abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116818986
Er ligt een wetsvoorstel waarbij consumenten nog mbeter beschermd worden bij online aankopen.
http://www.rijksoverheid.(...)-voor-consument.html

quote:
Meer bescherming voor consument

Nieuwsbericht | 14-09-2012

Nederlandse consumenten profiteren van nieuwe Europese regels voor consumentenrechten. Zij worden straks beter beschermd bij de aankoop van producten en diensten, ook in het buitenland. De ministerraad heeft ingestemd met het omzetten van een Europese richtlijn over dit onderwerp in Nederlandse recht.

De Europese richtlijn zorgt ervoor dat consumenten in de hele Europese Unie (EU) dezelfde rechten krijgen. Dat is nu niet zo: in de diverse lidstaten lopen de regels voor consumenten uiteen. Daardoor is het onduidelijk of zij in een andere lidstaat dezelfde bescherming genieten. De verschillen in regels belemmeren ook de bedrijven die hun producten en diensten in het buitenland willen aanbieden. De richtlijn heeft een positief effect, zowel voor de handel tussen Europese lidstaten als voor consumenten die beter profiteren van de voordelen van de interne markt: meer keuze tegen lagere prijzen.

Voordelen voor kopers

Zo is de termijn waarbinnen je af kunt zien van een aankoop straks hetzelfde in alle landen van de EU. Als je bijvoorbeeld online of aan de deur een product koopt, heb je standaard 14 dagen de tijd om zonder opgave van redenen alsnog van de koop af te zien. Wel moet de consument het product binnen 14 dagen terugsturen. Daarnaast moet de verkoper de consument duidelijkheid bieden over bijvoorbeeld de contractsduur en de eventuele bijkomende kosten. Nieuw is ook dat het risico voor beschadiging en verlies pas overgaat op de koper na ontvangst van het product. Ook bevat het wetsvoorstel een uniforme regeling voor het geval de verkoper te laat levert.

Verbod op stilzwijgende instemming

Daarnaast komt er een einde aan de zogeheten ‘stilzwijgende instemming’ voor aanvullende diensten of aankopen. Bijvoorbeeld het online boeken van een busticket, waarbij ook – tegen betaling – een aanvullende maaltijdservice aan de consument wordt aangeboden en waar alvast het hokje, waarmee de maaltijdservice wordt geaccepteerd, is aangevinkt. Deze praktijk is niet langer toegestaan. Er moet sprake zijn van duidelijke instemming met het aanbod, zoals door een (elektronische) handtekening of het intypen van de woorden ‘ik ga ermee akkoord’. Verder zijn overeenkomsten die telefonisch worden aangegaan, pas geldig als ze door de consument schriftelijk of via de e-mail zijn bevestigd. Daarvan is de levering van elektriciteit, water, gas en stadsverwarming een voorbeeld.

Aankoop digitale producten

Tot slot biedt het wetsvoorstel bescherming voor de consument in de digitale wereld, door verplichte informatie vooraf aan de consument bij de aankoop van of toegang tot digitale inhoud, bijvoorbeeld muziek- en videodiensten. Die informatie kan gaan over beveiligingsvoorzieningen en op welke media de diensten zijn te gebruiken. Ook hier geldt dat de consument binnen 14 dagen van de koop af kan zien.

De ministerraad heeft ermee ingestemd het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State te zenden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.
Nog even wachten of het wordt goedgekeurd en wat de precieze inhoud is, maar het klinkt niet slecht.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_116819361
Als je iets koopt in de winkel, geen recht op je geld terug. Maar als je iets online besteld heb je ineens 14 dagen nodig om te bepalen of je het wil houden of niet.
Je raekt an de dinge geweun.
pi_116819401
quote:
13s.gif Op zaterdag 15 september 2012 17:20 schreef Messina het volgende:
Als je iets koopt in de winkel, geen recht op je geld terug. Maar als je iets online besteld heb je ineens 14 dagen nodig om te bepalen of je het wil houden of niet.
Omdat je online niet precies kunt bepalen of het product datgene is wat je wilt hebben.
In de winkel kun je het vastpakken, aandoen, etc. Online kan dat niet.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_116819467
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 17:22 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Omdat je online niet precies kunt bepalen of het product datgene is wat je wilt hebben.
In de winkel kun je het vastpakken, aandoen, etc. Online kan dat niet.
Dat snap ik ook wel ;) Ik snap alleen niet waarom je veertien dagen hebt om iets vast te pakken en aan te trekken voordat je 't terug moet sturen :P
pi_116819556
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 17:24 schreef Messina het volgende:
Dat snap ik ook wel ;) Ik snap alleen niet waarom je veertien dagen hebt om iets vast te pakken en aan te trekken voordat je 't terug moet sturen :P
Geen tijd, te druk, op vakantie, weet-ik-het.
Ik vind 14 dagen ook ruim; 7 dagen waren wat mij betreft ook genoeg, maar ik zeg er geen nee tegen ;)
pi_116819683
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 17:26 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Geen tijd, te druk, op vakantie, weet-ik-het.
Ik vind 14 dagen ook ruim; 7 dagen waren wat mij betreft ook genoeg, maar ik zeg er geen nee tegen ;)
Dat consumenten bescherming nodig hebben, dat snap ik. Maar het kan ook te ver gaan met bescherming ;)
Als je op vakantie gaat, moet je niet zo stom zijn om iets online te bestellen imho. En zelfs als je het druk hebt, heb je wel even tijd om naar een item te kijken, toch? In de winkel sta ik ook niet uren te staren naar dat rokje voordat ik op koop over ga. Even passen, even rondkijken voor iets anders, dan toch kopen. :P
pi_116819830
Rokjes koop ik niet zo vaak ;)
Maar je kan ook een spoedvergadering hebben in Milaan of New York bv, waar je de volgende dag moet zijn. Of je werkt van 07:00 tot 20:00 in je eigen eenmanszaakje en hebt geen tijd om het product naar het postkantoor te brengen. Ik zeg maar iets.
Zoals ik al zei: 7 dagen is voor mij voldoende ;)
  zaterdag 15 september 2012 @ 17:37:23 #8
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_116819841
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 17:24 schreef Messina het volgende:
Er kan nog wel eens wat tijd zitten tussen het versturen en het daadwerkelijk ontvangen.

Vaak genoeg dat als een pakketje op maandag voor het eerst wordt aangeboden wanneer ik op m'n werk zit, ik het uiteindelijk pas op zaterdag eens kan ophalen bij het postkantoor. Beetje onhandig als dan op zaterdag blijkt dat ik het eventueel op vrijdag had moeten retourneren als er iets mee aan de hand was.

Een termijn van twee weken lijkt me alleszins redelijk om een consument de gelegenheid te geven om het pakketje in ontvangst te nemen, de inhoud te beoordelen en eventueel te zorgen dat het teruggestuurd wordt (doos kopen, ermee langs het postkantoor etc.)
  zaterdag 15 september 2012 @ 17:38:39 #9
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_116819875
Dit helpt niks, als een winkel weigert dan ondernemen de meeste consumenten geen stappen. Als ze de consument echt willen beschermen, moeten ze toegang tot de rechtspraak voor dit soort kleine vergrijpen eenvoudiger maken.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_116819978
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 17:37 schreef Leshy het volgende:
Er kan nog wel eens wat tijd zitten tussen het versturen en het daadwerkelijk ontvangen.

Vaak genoeg dat als een pakketje op maandag voor het eerst wordt aangeboden wanneer ik op m'n werk zit, ik het uiteindelijk pas op zaterdag eens kan ophalen bij het postkantoor.
Hmm interessant.
Het is in principe de plicht van de verkoper om het product bij jou af te leveren, maar als jij niet thuis bent en het pakje ligt op het postkantoor, wordt er dan geteld vanaf het moment dat het pakje op postkantoor ligt of vanaf het moment dat je het daadwerkelijk in handen hebt?
Het is niet de schuld van de verkoper dat jij het pas een week later ophaalt..
pi_116820011
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 17:37 schreef Leshy het volgende:

[..]

Vaak genoeg dat als een pakketje op maandag voor het eerst wordt aangeboden wanneer ik op m'n werk zit, ik het uiteindelijk pas op zaterdag eens kan ophalen bij het postkantoor. Beetje onhandig als dan op zaterdag blijkt dat ik het eventueel op vrijdag had moeten retourneren als er iets mee aan de hand was.

Een termijn van twee weken lijkt me alleszins redelijk om een consument de gelegenheid te geven om het pakketje in ontvangst te nemen, de inhoud te beoordelen en eventueel te zorgen dat het teruggestuurd wordt (doos kopen, ermee langs het postkantoor etc.)
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 17:42 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Hmm interessant.
Het is in principe de plicht van de verkoper om het product bij jou af te leveren, maar als jij niet thuis bent en het pakje ligt op het postkantoor, wordt er dan geteld vanaf het moment dat het pakje op postkantoor ligt of vanaf het moment dat je het daadwerkelijk in handen hebt?
Het is vanaf het moment van levering. Dat is zodra de klant het pakket heeft, dus ;)
  zaterdag 15 september 2012 @ 17:45:10 #12
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_116820052
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 17:43 schreef Messina het volgende:

[..]

Het is vanaf het moment van levering. Dat is zodra de klant het pakket heeft, dus ;)
Als hij eerst drie weken bij de buren ligt, moet je dat wel aan kunnen tonen. De verkoper heeft het afleverbewijs met daarop een datum. Probeer dat maar te weerleggen.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_116820092
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 17:45 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Als hij eerst drie weken bij de buren ligt, moet je dat wel aan kunnen tonen. De verkoper heeft het afleverbewijs met daarop een datum. Probeer dat maar te weerleggen.
Dat is een prima punt, maar waarom moet de verkoper de dupe worden van jouw buren? :P
  zaterdag 15 september 2012 @ 17:47:25 #14
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_116820113
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 17:42 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik heb geen idee eigenlijk wanneer de termijn exact begint te lopen. Ik zou inderdaad verwachten dat dat vanaf het moment van verzending is.

Edit: Oh, niet dus. Dat is wel okay. Dan zou in principe één week ook wel moeten volstaan. Maar ach, betere consumentenrechten zijn niet iets om over te klagen :)

quote:
Nee, daar ben ik het met je eens. Alleen vaak genoeg liggen de aflever-/ophaaltijden gewoon onder mijn werktijden en is er dus geen mogelijkheid om eerder aan het pakketje te komen.

Er zijn handige koeriersbedrijven die lokale winkels als servicepoint hebben, waarbij je meteen kunt kiezen om het pakketje daar af te laten leveren in plaats van thuis. Dat is vaak een stuk handiger omdat er niet eerst twee dagen van niet geslaagde afleverpogingen overheen gaan, en vaak zit zo'n winkel dichterbij dan het postkantoor of heeft het ruimere openingstijden.
pi_116831994
quote:
[..]

Nee, daar ben ik het met je eens. Alleen vaak genoeg liggen de aflever-/ophaaltijden gewoon onder mijn werktijden en is er dus geen mogelijkheid om eerder aan het pakketje te komen.

Nou ja, geen tijd....
vaak is het mogelijk om op het werk spullen te laten bezorgen, misschien bij jou niet. Dan kun je het op vrijdag bestellen zodat je het op je vrije zaterdag binnen krijgt. Of de dag voor een andere vrije dag. Als ze met kialapunten werken, of zoals boI.com bij de appie, is dat weer een extra mogelijkheid.

Ik vind het een beetje flauw om iets te op je huisadres te bestellen terwijl je van tevoren weet dat er niemand aanwezig is de paar dagen dat een bezorger langs komt.
  zondag 16 september 2012 @ 11:04:58 #16
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_116840454
Op mijn werk laten bezorgen is niet altijd een mogelijkheid, en het zo timen dat het op zaterdag bezorgd wordt is meestal lastig i.v.m. levertijden "van 3-5 werkdagen" of "binnen 4 dagen". Bovendien zit ik op zaterdag ook niet de hele dag achter de deur te wachten op de postbode, dus werkt dat ook lang niet altijd.

Zoals ik al zei, ik ben er juist voor dat leveranciers met lokale afhaalpunten werken, zodat dingen ergens in de buurt afgeleverd worden waar ik ze zelf buiten werktijd of onderweg op kan halen zonder dat ze eerst bij mij thuis afgeleverd moeten worden terwijl ik er niet ben. Alleen is dat dus lang niet altijd zo en komt het nog voor dat dingen alleen op tijden aangeboden worden dat ik er meestal niet ben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')