abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116745285
Hallo allemaal,

mijn vriend is verwikkeld in een echtscheiding. Als volgt: zijn (nu nog) vrouw heeft vanuit een gesloten inrichting waarin zij was geplaatst dmv een IBS een rechtzaak aangespannen om te gaan scheiden waarbij zij de volledige voogdij eiste alsmede het gebruik van de echtelijke woning (in gemeenschap van goederen getrouwd). Er is bij haar bipolaire manische depressie vastgesteld. Ze is tot 2 x toe middels IBS en een RM opgenomen geweest.

De advocaat van mijn vriend heeft toen haar advocaat gevraagd of deze op de hoogte was van de geestestoestand van de vrouw. Haar advocaat gaf toen aan nogmaals eem gesprek met de vrouw te hebben gehad, en bekende dat de vrouw haar ziektebeeld had gebagatelliseerd en dat ze afzagen van de eerste eis(en) en of de man dan wellicht bereid was (letterlijke tekst) om te voorzien in het onderhoud van de vrouw. Advocaat van mijn vriend heeft negatief geantwoord: aangezien hij (reeds bijna 1,5 jaar) de volledige zorg van de kinderen (4 en 5) voor zijn rekening neemt en de hypotheek voor de koopwoning.

Toen de vrouw opgenomen was, heeft zij een andere (naar wij aannemen) patient leren kennen waar zij op dit moment 17 weken zwanger van is. Aan de kant van de familie van de vrouw breken nu ruzies uit: zij is niet in staat om voor kinderen te zorgen, dus moeten haar ouders (die inmiddels de 70 zijn gepasseerd) voor het (nu nog ongeboren) kind gaan zorgen. Dit vindt de vrouw zelf, haar vriend (de vader van het ongeboren kind) en de moeder van deze vriend.

De vader en moeder van de vrouw (opa en oma van de 2 kindjes) zorgen op dinsdag en donderdag middag voor de kindjes na school, waar de kindjes regelmatig worden geconfronteerd met boze telefoontjes, een moeder die compleet overstuur is en grootouders die vinden dat mijn vriend naar de pijpen van zijn schoonfamilie moet dansen. Mijn vriend vindt dat de 2 bestaande kinderen hier verre van moeten worden gehouden en heeft besloten een kort geding aan te spannen waarbij er om een voortijdige beeindiging van het huwelijk wordt verzocht (gezien het feit dat zij zwanger is van een ander en hij weigert dat kind zijn naam en geld te geven), er een omgangsregeling wordt vastgesteld (gezamenlijk overleg werkt niet: elk voorstel dat hij doet wordt krijsend afgedaan want het gaat niet zoals zij wil) alsmede doorpakking naar de bodemprocedure waarbij de rechter een psychiatrisch rapport van een onafhankelijk psychiater afdwingt aangezien er geen inzage wordt gegeven in haar huidig dossier. Dit om vast te stellen of zij al dan niet in staat is zelfstandig voor kinderen te zorgen.

Hij pleit voor een omgangsregeling waarbij de vrouw de kindjes ziet, maar alleen onder toezicht van hem of een familielid, of een omgangshuis. Mijn vraag concreet: hoe groot is de kans dat hij het volledige gezag over deze 2 kindjes krijgt en in hoeverre kan de omgangsregeling die hij voor ogen heeft gehonoreerd worden door een rechter? Ook wil hij het huis verkopen, de evt winst/verlies delen met haar (gemeenschap van goederen getrouwd) en bij mij intrekken. Mag hij dit doen?

Voor de goede orde: op het laatste verweer dat zijn advocaat bij de hare heeft gedeponeerd alsmede bij de rechtbank (6 augustus), is nog geen reactie gekomen. De vrouw heeft de tijd tot morgen (14/9) om een response neer te leggen. Als dit niet gebeurt, gaat advocaat van mijn vriend een kort geding opstarten om de scheiding te bespoedigen en een goede omgangsregeling af te dwingen.

Schoonouders kiezen nu volledig de kant van hun bipolaire dochter (na een kulverhaal dat mijn vriend had gezegd dat ze de kinderen nooit meer mocht zien) in tegenstelling tot eerdere gesprekken en stellen dat zij een omgangsregeling voor hen als schoonouders gaan afdwingen en meer van die kolder.

Ik wil gewoon graag weten wat er allemaal op ons af kan komen, dit in het belang van 2 kindjes die al 1,5 jaar enorm lijden onder het abnormale gedrag van hun moeder.

Alvast bedankt!

Zhimster
pi_116745658
Als de scheiding langer duurt dan verwacht kan je vriend het ongeboren kind ook ontkennen.

Opa's en oma's hebben niets te eisen qua omgangsregeling.

Bij dit soort scheidingen met deze achtergrond zal vast ook jeugdzorg een kijkje komen nemen. De kinderrechter zal het advies van jeugdzorg waarschijnlijk volgen. Als het advies is dat de moeder de kinderen onder toezicht mag zien dan wordt dat meestal wel gevolgd. Iemand uit de ouderlijke macht zetten is wel een ander verhaal.

Tuurlijk mag de vader het huis verkopen, maar ze zijn beiden eigenaar... Zn vrouw moet dus meetekenen. De winst of verlies is in principe 50/50. Dat geldt voor de verdeling van alles. Dus je telt alle bezittingen op, trekt daar alle gezamenlijke schulden van af, wat er overblijft is ieder de helft.
Hij mag uiteraard bij jou intrekken, maar kijk dan even wat dat doet met toeslagpartner gebeuren.. Als alleenstaande ouder heb je bepaalde belastingvoordelen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 13 september 2012 @ 17:03:27 #3
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_116746343
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 16:45 schreef Ticootje het volgende:
Als de scheiding langer duurt dan verwacht kan je vriend het ongeboren kind ook ontkennen.

Opa's en oma's hebben niets te eisen qua omgangsregeling.

Bij dit soort scheidingen met deze achtergrond zal vast ook jeugdzorg een kijkje komen nemen. De kinderrechter zal het advies van jeugdzorg waarschijnlijk volgen. Als het advies is dat de moeder de kinderen onder toezicht mag zien dan wordt dat meestal wel gevolgd. Iemand uit de ouderlijke macht zetten is wel een ander verhaal.

Tuurlijk mag de vader het huis verkopen, maar ze zijn beiden eigenaar... Zn vrouw moet dus meetekenen. De winst of verlies is in principe 50/50. Dat geldt voor de verdeling van alles. Dus je telt alle bezittingen op, trekt daar alle gezamenlijke schulden van af, wat er overblijft is ieder de helft.
Hij mag uiteraard bij jou intrekken, maar kijk dan even wat dat doet met toeslagpartner gebeuren.. Als alleenstaande ouder heb je bepaalde belastingvoordelen.
Ook opa's en oma's hebben omgangsrecht. Mamma is in deze niet in staat de ouderlijke zorg op zich te nemen en zal automatisch de ouderlijke zorg bij pappa terecht komen met omgangsrecht voor mamma. Hij kan alleen het huis verkopen met haar toestemming of de toestemming van de curator indien de vrouw handels onbekwaam is geacht. Hij mag zelf bepalen waar hij gaat wonen, ook tijdens het huwelijk.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_116772456
Dank voor de reacties, ik hoop dat er snel duidelijkheid komt, vooral voor de kindjes.
  vrijdag 14 september 2012 @ 11:59:44 #5
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_116773884
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 16:45 schreef Ticootje het volgende:
Dat ongeboren kind is toch niet van TS' vriend? Maar van die nieuwe vriend van die vrouw.
All she wants and needs is just a little taste..
  vrijdag 14 september 2012 @ 12:01:35 #6
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_116773950
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 11:59 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Dat ongeboren kind is toch niet van TS' vriend? Maar van die nieuwe vriend van die vrouw.
Voor de wet is het wel van de vriend van TS.
A grand adventure has begun.
pi_116774106
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 12:01 schreef Keshet het volgende:

[..]

Voor de wet is het wel van de vriend van TS.
Dat dus. Wees daar bewust van.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_116775646
Het lijkt me dat je advocaat je hierin beter kan adviseren dan FOK!?
pi_116780397
@brulaap: klopt ook, maar ik kan niet zo goed tegen wachten en wil graag weten wat we evt zouden kunnen verwachten. Het had gekund dat iemand in eenzelfde situatie heeft gezeten of dat er advocaten op dit forum rondstruinen ^^ We hebben inmiddels bericht van onze advocaat: mw gaat gelukkig akkoord met onze eisen. Nu even afwachten hoe snel de daadwerkelijke scheiding wordt uitgesproken.

Vwb het erkennen van het kind: we hadden al achterhaald (en schrokken ons kapot) dat het wettelijk is vastgesteld dat als een kind van een andere man dan de echtgenoot (nog) tijdens het huwelijk wordt geboren, het kind automatisch de achternaam krijgt van de echtgenoot en dat de echtgenoot dan ook verantwoordelijk is. Compleet belachelijk maar zo staat het in het wetboek. De echtgenoot kan alleen pas achteraf middels dna testen en het niet erkennen van het kind de hele handel ongedaan maken, uiteraard op kosten van de echtgenoot. Ik kan hier werkelijk met mijn verstand niet bij.

Vwb omgangsrecht opa's en oma's: indien er sprake is van family life (definitie: nauw betrokken bij het dagelijks leven van de kinderen) kan een rechter een verzoek om omgangsregeling van grootouders honoreren. We hebben nu dan ook een oppas geregeld die de twee middaagjes de kids van school haalt en oppast totdat mijn vriend thuiskomt van werken. Waren ze niet blij mee maar jammer dan.
  vrijdag 14 september 2012 @ 15:01:27 #10
351921 CruellaDeVil
Incognito Dierenliefhebster
pi_116780596
Wat een debiele situatie. :{
Ik kan helaas niet meer voor jullie doen dan jullie sterkte wensen.
pi_116780807
@CruellaDeVil: je drukt je nog netjes uit, ikzelf gebruik wel andere termen inmiddels ^^ Dank voor je wensje richting ons!
pi_116781005
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 15:06 schreef Zhimster het volgende:
@CruellaDeVil: je drukt je nog netjes uit, ikzelf gebruik wel andere termen inmiddels ^^ Dank voor je wensje richting ons!
even advocaat van de duivel hier; je bevestigd nu wel precies dat waar die grootouders bang voor zijn. daar zou ik als grootouder dus ook niet blij mee zijn. kan je niet apart met hun rond tafel gaan?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_116781281
@simmu: grootouders zijn 180 graden gedraaid in hun mening. Eerst stonden ze volledig achter mijn vriend, maar na tranentrekkers en taferelen van de vrouw hebben ze hun mening veranderd.

Ik begrijp niet helemaal goed wat je bedoelt met hier zijn de grootouders bang voor. Ik hoop niet dat je aanneemt dat ik als een viswijf tekeer ga tegen die mensen of erger, de kinderen. Voor jouw info: ik ben helemaal niet bij gesprekken aanwezig tussen mijn vriend en zijn schoonouders, daar heb ik niets te zoeken. Ook ben ik er niet bij als hij met de kinderen een afspraak heeft met de vrouw om de kinderen te zien. Ik hou me daar, bewust, afzijdig van aangezien ik volgens haar uiteraard nu de gebeten hond ben. Zelfs kan ik het ergens begrijpen, ze moet haar boosheid op iemand richten en dan is de nieuwe vriendin de gemakkelijkste. Ook wordt er niet over de "zaak" gesproken als de kinderen erbij zijn, en als het niet anders kan dan praten we in het Engels.
  vrijdag 14 september 2012 @ 15:21:30 #14
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_116781383
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 14:56 schreef Zhimster het volgende:
Vwb het erkennen van het kind: we hadden al achterhaald (en schrokken ons kapot) dat het wettelijk is vastgesteld dat als een kind van een andere man dan de echtgenoot (nog) tijdens het huwelijk wordt geboren, het kind automatisch de achternaam krijgt van de echtgenoot en dat de echtgenoot dan ook verantwoordelijk is. Compleet belachelijk maar zo staat het in het wetboek. De echtgenoot kan alleen pas achteraf middels dna testen en het niet erkennen van het kind de hele handel ongedaan maken, uiteraard op kosten van de echtgenoot. Ik kan hier werkelijk met mijn verstand niet bij.
Beste Zhimster, er staat inderdaad in het BW dat als het kind binnen XXX dagen (exacte termijn weet ik even niet meer) na de ontbinding van het huwelijk geboren wordt, het kind geacht wordt van de ex-echtgenoot te zijn.

MAAR: daar kun je de zogenaamde 'vaderschaps-actie' tegen ondernemen, een procedure waarbij de zogenaamde 'vader' bij de rechtbank eist om vergelijkend DNA-onderzoek te laten doen om uitsluitsel te brengen in de kwestie of hij wel of niet de vader is!
Ik zou dat zeker aan de advocaat voorleggen of dit wellicht niet een optie is. Het zou toch te gek voor woorden zijn dat je financieel verantwoordelijk wordt geacht voor een kind dat niet het jouwe is.
Wat de kosten betreft: bedenk dat als je geen actie onderneemt, je straks tot het kind 18 jaar wordt, kinderalimentatie mag ophoesten... om dit te voorkomen lijkt me die vaderschapsactie toch echt wel de moeite waard.

Heel veel sterkte!
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  vrijdag 14 september 2012 @ 15:21:57 #15
351921 CruellaDeVil
Incognito Dierenliefhebster
pi_116781406
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 15:06 schreef Zhimster het volgende:
Er stond dan ook eerst iets anders, maar ik wilde het netjes houden. :@
pi_116781424
nou ja, eerst 'mochten' ze 2 middagen in de week voor hun kleinkinderen zorgen en nu niet meer. ik kan me voorstellen dat die mensen nu echt oprecht bang zijn dat ze hun kleinkinderen nooit meer zien. dat helpt niet en maakt ook niet dat ze met jullie gaan meewerken, ipv hun dochter. en ja: die vrouw is hun dochter. kan me best zo indenken dat die erachter zit met gestook als "je gaat je kleinkinderen nooit meer zien als ze bij hem blijven blablabla" waarop ze dan dus idd die draai maakten.

edit; het wordt allemaal een beetje een self fullfilling prophecy zo. probeer dat te doorbreken!
pi_116781794
Het zijn wat kortzichtige (lees niet bijster intelligente) mensen: ze hadden van de week tegen mijn vriend een beetje hun scenario voorgespiegeld, ze dachten echt dat er zo goed als niets ging veranderen: de kindjes 2 middagen bij hen, elke zondag, en dan de vrouw 3 x per week de kindjes op bed komen leggen. Ze hadden ook al een keer geopperd dat de vrouw best een weekendje kon komen logeren. Nou vráág ik je! Hoe verwarrend is dat niet voor die kindjes? Het is zo'n gezin dat ook met zijn allen gezellig op vakantie gaat enzo. Met zijn 15-en in een caravan + tent. Oma is enorm bemoeizuchtig en overoverOVERbezorgd. Dat type.

@kluskonijn: gelukkig hebben we vandaag response gehad van haar advocaat: mevrouw erkent idd dat het kind niet van mijn vriend is en gaat akkoord met het op voorhand uitspreken van de scheiding. Dus daar hoeven we niet meer bang voor te zijn!
pi_116782481
tsja, ze kunnen kortzichtig zijn, maar ze zijn nog altijd de opa en oma van die kinderen. het is toch echt zinvol om tot een zekere overeenstemming te komen :)
pi_116782744
@Simmu: dat is ook altijd mijn vriend zijn intentie geweest. Er is hier totaal geen sprake van die familie weghouden van de kinderen of andersom. Hij wil alleen niet dat ze geconfronteerd worden met "slechte" zaken zoals ruzie van de grootouders met de nieuwe vriend van de vrouw (omdat hij van mening is dat zij maar voor zijn eigen (nu nog ongeboren) kind moeten zorgen omdat de vrouw het niet kan), de vrouw die dan compleet overstuur begint te tieren en te schreeuwen en meer van dat soort zaken.

We weten allemaal (tenminste, daar ga ik vanuit) dat het in het belang van de kinderen is dat zij zowel opa en oma als hun moeder op regelmatige basis zien. De frequentie zal alleen veranderen omdat mijn vriend bij mij wil intrekken en hij dan op meer dan een uur rijden afstand zit. Dan zien ze de kinderen 1 x per 2 weken ofzo, bij hen thuis, voor een paar uur ipv 2 x per week.
pi_116784721
dat weten zij niet, ook voor hen is dit allemaal heel ingrijpend. plus dat die toekomstige ex ertussen stookt, dan komt "jullie mogen even niet meer oppassen" hard aan.
pi_116784974
Dat begrijp ik maar helaas, het leven loopt niet altijd zoals je wil... ^^ En voor de duidelijkheid, mijn vriend is altijd heel open geweest tegen ze hierover.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')