abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 12 september 2012 @ 10:48:22 #1
373682 WinterJas
voor als het koud is.
pi_116678824
Afstuderen. Hartstikke belangrijk natuurlijk, dus ik wil het goed doen.

Als ik vooruit kijk ben ik niet zozeer bang voor het doen van het onderzoek of hij schrijven van mijn beroepsproduct. Het is het opzetten van het onderzoek waar ik tegenop zie. Ik kom maar niet uit de formulering van mn centrale vraag en probleemstelling. Ik heb al meerdere docenten gesproken, maar die blijven meestal in de "Maar wat is nu je probleem?" mijn antwoord "Ja, maar wat is nu je probleem?" modus hangen. Ik denk dat ik met een klein duwtje in de rug wellicht wel tot een goede formulering kom.

Ik ga afstuderen bij een groot theater; (welke ik om verschillende redenen even "naam" theater heb genoemd)

naam theater behoort met zijn drie theaterzalen tot een van de grootste theaters van nederland. De core business (kernactiviteit) van naam is het samenbrengen van publiek en het artistiek programma. In de huidige economische situatie loopt het bezoekersaantal van het aangeboden artistiek programma terug. Om een goed bedrijfseconomisch resultaat te behalen organiseert naam theater (zakelijke en/of anderszins commerciėle) evenementen.

De opdrachtgever wil graag dat ze met mijn afstudeerrapport een "bewijs/instrument/tool" heeft om aan de gemeente van het theater te bewijzen dat ze van belang is voor de (citymarketing van) de stad. Met dat instrument wil ze eventueel onderhandelingen ingaan om ondersteuning (zowel materieel als immaterieel) te verkrijgen bij de gemeente.

Het enige waar ik tot nu toe mee kom is:

Hoe kan naam theater zichzelf profileren als essentieel citymarketing instrument voor de gemeente ...?

Echter ik ben niet tevreden en kan niet meer dan 2 goede en 2 matige deelvragen formuleren.

Ik vraag jullie niet om het voor te kauwen, maar om jullie mening en advies. Ik zit namelijk al enige tijd in de organisatie en heb bijna dezelfde oogkleppen op als je opdrachtgever.

Alvast bedankt voor jullie input.
  woensdag 12 september 2012 @ 13:01:27 #2
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_116683513
- Wat zijn je twee goede en twee matige deelvragen?
- welke literatuur heb je geraadpleegd?

Verder, het theater wil kennelijk aannemelijk maken dat ze aan 'city-marketing' doen. Nu is dat totaal niet mijn expertise, maar goed... Dingen die bij mij opkomen:
- met mooie voorstellingen trek je mensen van buiten de stad
- dus meten: hoeveel niet-inwoners trekt het theater?
- hoeveel geld geven die bezoekers uit (afgezien van het theaterbezoek, dat weet je nl. al)?
- hoeveel overnachtingen in hotels genereert dat?
- wat bezoekt men nog meer?

Let wel: dit is operationalisering. Er zit kennelijk nog een theoretisch gedeelte achter (dat ik ook niet ken). Maar... het 'probleem' zou kunnen zijn: In hoeverre doet het theater aan city-marketing en hoe kan dat inzichtelijk worden gemaakt?

Dan is de uitsplitsing niet heel ingewikkeld:
- wat is city-marketing (theoretisch kader mee opbouwen)?
- hoe is city-marketing te operationaliseren (theorie...)?
- wat doet het theater aan city-marketing? (gebaseerd op bovenstaande kader beschrijf je de huidige situatie van het theater)
- hoe kan het theater inzichtelijk maken dat ze aan city-marketing doet? (je hebt je kader, je kent de huidige situatie en dus kun je een gewenste situatie maken).

Uiteindelijk zul je uitkomen op iets als structureler enquetes aan bezoekers presenteren.

Succes!

[ Bericht 93% gewijzigd door Goverman op 12-09-2012 13:13:42 ]
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  woensdag 12 september 2012 @ 14:24:47 #3
373682 WinterJas
voor als het koud is.
pi_116687057
Bedankt voor je reactie, alle beetjes helpen, nietwaar?
Ik kom met je reactie denk ik wel een stukje dichterbij, echter heb ik wellicht niet goed genoeg benadrukt dat het in dit geval echt gaat om het theater als evenementenlocatie.

Vooralsnog was ik rond deze vragen aan het zweven;
Hoofdvraag: "Hoe kan naam theater zich profileren als essentieel citymarketing instrument voor de gemeente?" (Maar ja, wat is essentieel?)

Deelvragen
- Wat is citymarketing
- Hoe ziet het citymarketing beleid van de gemeente er uit? (Eventueel toespitsen op tijd)
- Op welke manier lever naam theater in de huidige situatie een bijdrage aan het citymarketing beleid van de gemeente?
- Welke samenwerkingen zijn er tussen de gemeente en concurrerende locaties?

Probleem blijft dat ik meer beschrijvend dan onderzoekend ben in mn deelvragen.

Ik heb morgen een afspraak met mijn afstudeerdocent (kennismaking) en ga hem uiteraard ook gericht vragen stellen. Is er wellicht nog iemand anders die zijn of haar mening en advies wil geven? Ik kan met iedere invalshoek wel iets!
pi_116690272
Kijk, je hebt problemen omdat je een beetje in het wilde weg aan het denken bent. Het ontwerpen van een onderzoek is lastig maar er is een briljant boek voor:

'het ontwerpen van een onderzoek' van verschuuren en doorewaard. Koop dat boek!!

http://www.bol.com/nl/p/h(...)ek/1001004005531292/

En kom nou niet aan met 'dat boek is te duur' oid. 36 Euro voor een goed onderzoeksontwerp is een schijntje. En kom op, denk je nou echt dat FOKKERS je een goed advies kunnen geven. Allemaal prutsers hiero
pi_116694212
Het theater wil 'bewijzen' dat ze goed zijn wat betreft het imago voor de stad (citymarketing).
Dan lijkt het mij dat je je afvraagt: 'In welke mate draagt X theater bij aan het imago (?) van de stad' of iets als: 'Wat is het belang van X theater in kader van citymarketing?' Misschien dat dit je op de goede weg helpt.
  donderdag 13 september 2012 @ 12:43:48 #6
373682 WinterJas
voor als het koud is.
pi_116737355
Bedankt! Hiermee kan ik wel wat!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')