abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 13:00:13 #51
185670 Poezewoes
Feyenoord mijn cluppie!!!
pi_117656235
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet!
  woensdag 10 oktober 2012 @ 16:06:01 #52
185670 Poezewoes
Feyenoord mijn cluppie!!!
pi_117817185
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet!
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 16:51:52 #53
185670 Poezewoes
Feyenoord mijn cluppie!!!
pi_117931420
Slapen bij de olifanten

zaterdag 13 oktober 2012

Vorige week donderdag zijn we voor het eerst in de stal blijven slapen. Elke nacht blijft er één verzorger van het team in de olifantenstal logeren. We willen de geboorte graag zien om er weer zoveel mogelijk van te leren en natuurlijk om te zien of alles goed gaat.

Met Indra gaat het prima. Er zijn wel een aantal duidelijke veranderingen te zien. Zo heeft ze 's avonds wat onrustige momenten, waarin ze veel heen en weer loopt of juist heel stil staat en haar benen strekt. Tijdens de trainingen is Indra wat langzamer en aan haar bewegingen kun je zien dat de buik haar in de weg begint te zitten. Verder zien we op de warmtefoto's dat haar melkklieren nog steeds aan het groeien zijn en dat het kalf zich verplaatst. Er zijn nog nooit eerder warmtefoto's van de dracht van een olifant gemaakt, dus we hebben geen vergelijkingsmateriaal en kunnen dus geen conclusies hieraan verbinden. Wat we nu doen is informatie verzamelen voor de toekomst.

Afgelopen nacht, vrijdag op zaterdag, was het mijn waaknacht. Om 20:00 uur stap ik de stal binnen en begroet de dames. Ik kijk eerst even om het hoekje naar Indra en Kina, maar die staan rustig te eten. Vervolgens vul ik een grote waterbak op wielen. De dames vinden het heerlijk om hieruit te drinken en drinken zonder moeite een litertje of tachtig. Daarna krijgen ze hooi en een aantal berkentakken. Ik kijk in de hooiruif van Indra en Kina, maar die hebben nog meer dan genoeg te eten. Ik pak mijn slaapspulletjes en installeer de hangmat voor de tribune. Wat is het heerlijk om in alle rust alle tijd te hebben om te kijken en te luisteren naar de dieren. Vooral met Kina er bij, want die klimt en klautert er op los!

Het is 21:00 uur, ik besluit een rondje door het park te gaan lopen. Ik heb de tip van Bas gehad om eens even voorzichtig bij de bavianen om het hoekje te spieken, dus daar loop ik als eerste heen. En inderdaad, het is de moeite waard en heel grappig. Want de bavianen zijn bezig met één groot snurkconcert. Ik maak een rondje bij de Savanne en loop langs de flamingo's om de jonge kuikens te bewonderen. Ik kijk nog even bij de kamelen en dromedarissen en vervolg m'n route langs de tijgers, leeuwen, apen en uiteindelijk kijk ik nog even bij olifantenstier Chamundi. Die is lekker buiten aan het spelen met z'n trekkerband.

Om 22:00 uur ben ik weer terug in de olifantenstal en een half uurtje gaat Kina liggen om haar eerste slaapje te doen. Indra staat rustig te eten en schurkt met haar lichaam wat tegen de bomen. Om 22:30 uur besluit ik om ook alvast even wat te slapen en de wekker een uur later te zetten. Om iets voor elf uur schrik ik wakker van de olifanten. Blijkbaar zijn ze geschrokken van het onweer. Mimi trompettert en Indra en Kina rennen richting War War. Ze pruttelen wat, zoeken slurfcontact met elkaar. Na vijf minuten is het weer rustig.

Rond middernacht slapen alle olifanten, behalve Indra. Indra gaat pas om 03.15 uur slapen. Tot die tijd is ze vooral veel aan het eten en staat ze te rusten. Ik doe af en toe een dutje en wordt vanzelf weer wakker van de geluiden die de olifanten maken. Zoals van Kina, die gaat spelen met haar speelgoed. Of van War War die een tak breekt, of Mimi die met haar hooitonnen in de weer is. Zelfs als olifanten slapen produceren ze nog aardig wat geluid. De ademhaling is duidelijk te horen en ze laten veel scheten.

Om iets voor half zes is zijn alle olifanten wakker en beginnen ze met hun ontbijt. Het ziet er allemaal rustig uit, dus ik slaap nog even een uurtje. Rond kwart voor zeven start ik ook op en zet de groep dames weer bij elkaar in het binnenverblijf. Ontbijtje in de hooiruiven en dan hou ik het voor gezien vandaag.

We zijn benieuwd wanneer de kleine zich aandient. Geweldig is, dat iedereen hierover mee denkt. Ook onder het personeel in het park leeft de geboorte enorm. En de vraag wanneer dat het geboren wordt, krijgen we minimaal tien maal per dag. Het antwoord blijft steeds hetzelfde. We weten het niet. Het kan elk moment gebeuren. Tot die tijd genieten alle verzorgers van het slapen bij de olifanten. Het is een feestje om zo dichtbij de dieren te kunnen zijn. We wachten in spanning af!

Margreet
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet!
  zondag 14 oktober 2012 @ 21:03:45 #54
185670 Poezewoes
Feyenoord mijn cluppie!!!
pi_117974177
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet!
  maandag 15 oktober 2012 @ 19:32:49 #55
185670 Poezewoes
Feyenoord mijn cluppie!!!
pi_118009209


Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet!
  maandag 15 oktober 2012 @ 21:40:56 #56
185670 Poezewoes
Feyenoord mijn cluppie!!!
pi_118016626
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet!
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 09:22:50 #57
185670 Poezewoes
Feyenoord mijn cluppie!!!
pi_118028679
Nog steeds geen bevalling.

Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet!
  woensdag 17 oktober 2012 @ 15:47:37 #58
185670 Poezewoes
Feyenoord mijn cluppie!!!
pi_118084717
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet!
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:58:51 #59
185670 Poezewoes
Feyenoord mijn cluppie!!!
pi_118334106
Het is met recht een olifantendracht, kijk elke keer of er al wat te zien is. :Y
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet!
pi_118371662
Ik zie alleen op jouw caps olifanten :D Elke keer als ik kijk hebben ze zich best bijdehand verborgen en dat is best knap met het formaat van de gemiddelde olifant.
Before I die, I’m going to eat a bag of unpopped popcorn. That should make the cremation a little more interesting.
  donderdag 25 oktober 2012 @ 10:31:42 #61
185670 Poezewoes
Feyenoord mijn cluppie!!!
pi_118408123
quote:
14s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 13:26 schreef pullup het volgende:
Ik zie alleen op jouw caps olifanten :D Elke keer als ik kijk hebben ze zich best bijdehand verborgen en dat is best knap met het formaat van de gemiddelde olifant.
Misschien hebben ze de olie uit het fanje laten lopen O-)
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet!
  donderdag 25 oktober 2012 @ 15:13:43 #62
185670 Poezewoes
Feyenoord mijn cluppie!!!
pi_118418740
Nog even wachten...

donderdag 25 oktober 2012

Bij deze een update vanuit het Rijk der Reuzen. Bij de olifantendames gaat alles nog z’n gangetje, de dames vermaken zich prima en lijken zich niet te beseffen dat er binnenkort gezinsuitbreiding komt. Met Indra gaat het ook goed, ze eet nu flink door en is al weer iets aangekomen. Indra was de laatste tijd namelijk wat kilo’s kwijt geraakt. Het is natuurlijk ook niet niks, een klein fantje van rond de 70 kilogram in je buik en daarnaast een dochter die in de gaten heeft dat de productie in je uiers weer toe is genomen. Gedurende de nachten zien we wel steeds onrustige momenten, ze is dan veel aan het schuren, gooit zand tegen haar buik en staat soms met haar mond open, verder zien we ook steeds vaker dat zij haar achterkant strekt. Maar… nog steeds geen tekenen van een aanstaande geboorte.

De uitgerekende datum is gebaseerd op het verloop van de vorige drachten en de eerst waargenomen dekking. Deze datum was 15 oktober, maar er is nog niks gebeurd. Bij Indra’s vorige twee bevallingen werd het jong een maand voor de uitgerekende datum geboren, vandaar dat de dierenarts en de dierverzorgers er rekening mee hebben gehouden dat dit weer ging gebeuren. De bevalling laat deze keer dus iets langer op zich wachten, maar het kan nog steeds ieder moment gebeuren. Het blijft wel spannend op deze manier, ook voor ons. Dag en nacht kijken we met een scherpe blik of we tekenen zien van een aanstaande geboorte. ’s Avonds liggen bij alle verzorgers de benodigde spullen klaar om zo snel mogelijk richting het park te kunnen vertrekken. Het wordt al bijna een ritueel. Kleren netjes op een stapel…check, jas over een stoel…check, alle sleutels klaar…check, telefoongeluid op heel hard...check.
Alles in afwachting van dat ene moment!

Kina lijkt nog niet te beseffen wat er allemaal gaat gebeuren. Zij slaapt heerlijk zo samen met haar moeder. Ze vind het ook heerlijk om bovenop haar moeder te gaan zitten soezen. Hoe zal dat straks gaan, als er nog een klein olifantje is? Wie slaapt dan bij wie? En wordt er de eerste tijd wel lekker geslapen? Dat zijn dingen die wij ons ook afvragen. Verder vermaakt Kina zich prima met haar speelgoedjes. Zo hangt er een ton in de stal waar ze regelmatig mee aan de gang is en hebben wij een vliegtuigwiel om een boomstam gehangen (heerlijk om over heen te klauteren en te klimmen). Moeder Indra heeft de laatste tijd niet zo heel veel zin in spelen. Die heeft ongetwijfeld genoeg aan zichzelf de laatste tijd. Met tante Mimi speelt Kina overdag regelmatig, maar als het aan Kina lag zou zij dag en nacht spelen.

De grote olifanten hebben daar helaas niet altijd zin in. Ik denk dat Kina straks heel blij zal zijn met een klein speelkameraadje. We zijn erg benieuwd hoe Kina zal reageren op de komst van het kleintje. Zal ze jaloers zijn? Is ze voorzichtig met het kleintje? Hoe leert ze wat ze wel of niet mag? En vooral wat gaat ze ervan vinden als er een ander olifantje is die de lekkere melk van haar moeder drinkt. Want Kina snoept nu nog regelmatig van de melk van haar moeder. Zelfs als Indra ligt te slapen probeert Kina nog te drinken. Ze duwt haar slurfje dan tegen Indra aan en vaak doet Indra haar been opzij, zodat Kina kan drinken. Sommige kijkers zijn bezorgd over de eerste melk die het kalf hoort te drinken, de zogenaamde biest. Maar daar hoeven wij ons gelukkig geen zorgen over te maken. De melk die Kina nu nog weg snoept is gewone olifantenmelk. Tijdens de daadwerkelijke geboorte wordt de productie van biest gestimuleerd. Dan is er weer genoeg voor ons nieuwe slurfje.

Iedereen veel kijkplezier gewenst. En we wachten allen nog even rustig af……

Margeet
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet!
  donderdag 25 oktober 2012 @ 19:15:45 #63
185670 Poezewoes
Feyenoord mijn cluppie!!!
pi_118428545

Ze zijn er dus wel :Y
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet!
pi_118520711
Elke nacht als Indra wil gaan slapen klimt Kina op haar en gaat haar vervelen.
Indra vindt dat niet zo prettig de laatste dagen en schud haar van haar af!
Loslaten, is het ultieme houden van.
pi_118649814
Ik vind Indra erg onrustig, weet niet of ze elke avond zo doet.
pi_118650881
Idd. Chanel5, en de olifanten achter zijn ook onrustig.
Indra zoekt steeds contact met hun.
Ik ga het nog even volgen, lijkt op serieuze weeen!
Loslaten, is het ultieme houden van.
pi_118651202
En tussen de weeen door wil Kina toch nog even drinken bij mama!
Loslaten, is het ultieme houden van.
pi_118651216
Ik snap niet dat die olifanten zich niet vervelen. Ze staan maar wat.
If not now, then when.
pi_118676881
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 00:00 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Ik snap niet dat die olifanten zich niet vervelen. Ze staan maar wat.
Ze vervelen zich dan ook stierlijk en het levert ook een boel stress op.
Je kan veel dieren in gevangenschap ook de halve dag heen en weer zien schommelen op hun plek of als een bezetene een bepaald rondje in de kooi zien rennen.
In Artis hebben ze in ieder geval een olifant die zo een hele serie zenuwtrekjes heeft ontwikkeld.
Before I die, I’m going to eat a bag of unpopped popcorn. That should make the cremation a little more interesting.
pi_118682327
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 18:40 schreef pullup het volgende:

[..]

Ze vervelen zich dan ook stierlijk en het levert ook een boel stress op.
Je kan veel dieren in gevangenschap ook de halve dag heen en weer zien schommelen op hun plek of als een bezetene een bepaald rondje in de kooi zien rennen.
In Artis hebben ze in ieder geval een olifant die zo een hele serie zenuwtrekjes heeft ontwikkeld.
Sneu is dat, erg sneu.
If not now, then when.
  donderdag 1 november 2012 @ 07:47:48 #71
185670 Poezewoes
Feyenoord mijn cluppie!!!
pi_118694975
Hoor net op de TV dat de kleine Olifantje geboren is! *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet!
  donderdag 1 november 2012 @ 07:53:36 #72
185670 Poezewoes
Feyenoord mijn cluppie!!!
pi_118695022
Olifant Indra in Amersfoort bevallen

update In Dierenpark Amersfoort is olifant Indra om 5.30 uur bevallen. Dinsdagnacht zijn de weeën bij de Aziatische olifant begonnen. De weeën stopten woensdagochtend, maar Indra bleef onrustig.
Tien minuten na de bevalling stond het jong al op de pootjes. Of het een jongen of meisje is, moet nog blijken. Vandaag worden familieleden bij moeder en kind gelaten, en het publiek moet het nog even doen met de beelden van de webcam.
De bevalling was live te volgen via babyolifantje.nl. De dierentuin heeft drie camera's geïnstalleerd in het binnenverblijf van de olifanten. De webcams die een blik geven in het olifantenverblijf zijn inmiddels al meer dan een half miljoen keer bekeken.
De verzorgers van Dierenpark Amersfoort hebben woensdag besloten om het binnenverblijf voor het publiek te sluiten om de olifantendames rust te geven. Indra is bevallen in de aanwezigheid van haar tweejarige dochter Kina.
Het is niet de eerste keer dat het dierenpark haar 'digitale bezoekers' mee laat kijken bij een bevalling. Vorig jaar november keken ruim 15.000 mensen midden in de nacht rechtstreeks mee naar de bevalling van een neushoorn.
Bron: AD
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet!
  donderdag 1 november 2012 @ 07:54:55 #73
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
  donderdag 1 november 2012 @ 08:04:10 #74
185670 Poezewoes
Feyenoord mijn cluppie!!!
pi_118695119
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet!
pi_118695126
quote:
Daar is ie dan
Before I die, I’m going to eat a bag of unpopped popcorn. That should make the cremation a little more interesting.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')