abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116622098
Graag jullie advies. Ik huur een appartement 1e etage bij een particuliere huisbaas. Nu was ik van het weekend aan het douchen en door een verstopping in de afvoer is het waterniveau dusdanig gestegen dat het water over de (wat lage) drempel is gevloeid, naar de houten vloer en door de vloer heen naar de benedenburen.

Nu willen mijn huurbaas en benedenburen mij aansprakelijk stellen voor de schade die nog werkelijk zichtbaar moet worden. Ik heb een schadeformulier gedownload maar is het nu de bedoeling dat ik de verzekeraar al inlicht, voordat ik van de genoemde personen een aansprakelijkheidsbrief ontvang?

Verder vraag ik mij af of er sprake is van nalatigheid van mijn kant als ik aangeef dat ik mijn haren aan het wassen was en dan altijd de ogen sluit tijdens het intrekken van (medicinale) shampoo waardoor ik aanvankelijk niet kon zien dat het water niet wegstroomde?

Ik vind het een behoorlijk vervelende zaak en ook enigszins overdreven: d.w.z. de huurbaas wil de gehele vloer laten verwijderen terwijl de schade tot nu toe beperkt lijkt. Toen ik dat aangaf vertelde hij dat hij dan wel de borg van 1200 euro zou inhouden, kan dus niet veel kanten op. ;( Heb het gevoel dat hij het helemaal niet erg vindt om een nieuwe vloer erin te leggen.
pi_116622763
Heb je een AVP?(is me niet helemaal duidelijk, namelijk...ik weet niet precies over welke verzekeraar je het hebt)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_116622786
Er valt pas schade te claimen als er daadwerkelijk schade is geleden.
Licht je verzekeraar in elk geval alvast in. Wellicht sturen hun een mannetje om de schade op te nemen.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_116622975
Verder: kan de huisbaas het niet claimen op de opstalverzekering en de benedenburen bij de inboedelverzekeraar? Dat is meestal gunstiger voor hen, namelijk...
pi_116622989
Ja, ik heb een avp bij ING. Schade is tot nu toe dat de vloer bij de naden van het hout wat boller staat dan voorheen, maar volgens de huurbaas gaat dat nog veel erger worden. Heb daar eerlijk gezegd geen verstand van, heb zoiets nog nooit meegemaakt Ik zal dan morgen gelijk bellen om alvast te melden dat er iets is gebeurd.
pi_116623049
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 22:05 schreef Five_Horizons het volgende:
Verder: kan de huisbaas het niet claimen op de opstalverzekering en de benedenburen bij de inboedelverzekeraar? Dat is meestal gunstiger voor hen, namelijk...
Waarom zou dat 1. kunnen en 2. gunstiger zijn?
pi_116623054
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 22:05 schreef Five_Horizons het volgende:
Dit ivm nieuwwaarde vs dagwaarde? Hoe gaat dat überhaupt? De huisbaas heeft het over 500 euro die de vloer gekost zou hebben maar hij kan dat toch nooit bewijzen?
pi_116623156
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 22:06 schreef das_phantom het volgende:

De huisbaas heeft het over 500 euro die de vloer gekost zou hebben maar hij kan dat toch nooit bewijzen?
Waarom niet?
Als hij gewoon een factuur kan overleggen.
pi_116623505
Je bedoelt van de nog te leggen vloer? Zat even te denken aan de oude vloer, wat ie waard is / was, hoe dat bepaald zou worden.
pi_116623769
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 22:14 schreef das_phantom het volgende:
Je bedoelt van de nog te leggen vloer?
Nee
quote:
Zat even te denken aan de oude vloer, wat ie waard is / was, hoe dat bepaald zou worden.
Aan de hand van een factuur bijvoorbeeld.
pi_116623807
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 22:06 schreef das_phantom het volgende:

[..]

Dit ivm nieuwwaarde vs dagwaarde? Hoe gaat dat überhaupt? De huisbaas heeft het over 500 euro die de vloer gekost zou hebben maar hij kan dat toch nooit bewijzen?
Naast dat dit de te hanteren route is die verzekeraars graag hebben, kan dit inderdaad qua uitgekeerde bedragen uitmaken. Verder verhaal doen de verzekeraars onderling. Uiteraard wanneer er dekking is en dat kan ik niet beoordelen. ;)
pi_116623934
quote:
1s.gif Op maandag 10 september 2012 22:18 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Naast dat dit de te hanteren route is die verzekeraars graag hebben, kan dit inderdaad qua uitgekeerde bedragen uitmaken. Verder verhaal doen de verzekeraars onderling. Uiteraard wanneer er dekking is en dat kan ik niet beoordelen. ;)
Regresschade kunnen ze doen, vaak vinden ze het bedrag te laag om er werkelijk de moeite voor te doen :P
pi_116624136
Mja, kan vaak ook een aansprakelijkheidsdiscussie schelen :p
  maandag 10 september 2012 @ 22:24:23 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_116624194
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 22:14 schreef das_phantom het volgende:
Je bedoelt van de nog te leggen vloer? Zat even te denken aan de oude vloer, wat ie waard is / was, hoe dat bepaald zou worden.
Waarom maak jij een punt van die kosten als je verzekering die kosten waarschijnlijk vergoedt?
The love you take is equal to the love you make.
pi_116624478
Was daar benieuwd naar ;).

Goed, lijkt mij handig om gewoon advies in te winnen bij mijn verzekeraar!

Heeft iemand nog een idee van mijn vraag over nalatigheid?
  maandag 10 september 2012 @ 22:30:10 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_116624606
Dat je niet nalatig zou zijn omdat je je ogen dichtdoet onder het douchen? Wat denk je zelf?
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 10 september 2012 @ 22:30:31 #17
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_116624627
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 22:06 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Waarom zou dat 1. kunnen en 2. gunstiger zijn?
1. Dat kan, omdat je verzekerd bent voor schade aan je opstal of aan je inboedel, dus op het moment dat er schade aan die inboedel of opstal ontstaat...
2. Het is gunstiger omdat inboedelverzekeringen doorgaans op nieuwwaarde uitkeren, en aansprakelijkheidsverzekeringen op dagwaarde.

En ja, de kans is zeer sterk aanwezig dat de vloer in de nabije toekomst nog een stuk erger gaat opspelen. Waterschade is de absolute pest voor parket/laminaat, en het zal inderdaad geheel of grotendeels vervangen moeten worden.

De huurbaas zal ofwel nota's van de vloer moeten overleggen, of er komt een schade-expert van de verzekeraar even langs om naar de vloer te kijken. Die zal een aardige schatting kunnen maken van wat een dergelijke vloer kost of wat de kosten voor een gelijkwaardige vervanging gaan zijn.

Ik vraag me wel af of de AVP van TS aansprakelijkheid zou erkennen, omdat het erop lijkt dat de overstroming is ontstaan door een gebrek aan de afvoer, niet door iets wat de TS heeft gedaan. Het zal er mogelijk enigszins aan liggen wat de oorzaak voor de verstopping is geweest. Ik neem aan dat de huisbaas die ook zal of heeft laten verhelpen?

Edit: Overigens zullen de opstal- en inboedelverzekeraar als het goed is geheel niet aankloppen bij de AVP van TS.
pi_116624759
quote:
5s.gif Op maandag 10 september 2012 22:30 schreef Lienekien het volgende:
Dat je niet nalatig zou zijn omdat je je ogen dichtdoet onder het douchen? Wat denk je zelf?
Dat ik wel nalatig zou zijn, maar anderzijds lijkt het mij heel normaal om je ogen eens dicht te doen onder de douche? Ik twijfel daarom vraag ik het :).
pi_116624831
Over de oorzaak van de verstopping, er komt deze week een loodgieter om dat te onderzoeken.

Heb zelf trouwens een inboedelverzekering voor dit appartement.
  maandag 10 september 2012 @ 22:42:08 #20
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_116625441
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 22:33 schreef das_phantom het volgende:
Heb zelf trouwens een inboedelverzekering voor dit appartement.
Tenzij er iets van je meubilair beschadigd is geraakt, hoef je die niet in te schakelen; de vloer zal gewoon onder de opstalverzekering vallen van je huisbaas. Op welke verzekering je onderburen een beroep moeten doen, ligt er een beetje aan wat er beschadigd is geraakt - dit zal waarschijnlijk ook alleen opstal zijn.

Mogelijk wel handig om een bloemetje aan je onderburen te doen voor het ongemak :)
  maandag 10 september 2012 @ 22:56:14 #21
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_116626360
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 22:33 schreef das_phantom het volgende:
Over de oorzaak van de verstopping, er komt deze week een loodgieter om dat te onderzoeken.
Hoelang woon je er al?
Had je al eens een verstopping gemeld, want van nooit verstopt naar zo verstopt dat de benedenburen lekkage hebben vind ik nogal een flinke overgang.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_116626525
Een jaar net. Heb wel een paar maanden geleden gehad dat de wc verstopt geraakt is. Dat gebeurde ook van de ene op de de andere dag. Ben toen een week weggeweest en daarna lukte het doorspoelen weer wonderbaarlijk genoeg.

Dank voor de reacties zover. Wil geen fouten maken want zelf opdraaien voor alle schade zou ik heel onaangenaam vinden.
  maandag 10 september 2012 @ 23:00:59 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_116626634
Vreemd....

Overigens willen ze nu al schade claimen die nog zichtbaar moet worden?
Hoelang heeft de boel blank gestaan en wat is de (tot nu toe onzichtbare) schade voor de benedenburen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_116627241
Van de onderburen heb ik nog niks gehoord. Mijn huurbaas heeft met hen contact gelegd omdat hij hen al langer kent. Voor hen moet de schade nog komen vertelde hij, gele vlekken op de muur e.d. sprak hij over die zouden komen binnen enkele dagen. Moet zelf morgen maar eens langsgaan. Over schade aan inboedel heb ik hen niet gehoord, gelukkig waren ze zelf thuis toen het gebeurde.

Het kan niet eens heel veel water zijn geweest denk ik zo. Sowieso is het een slappe straal en toen ik doorkreeg dat het water niet meer wegliep en onder de deur doorliep ben ik gelijk gestopt en heb ik alles drooggemaakt met handdoeken ed. Komt waarschijnlijk door de leeftijd van het huis, veel hout enz.

Wat een vervelende situatie zo ineens ;(
pi_116635265
Loodgieter is langsgekomen en heeft gevonden dat twee onderdelen van de afvoer die aan elkaar zaten los zijn gekomen waardoor de afvoer nog maar voor de helft functioneerde. Vraag mij af wie er nu aansprakelijk is? Het is natuurlijk moeilijk aan te tonen wanneer deze onderdelen los zijn geraakt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')