abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 september 2012 @ 03:31:40 #1
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_116838105
Sinds een kleine 1.5 jaar ervaar ik nu overlast door een irritant gebrom dat om de zoveel tijd een irritant zoemgeluid maakt. Niet hard in de zin van veel decibelletjes, maar wel hard in de zin dat het een irritant geluid is dat je duidelijk hoort ook al heb je de ramen dicht :(

Inmiddels weet ik wat het is, namelijk de ventilator van een winkel hier verderop. Waarschijnlijk voor de koelcel, want ook 's nachts als er niemand is springt dat ding met enige regelmaat aan.

Ik vraag me nu dus eigenlijk af, wat hiertegen gedaan kan worden en bij wie ik evt. kan klagen.
Nu zul je zeggen dat de winkeleigenaar het eerste aanspreekpunt is - en terecht- maar ik verwacht niet dat die zomaar even een installateur zal bellen om een en ander na te laten lopen. Daarnaast weet ik niet, of er specifieke eisen zijn voor wat betreft dit soort overlast en wie zoiets moet onderzoeken?
Ook hoi !
  zondag 16 september 2012 @ 03:33:05 #2
294141 tarantism
hups in die kont
pi_116838110
is dit een droom
  zondag 16 september 2012 @ 03:38:31 #3
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_116838140
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 03:33 schreef tarantism het volgende:
is dit een droom
Is dit een manier van aandacht vragen van jou?
Zoja, aai over je bolletje.
Zoniet, wat is dan de bedoeling van je post?

Dat geluid irriteert me gewoon en hoort er niet te zijn. Wil niet zeggen dat het me 's nachts wakker houdt, maar het is wel duidelijk hoorbaar. Ben het liever kwijt dan rijk, maar ik weet niet zo 123 hoe ik dat moet aanpakken.

[ Bericht 8% gewijzigd door Inlognaam op 16-09-2012 03:44:18 ]
Ook hoi !
pi_116838410
Als je buiten voor de winkel gaat staan, hoe luid is het geluid dan?
Fluisterniveau, stofzuigerniveau?

Er zijn gewoon wettelijke regels betreft het aantal decibel dat 's nachts gemaakt mag worden... Pas als het boven de wettelijke norm is kun je actie ondernemen ;)
Je raekt an de dinge geweun.
pi_116838860
Klagen bij de milieu dienst van de gemeente, die komen dan de decibellen meten.
Je zou het ook nog tegen de eigenaar of bedrijfsleider van de winkel kunnen zeggen.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_116840430
Ik zou of de eigenaar met een pistool bedreigen of zo snel mogelijk naar het Europese gerechtshof gaan.

Ofwel: stel je niet zo aan met je domme aannames dat de eigenaar niks zou willen doen. Ga even met hem praten, leg het uit en neem aan de hand van zijn reactie vervolgstappen indien nodig.

We lijken wel een stel debielen in NL af en toe, te beroerd om even wat te vragen.
  zondag 16 september 2012 @ 14:15:30 #7
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_116847004
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 04:28 schreef Messina het volgende:
Als je buiten voor de winkel gaat staan, hoe luid is het geluid dan?
Fluisterniveau, stofzuigerniveau?

Er zijn gewoon wettelijke regels betreft het aantal decibel dat 's nachts gemaakt mag worden... Pas als het boven de wettelijke norm is kun je actie ondernemen ;)
Het is een beetje alsof er een verdieping boven je aan het stofzuigen is. Niet heel luid dus, maar wel irritant. Als je voor die ventilator staat, is het uiteraard wat harder dan binnen.

Qua volume is het niet hard :( Als iemand in je oor fluistert hoor je dat harder.
Ook hoi !
  zondag 16 september 2012 @ 14:18:00 #8
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_116847099
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 11:04 schreef Tha_Duck het volgende:
Ik zou of de eigenaar met een pistool bedreigen of zo snel mogelijk naar het Europese gerechtshof gaan.

Ofwel: stel je niet zo aan met je domme aannames dat de eigenaar niks zou willen doen. Ga even met hem praten, leg het uit en neem aan de hand van zijn reactie vervolgstappen indien nodig.

We lijken wel een stel debielen in NL af en toe, te beroerd om even wat te vragen.
Ken jij de eigenaar? Nee.

Dat ie niets zou willen doen is een aanname, gebaseerd op het feit dat ie zelf weinig anders kan doen dan een dure monteur ernaar laten kijken. Inclusief voorrijkosten, inclusief uurloon. Terwijl ie er zelf geen last van heeft. Ik verwacht in ieder geval niet dat ie er even dik 100+ euro tegenaan gooit als kleine ondernemer omdat iemand klaagt over zn ventilator. Ik weet ook niet of er iets aan gedaan kan worden, of dat dat geluid gewoon bij zo'n ventilator hoort?
Ook hoi !
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 16 september 2012 @ 14:18:18 #9
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_116847111
Eerst overleggen met de winkelier. Als dat niks oplevert de gemeente inschakelen, die komen dan meten en als het geluidsniveau te hoog is moet de winkelier maatregelen nemen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_116847181
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 11:04 schreef Tha_Duck het volgende:

Dit dus. Misschien is er wel een simpele oplossing zoals de ventilator wat verplaatsen oid. Altijd die aannames maar weer. :')
Hallon!
pi_116847607
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 14:15 schreef Inlognaam het volgende:

[..]

Het is een beetje alsof er een verdieping boven je aan het stofzuigen is. Niet heel luid dus, maar wel irritant. Als je voor die ventilator staat, is het uiteraard wat harder dan binnen.

Qua volume is het niet hard :( Als iemand in je oor fluistert hoor je dat harder.
Dan is dat niet hard genoeg, fluisteren zit rond de 30 decibel :P
Maar ik kan me voorstellen dat als je er eenmaal op let, je er helemaal gestoord van wordt. :P
Je raekt an de dinge geweun.
pi_116848937
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 14:32 schreef Messina het volgende:

[..]

Dan is dat niet hard genoeg, fluisteren zit rond de 30 decibel :P
Maar ik kan me voorstellen dat als je er eenmaal op let, je er helemaal gestoord van wordt. :P
idd.. Irritant? Ja. Maar vermoedelijk wel binnen de normen. Als het 's nachts stil is valt elk geluidje op, en als je t eenmaal hoort blijf je er (ongemerkt) op letten. Zelfde als een mug, 1x gehoord en je denkt m telkens weer te horen.

Maximale geluidsoverlast is vermoedelijk wel bij je gemeente op te vragen, meestal wordt dat op (bv) 1m vanaf de gevel gemeten. En er zit verschil in een rustige woonwijk of het centrum. (En tijdstip). Maar volgens mij is iets van 30decibel toegestaan. En ja, met een raampje open is dat zwaar irritant helaas.
pi_116848955
Ga gewoon eerst met die winkelier praten... Voor hetzelfde geld vindt de beste man het heel vervelend en gaat hij samen met je kijken naar een oplossing. Ik zou het kinderachtig vinden als je gelijk naar de gemeente stapt terwijl je hem niet eerst de kans geeft om het zelf op te lossen. Een beetje slimme ondernemer houdt t liefst zijn buren te vriend, sociale controle enzo ;)
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning the devil says; "oh crap, she's up"
  zondag 16 september 2012 @ 15:20:54 #14
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_116849161
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:14 schreef Caithlinn het volgende:
Ga gewoon eerst met die winkelier praten... Voor hetzelfde geld vindt de beste man het heel vervelend en gaat hij samen met je kijken naar een oplossing. Ik zou het kinderachtig vinden als je gelijk naar de gemeente stapt terwijl je hem niet eerst de kans geeft om het zelf op te lossen. Een beetje slimme ondernemer houdt t liefst zijn buren te vriend, sociale controle enzo ;)
Jullie nemen maar gelijk aan dat ik naar de Gemeente wil stappen. Ik wil eerst weten wat er allemaal mogelijk is. Daarna kan ik altijd nog naar de beste man stappen of naar de gemeente. Als ik bij voorbaat al weet dat er weinig mogelijk is, heeft het toch al geen zin om te gaan klagen.

Even simpel 'verplaatsen' zal niet mogelijk zijn. Het gaat om een opbouw op het dak ter grootte van een koelvriescombinatie. Dat verplaats je niet zomaar even.
Ook hoi !
  zondag 16 september 2012 @ 17:00:25 #15
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_116853723
Ik zou gewoon eens met de eigenaar van de winkel gaan praten. Mogelijk is er best wel wat aan te doen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_116854995
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 14:18 schreef Inlognaam het volgende:

[..]

Ken jij de eigenaar? Nee.

Dat ie niets zou willen doen is een aanname, gebaseerd op het feit dat ie zelf weinig anders kan doen dan een dure monteur ernaar laten kijken. Inclusief voorrijkosten, inclusief uurloon. Terwijl ie er zelf geen last van heeft. Ik verwacht in ieder geval niet dat ie er even dik 100+ euro tegenaan gooit als kleine ondernemer omdat iemand klaagt over zn ventilator. Ik weet ook niet of er iets aan gedaan kan worden, of dat dat geluid gewoon bij zo'n ventilator hoort?
Jij doet aannames, en nogal kneuzige ook.

Met je softe gelul van je mogelijkheden bekijken. Je mogelijkheid is naar de eigenaar gaan en even praten. We leven niet in Amerika hoor waar je de buurman aan kan klagen omdat zijn ruften stinken.
  zondag 16 september 2012 @ 17:35:48 #17
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_116855108
Een dergelijk geluid kan ook wijzen op een gebrekkige werking van het apparaat met mogelijk hogere energie kosten.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zondag 16 september 2012 @ 17:39:23 #18
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_116855232
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 17:35 schreef Tinkepink het volgende:
Een dergelijk geluid kan ook wijzen op een gebrekkige werking van het apparaat met mogelijk hogere energie kosten.
Dat ding is er anderhalf jaar geleden ongeveer geplaatst. Dan zou ik vanaf het begin al gebrekkig hebben gewerkt?
Ook hoi !
  zondag 16 september 2012 @ 17:44:06 #19
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_116855409
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 17:32 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Jij doet aannames, en nogal kneuzige ook.

Met je softe gelul van je mogelijkheden bekijken. Je mogelijkheid is naar de eigenaar gaan en even praten. We leven niet in Amerika hoor waar je de buurman aan kan klagen omdat zijn ruften stinken.
Wat nou soft gelul? Als ik weet dat ik er niets tegen kan doen, omdat het binnen de toleranties valt van wat wettelijk mag, wat heeft klagen dan voor zin? Die eigenaar gaat echt niet die installatie laten nakijken omdat er een iemand last van heeft.

Daarnaast doe jij aannames. Wie heeft het over iemand aanklagen? Jij insinueert dat ik dat wil doen. Dat noem ik soft gelul.

Een stukje mensenkennis heb ik wel. Dus bij bepaalde personen weet ik al dat het kansloos is om te klagen, omdat het toch geen zin zal hebben.
Ook hoi !
pi_116855491
Je bent gewoon een contactgestoord mietje. Niet meer, niet minder.

En natuurlijk een internetheld. Met internetheldenmensenkennis.
  zondag 16 september 2012 @ 17:48:49 #21
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_116855613
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 17:45 schreef Tha_Duck het volgende:
Je bent gewoon een contactgestoord mietje. Niet meer, niet minder.

En natuurlijk een internetheld. Met internetheldenmensenkennis.
Wederom doe JIJ aannames. Maar ondertussen mag ik van jou geen aannames doen?

Wie is er dan een contactgestoord mietje en spoort er niet?
Ook hoi !
pi_116875811
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 14:15 schreef Inlognaam het volgende:

[..]

Dan vrees ik dat er niet veel aan te doen is. TENZIJ die man een koelcel op zijn terrein heeft staan die daar helemaal niet mag staan volgens het bestemmingsplan van de gemeente.
Zou even op de site van je gemeente kijken, daar is volgens mij ergens een formulier te vinden voor overlast e.d. wat je in kan vullen. Of even bellen/ mailen naar de milieudienst van je gemeente.

Je kan natuurlijk ook vriendelijk bij de man in kwestie zelf aangeven dat je er hinder van ervaart. Misschien wil ie er wel iets aan doen (kast omheen bouwen, al moet er dan wel luchttoevoer mogelijk blijven).
En anders oordopjes.

Ik heb zelf ook overlast van de koelcel van een buurman die een winkeltje heeft, dit is een zeer hard geluid. De milieudienst is langsgeweest voor een geluidsmeting, ze kwamen helaas overdag en er was toen teveel omgevingslawaai om echt een meting te kunnen doen, maar ze konden ook zo wel horen dat het geluid 'op of over de grens' zat.
De man is aangesproken en moest een kast om zijn ventilator bouwen. Helaas heeft het anderhalve maand geduurd geloof ik voor hij tot actie overging (na een 2e bezoek van de milieudienst). En toen hij eenmaal de kast eromheen had gebouwd, heeft ie na een paar dagen weer aan 2 kanten de schotten weggehaald zodat ik weer hetzelfde geluid ervaar als voorheen bijna (denk omdat zo'n ventilator ook lucht moet kunnen aanzuigen dus n kast werkt niet).
Weer gemaild naar de milieudienst maar helaas nog geen reactie....
Met een beetje pech is door die 2 schotten die nog WEL staan het geluid net zacht genoeg geworden om onder de decibel-grens te komen en kan er dus niks meer aan gedaan worden.

Maar tis heel vervelend ja zoiets. Snachts wil je gewoon luisteren naar stilte, vogeltjes of stadsgeluid in de verte. Niet naar zoemende koelingen. Net op het moment dat je dan aan het ontspannen bent en luistert naar de stilte, springt ineens die koeling dan weer hard aan (om dan 7 minuten herrie te blijven maken, daarna uit te vallen, en vervolgens na 12 minuten weer opnieuw aan te springen...heel hinderlijk zo'n niet-constant geluid). Ik schrik er nog steeds iedere keer van als dat ding aanspringt terwijl ik net lig te ontspannen, en schiet dan meteen in de erger/ stressmodus. Niet echt bevordelijk voor mn gezondheid en ontspanning, die overlast.
pi_116881329
TS maakt ruzie in zijn eigen topic..... :N

Als je ook zo met die winkelier omgaat ga je wel tot een oplossing komen :')
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  maandag 17 september 2012 @ 10:03:22 #24
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_116881470
Ts is contactgestoord en spoort niet. :')
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
  maandag 17 september 2012 @ 11:45:40 #25
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_116884256
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 23:40 schreef bulbjes het volgende:

<knip>
Herkenbaar wel. We hadden hier vroeger om de hoek een slagerij en die had ook allemaal koel-apparatuur in kasten buiten het gebouw staan. Dus dan had je al een motor die je constant hoorde en één die de hele tijd aan en uit sloeg. Geen idee waar die het voor nodig had, want het was zo groot dat het nog eens de halve straat achter de slagerij in beslag nam. Maar blijkbaar iets van ruimtegebrek binnen ofzo.

Er was gewoon constant lawaai buiten, ik kon als kind niet eens in de tuin kamperen want ik kon niet slapen door dat lawaai :{ .

Gelukkig is die slagerij nu al een tiental jaren weg en is de rust hier teruggekeerd :) . (met uitzondering van alle vrachtwagens die hier 's morgens het kleine winkelcentrum bevoorraden)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')