Stel je leent e1000, daar betaal je 4% rente op (e40). Dan leen je nog e1000, dus betaal je e80. Je wilt nog eens e1000 lenen, maar dan denkt je krediteur, wacht es even, de kans is groter dat ik mijn geld niet terug krijg en vraagt hij 5% en betaal je e130 over e3000. Het is niet anders als je het hebt over miljarden, in 2011 was de staatsschuld voor Nederland 394 miljard, waarover zo'n 12 miljard an rente werden betaald. Voor Griekenland is het veel erger, schuld van zo'n 356 miljard en interest van 13 miljard. Houd rekening dat Griekenland veel minder 'verdient' per jaar (40.000 schuld met een salaris van 30.000 is erger dan met een salaris van 90.000)
En waarom je de leningen niet nietig kunt verklaren? Heel simpel, denk aan de krediteur: dat kan iedereen zijn, in Nederland spelen pensioenfondsen een grote rol, maar andere financiele instellingen zijn ook erg belangrijk. Door je leningen nietig te verklaren, krijgen je krediteuren helemaal niets - daar is niemand blij mee. Wat er dan gebeurt is vel gezichtsverlies, je kunt niet meer lenen, dan wel tegen een torenhoge rente en oh ja, je schepen en andere bezittingen in het buitenland worden in beslag genomen. Leuk toch? In de 19e eeuw stuude Engeland nog een vloot naar je toe tot je ging betalen.
Zo, simpeler kan ik het niet maken.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY