abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 september 2012 @ 19:11:15 #1
124912 Henk-B
Dus, fok jou dan!
pi_116901150
Nou ben vandaag naar de oogarts geweest.
Onderzoek gedaan en nu blijkt dat in allebei mijn ogen een gaatje in het netvlies zit.
De dokter vertelde mij dat ik me niet druk hoefde te maken en dat het er al wel een tijdje zou zitten, maar toch gaan ze het vastlaseren voor preventie dat niet het hele netvlies loslaat.

Het gaatje zit in het gebied wat buiten je gezichtsveld zit.

Maar toch ben ik best wel angstig.
Gaatjes in allebei de ogen.
Laserbehandeling.

Iemand nog ervaringen of ander oppeppende praat.?

En ik heb inderdaad een achterste glasvochtloslating.

PS even een nieuw topic. : Oude was deze Scotoom zien, maar verdwijnt daarna weer.
Nee papa niet met die stok, Helppppp , snik snik !
pi_116903605
Heb ook een gaatje in netvlies ,vocht druppelt soms onder mijn netvlies en dan krijg ik oedeem. Zie dan een grote grijs/zwarte vlek. Zie dan ook heel slecht de kleuren rood en wit. Bij mij trekt het steeds vanzelf weg. Ik kan dan ook niet auto rijden enz.
pi_116903978
Kan goed begrijpen dat je angstig bent, geen idee of de operatie verder complicaties kan hebben. Sterkte in ieder geval.
Op dinsdag 29 januari 2013 17:07 schreef Gulmez het volgende:
ALS ZE MIJN ZUSJE ZOUDEN BEDREIGEN WAT ZOU JIJ DOEN IK GA ME ZUSJE NIET KAPOT LATEN ZIEN GAAN snap dat
  maandag 17 september 2012 @ 20:05:28 #4
124912 Henk-B
Dus, fok jou dan!
pi_116904331
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 19:52 schreef N.icka het volgende:
Heb ook een gaatje in netvlies ,vocht druppelt soms onder mijn netvlies en dan krijg ik oedeem. Zie dan een grote grijs/zwarte vlek. Zie dan ook heel slecht de kleuren rood en wit. Bij mij trekt het steeds vanzelf weg. Ik kan dan ook niet auto rijden enz.
Waarom hebben ze het bij jou niet gelaserd dan?

quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 19:59 schreef Souteneur het volgende:
Kan goed begrijpen dat je angstig bent, geen idee of de operatie verder complicaties kan hebben. Sterkte in ieder geval.
Thanks!
pi_116906840
Mijn gaatje zit recht in mijn gezichtsveld ,als ze dat laseren blijf ik altijd een zwart plekje zien als ik vooruit kijk ,dat wil ik niet. Het komt en het gaat bij mij. Heb er mee leren leven. Zie nog wel steeds een beetje kronkelige lijnen waar die recht horen te zijn maar ook dat went
  maandag 17 september 2012 @ 21:23:19 #6
124912 Henk-B
Dus, fok jou dan!
pi_116909629
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 20:42 schreef N.icka het volgende:
Mijn gaatje zit recht in mijn gezichtsveld ,als ze dat laseren blijf ik altijd een zwart plekje zien als ik vooruit kijk ,dat wil ik niet. Het komt en het gaat bij mij. Heb er mee leren leven. Zie nog wel steeds een beetje kronkelige lijnen waar die recht horen te zijn maar ook dat went
Oke dank je wel. Bij mij zitten ze bovenin buiten mijn gezichtsveld.
Zijn ze dan niet bang dat het een netvliesloslating wordt?
pi_116912422
Nee , en ik hou het zelf goed in de gaten ,zodra ik de symptomen weer krijg ga ik gelijk bij de oogarts langs . Dan krijg ik een onderzoek en dan zien ze precies hoever het er mee staat. Ik ben er in de loop der jaren wel rustiger onder gworden hoor. In het begin was ik echt bang om blind te worden
Nu niet meer, ook al wordt mijn zicht nooit meer 100% . Im mijn rechteroog zitten ook actieve gaatjes maar dat kon geen kwaad volgens de oogarts
  dinsdag 18 september 2012 @ 14:03:04 #8
124912 Henk-B
Dus, fok jou dan!
pi_116932820
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 22:04 schreef N.icka het volgende:
Nee , en ik hou het zelf goed in de gaten ,zodra ik de symptomen weer krijg ga ik gelijk bij de oogarts langs . Dan krijg ik een onderzoek en dan zien ze precies hoever het er mee staat. Ik ben er in de loop der jaren wel rustiger onder gworden hoor. In het begin was ik echt bang om blind te worden
Nu niet meer, ook al wordt mijn zicht nooit meer 100% . Im mijn rechteroog zitten ook actieve gaatjes maar dat kon geen kwaad volgens de oogarts
Hmm vreemd dat er bij dan wel besloten is om te laseren.

Ik heb denk ik gevonden wat ik heb, want de arts had het over pigment wat ze zag zitten.
LATTICE DEGENERATION maar dat weet ik dus niet zeker. Het lijkt er in iig wel heel veel op.

Ik hoefde mij ook geen zorgen te maken.
Er is verder niks aan de hand, het netvlies ziet er verder goed uit, maar toch ter preventie laseren.
Toch een apart gevoel als je weet dat er gaatjes in je netvlies zitten. Ben zelfs bang om te niezen.
  dinsdag 18 september 2012 @ 18:45:53 #9
124912 Henk-B
Dus, fok jou dan!
pi_116945060
Nou nu net weer iets waar ik het andere topic mee begon.
Een klein scotoom wat ik zie bij het knipperen.
Het duurde 7 min.
De dokter zei dat het oogmigraine kan zijn. Het is iig telkens maar in 1 oog. Soms links soms rechts. Dus echt migraine van het oog.

Maar icm het hele verhaal hierboven weer angstige 7 minuten.
pi_116950486
Henk, anders lees dit eens door: http://www.oogartsen.nl/o(...)_vitrectomie_retina/

Zeer informatieve site en kan een tal van je vragen beantwoorden! Succes.
Shine bright like a diamond.
  woensdag 19 september 2012 @ 06:59:21 #11
124912 Henk-B
Dus, fok jou dan!
pi_116967933
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 20:21 schreef June. het volgende:
Henk, anders lees dit eens door: http://www.oogartsen.nl/o(...)_vitrectomie_retina/

Zeer informatieve site en kan een tal van je vragen beantwoorden! Succes.
Thanks, maar ik heb elke site wel 20 keer gelezen.
Maar ik hoopte op nog meer ervaringsverhalen.
  donderdag 20 september 2012 @ 09:08:03 #12
124912 Henk-B
Dus, fok jou dan!
pi_117013904
Echt niemand die het al eens heeft meegemaakt verder?
De afspraak staat voor het ene oog voor volgende week vrijdag andere de week erop.

Ik ben zo benieuwd wat er gebeurt na de operatie?

De dokter zei verder niet erg veel.
Niet hoe het precies heette (aandoening) of misschien is dat er wel helemaal niet en is het "gewoon" een gaatje omdat het glasvocht aan het netvlies trekt.
Het is wel eng moet ik zeggen.
Ik ben sowieso geen held, maar dit gaat over mijn ogen.

Weinig ervaringen hier verder.
pi_117017396
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 06:59 schreef Henk-B het volgende:

[..]

Thanks, maar ik heb elke site wel 20 keer gelezen.
Maar ik hoopte op nog meer ervaringsverhalen.
Deze dan nog niet gezien je vragen hierboven ;) Hier staat precies beschreven hoe de operatie in elkaar zit, wat ze doen, wat je kan verwachten, wat de eventuele complicaties kunnen zijn, en wat je kan verwachten na de operatie etc.

Eigen ervaringen heb ik niet, maar de meeste patienten die ik heb gesproken vonden het reuze meevallen allemaal.
  donderdag 20 september 2012 @ 20:12:05 #14
124912 Henk-B
Dus, fok jou dan!
pi_117037767
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 11:25 schreef June. het volgende:

[..]

Deze dan nog niet gezien je vragen hierboven ;) Hier staat precies beschreven hoe de operatie in elkaar zit, wat ze doen, wat je kan verwachten, wat de eventuele complicaties kunnen zijn, en wat je kan verwachten na de operatie etc.

Eigen ervaringen heb ik niet, maar de meeste patienten die ik heb gesproken vonden het reuze meevallen allemaal.
Ja maar ervaringen van mensen is toch anders dan de uitleg hoe de procedure uitgevoerd wordt. Ik ben gewoon benieuwd wat er na de behandeling vaak zou kunnen voorkomen.
Er wordt toch littekenweefsel gevormd, zie je daar iets van, merk je daar iets van?
Ik bedoel heb nu floaters en heel af een toe een flitsje, minimale klachten. Maar wat gebeurt er na de laserbehandeling?
Zou het kunnen dat je veel meer klachten zou kunnen krijgen omdat er toch aan je netvlies "gerommeld" wordt.

Ben je zelf trouwens oogarts?
pi_117041886
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:12 schreef Henk-B het volgende:

[..]

Ja maar ervaringen van mensen is toch anders dan de uitleg hoe de procedure uitgevoerd wordt. Ik ben gewoon benieuwd wat er na de behandeling vaak zou kunnen voorkomen.
Er wordt toch littekenweefsel gevormd, zie je daar iets van, merk je daar iets van?
Ik bedoel heb nu floaters en heel af een toe een flitsje, minimale klachten. Maar wat gebeurt er na de laserbehandeling?
Zou het kunnen dat je veel meer klachten zou kunnen krijgen omdat er toch aan je netvlies "gerommeld" wordt.

Ben je zelf trouwens oogarts?
Dat is waar, maar dan weet je tenminste iets meer wat je te wachten staat. Als je verder nog vragen hebt kun je natuurlijk ook altijd je oogarts/huisarts bellen.

Bij het ouder worden wordt het glasvocht (een soort gelei binnenin je oog) meer troebel. Verder slinkt het in, verschrompelt het en komt het los van je netvlies. Dat is heel normaal, en hierdoor zie je dus af en toe troebelingen door het beeld.

Als ik het zo lees lijkt bij jou het glasvocht inderdaad zijn los gekomen te zijn, alleen heeft het daarbij een stukje netvlies meegenomen en is er een scheur in ontstaan (dat zijn de lichtflitsen, het glasvocht dat aan het netvlies trekt). Met die laser proberen ze te voorkomen dat het hele netvlies loslaat en dus ook je gele vlek (het gedeelte op je netvlies waar je scherp mee ziet) mee gaat.

Ze zullen dus waarschijnlijk het glasvocht weghalen, rondom het gaatje laseren en je oog opvullen met met gas (en in de loop van de tijd na de operatie vult je oog dat weer met water aan). Als ze dit doen, zullen je floaters en lichtflitsen verdwijnen. Het gedeelte dat ze hebben gelaserd wordt een litteken en dan kun je met dat kleine stukje netvlies niet meer zien. Maar aangezien het buiten je gele vlek ligt, zal je daar weinig tot niets van merken.

En nee, ben geen oogarts haha. Over 2 maanden ben ik hopelijk basisarts ;)
  vrijdag 28 september 2012 @ 19:08:37 #16
124912 Henk-B
Dus, fok jou dan!
pi_117363260
Ik ben dus niet gelaserd en dat komt niet door mijn vragen. Hij gaf het zelf al aan, want ging eerst mijn ogen bekijken. :)
Hij vertelde mij precies wat ik ook gelezen had over het behandelen van gaatjes en de criteria daarvan.
Hij zei we kunnen het doen hoor, maar vaak blijft dit onbehandeld en geeft het geen verhoogde risico op netvliesloslating. Als ik het zelf zou moeten beslissen (de arts dus) zou ik het niet behandelen.
Vroeger werd dit wel gedaan, omdat er aan verdiend moet worden.
Het was btw inderdaad Lattice iets wat ik zelf dus al gevonden had.

Ik en mijn internet zoekacties zijn zo gek nog niet ;)
pi_124490509
Heb zelf een netvliesloslating gehad en ben hieraan geopereerd.

Heb wel het idee dat het na de operatie wat beter gaat qua zicht, alleen volgens de opticien heb ik een fikse afwijking van de cilindersterkte in mijn geopereerde oog. Zijn er meer mensen die hier last van hebben gehad?
Abracadabra, tapate guarra!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')