Viincenttt | zondag 16 september 2012 @ 11:46 |
Recentelijk heb ik van mijn werk de mogelijkheid gekregen om een leaseauto te nemen en ik ben aan het kijken of dit voordeliger is dan het kopen van een eigen tweedehands auto. Mijn leasebudget is ¤462 en dit bedrag kan ik ook laten uitbetalen als bruto loon als ik afzie van een leasewagen. Verder zou ik natuurlijk ook nog bijtelling moeten betalen voor mijn leaseauto, dit zou op ongeveer ¤95 uitkomen. De kosten van een leaseauto zijn dus: ¤462 bruto naar netto: ongeveer ¤270 Bijtelling: ¤95 Totaal:¤365 Voor een eigen tweedehands auto van ongeveer ¤4000, heb ik de kosten op het volgende geschat: Afschrijving: ¤75 Benzine: ¤70 Verzekering: ¤45 Wegenbelasting: ¤30 ANWB: ¤6.25 Reparaties: ¤60 Totaal: ¤286 De leaseconstructie zou dus duurder uitkomen, maar heeft natuurlijk wel een aantal voordelen: • Nieuwere auto dan dat ik zelf zou kopen • Ik krijg ook een NS-business card die ik zakelijk mag gebruiken, wat erg handig is aangezien mijn werk in de binnenstad is. • Nooit onverwachte kosten In beide gevallen gebruik ik de auto niet veel, voor woon-werk verkeer zou ik alsnog gewoon met de trein gaan (ik woon best dichtbij mijn werk). Ik zou hem dus eigenlijk alleen voor prive gebruiken en in het zeldzame geval dat ik naar een klant ga. Momenteel twijfel ik dus heel erg tussen beide opties, heb ik nog wat over het hoofd gezien bij één van de opties? [ Bericht 9% gewijzigd door Viincenttt op 16-09-2012 13:41:39 ] | |
Innisdemon | zondag 16 september 2012 @ 11:53 |
1. Hoe kom je op die 60 eu voor reparaties? 1a. Hoe kom je op dat afschrijvingsgetal? 2. Voor die 100 euro meer, rijd je wel in een nieuwe auto 3. Benzinekosten zullen nog verder stijgen tijdens je lease-termijn | |
Mallet | zondag 16 september 2012 @ 11:53 |
Het feit dat je een leasebudget hebt van EUR 462 wil toch niet zeggen dat je dat helemaal moet gebruiken? of zeg ik nou iets doms? | |
tcr | zondag 16 september 2012 @ 11:57 |
En daarnaast, voor ¤70 gooi je niet je tank vol. Kan TS niet beter gaan fietsen als hij zo weinig kilometers maakt. Ik denk toch minimaal aan ¤150 per maand aan benzine (40km enkeltje en dan elke dag is toch niet zo gek???) Daarnaast bij een lease-auto weet je gewoon dat je de komende vier/vijf jaar elke maand een bepaald bedrag kwijt bent (je bijtelling). Je komt nooit voor een verassing (grote beurt). | |
ArnoKlaassen | zondag 16 september 2012 @ 11:58 |
Een leaseauto voor 462 is al erg moeilijk. Daarnaast een paar opmerkingen. Voor woonwerk kilometers mag je 19 ct/km declareren waardoor je een deel van je leasebudget netto kunt maken ipv bruto. Tevens ga je er vanuit dat het treinabonnement niks kost. Dit lijkt me vreemd. Normaliter zie je dat de werkgever die uit het mobiliteitsbudget betaald. Wij hebben namelijk dezelfde regeling alleen is het budget wel een stuk hoger. | |
Tha_Duck | zondag 16 september 2012 @ 12:18 |
Voor dat geld rijdt je een leaseauto in de categorie: instappen met schoenlepel. | |
Viincenttt | zondag 16 september 2012 @ 12:22 |
1/1a: Ruwe schattingen, ik heb zelf nog nooit een auto gehad, maar heb wat research gedaan op internet en deze bedragen heb ik overgenomen van andere mensen. 2. True 3. True Ik mag kiezen uit een Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TDI of een Seat Ibiza Style 1.2. Ik weet de leasebedragen niet uit mijn hoofd, maar ze passen volgens mij allebei precies in mijn leasebudget. | |
Goverman | zondag 16 september 2012 @ 12:26 |
Je vergeet de risico's die het hebben van een eigen auto met zich meebrengt. De afschrijving is prima te berekenen, maar houd er rekening mee dat 75 euro per maand (900 euro per jaar) inhoudt dat je tijdens een typisch leasecontract (4 jaar) zo'n 3600 euro waardevermindering van de auto berekent. Aan wat voor auto zat je te denken? Verder, de risico's zitten hem vooral in: - onverwachte reparaties - onverwachte schades - onverwacht niet-beschikbaar zijn van je auto Een reparatie van 60 euro per maand is per jaar 720 euro. Dat is op zich best reëel, maar... kun je dat ook in een keer ophoesten? En... als je na een grote beurt ineens een klapband hebt en (daardoor) schade aan de wielkast/wielophanging hebt (even als voorbeeld), kun je dan nogmaals zonder problemen een paar honderd euro neertellen? En... mocht je betrokken raken bij een aanrijding, heb je dan de mogelijkheid om een vervangende auto te kopen? Een huurauto heb je namelijk slechts voor beperkte tijd... Het hebben van een auto brengt risico's met zich mee en vooral ook een grote kostenpost. Zie het als een bodemloze put waar elke maand een zak euro's in verdwijnt. Dat heb je met een leasebak ook, maar dan is schade of storing niet zo erg: je belt naar de leasemaatschappij en binnen een dag heb je een andere auto... DAT is ook waarde! | |
Adfundum | zondag 16 september 2012 @ 12:44 |
Hoe kom je hieraan? Als je in de 42% belastingschijf valt: 462 bruto: voor belastingen is dat 462-95=367 (eigen bijdrage mag je aftrekken) je betaalt dus netto 367 * 1,071 * 0,42 = 165,10 (1,071 = zvw premie, 0,42=belastingtarief) 165,10 + 95=260,10 totaal Als je in de 52%belastingschijf valt: voor belastingen is dat 462-95=367 (eigen bijdrage mag je aftrekken) je betaalt dus netto 367 * 052 = 180,84 ( 0,52=belastingtarief, geen zvw premie meer) 180,84 + 95=272,10 totaal | |
Viincenttt | zondag 16 september 2012 @ 12:58 |
Bijtelling is toch niet hetzelfde als een eigen bijdrage? ![]() | |
yoppybt | zondag 16 september 2012 @ 13:02 |
Sterker nog: bijtelling en leasebudget worden onterecht door elkaar gehaald. Is dat leasebudget inclusief brandstof? Hoe duur is de auto die je daarvoor krijgt? Dat bepaalt namelijk je bijtelling uiteindelijk. | |
Adfundum | zondag 16 september 2012 @ 13:04 |
Je hebt gelijk, ik dacht dat die 462 je bijtelling was en die 95 je eigen bijdrage aan de werkgever. Wat is de nieuwwaarde van je auto en wat bedoel je met 95 euro bijtelling? Moet je nog een bijdrage voor prive-gebruik aan je werkgever betalen? Stel, je auto kost 15000 euro, is zuinig en valt in het 20%-tarief, je hoeft geen eigen bijdrage aan je werkgever te betalen. Je werkgever betaalt 462, daar heb je niets mee te maken belastingbijtelling is dan per maand 15000 * 0,2 / 12 = 250 euro bruto netto 250 * 1,071 * 0.42 = 112 euro 140 euro als je geen zuinige auto hebt (25% bijtelling) [ Bericht 15% gewijzigd door Adfundum op 16-09-2012 13:21:26 ] | |
Viincenttt | zondag 16 september 2012 @ 13:12 |
Ik hoef geen eigen bijdrage te betalen en het is inderdaad inclusief brandstof. Ik mag er jaarlijks 13000 prive kilometers mee maken (waar ik nooit aan ga komen) | |
snabbi | zondag 16 september 2012 @ 13:23 |
De huidige benzineprijs ligt rond de 1.89. Je zal vast een goedkope pomp kunnen vinden en uitkomen op 1.80 voor het gemak. Die seat rijdt volgens de specs gemiddeld 1 op 14,5. Dan kom je met 70 euro op 563km. Dat houdt in dat je met 4 weken in een maand en 5 dagen in de week dat je uitkomt op 28km op een dag. Vermoedelijk wil je ook nog wat prive kilometers maken, die je werkgever in veel gevallen ook vergoed. Dan mag je daar denk ik best wat omhoog gaan. Ook zie ik niet helemaal waarom TS 19ct per kilometer mag declareren wanneer zijn mobility-budget wordt uitgekeerd. Immers de werkgever geeft aan hier is een zak met geld en zoek zelf maar uit hoe je hier komt. | |
wootahH | zondag 16 september 2012 @ 13:24 |
als je rond die 13000km komt zou ik voor de leaseauto gaan. rij je prive maar +/-3000 per jaar dan zou ik zelf een auto kopen. je krijgt nog wel km vergoeding voor naar werk/reis? anders zeker -> leaseauto | |
Viincenttt | zondag 16 september 2012 @ 13:38 |
Nee, als je de mobiliteitsvergoeding laat uitkeren als bruto loon, krijg je geen km vergoeding. Je krijgt immers al ongeveer ~¤270 voor reiskosten van de werkgever. Ik ga trouwens niet met de auto naar mijn werk, aangezien daar geen betaalbare parkeerplekken zijn (vlakbij een groot centraal station). Ik zou gewoon de trein nemen, daarom is die NS business card een groot voordeel voor mij als ik een auto zou leasen. Ik zou de auto eigenlijk alleen prive gebruiken en in het zeldzame geval dat ik naar een klant moet (bijna nooit). | |
snabbi | zondag 16 september 2012 @ 13:44 |
Je werkgever is zich wel bewust van het feit dat er gewoon een normale factuur komt voor alle reizen die je hebt gemaakt met de NS Business Kaart? Je boekt dus eigenlijk gewoon voor elke dag een retourtje. Wellicht kun je beter met hem in gesprek treden over een royalere treinabbo dan een leaseauto constructie? | |
Viincenttt | zondag 16 september 2012 @ 13:46 |
Ja, daar zijn ze zich van bewust. Echter is het een zeer korte treinreis aangezien ik dichtbij mijn werk woon. Een retourtje kost ¤3,60 per dag. | |
Verduveltje | dinsdag 18 september 2012 @ 14:26 |
Sorry maar heb je uberhaubt een auto nodig?
Laat het bedrag lekker uitkeren en neem dat trein abbonement, is denk ik een stuk gunstiger voor jou. Een auto die weinig gebruikt wordt (wat als ik het zo lees gaat gebeuren als je zelf een auto neemt) is per kilometer gerekend erg duur waardoor het al snel gunstiger is om een paar keer per jaar voor 100 euro een weekend een auto te huren. | |
AdoraBelle | dinsdag 18 september 2012 @ 16:59 |
Dit inderdaad, als je die auto praktisch niet gebruikt lijkt het me ook niet zinvol om er dan een aan te schaffen of te leasen. Dan kun je er misschien nog beter eentje huren voor een dag(deel) dat je bij een klant moet zijn. | |
Pietverdriet | dinsdag 18 september 2012 @ 17:01 |
Zou, als het gaat, de beslissing even af laten hangen van het nieuwe regeerakkoord. Daar zal duidelijk worden wat er met bijtelling, reiskosten, etc gaat gebeuren | |
zweefbij | dinsdag 18 september 2012 @ 20:12 |
Als ik zo het verhaal van de TS lees, vraag ik me toch af waarom het bedrijf een leasewagen geeft. Het lijkt me goedkoper om een ns-jaarkaart te geven. | |
Stefanovic83 | dinsdag 18 september 2012 @ 20:17 |
Zou lekker met je werkgever in overleg gaan over riante OV-regeling (1e klasse trein + eventueel een bedrag aan bus/metro) énn een stukje extra bruto loon. Die auto is zonde joh, daar doe je amper wat mee |