abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116869328
Hallo,

Juni dit jaar hebben we graszoden laten leggen. Nu 3 maanden daarna moet het gazon weer bemest worden. De eerste bemesting had het hoveniersbedrijf gedaan, gewoon met de losse hand. Nu heb ik zo'n strooiwagentje van Wolf Garten (WE 330) gekocht om de mest gelijkmatig te verdelen. De openingsgrootte zeg maar kun je instellen van 0 naar 9. Maar ik heb geen flauw idee welke instelling ik nu moet gebruiken. Ik ga DCM organische gazonmest gebruiken, ons gazon is 45 M².

In de handleiding van het strooiwagentje staat er wel iets over, maar ik begrijp het alleen niet .. :')
Zie rechtsboven op die site.

Iemand al eens met zo'n strooiwagentje gewerkt ?
pi_116873192
Dat zijn instellingen voor hun eigen product. De gestrooide hoeveelheid zal afhangen van de grote van de opening de instelling dus + de grote van de korrels.

Standje 4 & 5 zal vastvook wel 25 g/m2 geven ongeveer. Bemesten is geen hogere wiskunde teveel spoelt weg. En dan weet je het voor de volgende keer.
pi_116878761
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 21:49 schreef Kevin.L het volgende:
De eerste bemesting had het hoveniersbedrijf gedaan, gewoon met de losse hand.

Ik ga DCM organische gazonmest gebruiken, ons gazon is 45 M².
Niet om een of ander maar 45m2 is slechts 9 bij 5 meter. Kun je dat sowieso niet beter even met de hand doen?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_116880303
Wat bijvlagenzinvol zegt: zo'n klein stukje strooi toch even met de hand in?
Eerst een keertje lopen met niet te veel, hou je dan over dan gooi je de rest er nog een keertje over. Als je hem nog niet uitgepakt hebt: terugbrengen, geld in je zak houden!

Maar goed: met wagentje, beginnen met een vrij gesloten stand, hou je over, dan doe je het nog een keer tot het op is. Voor de volgende keer zet je hem dan iets wijder. Je moet natuurlijk ook niet al te moeilijk denken.
pi_116898097
Is dat een strooier die het naar beneden laat vallen? Want dan moet je heel nauwkeurig rijden anders krijg je allemaal banen in je gras
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_116900170
Niet aan beginnen met dat strooiwagentje... Op deze manier heb je je bak na de eerste vierkante meter leeg. Gewoon uit de losse hand proberen. Echt verprutsen zal je het ook weer niet doen.
pi_116904374
Tja ik dacht ik koop zo'n strooikarretje omdat ik bang was dat ik met de hand de mest niet gelijkmatig genoeg zou strooien. Heb hem toch al uitgepakt dus ga hem maar gebruiken ook.
Gewoon een beetje zelf uitproberen dus met die instellingen van dat karretje, oke moet wel lukken.
En vind ik het niks kan ik het de volgende keer alsnog met de losse hand proberen.

Ik zat inderdaad wat te moeilijk te denken, terwijl het eigenlijk simpel is.
Maar goed, bedankt voor de reacties. :)
pi_117005197
Ga uit van 150 kilo zuivere stikstof per hectare (10.000 m2) per jaar.
Voor jouw grasveld is dat dus ruim een halve kilo stikstof per jaar. Dit moet je nu nog omrekenen naar de gebruikte meststof. Het zal op pakweg 4 kilo per jaar komen dus verdeel dat over 4 strooibeurten van 1 kilo per keer. Dat is even heel globaal en je hebt ook nog je kalium en fosfaat.

Verder moet je op dit tijdstip eigenlijk geen stikstof meer bemesten gezien het gras snel in rust gaat. Aangezien een particulier meestal met samengestelde meststoffen strooit zou ik er dus dit jaar niets meer aan doen.
Dag iedereen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')