En zelfs dat niet helemaal, want alleen in sommige gevallen.quote:Op zaterdag 15 september 2012 08:52 schreef MutedFaith het volgende:
PostNL is als organisatie vrijgesteld van BTW heffing.
Misschien had je eerst Google of je boekhouder moeten raadplegen en daarna in tranen moeten uitbarsten.quote:Op zaterdag 15 september 2012 08:37 schreef htsjie het volgende:
Toen ik was uitgelachen heb ik google geraadpleegd en ik was nogal verbaasd.
Het staat helder en duidelijk beschreven op de site van de belastingdienst dus waarom zouden wij het beter moeten weten?quote:Naar mijn mening is het erg verkeerd om de klant BTW te laten betalen over een product dat is vrijgesteld van BTW.
Misschien is er hier iemand die het beter weet, graag advies.
Nu neem je aan dat iemand moeite doet om zelf het antwoord te vinden. Dat is niet zo op FOK.quote:Op zaterdag 15 september 2012 09:38 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
[..]
Het staat helder en duidelijk beschreven op de site van de belastingdienst dus waarom zouden wij het beter moeten weten?
Nou ja, er staat niet waar die heeft gezochtquote:Op zaterdag 15 september 2012 10:52 schreef ManAtWork het volgende:
Dan zal zijn Google wel kapot zijn. In de OP staat dat ie die gebruikt heeft maar hij twijfelt aan de resultaten van de zoekopdracht.
En waar staat dat dan? En is dat zelfs mogelijk?quote:Op zaterdag 15 september 2012 08:52 schreef MutedFaith het volgende:
PostNL is als organisatie vrijgesteld van BTW heffing. Het product 'verzendkosten' is niet van BTW heffing vrijgesteld.
Dus wat op het internet staat is waar?quote:Op zaterdag 15 september 2012 10:52 schreef ManAtWork het volgende:
Dan zal zijn Google wel kapot zijn. In de OP staat dat ie die gebruikt heeft maar hij twijfelt aan de resultaten van de zoekopdracht.
Op de belasting site staat het volgende (in normale woorden vertaald):quote:Het staat helder en duidelijk beschreven op de site van de belastingdienst dus waarom zouden wij het beter moeten weten?
Als jij al twijfelt aan de site van de overheid of de belastingdienst,...quote:Op zaterdag 15 september 2012 18:01 schreef htsjie het volgende:
[..]
Dus wat op het internet staat is waar?
Duidelijke taal, lijkt me.quote:Op zaterdag 15 september 2012 18:09 schreef htsjie het volgende:
[..]
Op de belasting site staat het volgende (in normale woorden vertaald):
Wet op omzetbelasting:
Over de gehele factuur dient BTW berekend te worden, dus inclusief verzendkosten.
Vrijstellingen:
Sommige verzendkosten zijn vrijgesteld van BTW.
En anders deze wel...quote:
Omdat die niet zijn vrijgesteld, natuurlijk.quote:Op zaterdag 15 september 2012 20:19 schreef htsjie het volgende:
[..]
Juist.
Dus waarom zijn er dan bedrijven die toch BTW hierover rekenen?
Omdat die bedrijven tegen betaling een dienst leveren aan de klant en daar dus BTW over moeten afdragen.quote:Op zaterdag 15 september 2012 20:19 schreef htsjie het volgende:
[..]
Juist.
Dus waarom zijn er dan bedrijven die toch BTW hierover rekenen?
EN het zijn geen postbedrijven en derhalve niet vrijgesteld.quote:Op zaterdag 15 september 2012 22:23 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Omdat die bedrijven tegen betaling een dienst leveren aan de klant en daar dus BTW over moeten afdragen.
PostNL heeft de vrijstelling, niet het product 'verzendkosten'quote:Op zaterdag 15 september 2012 17:51 schreef htsjie het volgende:
[..]
En waar staat dat dan? En is dat zelfs mogelijk?
Het product "een pakje versturen onder 10 kilo binnen nederland door PostNL" is wel degelijk vrij van BTW.
Toch zijn er veel boekhandels die wel kaarten verkopen maar geen postzegels. Ik kom gemengde informatie tegen. Hier staat dat verkoop altijd door een agentschap van postNL gebeurt. In het boek van Van Hilten en Van Kesteren wordt bevestigd dat alleen postNL postzegels zonder btw mag verkopen terwijl de dagelijkse praktijk is dat ook andere ondernemers postzegels verkopen, waarbij de indruk wordt gewekt dat ze onwettig handelen.quote:Op zondag 16 september 2012 12:39 schreef ManAtWork het volgende:
Nou,... ik kan postzegels probleemloos zonder BTW kopen bij bijv. de Bruna of Office Centre (Stapels).
Het is niet zo dat ze alleen bij het postkantoor (voor zover die nog bestaan) te koop zijn.
Nee, dat kan niet. Klanten moeten BTW erover betalen. Als webshop x een pakket verstuurd voor ¤ 6,75, dan moet hiervoor dus 1,08 btw berekend worden. De webshop verkoopt het product 'verzendkosten' dus met verlies. Wil deze break-even uitkomen, dan word het ¤ 8,03.quote:Op zondag 16 september 2012 13:53 schreef Blue-eyes het volgende:
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om je klanten geen BTW te laten betalen over verzendkosten
Dat kan wel! Het is alleen voor jou als ondernemer een verliespost want je berekent de btw niet aan de klant door maar je moet het wel aan de belastingdienst afdragen.quote:Op zondag 16 september 2012 13:57 schreef jroz het volgende:
[..]
Nee, dat kan niet. Klanten moeten BTW erover betalen. Als webshop x een pakket verstuurd voor ¤ 6,75, dan moet hiervoor dus 1,08 btw berekend worden. De webshop verkoopt het product 'verzendkosten' dus met verlies. Wil deze break-even uitkomen, dan word het ¤ 8,03.
quote:Dit gaat dus ten koste van je marge op het verkochte artikel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |