abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116682615
Hi,

Omdat ik dus wegens economische redenen ontslagen ben ontvang ik een ontslagvergoeding.

Hoogstwaarschijnlijk zal ik niet snel een baan vinden met eenzelfde hoogte van salaris en dus een terugval in inkomen hebben.

Ik wil dus gaan middelen in box 1 om te voorkomen dat ik in de 52% schaal terecht kom en de jaren daarna op minder dan 70 % van mijn huidige salaris terecht kom.

Hoe vraag je zo'n middeling aan ?

" Het middelingsverzoek kan gedaan worden nadat de betreffende aanslagen definitief zijn en dient binnen drie jaar hierna plaats te vinden.

Deze module berekent alle mogelijk combinaties van inkomensmiddeling over de ingevulde jaren. Een jaar mag namelijk maar één keer worden gemiddeld.
De keuze welke jaren te middelen kan dan ook veel verschil maken. Een schatting toevoegen voor het lopende jaar kan dan ook zinvol zijn. "

Volgens http://www.berekenhet.nl/(...)ng-inkomen-box1.html

Heeft het voor mij zeker nut.

grt,

koffiemetmelkensuiker
pi_116682748
Waarom antwoord je je vraag zelf en post je dat hier?

Het middelingsverzoek is al tig keer hier voorgekomen op FOK en het is ingevoerd in 2001, dus echt nieuw is het niet. Daarnaast heb jke minimaal 3 jaar en omdat de BD zoooo langzaam en ineficient werkt, wel zeker 4 jaar de tijd om dit uit te zoeken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 12 september 2012 @ 12:50:21 #3
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_116683125
Dus als ik het goed begrijp wil je de ontslagvergoeding middelen over de twee voorgaande jaren? Dan zou je over die voorgaande jaren nog wat moeten nabetalen, en over het huidige jaar iets terugkrijgen.

Misschien is het voordeliger om te gaan middelen met het jaar dat je het langst zonder werk zit. Dan benut je in ieder geval je volledige aftrekposten.

Middelen kan overigens pas nadat je de definitieve aanslag hebt gekregen. Voor 2012 zul je die ergens in de loop van 2014 ontvangen :)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_116683127
Beetje vreemd inderdaad. Middeling doe je achteraf, nu moet je gewoon belasting betalen en houd je dus wat tegoed in de toekomst.
censuur :O
pi_116683170
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
Waarom antwoord je je vraag zelf en post je dat hier?
Omdat de procedure mij niet duidelijk is.
quote:
Het middelingsverzoek is al tig keer hier voorgekomen op FOK en het is ingevoerd in 2001, dus echt nieuw is het niet. Daarnaast heb jke minimaal 3 jaar en omdat de BD zoooo langzaam en ineficient werkt, wel zeker 4 jaar de tijd om dit uit te zoeken.
Voor mij is het wel nieuw ik heb er nog nooit mee te maken gehad.
Maar als ik het goed begrijp kan je dus nadat je 3 keer een jaaropgave hebt gehad aangeven dat je middeling wilt hebben en dan wordt het dus achteraf verrekend?
pi_116683541
Na afloop stuur je ze gewoon een briefje:
"Ik wil de jaren 2011-2013 middelen, volgens mijn berekening heb ik dan recht op x euro teruggaaf min de drempel van y euro maakt dat z euro."

En het voordeel van lang genoeg wachten is dat je achteraf kan kijken of 2010-2012 voordeliger is, of wellicht 2012-2014.
censuur :O
pi_116683568
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 12:51 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:

[..]

[..]

Maar als ik het goed begrijp kan je dus nadat je 3 keer een jaaropgave hebt gehad aangeven dat je middeling wilt hebben en dan wordt het dus achteraf verrekend?
Je middelt geen jaaropgaves, maar aangiften IB's. Pas nadat een jaar is afgesloten (def. aanslag over een jaar hebt ontvangen) kun je middeling aanvragen. Je hebt er dus nu nog niks aan, dit is een regeling die je achteraf nog wat zou kunnen opleveren.

2012 gaat dus ws. een jaar met hogere inkomsten worden door je ontslag vergoeding. Echter, als je niet zo snel een nieuwe baan zult vinden, zul je ww krijgen (waarschijnlijk?) en is je inkomen over 2012 lager. Misschien valt het totaal over 2012 helemaal niet zo uit de toon bij je andere jaren. Pas achteraf kun je dit berekenen en zien of middeling zin heeft voor jou.

Succes
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_116684723
Achteraf berekenen en eventueel aanvragen dus.

Bedankt
pi_116684975
Waarom middelen en niet gebruik maken van een constructie met stamrecht-BV, bijvoorbeeld?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_116685188
quote:
14s.gif Op woensdag 12 september 2012 13:36 schreef Five_Horizons het volgende:
Waarom middelen en niet gebruik maken van een constructie met stamrecht-BV, bijvoorbeeld?
Hi,

Omdat het bedrag ook weer niet zo hoog is dat een stamrecht-BV rendabel is.
En stamrecht-bankspaarproducten zie ik ook niet zitten.
Ik kan het geld goed gebruiken om een hypothecaire geldlening te reduceren en zo mijn maandlasten omlaag brengen.
pi_116685459
Huh? Hoe hoog is het dan ongeveer? Aangezien je pas 52% belasting betaalt vanaf een belastbaar inkomen vanaf, wat is het, 57.000 (dus als de aftrekposten er al af zijn...).

Maximale WW is 70% van het maximum dagloon (191 euro dit jaar), dus 20 * 191 * .70= 2674 per maand. Komt dus neer op bijna 35.000 euro maximaal. Dan moet het bedrag dus jaarlijks al minimaal 22.000 euro zijn, wil je boven die 52% uitkomen.
pi_116686020
quote:
14s.gif Op woensdag 12 september 2012 13:46 schreef Five_Horizons het volgende:
Huh? Hoe hoog is het dan ongeveer? Aangezien je pas 52% belasting betaalt vanaf een belastbaar inkomen vanaf, wat is het, 57.000 (dus als de aftrekposten er al af zijn...).

Maximale WW is 70% van het maximum dagloon (191 euro dit jaar), dus 20 * 191 * .70= 2674 per maand. Komt dus neer op bijna 35.000 euro maximaal. Dan moet het bedrag dus jaarlijks al minimaal 22.000 euro zijn, wil je boven die 52% uitkomen.
Nu heb ik ongeveer 50000 per jaar plus een 25000 ontslagvergoeding.
in 2013 zal mijn bruto inkomen hoogstwaarschijnlijk op die 35000 uitkomen.
pi_116686110
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 13:58 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:

[..]

Nu heb ik ongeveer 50000 per jaar plus een 25000 ontslagvergoeding.
in 2013 zal mijn bruto inkomen hoogstwaarschijnlijk op die 35000 uitkomen.
Per wanneer zul je je ontslag krijgen, dan?
pi_116686197
quote:
14s.gif Op woensdag 12 september 2012 14:00 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Per wanneer zul je je ontslag krijgen, dan?
November dus kom ik ongeveer op 67000 over het jaar 2012 dus ruim boven de 57000 grens.
pi_116686301
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 14:03 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:

[..]

November dus kom ik ongeveer op 67000 over het jaar 2012 dus ruim boven de 57000 grens.
En je betaalde hypotheekrente?
pi_116686547
quote:
14s.gif Op woensdag 12 september 2012 14:06 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

En je betaalde hypotheekrente?
Ja maar omdat ik stevig aan het aflossen ben geweest is het niet zoveel meer.
Ik was van plan om binnen 2 jaar alles afgelost te hebben maar nu zal dat hoogstwaarschijnlijk niet gaan lukken.

De rente die ik betaal is momenteel 4,15 % veel hoger dan de meeste spaarrekeningen en/of deposito's vandaar dat ik alles op aflossen zet.
pi_116736257
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 12:51 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:

[..]

Omdat de procedure mij niet duidelijk is.

[..]

De website van de belastingdienst is eigenlijk best duidelijk hierover. Het was mij neit duidelijk dat je dat niet begreep aangezien je dat niet schreef.

quote:
Het middelingsverzoek kan gedaan worden nadat de betreffende aanslagen definitief zijn en dient binnen drie jaar hierna plaats te vinden.
Duidelijker dan dit kan niet. Het gaat trouwens niet om belastbaar inkomen, maar om werkelijk inkomen. Anders krijg je dubbel terug, namelijk via belastingteruggave dat betreffende jaar en via middelingsverzoek, en dat is niet de bedoeling.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')