Nog even wachten of het wordt goedgekeurd en wat de precieze inhoud is, maar het klinkt niet slecht.quote:Meer bescherming voor consument
Nieuwsbericht | 14-09-2012
Nederlandse consumenten profiteren van nieuwe Europese regels voor consumentenrechten. Zij worden straks beter beschermd bij de aankoop van producten en diensten, ook in het buitenland. De ministerraad heeft ingestemd met het omzetten van een Europese richtlijn over dit onderwerp in Nederlandse recht.
De Europese richtlijn zorgt ervoor dat consumenten in de hele Europese Unie (EU) dezelfde rechten krijgen. Dat is nu niet zo: in de diverse lidstaten lopen de regels voor consumenten uiteen. Daardoor is het onduidelijk of zij in een andere lidstaat dezelfde bescherming genieten. De verschillen in regels belemmeren ook de bedrijven die hun producten en diensten in het buitenland willen aanbieden. De richtlijn heeft een positief effect, zowel voor de handel tussen Europese lidstaten als voor consumenten die beter profiteren van de voordelen van de interne markt: meer keuze tegen lagere prijzen.
Voordelen voor kopers
Zo is de termijn waarbinnen je af kunt zien van een aankoop straks hetzelfde in alle landen van de EU. Als je bijvoorbeeld online of aan de deur een product koopt, heb je standaard 14 dagen de tijd om zonder opgave van redenen alsnog van de koop af te zien. Wel moet de consument het product binnen 14 dagen terugsturen. Daarnaast moet de verkoper de consument duidelijkheid bieden over bijvoorbeeld de contractsduur en de eventuele bijkomende kosten. Nieuw is ook dat het risico voor beschadiging en verlies pas overgaat op de koper na ontvangst van het product. Ook bevat het wetsvoorstel een uniforme regeling voor het geval de verkoper te laat levert.
Verbod op stilzwijgende instemming
Daarnaast komt er een einde aan de zogeheten ‘stilzwijgende instemming’ voor aanvullende diensten of aankopen. Bijvoorbeeld het online boeken van een busticket, waarbij ook – tegen betaling – een aanvullende maaltijdservice aan de consument wordt aangeboden en waar alvast het hokje, waarmee de maaltijdservice wordt geaccepteerd, is aangevinkt. Deze praktijk is niet langer toegestaan. Er moet sprake zijn van duidelijke instemming met het aanbod, zoals door een (elektronische) handtekening of het intypen van de woorden ‘ik ga ermee akkoord’. Verder zijn overeenkomsten die telefonisch worden aangegaan, pas geldig als ze door de consument schriftelijk of via de e-mail zijn bevestigd. Daarvan is de levering van elektriciteit, water, gas en stadsverwarming een voorbeeld.
Aankoop digitale producten
Tot slot biedt het wetsvoorstel bescherming voor de consument in de digitale wereld, door verplichte informatie vooraf aan de consument bij de aankoop van of toegang tot digitale inhoud, bijvoorbeeld muziek- en videodiensten. Die informatie kan gaan over beveiligingsvoorzieningen en op welke media de diensten zijn te gebruiken. Ook hier geldt dat de consument binnen 14 dagen van de koop af kan zien.
De ministerraad heeft ermee ingestemd het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State te zenden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.
Omdat je online niet precies kunt bepalen of het product datgene is wat je wilt hebben.quote:Op zaterdag 15 september 2012 17:20 schreef Messina het volgende:
Als je iets koopt in de winkel, geen recht op je geld terug. Maar als je iets online besteld heb je ineens 14 dagen nodig om te bepalen of je het wil houden of niet.
Dat snap ik ook welquote:Op zaterdag 15 september 2012 17:22 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Omdat je online niet precies kunt bepalen of het product datgene is wat je wilt hebben.
In de winkel kun je het vastpakken, aandoen, etc. Online kan dat niet.
Geen tijd, te druk, op vakantie, weet-ik-het.quote:Op zaterdag 15 september 2012 17:24 schreef Messina het volgende:
Dat snap ik ook welIk snap alleen niet waarom je veertien dagen hebt om iets vast te pakken en aan te trekken voordat je 't terug moet sturen
Dat consumenten bescherming nodig hebben, dat snap ik. Maar het kan ook te ver gaan met beschermingquote:Op zaterdag 15 september 2012 17:26 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Geen tijd, te druk, op vakantie, weet-ik-het.
Ik vind 14 dagen ook ruim; 7 dagen waren wat mij betreft ook genoeg, maar ik zeg er geen nee tegen
Er kan nog wel eens wat tijd zitten tussen het versturen en het daadwerkelijk ontvangen.quote:Op zaterdag 15 september 2012 17:24 schreef Messina het volgende:
Dat snap ik ook welIk snap alleen niet waarom je veertien dagen hebt om iets vast te pakken en aan te trekken voordat je 't terug moet sturen
Hmm interessant.quote:Op zaterdag 15 september 2012 17:37 schreef Leshy het volgende:
Er kan nog wel eens wat tijd zitten tussen het versturen en het daadwerkelijk ontvangen.
Vaak genoeg dat als een pakketje op maandag voor het eerst wordt aangeboden wanneer ik op m'n werk zit, ik het uiteindelijk pas op zaterdag eens kan ophalen bij het postkantoor.
quote:Op zaterdag 15 september 2012 17:37 schreef Leshy het volgende:
[..]
Er kan nog wel eens wat tijd zitten tussen het versturen en het daadwerkelijk ontvangen.
Vaak genoeg dat als een pakketje op maandag voor het eerst wordt aangeboden wanneer ik op m'n werk zit, ik het uiteindelijk pas op zaterdag eens kan ophalen bij het postkantoor. Beetje onhandig als dan op zaterdag blijkt dat ik het eventueel op vrijdag had moeten retourneren als er iets mee aan de hand was.
Een termijn van twee weken lijkt me alleszins redelijk om een consument de gelegenheid te geven om het pakketje in ontvangst te nemen, de inhoud te beoordelen en eventueel te zorgen dat het teruggestuurd wordt (doos kopen, ermee langs het postkantoor etc.)
Het is vanaf het moment van levering. Dat is zodra de klant het pakket heeft, dusquote:Op zaterdag 15 september 2012 17:42 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Hmm interessant.
Het is in principe de plicht van de verkoper om het product bij jou af te leveren, maar als jij niet thuis bent en het pakje ligt op het postkantoor, wordt er dan geteld vanaf het moment dat het pakje op postkantoor ligt of vanaf het moment dat je het daadwerkelijk in handen hebt?
Het is niet de schuld van de verkoper dat jij het pas een week later ophaalt..
Als hij eerst drie weken bij de buren ligt, moet je dat wel aan kunnen tonen. De verkoper heeft het afleverbewijs met daarop een datum. Probeer dat maar te weerleggen.quote:Op zaterdag 15 september 2012 17:43 schreef Messina het volgende:
[..]
Het is vanaf het moment van levering. Dat is zodra de klant het pakket heeft, dus
Dat is een prima punt, maar waarom moet de verkoper de dupe worden van jouw buren?quote:Op zaterdag 15 september 2012 17:45 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Als hij eerst drie weken bij de buren ligt, moet je dat wel aan kunnen tonen. De verkoper heeft het afleverbewijs met daarop een datum. Probeer dat maar te weerleggen.
Ik heb geen idee eigenlijk wanneer de termijn exact begint te lopen. Ik zou inderdaad verwachten dat dat vanaf het moment van verzending is.quote:Op zaterdag 15 september 2012 17:42 schreef spijkerbroek het volgende:
Het is in principe de plicht van de verkoper om het product bij jou af te leveren, maar als jij niet thuis bent en het pakje ligt op het postkantoor, wordt er dan geteld vanaf het moment dat het pakje op postkantoor ligt of vanaf het moment dat je het daadwerkelijk in handen hebt?
Nee, daar ben ik het met je eens. Alleen vaak genoeg liggen de aflever-/ophaaltijden gewoon onder mijn werktijden en is er dus geen mogelijkheid om eerder aan het pakketje te komen.quote:Het is niet de schuld van de verkoper dat jij het pas een week later ophaalt..
Nou ja, geen tijd....quote:[..]
Nee, daar ben ik het met je eens. Alleen vaak genoeg liggen de aflever-/ophaaltijden gewoon onder mijn werktijden en is er dus geen mogelijkheid om eerder aan het pakketje te komen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |