abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116924144
Jenever is een sterke drank die vervaardigd wordt in Nederland, België en enkele gebieden in het noorden van Frankrijk (onder de naam "genièvre") en het noordwesten van Duitsland ("(Ostfriesischer) Korngenever").

Varianten
Tijdens de Tweede Wereldoorlog was nauwelijks graan voor moutwijn beschikbaar, waardoor het percentage moutwijn in de jenever drastisch daalde. Sommige drinkers betreurden dat; anderen niet. Na de oorlog werden er daardoor in Nederland twee dranken populair: de jonge jenever, die voornamelijk op neutrale alcohol was gebaseerd, en de jenever volgens het vooroorlogse recept waarin meer moutwijn was verwerkt: oude jenever. De klassieke jenever (uit 100% moutwijn) was inmiddels nauwelijks meer te krijgen.

Na de malaise en de prijzenoorlog in de jaren zeventig van de vorige eeuw, trachtte de gedistilleerd industrie weer iets terug te winnen van het verloren debiet door aanscherpen van kwaliteitseisen en het in de handel brengen van een aantal exclusieve "ouderwetse" jenevers. Om afstand te nemen van de industriële jenevers worden deze producten in Nederland vaak korenwijn genoemd.

Korenwijn wordt gestookt uit diverse granen (gerst, rogge en maïs). Vaak wordt de korenwijn ook nog een tijd gerijpt op een eikenhouten fust, om een zachtere, meer uitgesproken smaak te krijgen. Door deze kenmerken hoeft een goede korenwijn niet onder te doen voor een malt whisky.

Jonge Jenever

SPOILER: Jonge jenever moet voldoen aan de volgende eisen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oude Jenever

SPOILER: Oude jenever moet voldoen aan de volgende eisen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Korenwijn

SPOILER: Korenwijn moet voldoen aan de volgende eisen
Linkjes:
Keuringsdienst van Waarde over jenever

[ Bericht 0% gewijzigd door AlDieWillenteKaaprenVaren op 18-09-2012 09:58:29 ]
pi_116924164
Verbeteringstips hoor ik graag. Is natuurlijk een tijdelijk OPtje, w.i.p.
pi_116924488
Leuk om te lezen, daar had ik geen idee van. Zo zie je maar weer: elk nadeel heb z'n voordeel.
pi_116924524
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 september 2012 09:53 schreef Apuleius het volgende:
Leuk om te lezen, daar had ik geen idee van. Zo zie je maar weer: elk nadeel heb z'n voordeel.
Hmm? Ist die OP von einem zentralem Topic.
pi_116924672
Jenever, ik ben er dol op. Mijn favoriete jenevercafe is 'de Vagant' in Antwerpen en de filliers van 28 jaar vind ik erg lekker.

Dat was 't.
Misery, complaints, self pity, injustice!!!!
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 18 september 2012 @ 10:00:02 #6
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_116924689
Jenever :9. Korenwijn :9
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_116924979
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 10:00 schreef borisz het volgende:
Jenever :9. Korenwijn :9
Korenwijn is lekker snoeperig.
pi_116932770
Ik vind/t trouwens oprecht dat jenever in potentie met whisky kan wedijveren, het is de "goedkoper, goedkoper, goedkoper"-mentaliteit die dat de nek omdraaide.

Zijn er hier nog aanraders, must-haves enzo?
  dinsdag 18 september 2012 @ 14:32:30 #9
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_116933974
Jenever _O_ een drank waar wij trots op mogen zijn!
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
pi_116942053
korenwijn ruikt naar petroleum en zo smaakt het ook :r
  dinsdag 18 september 2012 @ 17:59:34 #11
111528 Viajero
Who dares wins
pi_116942998
Hoe verhoudt gin zich eigenlijk tot jenever? Is het een andere bereidingswijze, andere ingredienten, of nog iets anders?

Ik vind noch gin noch jenever echt lekker, dus ik heb me er nooit echt in verdiept. Misschien eens een korenwijn proberen, iemand aanraders voor een oude rum/oude whisky fan?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_116943536
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 17:35 schreef markmarkmark het volgende:
Dat kan toch niet man. :D Het is een proces met diverse ingredienten wat ze laten rijpen op eikenhouten fusten.
pi_116943717
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 17:35 schreef markmarkmark het volgende:
:')
Misery, complaints, self pity, injustice!!!!
pi_116947134
ik heb een paar keer geproefd, ook verschillende merken en vond het helemaal niets.
onder andere zuidam geproefd en nog wat andere.
pi_116964652
Het is misschien vloeken in de kerk, maar als Jonge jenever in principe gemaakt kan worden van alcohol uit landbouwproducten, en niet perse moutwijn hoeft te bevatten, wat is dan het verschil met wodka, das immers ook ethanol met water. En bij Jonge jenever staat ook maximaal 10 gram suiker, dan mag dus ook minder zijn/ helemaal niks...

:@
Op <a href="http://i52.tinypic.com/15yai5k.jpg" target="_blank" rel="nofollow"></a> schreef TheFamousMan
Geef maar toe, eigenlijk ben jij gewoon een keiharde baas, die uit 110% ongelooflijke koninklijkheid bestaat _O_
pi_116968444
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 september 2012 23:57 schreef dralion13 het volgende:
Het is misschien vloeken in de kerk, maar als Jonge jenever in principe gemaakt kan worden van alcohol uit landbouwproducten, en niet perse moutwijn hoeft te bevatten, wat is dan het verschil met wodka, das immers ook ethanol met water. En bij Jonge jenever staat ook maximaal 10 gram suiker, dan mag dus ook minder zijn/ helemaal niks...

Wodka stoken ze van aardappelschillen.
pi_116969448
quote:
7s.gif Op woensdag 19 september 2012 08:10 schreef Apuleius het volgende:

[..]

Wodka stoken ze van aardappelschillen.
Wodka kan ook van gerst of rogge gestookt worden, en als ik het zo lees kan Jonge jenever in principe ook van aardappelschillen gestookt worden
Op <a href="http://i52.tinypic.com/15yai5k.jpg" target="_blank" rel="nofollow"></a> schreef TheFamousMan
Geef maar toe, eigenlijk ben jij gewoon een keiharde baas, die uit 110% ongelooflijke koninklijkheid bestaat _O_
pi_116969462
quote:
7s.gif Op woensdag 19 september 2012 09:15 schreef dralion13 het volgende:

[..]

Wodka kan ook van gerst of rogge gestookt worden, en als ik het zo lees kan Jonge jenever in principe ook van aardappelschillen gestookt worden
In principe wel, maar doen ze het ook?
pi_116969758
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 september 2012 23:57 schreef dralion13 het volgende:

Onderaan in de OP staat een link naar een uitzending van de Keuringsdienst van Waarde, die concluderen dat jonge jenever inderdaad heel erg op wodka kan lijken.
  woensdag 19 september 2012 @ 11:50:21 #20
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_116974052
Er wordt hoofdzakelijk melasse gebruikt zowel voor jenever als voor vodka.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')