Hallo allemaal,
mijn vriend is verwikkeld in een echtscheiding. Als volgt: zijn (nu nog) vrouw heeft vanuit een gesloten inrichting waarin zij was geplaatst dmv een IBS een rechtzaak aangespannen om te gaan scheiden waarbij zij de volledige voogdij eiste alsmede het gebruik van de echtelijke woning (in gemeenschap van goederen getrouwd). Er is bij haar bipolaire manische depressie vastgesteld. Ze is tot 2 x toe middels IBS en een RM opgenomen geweest.
De advocaat van mijn vriend heeft toen haar advocaat gevraagd of deze op de hoogte was van de geestestoestand van de vrouw. Haar advocaat gaf toen aan nogmaals eem gesprek met de vrouw te hebben gehad, en bekende dat de vrouw haar ziektebeeld had gebagatelliseerd en dat ze afzagen van de eerste eis(en) en of de man dan wellicht bereid was (letterlijke tekst) om te voorzien in het onderhoud van de vrouw. Advocaat van mijn vriend heeft negatief geantwoord: aangezien hij (reeds bijna 1,5 jaar) de volledige zorg van de kinderen (4 en 5) voor zijn rekening neemt en de hypotheek voor de koopwoning.
Toen de vrouw opgenomen was, heeft zij een andere (naar wij aannemen) patient leren kennen waar zij op dit moment 17 weken zwanger van is. Aan de kant van de familie van de vrouw breken nu ruzies uit: zij is niet in staat om voor kinderen te zorgen, dus moeten haar ouders (die inmiddels de 70 zijn gepasseerd) voor het (nu nog ongeboren) kind gaan zorgen. Dit vindt de vrouw zelf, haar vriend (de vader van het ongeboren kind) en de moeder van deze vriend.
De vader en moeder van de vrouw (opa en oma van de 2 kindjes) zorgen op dinsdag en donderdag middag voor de kindjes na school, waar de kindjes regelmatig worden geconfronteerd met boze telefoontjes, een moeder die compleet overstuur is en grootouders die vinden dat mijn vriend naar de pijpen van zijn schoonfamilie moet dansen. Mijn vriend vindt dat de 2 bestaande kinderen hier verre van moeten worden gehouden en heeft besloten een kort geding aan te spannen waarbij er om een voortijdige beeindiging van het huwelijk wordt verzocht (gezien het feit dat zij zwanger is van een ander en hij weigert dat kind zijn naam en geld te geven), er een omgangsregeling wordt vastgesteld (gezamenlijk overleg werkt niet: elk voorstel dat hij doet wordt krijsend afgedaan want het gaat niet zoals zij wil) alsmede doorpakking naar de bodemprocedure waarbij de rechter een psychiatrisch rapport van een onafhankelijk psychiater afdwingt aangezien er geen inzage wordt gegeven in haar huidig dossier. Dit om vast te stellen of zij al dan niet in staat is zelfstandig voor kinderen te zorgen.
Hij pleit voor een omgangsregeling waarbij de vrouw de kindjes ziet, maar alleen onder toezicht van hem of een familielid, of een omgangshuis. Mijn vraag concreet: hoe groot is de kans dat hij het volledige gezag over deze 2 kindjes krijgt en in hoeverre kan de omgangsregeling die hij voor ogen heeft gehonoreerd worden door een rechter? Ook wil hij het huis verkopen, de evt winst/verlies delen met haar (gemeenschap van goederen getrouwd) en bij mij intrekken. Mag hij dit doen?
Voor de goede orde: op het laatste verweer dat zijn advocaat bij de hare heeft gedeponeerd alsmede bij de rechtbank (6 augustus), is nog geen reactie gekomen. De vrouw heeft de tijd tot morgen (14/9) om een response neer te leggen. Als dit niet gebeurt, gaat advocaat van mijn vriend een kort geding opstarten om de scheiding te bespoedigen en een goede omgangsregeling af te dwingen.
Schoonouders kiezen nu volledig de kant van hun bipolaire dochter (na een kulverhaal dat mijn vriend had gezegd dat ze de kinderen nooit meer mocht zien) in tegenstelling tot eerdere gesprekken en stellen dat zij een omgangsregeling voor hen als schoonouders gaan afdwingen en meer van die kolder.
Ik wil gewoon graag weten wat er allemaal op ons af kan komen, dit in het belang van 2 kindjes die al 1,5 jaar enorm lijden onder het abnormale gedrag van hun moeder.
Alvast bedankt!
Zhimster