quote:
Op donderdag 20 september 2012 20:12 schreef Henk-B het volgende:[..]
Ja maar ervaringen van mensen is toch anders dan de uitleg hoe de procedure uitgevoerd wordt. Ik ben gewoon benieuwd wat er na de behandeling vaak zou kunnen voorkomen.
Er wordt toch littekenweefsel gevormd, zie je daar iets van, merk je daar iets van?
Ik bedoel heb nu floaters en heel af een toe een flitsje, minimale klachten. Maar wat gebeurt er na de laserbehandeling?
Zou het kunnen dat je veel meer klachten zou kunnen krijgen omdat er toch aan je netvlies "gerommeld" wordt.
Ben je zelf trouwens oogarts?
Dat is waar, maar dan weet je tenminste iets meer wat je te wachten staat. Als je verder nog vragen hebt kun je natuurlijk ook altijd je oogarts/huisarts bellen.
Bij het ouder worden wordt het glasvocht (een soort gelei binnenin je oog) meer troebel. Verder slinkt het in, verschrompelt het en komt het los van je netvlies. Dat is heel normaal, en hierdoor zie je dus af en toe troebelingen door het beeld.
Als ik het zo lees lijkt bij jou het glasvocht inderdaad zijn los gekomen te zijn, alleen heeft het daarbij een stukje netvlies meegenomen en is er een scheur in ontstaan (dat zijn de lichtflitsen, het glasvocht dat aan het netvlies trekt). Met die laser proberen ze te voorkomen dat het hele netvlies loslaat en dus ook je gele vlek (het gedeelte op je netvlies waar je scherp mee ziet) mee gaat.
Ze zullen dus waarschijnlijk het glasvocht weghalen, rondom het gaatje laseren en je oog opvullen met met gas (en in de loop van de tijd na de operatie vult je oog dat weer met water aan). Als ze dit doen, zullen je floaters en lichtflitsen verdwijnen. Het gedeelte dat ze hebben gelaserd wordt een litteken en dan kun je met dat kleine stukje netvlies niet meer zien. Maar aangezien het buiten je gele vlek ligt, zal je daar weinig tot niets van merken.
En nee, ben geen oogarts haha. Over 2 maanden ben ik hopelijk basisarts