En zelfs dat niet helemaal, want alleen in sommige gevallen.quote:Op zaterdag 15 september 2012 08:52 schreef MutedFaith het volgende:
PostNL is als organisatie vrijgesteld van BTW heffing.
Misschien had je eerst Google of je boekhouder moeten raadplegen en daarna in tranen moeten uitbarsten.quote:Op zaterdag 15 september 2012 08:37 schreef htsjie het volgende:
Toen ik was uitgelachen heb ik google geraadpleegd en ik was nogal verbaasd.
Het staat helder en duidelijk beschreven op de site van de belastingdienst dus waarom zouden wij het beter moeten weten?quote:Naar mijn mening is het erg verkeerd om de klant BTW te laten betalen over een product dat is vrijgesteld van BTW.
Misschien is er hier iemand die het beter weet, graag advies.
Nu neem je aan dat iemand moeite doet om zelf het antwoord te vinden. Dat is niet zo op FOK.quote:Op zaterdag 15 september 2012 09:38 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
[..]
Het staat helder en duidelijk beschreven op de site van de belastingdienst dus waarom zouden wij het beter moeten weten?
Nou ja, er staat niet waar die heeft gezochtquote:Op zaterdag 15 september 2012 10:52 schreef ManAtWork het volgende:
Dan zal zijn Google wel kapot zijn. In de OP staat dat ie die gebruikt heeft maar hij twijfelt aan de resultaten van de zoekopdracht.
En waar staat dat dan? En is dat zelfs mogelijk?quote:Op zaterdag 15 september 2012 08:52 schreef MutedFaith het volgende:
PostNL is als organisatie vrijgesteld van BTW heffing. Het product 'verzendkosten' is niet van BTW heffing vrijgesteld.
Dus wat op het internet staat is waar?quote:Op zaterdag 15 september 2012 10:52 schreef ManAtWork het volgende:
Dan zal zijn Google wel kapot zijn. In de OP staat dat ie die gebruikt heeft maar hij twijfelt aan de resultaten van de zoekopdracht.
Op de belasting site staat het volgende (in normale woorden vertaald):quote:Het staat helder en duidelijk beschreven op de site van de belastingdienst dus waarom zouden wij het beter moeten weten?
Als jij al twijfelt aan de site van de overheid of de belastingdienst,...quote:Op zaterdag 15 september 2012 18:01 schreef htsjie het volgende:
[..]
Dus wat op het internet staat is waar?
Duidelijke taal, lijkt me.quote:Op zaterdag 15 september 2012 18:09 schreef htsjie het volgende:
[..]
Op de belasting site staat het volgende (in normale woorden vertaald):
Wet op omzetbelasting:
Over de gehele factuur dient BTW berekend te worden, dus inclusief verzendkosten.
Vrijstellingen:
Sommige verzendkosten zijn vrijgesteld van BTW.
En anders deze wel...quote:
Omdat die niet zijn vrijgesteld, natuurlijk.quote:Op zaterdag 15 september 2012 20:19 schreef htsjie het volgende:
[..]
Juist.
Dus waarom zijn er dan bedrijven die toch BTW hierover rekenen?
Omdat die bedrijven tegen betaling een dienst leveren aan de klant en daar dus BTW over moeten afdragen.quote:Op zaterdag 15 september 2012 20:19 schreef htsjie het volgende:
[..]
Juist.
Dus waarom zijn er dan bedrijven die toch BTW hierover rekenen?
EN het zijn geen postbedrijven en derhalve niet vrijgesteld.quote:Op zaterdag 15 september 2012 22:23 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Omdat die bedrijven tegen betaling een dienst leveren aan de klant en daar dus BTW over moeten afdragen.
PostNL heeft de vrijstelling, niet het product 'verzendkosten'quote:Op zaterdag 15 september 2012 17:51 schreef htsjie het volgende:
[..]
En waar staat dat dan? En is dat zelfs mogelijk?
Het product "een pakje versturen onder 10 kilo binnen nederland door PostNL" is wel degelijk vrij van BTW.
Toch zijn er veel boekhandels die wel kaarten verkopen maar geen postzegels. Ik kom gemengde informatie tegen. Hier staat dat verkoop altijd door een agentschap van postNL gebeurt. In het boek van Van Hilten en Van Kesteren wordt bevestigd dat alleen postNL postzegels zonder btw mag verkopen terwijl de dagelijkse praktijk is dat ook andere ondernemers postzegels verkopen, waarbij de indruk wordt gewekt dat ze onwettig handelen.quote:Op zondag 16 september 2012 12:39 schreef ManAtWork het volgende:
Nou,... ik kan postzegels probleemloos zonder BTW kopen bij bijv. de Bruna of Office Centre (Stapels).
Het is niet zo dat ze alleen bij het postkantoor (voor zover die nog bestaan) te koop zijn.
Nee, dat kan niet. Klanten moeten BTW erover betalen. Als webshop x een pakket verstuurd voor ¤ 6,75, dan moet hiervoor dus 1,08 btw berekend worden. De webshop verkoopt het product 'verzendkosten' dus met verlies. Wil deze break-even uitkomen, dan word het ¤ 8,03.quote:Op zondag 16 september 2012 13:53 schreef Blue-eyes het volgende:
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om je klanten geen BTW te laten betalen over verzendkosten
Dat kan wel! Het is alleen voor jou als ondernemer een verliespost want je berekent de btw niet aan de klant door maar je moet het wel aan de belastingdienst afdragen.quote:Op zondag 16 september 2012 13:57 schreef jroz het volgende:
[..]
Nee, dat kan niet. Klanten moeten BTW erover betalen. Als webshop x een pakket verstuurd voor ¤ 6,75, dan moet hiervoor dus 1,08 btw berekend worden. De webshop verkoopt het product 'verzendkosten' dus met verlies. Wil deze break-even uitkomen, dan word het ¤ 8,03.
quote:Dit gaat dus ten koste van je marge op het verkochte artikel.
Volgens mij mogen boekhandels e.d. geen losse postzegels meer verkopen. De doosjes en stickervellen zijn gewoon overal verkrijgbaar.quote:Op zondag 16 september 2012 13:35 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Toch zijn er veel boekhandels die wel kaarten verkopen maar geen postzegels. Ik kom gemengde informatie tegen. Hier staat dat verkoop altijd door een agentschap van postNL gebeurt. In het boek van Van Hilten en Van Kesteren wordt bevestigd dat alleen postNL postzegels zonder btw mag verkopen terwijl de dagelijkse praktijk is dat ook andere ondernemers postzegels verkopen, waarbij de indruk wordt gewekt dat ze onwettig handelen.
Ik zal morgen eens kijken wat De Vakstudie erover zegt. Het lijkt me heel ongemakkelijk voor een boekwinkel omdat dit de enige vrijgestelde activiteit zou zijn, en dat extra administratie geeft bij de aftrek van voorbelasting in het algemeen en de huur van bedrijfsruimte in het bijzonder.quote:Op zondag 16 september 2012 14:26 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Volgens mij mogen boekhandels e.d. geen losse postzegels meer verkopen. De doosjes en stickervellen zijn gewoon overal verkrijgbaar.
Als het zo is dat alleen de agentschappen de postzegels mogen verkopen, zou postNL toch wel optreden tegen dergelijke bedrijven?
nogal omslachtig. Eenvoudiger is om de prijs te verlagen en de klant alsnog de btw te laten betalen. Veel eenvoudiger....quote:Op zondag 16 september 2012 13:53 schreef Blue-eyes het volgende:
Als webshop koop je een dienst in bij de TNT. Door het pakket te verzenden verkoop je die dienst door en moet je er BTW over rekenen.
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om je klanten geen BTW te laten betalen over verzendkosten, maar dat betekent dan nog niet dat je deze niet hoeft af te dragen. Je zult dus een boekhoudkundige correctie moeten maken zodat de BTW alsnog bij de BTW-aangifte wordt meegenomen.
Dit gaat dus ten koste van je marge op het verkochte artikel.
En volgens mij ook de enige juiste manier. Ik meen dat je BTW altijd moet specificeren op een factuur.quote:Op zondag 16 september 2012 16:49 schreef sanger het volgende:
[..]
nogal omslachtig. Eenvoudiger is om de prijs te verlagen en de klant alsnog de btw te laten betalen. Veel eenvoudiger....
Ja, dat kan natuurlijk ookquote:Op zondag 16 september 2012 16:49 schreef sanger het volgende:
[..]
nogal omslachtig. Eenvoudiger is om de prijs te verlagen en de klant alsnog de btw te laten betalen. Veel eenvoudiger....
Waarover? Of er postzegels verkocht mogen worden?quote:Op zondag 16 september 2012 16:13 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Ik zal morgen eens kijken wat De Vakstudie erover zegt.
Gecombineerde diensten (belast/onbelast) komen wel vaker voor. Dat hoeft geen probleem bij de administratie te zijn. Meestal is er al een splitsing tussen hoog en laag belast. Dus vrijgesteld toevoegen en waar nodig het niet aftrekbare deel van de voorbelasting bepalen, is niet echt extra werk.quote:Het lijkt me heel ongemakkelijk voor een boekwinkel omdat dit de enige vrijgestelde activiteit zou zijn, en dat extra administratie geeft bij de aftrek van voorbelasting in het algemeen en de huur van bedrijfsruimte in het bijzonder.
PostNL wil er ook helemaal niet tegen optreden omdat de postzegels bij hun gekocht worden. Zonder verkooppunten, worden er nog minder postzegels gebruikt.quote:PostNL kan niet optreden omdat de belastingdienst erover gaat.
Volgens mij las ik toen ik ´t eerder deze week opzocht ook iets over een uitzondering voor boekenwinkels.. Ze handelen dan als agentschap van PostNL, waardoor ze de postzegels op papier net in/ of verkopen en er dus ook geen BTW over hoeven te berekenen.quote:Op zondag 16 september 2012 14:26 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Volgens mij mogen boekhandels e.d. geen losse postzegels meer verkopen. De doosjes en stickervellen zijn gewoon overal verkrijgbaar.
Als het zo is dat alleen de agentschappen de postzegels mogen verkopen, zou postNL toch wel optreden tegen dergelijke bedrijven?
quote:Op zondag 16 september 2012 17:44 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
En volgens mij ook de enige juiste manier. Ik meen dat je BTW altijd moet specificeren op een factuur.
quote:Ik keur goed dat een wederverkoper de margeregeling toepast op de levering van postzegels, munten en bankbiljetten die hij heeft verkregen van aftrekgerechtigde leveranciers. Hieraan verbind ik de volgende voorwaarden:
- de wederverkoper mag geen btw op een factuur in rekening brengen;
- de wederverkoper ziet af van aftrek van de hem in rekening gebrachte btw of btw die hij anderszins verschuldigd is.
Bij postzegels gaat het om alle goederen die genoemd zijn in onderdeel a van post 2 van de bij de uitvoeringsbeschikking behorende bijlage J.
Ik heb zo snel onderdeel a van post 2 van bijlage J er niet bij gezocht maar ik ga er vanuit dat het hier niet de verkoop van nieuwe postzegels in een doosje maar postzegelverzamelingen betreft.quote:Op maandag 17 september 2012 11:50 schreef GlowMouse het volgende:
Wederverkopers van postzegels mogen de margeregeling toepassen:
Par. 7.6.3, besluit van 4 juli 2007, nr. CPP2007/948M, Stcrt. 2007, 133 (V-N 2007/36.26)
[..]
Ze krijgen (als ik het goed heb) een soort provisie van de verkochte (ingekochte) hoeveelheden. De winstmarge (verkoop minus inkoop) op de postzegels is nihil. De winst is de provisie.quote:Op zondag 16 september 2012 23:25 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
Volgens mij las ik toen ik ´t eerder deze week opzocht ook iets over een uitzondering voor boekenwinkels.. Ze handelen dan als agentschap van PostNL, waardoor ze de postzegels op papier net in/ of verkopen en er dus ook geen BTW over hoeven te berekenen.
Lijkt me een redelijke aanname, aangezien er ook wordt gesproken over wederverkopers van geld...quote:Op maandag 17 september 2012 15:15 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik heb zo snel onderdeel a van post 2 van bijlage J er niet bij gezocht maar ik ga er vanuit dat het hier niet de verkoop van nieuwe postzegels in een doosje maar postzegelverzamelingen betreft.
quote:2. voorwerpen voor verzamelingen:
a. postzegels, fiscale zegels, gefrankeerde enveloppen en postkaarten, eerstedagsenveloppen en dergelijke, gestempeld of, indien ongestempeld, voor zover zij niet geldig zijn of niet geldig zullen worden (GN-code 9704 00 00);
b. verzamelingen en voorwerpen voor verzamelingen, met een zoölogisch, botanisch, mineralogisch, anatomisch, historisch, archeologisch, paleontologisch, etnografisch of numismatisch belang (GN-code 9705 00 00).
Dat is fout.quote:Op zondag 16 september 2012 19:05 schreef DarkAccountant het volgende:
Btw is een belasting die gedragen wordt door de eindgebruiker, de "consument" die de btw niet kan terugvorderen van de staat. Dat je geen btw hebt betaald voor de diensten van PostNL betekent niet dat je zelf geen btw moet aanrekenen aan de klant.
Dat bedrag aan btw dat de consument aan jou betaalt, betaal je via de aangifte omzetbelasting door aan de staat, en dat staat volledig los van de van btw vrijgestelde dienst van de Post aan jou als handelaar.
Als PostNL btw had gerekend over haar diensten, dan was het voor de eigenaar van die webshop een nuloperatie geweest: de btw die je moet "betalen", vorder je tegelijkertijd terug van de staat. Nu is het geen nuloperatie, maar daar staat tegenover dat je die dienst vrij van btw hebt kunnen aankopen (dus tegen een lagere prijs). Degene die uiteindelijk de btw betaalt is altijd en in alle gevallen de klant.
Postnl levert de dienst. Vrij van BTW.quote:Op zaterdag 15 september 2012 22:23 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Omdat die bedrijven tegen betaling een dienst leveren aan de klant en daar dus BTW over moeten afdragen.
Het is vrij van BTW voor jou ja, jij "huurt" PostNL in en die rekenen geen BTW over hun dienst. Jij moet jouw klant echter wel BTW aanrekenen over de dienst die jij levert. Dus als je de portokosten doorrekent aan je klant, moet daar BTW over geheven worden, zelfs al waren ze voor jou oorspronkelijk vrij van BTW.quote:Op maandag 17 september 2012 18:52 schreef htsjie het volgende:
[..]
Dat is fout.
Je hebt de klant BTW laten betalen over iets dat volgens de wet vrij van BTW is.
Waar staat in de wet dat je dat moet doen?
Het is nog eenvoudiger dan dat. Je schuift geld van de klant door naar PostNL.quote:Op zondag 16 september 2012 13:53 schreef Blue-eyes het volgende:
Als webshop koop je een dienst in bij de TNT. Door het pakket te verzenden verkoop je die dienst door en moet je er BTW over rekenen.
Volgens mij is het nu al door diverse personen uitgelegd hoe het zit, maar als jij iets anders wilt geloven: be my guest.quote:Op maandag 17 september 2012 20:18 schreef htsjie het volgende:
[..]
Het is nog eenvoudiger dan dat. Je schuift geld van de klant door naar PostNL.
Het werk dat PostNL doet voor 6.75 is vrij van BTW.
Dus niet exclusief BTW, maar vrij van BTW.
Je mag de klant daar geen BTW over laten betalen.
Dat lijkt de heersende mening inderdaad.quote:Op maandag 17 september 2012 20:08 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Het is vrij van BTW voor jou ja, jij "huurt" PostNL in en die rekenen geen BTW over hun dienst. Jij moet jouw klant echter wel BTW aanrekenen over de dienst die jij levert. Dus als je de portokosten doorrekent aan je klant, moet daar BTW over geheven worden, zelfs al waren ze voor jou oorspronkelijk vrij van BTW.
Wat dacht je van 'gewoon 19% over de kostprijs van dat product rekenen'? Ja, het is echt zo simpelquote:Op maandag 17 september 2012 20:25 schreef htsjie het volgende:
Hoe bereken ik BTW over een product dat wettelijk is vrijgesteld van BTW?
Heeft de belastingdienst een brochure hier over?
Uit de folder die Adaran hierboven aanhaalt:quote:Op maandag 17 september 2012 20:25 schreef htsjie het volgende:
[..]
Dat lijkt de heersende mening inderdaad.
Daarom niet minder onjuist.
Kom op met die bewijzen!
Case closed, lijkt me.quote:Let op!
Leveringen van goederen en diensten waarvan de btw-heffing wordt
verlegd naar de afnemer of waarop het 0%-tarief van toepassing is,
gelden ook als belaste bedrijfsactiviteiten.
Het is vrijgesteld omdat het geleverd en gefactureerd wordt door een erkend postbedrijf. Hoe en wat de volgende in de keten vervolgens doorbelast, is gewoon belast met BTW.quote:Op maandag 17 september 2012 20:25 schreef htsjie het volgende:
[..]
Dat lijkt de heersende mening inderdaad.
Daarom niet minder onjuist.
Kom op met die bewijzen!
quote:Op maandag 17 september 2012 18:03 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Lijkt me een redelijke aanname, aangezien er ook wordt gesproken over wederverkopers van geld...
Je bent een topper.quote:
Het is maar goed dat je je bij voorbaat verontschuldigd voor je post door je onderschrift.quote:Op maandag 17 september 2012 20:18 schreef htsjie het volgende:
[..]
Het is nog eenvoudiger dan dat. Je schuift geld van de klant door naar PostNL.
Het werk dat PostNL doet voor 6.75 is vrij van BTW.
Dus niet exclusief BTW, maar vrij van BTW.
Je mag de klant daar geen BTW over laten betalen.
Zonde van al die letters. Je geeft alleen aan dat we het fout hebben, maar geeft niet aan waar jij jouw waarheid op baseert. Jij stelt dat het product sowieso is vrijgesteld, terwijl de fiscus duidelijk stelt dat het product vrijgesteld is indien geleverd door een erkend postbedrijf. Jij als bedrijf bent geen erkend postbedrijf en derhalve mag je verzendkosten niet vrij van btw doorberekenen, ongeacht of je gebruik maakt van de diensten van een erkend postbedrijf.quote:Op woensdag 19 september 2012 21:12 schreef htsjie het volgende:
Bedankt voor de reacties, mensen. Het leven zou toch saai zijn...
Zoals je misschien al had begrepen is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt btw te betalen (of te rekenen) over post.
Ik heb nog wat gezocht en gegoogeld (en nagedacht) en ik denk dat ik er wel uit ben.
Dus hier mijn uitleg over de oorzaak van dit misverstand (twee dingen);
Iedereen weet dat er op post geen BTW zit (vrijgesteld van BTW, zie tarievenboekje PostNL voor specifieke producten).
1. Het misverstand is dat als je deze kosten -zeg 6.75 voor een pakje- doorberekent aan een klant, dat je er dan wel
BTW over moet rekenen.
Dit is niet waar. Verzonnen om fout 2 goed te praten.
De 6.75 blijft vrijgesteld van BTW.
2. In de wet op de omzetbelasting staat een paar keer letterlijk dat je BTW moet berekenen over de gehele omzet inclusief verzendkosten.
Ik denk een keer algemeen, een keer als het om het bepalen van het tarief gaat, en nog een keer als voorbeeld.
Dit wordt het meest aangehaald als bewijsvoering; "in de wet op omzetbelasting staat duidelijk: blabla etc".
Hier gaat het fout, want hoe ga je nu aan de klant uitleggen dat hij toch BTW moet betalen over de verzendkosten?
De verklaring die hiervoor gevonden is dat -ondanks dat post BTW vrij is- je wel BTW moet rekenen als je de verzendkosten doorberekent aan de klant.
En als je maar vaak genoeg heen en weer redeneert dan ga je het nog geloven ook. (een fout goedpraten met een andere fout)
Het juiste antwoord is: Indien de verzendkosten bestaan uit een bedrag dat is vrijgesteld van BTW reken je geen BTW over de verzendkosten.
Zo werken vrijstellingen nou eenmaal; de belastingdienst zet niet achter elke regel: (behalve als het is vrijgesteld van BTW).
nou doei,
de loonslaaf lol
tfr
Als je zo overtuigd bent van jezelf, waarom stel je de vraag dan?quote:Op woensdag 19 september 2012 21:12 schreef htsjie het volgende:
<blablabla onzin>
Het juiste foute antwoord is: Indien de verzendkosten bestaan uit een bedrag dat is vrijgesteld van BTW reken je geen BTW over de verzendkosten.
Zo werken vrijstellingen nou eenmaal; de belastingdienst zet niet achter elke regel: (behalve als het is vrijgesteld van BTW).
Nu maar hopen dat je snel een boekenonderzoek krijgt.quote:nou doei,
de loonslaaf lol
tfr
Geslaagdquote:Op woensdag 19 september 2012 21:23 schreef ManAtWork het volgende:
Ik probeerde het netjes te verwoorden terwijl ik nog met het buitenland zit te discussiėren.
Mwah, het kan ten koste zijn gegaan van de discussie natuurlijkquote:Op woensdag 19 september 2012 21:25 schreef ManAtWork het volgende:
Mijn vrouwelijke kant: multitasken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |