abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 15 september 2012 @ 16:20:51 #1
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_116817467
Hallo mede fokkers. Borbit heeft een probleem en hoopt dat jullie daarbij kunnen helpen.

Ik heb hier een packerd bell dot s netbookje staan waarvan de windows installatie helemaal gaar is. Als je hem opstart krijg je echt bakken spam programma's over je heen en rotzooi en traag. Hij is van een huisgenootje van me en ik zou hem wel ff maken terwijl hij op vakantie is.

Nou wil ik er Linux op installeren omdat ik denk dat dit langer stabiel blijft draaien met een figuur als die huisgenoot. Het laptopje heeft geen cd-rom drive en ik ben mijn usb stick kwijt. Ik heb nog wel een 8 gb sd-kaart van mijn camera. Deze heb ik net geformatteerd en er een ubuntu iso opgeplaatst met behulp van unetbootin.

Het lijkt me dat het geen verschil moet maken of ik een sdkaart of een usb stick gebruik maar dat weet ik niet zeker. Ik heb eventueel ook nog beschikking over een losse kaartlezer (er zit er ook eentje direct in de laptop gebouwd. En een android telefoon met 2 gb sd kaart. En een externe harde schrijf, maar deze kan ik niet formatteren (kan de data nergens anders kwijt)

Maak ik het me met de sd kaart veel moeilijker dan een usb stick? Het is wel mogelijk om er eentje te lenen van een vriend.

Ik probeer vanaf de kaart te booten en heb in het boot menu 6 opties.

1 IDE0: wdcwd2500bevt-22a23t0
2 IDE1 :
3 Network Boot : Atheros Boot Agent
4 USB FDD:
5 USB HDD :
6 USB CDROM

ik heb optie 4 geprobeerd als eerste in te stellen, maar de laptop start gewoon in windows op.

Mijn vraag is dus hoe begin ik de installatie van Ubuntu vanaf een sd-kaart/ usb stick? Ik heb dit tot nu toe enkel met cd's gedaan maar dat is dus deze keer geen optie. Daarnaast is het handig om te weten aangezien ik dan voortaan helemaal geen cd's meer hoef te gebruiken. (enkel voor de autoradio)
  zaterdag 15 september 2012 @ 16:22:52 #2
381451 HotSummerNight
DM mij voor een date :')
pi_116817506
sommige laptops kunnen dat wel, maar dan moet de sd card native ondersteunt worden door je moederbord, over het algemeen is daar een driver voor nodig en gaat dat dus niet werken

booten vanaf een usb stick werkt prima, wss via optie 5
Morgen ben ik jarig
Gister had ik sex met een mooiboy
Ik kan 4 vingers in mijn poesje schuiven
alleen echte playerz mogen mij dm'en
  zaterdag 15 september 2012 @ 16:25:37 #3
68091 borbit
pi_116817564
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 16:22 schreef HotSummerNight het volgende:
sommige laptops kunnen dat wel, maar dan moet de sd card native ondersteunt worden door je moederbord, over het algemeen is daar een driver voor nodig en gaat dat dus niet werken

oke duidelijk, ik heb dus echt een usb-stick nodig. Ik baal nogal want ik heb er dus een maar die kan ik niet vinden. En het is zonde om een nieuwe te halen aangezien de stick wel weer boven water moet komen. Ik ga wat proberen te lenen.

Mijn Android telefoon als usb massaopslag of iets gaat ook niet werken?
  zaterdag 15 september 2012 @ 16:27:16 #4
381451 HotSummerNight
pi_116817598
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 16:25 schreef borbit het volgende:

[..]

oke duidelijk, ik heb dus echt een usb-stick nodig. Ik baal nogal want ik heb er dus een maar die kan ik niet vinden. En het is zonde om een nieuwe te halen aangezien de stick wel weer boven water moet komen. Ik ga wat proberen te lenen.

Mijn Android telefoon als usb massaopslag of iets gaat ook niet werken?
je zou het kunnen proberen... geen idee of het gaat werken, grote kans van wel
Morgen ben ik jarig
pi_116817659
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 16:27 schreef HotSummerNight het volgende:

[..]

je zou het kunnen proberen... geen idee of het gaat werken, grote kans van wel
Denk het niet windows moet altijd driver installeren android usb opslag genaamd
  zaterdag 15 september 2012 @ 16:31:59 #6
68091 borbit
pi_116817732
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 16:29 schreef practics het volgende:

[..]

Denk het niet windows moet altijd driver installeren android usb opslag genaamd
Ik ga wel gewoon een stick proberen te regelen. Heb ik in ieder geval 1 ding uitgesloten zeg maar.
  zaterdag 15 september 2012 @ 16:33:43 #7
68091 borbit
pi_116817789
Suggesties voor een goede netbook linux zijn ook welkom. Ik probeer het nu met ubuntu omdat ik daar al een beetje bekend mee ben. Maar misschien iets speciaal voor netbooks? Het is echt een heel klein dingetje. (10inch)
pi_116817808
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 16:31 schreef borbit het volgende:

[..]

Ik ga wel gewoon een stick proberen te regelen. Heb ik in ieder geval 1 ding uitgesloten zeg maar.
Man loop ff naar een winkel, die dingen kosten 5 euro ofzo :P

Het scheelt trouwens wel als je een lekkere snelle hebt, dat installeert way sneller [/sherlock]
  zaterdag 15 september 2012 @ 16:36:17 #9
68091 borbit
pi_116817876
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 september 2012 16:34 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Man loop ff naar een winkel, die dingen kosten 5 euro ofzo :P

Het scheelt trouwens wel als je een lekkere snelle hebt, dat installeert way sneller [/sherlock]
dat is waar. Ik vraag me huisgenoten en anders ga ik wel even naar de computerwinkel. Het is trouwens een Atom processor moet ik daar nog iets rekening mee houden? Of kan ik gewoon een normale distro gebruiken?
pi_116817981
Atom is gewoon een x86 processor dus iedere distro kan daarop.

Volgens mij bestaan er nog wel Atoms die alleen 32-bits ondersteunen, zou je eventueel ff na kunnen zoeken.

En Ubuntu had eerst een speciale Netbook Edition, maar die hebben ze geschrapt omdat de nieuwste "gewone" ubuntu vrijwel het zelfde is.
  zaterdag 15 september 2012 @ 17:11:02 #11
68091 borbit
pi_116819029
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 16:22 schreef HotSummerNight het volgende:

wat is het verschil tussen "USB HDD" en "USB FDD"?
pi_116819153
FDD is Floppy Disk Drive.
  zaterdag 15 september 2012 @ 17:51:42 #13
381451 HotSummerNight
pi_116820248
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 september 2012 17:14 schreef KomtTijd... het volgende:
FDD is Floppy Disk Drive.
Wat KomtTijd zegt ^O^

en de andere HDD ... Hard Disk Drive
Morgen ben ik jarig
  zaterdag 15 september 2012 @ 18:29:32 #14
68091 borbit
pi_116821310
toch maar een nieuw stickie gekocht. 4 gig voor 4 euro best goedkoop een heel kleintje die aan me sleutels past dan raak ik hem misschien een keer niet kwijt.
Nu debian aan installeren, de nieuwe gui van ubuntu vond ik echt niet handig. Ook deed het touchpad het niet onder ubuntu, hoop wel onder debian
pi_116821400
soms heb je in bios met een optie "boot from other media" of zoiets. Of in de bootorder kan je removal kiezen zoals in dit filmpje

ik snap niet dat mensen hier topics voor openen ... "booting from sd card" op google geeft genoeg hits :')
pi_116821462
Verder lees ik op forums dat de cardreader weleens als usb hdd of fdd wordt gezien, kwestie van proberen dus
  zaterdag 15 september 2012 @ 19:23:16 #17
68091 borbit
pi_116823000
Nu bezig linux mint te installeren krijg allen wifi niet aan de praat. op de een of andere manier kan ik alleen maar een wep wachtwoord opgeven. Zover ik weet heeft mijn wifi een wpa wachtwoord, dit is best wel gebruikelijk tegenwoordig. Beetje raar dat dit niet gewoon in het os zit?
En hoe installeer ik dat?
pi_116823106
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:23 schreef borbit het volgende:
Nu bezig linux mint te installeren krijg allen wifi niet aan de praat. op de een of andere manier kan ik alleen maar een wep wachtwoord opgeven. Zover ik weet heeft mijn wifi een wpa wachtwoord, dit is best wel gebruikelijk tegenwoordig. Beetje raar dat dit niet gewoon in het os zit?
En hoe installeer ik dat?
En dit is precies waarom Linux kut is en je beter gewoon een light-versie van XP of iets kan installeren.
pi_116823124
jep windows installeren en linux laten hangen, er is een reden waarom linux gratis is en open source...het zuigt.
pi_116823134
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:25 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

En dit is precies waarom Linux kut is en je beter gewoon een light-versie van XP of iets kan installeren.
ik heb juist de ervaring dat Linux eerder drivers vindt dan Windows...

denk dat die dus een driver kwestie is
pi_116823245
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:26 schreef remi1986 het volgende:

[..]

ik heb juist de ervaring dat Linux eerder drivers vindt dan Windows...

denk dat die dus een driver kwestie is
Als het werkt heb je geluk, je komt alleen vroeg of laat toch wel altijd dit soort problemen tegen.

Succes met compileren van een of ander vage .tar.gz met nog 200 dependanies.
pi_116823285
heb nog never nooit een driver moeten zoeken in windows 7 en met windows 8 al helemaal niet, ik snap de zin linux is stabieler ook niet...linux stabieler sinds wanneer ?
pi_116823295
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:29 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Als het werkt heb je geluk, je komt alleen vroeg of laat toch wel altijd dit soort problemen tegen.

Succes met compileren van een of ander vage .tar.gz met nog 200 dependanies.
op het werk werken we met Gentoo, maar als je weet wat voor hardware je hebt is er niks aan de hand.. Maar het is inderdaad lastiger als het niet werkt
pi_116823395
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:30 schreef aardbeientaart het volgende:
heb nog never nooit een driver moeten zoeken in windows 7 en met windows 8 al helemaal niet, ik snap de zin linux is stabieler ook niet...linux stabieler sinds wanneer ?
Precies, dat drivergedoe met Windows is nog uit het XP-tijdperk. Vooral sinds 7 en nu met 8 hoef je eigenlijk helemaal niks zelf te doen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:30 schreef remi1986 het volgende:

[..]

op het werk werken we met Gentoo, maar als je weet wat voor hardware je hebt is er niks aan de hand.. Maar het is inderdaad lastiger als het niet werkt
Bij jullie zal er dan ook wel hardware gekozen zijn die goed ondersteund wordt door Linux. Daarbij hebben jullie waarschijnlijk ook professionele systeembeheerders die hier goed mee om kunnen gaan.

Voor professioneel gebruik is Linux prima, maar voor thuisgebruik (en vooral voor op de laptop van een onwetend huisgenootje) is het bijzonder kut.
pi_116823506
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:33 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Precies, dat drivergedoe met Windows is nog uit het XP-tijdperk. Vooral sinds 7 en nu met 8 hoef je eigenlijk helemaal niks zelf te doen.

[..]

Bij jullie zal er dan ook wel hardware gekozen zijn die goed ondersteund wordt door Linux. Daarbij hebben jullie waarschijnlijk ook professionele systeembeheerders die hier goed mee om kunnen gaan.

Voor professioneel gebruik is Linux prima, maar voor thuisgebruik (en vooral voor op de laptop van een onwetend huisgenootje) is het bijzonder kut.
heb je helemaal gelijk in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')