tweede Wereldoorlog was nauwelijks graan voor moutwijn beschikbaar, waardoor het percentage moutwijn in de jenever drastisch daalde. Sommige drinkers betreurden dat; anderen niet. Na de oorlog werden er daardoor in Nederland twee dranken populair: de jonge jenever, die voornamelijk op neutrale alcohol was gebaseerd, en de jenever volgens het vooroorlogse recept waarin meer moutwijn was verwerkt: oude jenever. De klassieke jenever (uit 100% moutwijn) was inmiddels nauwelijks meer te krijgen.
Na de malaise en de prijzenoorlog in de jaren zeventig van de vorige eeuw, trachtte de gedistilleerd industrie weer iets terug te winnen van het verloren debiet door aanscherpen van kwaliteitseisen en het in de handel brengen van een aantal exclusieve "ouderwetse" jenevers. Om afstand te nemen van de industriële jenevers worden deze producten in Nederland vaak korenwijn genoemd.
Korenwijn wordt gestookt uit diverse granen (gerst, rogge en maïs). Vaak wordt de korenwijn ook nog een tijd gerijpt op een eikenhouten fust, om een zachtere, meer uitgesproken smaak te krijgen. Door deze kenmerken hoeft een goede korenwijn niet onder te doen voor een malt whisky.
Jonge Jenever
SPOILER: Jonge jenever moet voldoen aan de volgende eisen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oude Jenever
SPOILER: Oude jenever moet voldoen aan de volgende eisen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Korenwijn
SPOILER: Korenwijn moet voldoen aan de volgende eisen
Op dinsdag 18 september 2012 09:53 schreef Apuleius het volgende: Leuk om te lezen, daar had ik geen idee van. Zo zie je maar weer: elk nadeel heb z'n voordeel.
Ik vind/t trouwens oprecht dat jenever in potentie met whisky kan wedijveren, het is de "goedkoper, goedkoper, goedkoper"-mentaliteit die dat de nek omdraaide.
Hoe verhoudt gin zich eigenlijk tot jenever? Is het een andere bereidingswijze, andere ingredienten, of nog iets anders?
Ik vind noch gin noch jenever echt lekker, dus ik heb me er nooit echt in verdiept. Misschien eens een korenwijn proberen, iemand aanraders voor een oude rum/oude whisky fan?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
Het is misschien vloeken in de kerk, maar als Jonge jenever in principe gemaakt kan worden van alcohol uit landbouwproducten, en niet perse moutwijn hoeft te bevatten, wat is dan het verschil met wodka, das immers ook ethanol met water. En bij Jonge jenever staat ook maximaal 10 gram suiker, dan mag dus ook minder zijn/ helemaal niks...
Op <a href="http://i52.tinypic.com/15yai5k.jpg" target="_blank" rel="nofollow"></a> schreef TheFamousMan Geef maar toe, eigenlijk ben jij gewoon een keiharde baas, die uit 110% ongelooflijke koninklijkheid bestaat _O_
Op dinsdag 18 september 2012 23:57 schreef dralion13 het volgende: Het is misschien vloeken in de kerk, maar als Jonge jenever in principe gemaakt kan worden van alcohol uit landbouwproducten, en niet perse moutwijn hoeft te bevatten, wat is dan het verschil met wodka, das immers ook ethanol met water. En bij Jonge jenever staat ook maximaal 10 gram suiker, dan mag dus ook minder zijn/ helemaal niks...
Wodka kan ook van gerst of rogge gestookt worden, en als ik het zo lees kan Jonge jenever in principe ook van aardappelschillen gestookt worden
Op <a href="http://i52.tinypic.com/15yai5k.jpg" target="_blank" rel="nofollow"></a> schreef TheFamousMan Geef maar toe, eigenlijk ben jij gewoon een keiharde baas, die uit 110% ongelooflijke koninklijkheid bestaat _O_
Op dinsdag 18 september 2012 23:57 schreef dralion13 het volgende: Het is misschien vloeken in de kerk, maar als Jonge jenever in principe gemaakt kan worden van alcohol uit landbouwproducten, en niet perse moutwijn hoeft te bevatten, wat is dan het verschil met wodka, das immers ook ethanol met water. En bij Jonge jenever staat ook maximaal 10 gram suiker, dan mag dus ook minder zijn/ helemaal niks...
Onderaan in de OP staat een link naar een uitzending van de Keuringsdienst van Waarde, die concluderen dat jonge jenever inderdaad heel erg op wodka kan lijken.