abonnement Unibet Coolblue
pi_117279738
Volgens mij worden transgenders die niet passable zijn niet per se minder serieus genomen dan anderen maar word je wel in een totaal ander hokje geplaatst. Het beeld dat iemand van je gender en sekse heeft is gebaseerd op uiterlijk en niets anders. Als je passable bent zullen mensen je in het hokje dat overeenkomt met je gender plaatsen. Maar als je niet passable bent terwijl mensen wel kunnen zien dat je je qua uiterlijk probeert voor te doen als het geslacht dat overeenkomt met je gender, dan zullen mensen je in het hokje transseksueel plaatsen. Denk ik. Maar dat wil niet zeggen dat ze je gender niet serieus nemen.

Vaak vind ik reacties op transgenders over zogenaamde “kenmerken” van het bio-geslacht trouwens wel complete onzin. Als Valentijn de Hingh op tv is dan hoor je mensen zogenaamde jongensachtige kenmerken opnoemen die ze in haar zien. Dan denk ik: denk even na. Stel dat Valentijn onbekend was en je zou haar samen met 20 andere vrouwen van de straat plukken en je liet iemand de transgender eruit kiezen. No waaay dat ze Valentijn zouden vinden. 90% van alle biovrouwen ziet er mannelijker uit dan Valentijn. Maar omdat bekend is dat ze transgender is, denken mensen opeens van alles te zien. Als Carice van Houten bekend zou maken dat ze transgender is dan zullen die mensen ook roepen: och ja ik zie het, ze heeft dit en dat.
  woensdag 26 september 2012 @ 18:00:20 #77
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_117280803
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 17:29 schreef robinpunt het volgende:
Volgens mij worden transgenders die niet passable zijn niet per se minder serieus genomen dan anderen maar word je wel in een totaal ander hokje geplaatst. Het beeld dat iemand van je gender en sekse heeft is gebaseerd op uiterlijk en niets anders. Als je passable bent zullen mensen je in het hokje dat overeenkomt met je gender plaatsen. Maar als je niet passable bent terwijl mensen wel kunnen zien dat je je qua uiterlijk probeert voor te doen als het geslacht dat overeenkomt met je gender, dan zullen mensen je in het hokje transseksueel plaatsen. Denk ik. Maar dat wil niet zeggen dat ze je gender niet serieus nemen.

Vaak vind ik reacties op transgenders over zogenaamde “kenmerken” van het bio-geslacht trouwens wel complete onzin. Als Valentijn de Hingh op tv is dan hoor je mensen zogenaamde jongensachtige kenmerken opnoemen die ze in haar zien. Dan denk ik: denk even na. Stel dat Valentijn onbekend was en je zou haar samen met 20 andere vrouwen van de straat plukken en je liet iemand de transgender eruit kiezen. No waaay dat ze Valentijn zouden vinden. 90% van alle biovrouwen ziet er mannelijker uit dan Valentijn. Maar omdat bekend is dat ze transgender is, denken mensen opeens van alles te zien. Als Carice van Houten bekend zou maken dat ze transgender is dan zullen die mensen ook roepen: och ja ik zie het, ze heeft dit en dat.
Als men je in het hokje transseksueel plaatst, nemen ze je gender sowieso al niet serieus, want anders zouden ze je, ook als "het te zien is" in het hokje man/vrouw stoppen.

En natuurlijk zijn wij er wat meer op gefocust, omdat we ons nu eenmaal hyperbewust zijn van de verschillen. En sommige dingen aan mijn lijf vind ik gewoon niet mooi, en dat heeft niets te maken met wel of niet passabel zijn.

Maar ik lees toch regelmatig in topics hier en daar dat cismensen het als een compliment beschouwen als ze zeggen dat je het "niet kunt zien" of "als ik het niet geweten had...". Blijkbaar is dat in de ogen van buitenstaanders toch het hoogste doel.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_117294178
Het valt mij erg op dat transgenders altijd "fel" reageren als er dit soort discussies zijn. Alvast mijn excuses als dit bot overkomt, maar serieus, face it dat de ene qua uiterlijk geloofwaardiger is dan de andere. Daar kan niemand iets aan doen, als mensen daar een "probleem" van maken dan zegt dat meer over hun dan over jullie lijkt me.
  woensdag 26 september 2012 @ 22:23:19 #79
296917 Abby79
Being myself!
pi_117294411
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, maar mochten er mensen problemen van maken omdat we er niet uitzien/klinken zoals ze verwachten en ze maken er problemen van, dan kan het natuurlijk ook ons probleem worden, helaas.

Ik heb het nog niet meegemaakt, maar stel dat bv op mijn werk er iedereen problemen mee zou hebben, dat wordt dan automatisch mijn probleem. Soms is het onmogelijk de problemen die iemand anders heeft te ontwijken of negeren :).
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
pi_117298719
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 18:00 schreef wonderer het volgende:

[..]

Als men je in het hokje transseksueel plaatst, nemen ze je gender sowieso al niet serieus, want anders zouden ze je, ook als "het te zien is" in het hokje man/vrouw stoppen.
Hier ben ik het niet mee eens. Als je iemand in het hokje met de gewenste sekse kan doen, alleen op basis van gender terwijl je het bio-geslacht kunt zien, dan zou het lichaam/uiterlijk dus helemaal geen rol spelen en ik denk dat dat niet bestaat. Dat is, voor mij althans, juist de kern van het probleem waardoor ik in transitie wil.

Ik heb mensen verteld van mijn genderdysforie maar dat verandert hun beeld van mijn sekse niet. Ze nemen het echt wel serieus, dat merk ik aan alles, maar zolang ik eruit zie als een meisje zien ze me ook zo. Ze verspreken zich constant en ik merk ook aan de sociale omgang dat ze me nog steeds als meisje zien. Ik kan het ze niet kwalijk nemen, ik snap het wel. Uiterlijk bepaalt.
De enige keren dat ik echt het gevoel had dat iemand zag dat er een jongen in mij zit, was bij de huisarts en bij het genderteam. Die kijken van een afstand naar me, met soort 'medische ogen'.

quote:
0s.gif
Maar ik lees toch regelmatig in topics hier en daar dat cismensen het als een compliment beschouwen als ze zeggen dat je het "niet kunt zien" of "als ik het niet geweten had...". Blijkbaar is dat in de ogen van buitenstaanders toch het hoogste doel.
Voor sommige transgenders is dat denk ik ook het hoogste doel. Genderdysforie wordt op hele verschillende manieren ervaren, sommige transgenders hebben een hele erge afkeer van hun lichaam waardoor ze na transitie veel gelukkiger zijn met zichzelf terwijl anderen juist meer last hebben van het sociale aspect van de dysforie waardoor het passable zijn voor hen het hoogste doel is. Iedereen met genderdysforie zal waarschijnlijk van beide aspecten wel last hebben maar het zwaartepunt ligt bij veel mensen verschillend denk ik.
  donderdag 27 september 2012 @ 08:56:15 #81
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_117302741
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 23:51 schreef robinpunt het volgende:

[..]

Hier ben ik het niet mee eens. Als je iemand in het hokje met de gewenste sekse kan doen, alleen op basis van gender terwijl je het bio-geslacht kunt zien, dan zou het lichaam/uiterlijk dus helemaal geen rol spelen en ik denk dat dat niet bestaat. Dat is, voor mij althans, juist de kern van het probleem waardoor ik in transitie wil.
Maar als je straks aan de testo bent en je hebt je operatie gehad, en op de een of andere manier kan men toch nog zien dat je als meisje geboren bent, en je daardoor als transseksueel behandelen in plaats van als jongen... zou je dat ook logisch vinden?
quote:
Ik heb mensen verteld van mijn genderdysforie maar dat verandert hun beeld van mijn sekse niet. Ze nemen het echt wel serieus, dat merk ik aan alles, maar zolang ik eruit zie als een meisje zien ze me ook zo. Ze verspreken zich constant en ik merk ook aan de sociale omgang dat ze me nog steeds als meisje zien. Ik kan het ze niet kwalijk nemen, ik snap het wel. Uiterlijk bepaalt.
De enige keren dat ik echt het gevoel had dat iemand zag dat er een jongen in mij zit, was bij de huisarts en bij het genderteam. Die kijken van een afstand naar me, met soort 'medische ogen'.

[..]

Voor sommige transgenders is dat denk ik ook het hoogste doel. Genderdysforie wordt op hele verschillende manieren ervaren, sommige transgenders hebben een hele erge afkeer van hun lichaam waardoor ze na transitie veel gelukkiger zijn met zichzelf terwijl anderen juist meer last hebben van het sociale aspect van de dysforie waardoor het passable zijn voor hen het hoogste doel is. Iedereen met genderdysforie zal waarschijnlijk van beide aspecten wel last hebben maar het zwaartepunt ligt bij veel mensen verschillend denk ik.
Maar het is niet aan de cismensen om aan te nemen dat dat het geval is. Iemand zei tegen mij eens "Nou, goed gelukt!" en dat vond ik op dat moment erg grappig door de manier waarop het eruit kwam, maar eigenlijk is het natuurlijk hartstikke fout ;)

Maar goed, het is altijd nog beter dan een lithanie dat het fout is en je toch nooit een echte man zult worden.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  donderdag 27 september 2012 @ 09:38:28 #82
330860 J.Gibbs
graag verwijderen
pi_117303592
Sorry maar wat zijn cismensen :? ?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_117304148
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 09:38 schreef J.Gibbs het volgende:
Sorry maar wat zijn cismensen :? ?
quote:
Trans, als Latijns voorvoegsel ("voorbij", "achter", "aan andere zijde") als tegenhanger van cis ("aan deze zijde");
Dus de niet-trans mensen ;)
En lol @ spoiler :P
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
  donderdag 27 september 2012 @ 10:04:06 #84
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_117304161
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 23:51 schreef robinpunt het volgende:

[..]

Ik heb mensen verteld van mijn genderdysforie maar dat verandert hun beeld van mijn sekse niet. Ze nemen het echt wel serieus, dat merk ik aan alles, maar zolang ik eruit zie als een meisje zien ze me ook zo. Ze verspreken zich constant en ik merk ook aan de sociale omgang dat ze me nog steeds als meisje zien. Ik kan het ze niet kwalijk nemen, ik snap het wel. Uiterlijk bepaalt.
Niet alleen het uiterlijk hoor, ook je gedrag en uitstraling heeft veel invloed op hoe mensen je zien. En verder maakt het heel veel uit of mensen je nog van vroeger kennen of niet. Mijn ervaring is dat mensen die je van vroeger kennen zich vaak vergissen, terwijl mensen die je later hebt leren kennen daar geen last van hebben en je gewoon zien als het geslacht zoals je jezelf voelt.

Mensen kunnen aan mij echt wel zien dat ik transseksueel ben en volgens mij weet ook iedereen in mijn omgeving het wel. Maar toch merk ik dat mensen soms verbaasd zijn als er een koppeling met mijn oude geslacht gelegd wordt, alsof ze zelf even vergeten waren dat ik ooit als jongen geboren ben en als man door het leven ging. Dat toont toch wel aan dat er bij acceptatie als man of vrouw meer meespeelt dan alleen je uiterlijk, de 'vibe' die je uitstraalt is minstens zo belangrijk. Je moet authentiek aanvoelen als man of vrouw in je gedrag, want anders zal het heel moeilijk voor mensen zijn om je te zien zoals jij je voelt van binnen.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_117304354
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 10:04 schreef Joanne35 het volgende:
Niet alleen het uiterlijk hoor, ook je gedrag en uitstraling heeft veel invloed op hoe mensen je zien. En verder maakt het heel veel uit of mensen je nog van vroeger kennen of niet. Mijn ervaring is dat mensen die je van vroeger kennen zich vaak vergissen, terwijl mensen die je later hebt leren kennen daar geen last van hebben en je gewoon zien als het geslacht zoals je jezelf voelt.

Mensen kunnen aan mij echt wel zien dat ik transseksueel ben en volgens mij weet ook iedereen in mijn omgeving het wel. Maar toch merk ik dat mensen soms verbaasd zijn als er een koppeling met mijn oude geslacht gelegd wordt, alsof ze zelf even vergeten waren dat ik ooit als jongen geboren ben en als man door het leven ging.
Heel herkenbaar. Ik merk ook dat ik daardoor eigenlijk steeds meer het idee aan het krijgen ben om nadat ik alles achter de rug heb qua operaties e.d. toch op zoek te gaan naar een andere plek voor mezelf, in ieder geval ander werk (hier kent bijna iedereen me nog als man, en dat is echt te merken, ondanks dat ze heel goed hun best doen), en misschien ook wel een andere plaats, even wat afstand leggen. Niet dat ik m'n oude contacten wil verbreken, helemaal niet, maar gewoon om meer gezien te worden als mezelf... zoiets.
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
pi_117319610
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 08:56 schreef wonderer het volgende:

[..]

Maar als je straks aan de testo bent en je hebt je operatie gehad, en op de een of andere manier kan men toch nog zien dat je als meisje geboren bent, en je daardoor als transseksueel behandelen in plaats van als jongen... zou je dat ook logisch vinden?
Nou logisch vind ik het nooit maar het is wel wat ik bedoelde en wat ik verwacht, ja.
pi_117334589
Ik weet dat ik makkelijk praten heb omdat ik niet in jullie situatie zit of gezeten heb, maar serieus, wat is er zo erg aan als mensen kunnen zien dat Pietje eerst een vrouw is geweest? Ik snap het probleem echt niet. Misschien ben ik nu te direct, maar toont dit niet aan hoe fragiel uw man- of vrouw-zijn gevoel is? Gratis tip: ga genieten van jullie leven.
  donderdag 27 september 2012 @ 22:50:40 #88
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_117335103
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 22:40 schreef Xenzo het volgende:
Ik weet dat ik makkelijk praten heb omdat ik niet in jullie situatie zit of gezeten heb, maar serieus, wat is er zo erg aan als mensen kunnen zien dat Pietje eerst een vrouw is geweest? Ik snap het probleem echt niet. Misschien ben ik nu te direct, maar toont dit niet aan hoe fragiel uw man- of vrouw-zijn gevoel is? Gratis tip: ga genieten van jullie leven.
Het probleem is dat sommige mensen je daarom anders behandelen, namelijk als transseksueel en niet als man/vrouw. Dan gaan ze naar je genitalien vragen en zo, of gewoon schelden, je (ont)slaan, of melden dat het niet mag van hun geloof.

Zelfs al ben je out en visibly queer, er zijn altijd momenten waarop je eigenlijk even stealth zou willen zijn, en als dat niet kan, is het gewoon kut.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_117336934
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 22:40 schreef Xenzo het volgende:
Ik weet dat ik makkelijk praten heb omdat ik niet in jullie situatie zit of gezeten heb, maar serieus, wat is er zo erg aan als mensen kunnen zien dat Pietje eerst een vrouw is geweest? Ik snap het probleem echt niet. Misschien ben ik nu te direct, maar toont dit niet aan hoe fragiel uw man- of vrouw-zijn gevoel is? Gratis tip: ga genieten van jullie leven.
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 22:50 schreef wonderer het volgende:
Het probleem is dat sommige mensen je daarom anders behandelen, namelijk als transseksueel en niet als man/vrouw. Dan gaan ze naar je genitalien vragen en zo, of gewoon schelden, je (ont)slaan, of melden dat het niet mag van hun geloof.

Zelfs al ben je out en visibly queer, er zijn altijd momenten waarop je eigenlijk even stealth zou willen zijn, en als dat niet kan, is het gewoon kut.
Oké, nu snap waarom het een probleem is. En ja, dat lijkt mij inderdaad erg klote voor transgenders.
  zaterdag 29 september 2012 @ 00:11:27 #90
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_117377279
^O^

Iets anders, ik kreeg een paar maanden terug een brief van de Duitse kijk- en luisterdienst of ik wel eventjes wilde betalen. De gegevens krijgen ze uit het GBA zeg maar, dus dat was netjes aan Frau wonderer gericht. Ik heb toen een mailtje gestuurd of ze de aanhef konden veranderen, verder niks. Nooit meer wat op gehoord, maar vandaag lag er weer een brief in de bus, aan Herrn wonderer :)

Toch wel even leuk om te melden.

Inmiddels weten wel een stel mensen om mij heen mijn geboortenaam, zonder iets van mijn transstatus te weten, maar zelfs daar denkt niemand verder bij na (ik vertel er ook altijd bij dat het in Friesland ook een mannennaam kan zijn, zoals Anne ... :')). Maar dan wordt het vast raar als ik het uiteindelijk officieel ga veranderen... :? Nou ja, daar verzin ik wel wat op. Maar toch best gek. Hopen dat ik geen Fries tegenkom.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_117379657
U woonde toch in Amerika of heb ik iets gemist? Er zijn tegenwoordig genoeg namen die zowel voor jongens als voor meisjes gebruikt kan worden, dus ja, die "smoes" is best geloofwaardig denk ik.
  zaterdag 29 september 2012 @ 02:11:10 #92
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_117379802
Woonde, ja. Tegenwoordig woon ik in Duitsland. En daar komt mijn naam ook voor (als vrouwennaam) helaas. In Amerika had ik daar minder last van. Daar wisten ze niet eens hoe ze het uit moesten spreken.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  zaterdag 29 september 2012 @ 12:58:12 #93
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_117385652
Het wordt tijd transseksuelen te behandelen als gewone patiënten

quote:
VUmc, UMCG en Transvisie hebben een voorstel gedaan voor twee of drie genderteams, verdeeld over het land, voor de medische zorg, en vier of vijf regionale centra voor de psychosociale begeleiding van transgenders. Wormgoor hoopt vurig op dit scenario. "Het is tijd dat Nederland transseksuelen als een gewone patiëntengroep behandelt. Ik moet er niet aan denken dat VUmc besluit het dure genderteam af te stoten. En ik hou mijn hart vast voor het team in Groningen. Wat als professor Willibrord Weijmar Schultz, decennialang het kloppend hart van het genderteam, volgend jaar met pensioen gaat?"
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  zaterdag 29 september 2012 @ 13:09:00 #94
296917 Abby79
Being myself!
pi_117385971
quote:
Tja, daar kan je natuurlijk alleen maar voorstander van zijn. Vraag me alleen af of het zou lukken/hoe lang het duurt, als je ziet hoeveel moeite het VU nu al heeft psychologen te vinden...
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
  zaterdag 29 september 2012 @ 17:40:57 #95
330860 J.Gibbs
graag verwijderen
pi_117394552
Ik heb een brief gekregen van het UMCG :) .

quote:
Onderwerp: wachtlijst gender polikliniek

Geachte heer Gibbs,

U bent verwezen naar de genderpolikliniek van het UCP.
Wij hebben u op de wachtlijst geplaatst bij dr. V.C.R. Jiawan, psychiater.
U ontvangt circa 2 weken voor de geplande datum een uitnodiging voor een intakegesprek.

Met vriendelijke groet,

medewerker medische administratie
UCP betekent trouwens Universitair Centrum Psychiatrie.

Het moge duidelijk zijn dat ik nog wel even te gaan heb, maar stapje voor stapje kom ik er wel. Dan vind ik dit soort dingen toch altijd wel weer leuk als bewijs dat ik toch steeds verder kom in mijn proces van (lichamelijk) vrouw worden :) .
  zaterdag 29 september 2012 @ 17:44:31 #96
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_117394666
Wel jammer dat er dan weer "heer" bij staat. Maar goed. Baby steps ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_117395630
Heeft er iemand nog een hesje nodig? Het is volgens mij een XS van Underworks, maar wat uitgerekt.. dus zit tussen een XS en S in. Je mag hem gratis hebben. Als je iemand kent die er een nodig hebt is dat ook goed. Hij is gedragen en beetje verkleurd :P
Heb al iemand gevonden!

[ Bericht 14% gewijzigd door Nezhi op 29-09-2012 20:26:49 ]
pi_117412790
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 17:40 schreef J.Gibbs het volgende:
Ik heb een brief gekregen van het UMCG :) .

[...]

Het moge duidelijk zijn dat ik nog wel even te gaan heb, maar stapje voor stapje kom ik er wel. Dan vind ik dit soort dingen toch altijd wel weer leuk als bewijs dat ik toch steeds verder kom in mijn proces van (lichamelijk) vrouw worden :) .
^O^ Alleen wel jammer van de aanhef inderdaad.
pi_117419471
Er zit een transgender bij mij in het team (van man naar vrouw). Als we krachttraining gaan doen doet zij bij heel veel dingen niet mee.. voornamelijk buikspieroefeningen niet. Heeft dat te maken met 1 van haar operaties..?
  zondag 30 september 2012 @ 14:07:27 #100
296917 Abby79
Being myself!
pi_117422050
quote:
5s.gif Op zondag 30 september 2012 12:32 schreef HollyGolightly het volgende:
Er zit een transgender bij mij in het team (van man naar vrouw). Als we krachttraining gaan doen doet zij bij heel veel dingen niet mee.. voornamelijk buikspieroefeningen niet. Heeft dat te maken met 1 van haar operaties..?
Uhm, denk het niet? Tenzij ze die operatie nog maar net gehad heeft ofzo? :P
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')