abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116594144
Beste Fokkers!

Ik heb graag jullie advies voor de toekomst. Vrij belangrijk topic want er gaat een keuze van afhangen, hopelijk zitten er hier wat mensen met ervaring op dit gebied.

Momenteel wonen ik en mijn vriendin beide nog thuis, mijn vriendin gaat net studeren en ik ben over een jaar klaar. Nu heb ik al een aantal keer antikraak gewoond, natuurlijk was dat erg leuk maar achteraf gezien heeft het nog vrij veel geld gekost.

Wat zijn de mogelijkheden qua wonen? Ik baal er nu van dat ik niet op mijn 18e mij heb ingeschreven voor sociale huur aangezien ik een aantal mensen ken die nu voor ¤350 een eigen appartement hebben (had ik een 8m2 kamer voor :'))

Volgens mij zijn er de volgende 'woonvormen':

- Sociale huur
Voordelen
Goedkoop, in de tussentijd kun je flink sparen en je woont niet te duur)
Nadelen: Wachtlijst (Sociale huur Amsterdam, Almere, Hilversum allemaal 5/10 jaar wachtlijst).

- Vrije sector (Ik weet niet zeker of dit de juiste benaming is)
Particuliere huur via bijvoorbeeld funda.nl, huurprijzen liggen erg hoog en prijs kwaliteit verhouding is ver te zoeken.

- Koophuis
Komende jaren voor mij niet mogelijk om een hypotheek te krijgen.

- Antikraak
Heb ik reeds 2 keer gedaan, het kost uiteindelijk toch te veel geld.

Heb ik het zo een beetje juist op een rijtje? Of zijn er nog meer woonvormen waar ik niet naar heb gekeken?

Mijn zus heeft bijvoorbeeld altijd particulier gehuurd, ze huurde in Zaandam (¤1100,- exclusief), en had een appartement ter grootte van mijn antikraak appartement. Als je die huurprijs vergelijk met hypotheek of sociale huur ben je erg veel geld kwijt.

Ik zou liever de komende jaren klein en goedkoop wonen (sociaal), en door sparen voor een mooi groot vrijstaand huis (in een dorpje). Ik heb het idee dat als ik nu in die vrije sector terecht kom, er nooit meer uit ga komen.

Mijn vriendin studeert nog minstens 6 jaar (uni) Ik 'studeer' dit jaar af op hbo. Aangezien je tegenwoordig ook niet zo maar een vast contract krijgt is een hypotheek denk ik geen realistische optie.

Voor ons komt het er op neer dat we de komende 6 jaar moeten teren op één loon (het mijne). Wat is voor ons de beste optie? Beide zouden we willen sparen en beide zien we het niet zitten de rest van ons leven te duur te wonen in een appartementje op vier hoog.

Ik zou dit graag willen weten omdat de toekomst volgens mij er een beetje vanaf hangt. Een andere zus van mij bijvoorbeeld heeft altijd gespaard en woont nu in een villa met alles er op en er aan.

Graag jullie advies!
pi_116594256
Gewoon nog even bij de ouders blijven plakken?
  maandag 10 september 2012 @ 10:29:31 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_116594280
De beste optie is niet per se een haalbare optie.
The love you take is equal to the love you make.
pi_116594301
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 10:28 schreef Diemux het volgende:
Gewoon nog even bij de ouders blijven plakken?
Dat is het komend jaar ook de bedoeling. Had ik er even bij moeten zetten. Maar hoe ik het nu zie is sociale huur de beste optie, dus dan kunnen we in elk geval wachttijd opbouwen.
pi_116594327
Maar mijn vraag is meer, zijn dit inderdaad alle woonvormen (op dakloos, leger des heils) na? Zie ik nog iets over het hoofd?

Want in dat geval ga ik liever voor sociale huur, spaar ik komende jaren geld en tegen de tijd dat ik een vast contract hebt kunnen we kijken naar een koophuis. Is dit slim?
pi_116594329
Let erop dat ook particuliere verhuurders van niet al te grote woningen gebonden zijn aan het puntensysteem voor maximale huurprijs. Vaak vragen ze te veel en kan je (terwijl je er al huurt) de huur dwingend laten verlagen door de huurcommissie. Dan moet je uiteraard wel inschatten of je verhuurder je daarna niet uit je woning komt knuppelen.

Zie http://www.rijksoverheid.(...)ensysteem-huurwoning
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_116594471
Het snelst/minst onhandig: inschrijven voor sociale huur en ondertussen vrije sector huren
Goedkoopst: inschrijven en thuis wonen of antikraak tot zich een woning aandoet. Let er op dat je een woning accepteert.voor je 33k per jaar verdient.
Het efficientst: antikraak of thuis en ondertussen sparen zodat je snel een huis kan kopen.
  maandag 10 september 2012 @ 10:41:04 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_116594551
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 10:31 schreef 282322 het volgende:
Maar mijn vraag is meer, zijn dit inderdaad alle woonvormen (op dakloos, leger des heils) na? Zie ik nog iets over het hoofd?

Want in dat geval ga ik liever voor sociale huur, spaar ik komende jaren geld en tegen de tijd dat ik een vast contract hebt kunnen we kijken naar een koophuis. Is dit slim?
Ja, het is slim. Maar de vraag is dus hoe snel je daarvoor in aanmerking kan komen.
pi_116594556
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 10:37 schreef MevrouwPuff het volgende:
Het snelst/minst onhandig: inschrijven voor sociale huur en ondertussen vrije sector huren
Goedkoopst: inschrijven en thuis wonen of antikraak tot zich een woning aandoet. Let er op dat je een woning accepteert.voor je 33k per jaar verdient.
Het efficientst: antikraak of thuis en ondertussen sparen zodat je snel een huis kan kopen.
Uhu inderdaad. En sociale huur mag je 38k jaarlijks verdienen, althans dat zegt de woningbouwvereniging. Waar ik momenteel woon is de wachtlijst sociale huur halfjaar tot een jaar, valst mee dus. Dan spaar ik het liefst nog even door.

Hoe hebben andere mensen dit gedaan? Waar eindigen mensen die geen familie, geen spaargeld, en geen inschrijving sociale huur hebben gedaan?

En hoe hebben jullie dit zelf gedaan toen jullie op zoek gingen naar een eigen plek? Ben benieuwd!
pi_116594591
quote:
1s.gif Op maandag 10 september 2012 10:41 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, het is slim. Maar de vraag is dus hoe snel je daarvoor in aanmerking kan komen.
In het huidige systeem hier (waar ik nu woon) in de indicatie tussen de 6 en 12 maanden. (Volgens de woonbouwvereniging zelf)
  maandag 10 september 2012 @ 10:43:44 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_116594620
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 10:42 schreef 282322 het volgende:

[..]

In het huidige systeem hier (waar ik nu woon) in de indicatie tussen de 6 en 12 maanden. (Volgens de woonbouwvereniging zelf)
En willen jullie daar wonen? Is dat bijv. qua vervoer handig voor jou en je vriendin?
pi_116594651
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 10:41 schreef 282322 het volgende:

[..]

Uhu inderdaad. En sociale huur mag je 38k jaarlijks verdienen, althans dat zegt de woningbouwvereniging. Waar ik momenteel woon is de wachtlijst sociale huur halfjaar tot een jaar, valst mee dus. Dan spaar ik het liefst nog even door.

Hoe hebben andere mensen dit gedaan? Waar eindigen mensen die geen familie, geen spaargeld, en geen inschrijving sociale huur hebben gedaan?

En hoe hebben jullie dit zelf gedaan toen jullie op zoek gingen naar een eigen plek? Ben benieuwd!
Particuliere huur. Ik verdiende direct al te veel voor een sociale huurwoning.
pi_116594706
quote:
1s.gif Op maandag 10 september 2012 10:43 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En willen jullie daar wonen? Is dat bijv. qua vervoer handig voor jou en je vriendin?
Zij niet, ik op zich wel. Vandaar ook dit topic, we moeten even alle opties gaan bekijken.

Zij gaat nu studeren en is het thuis zat, dus voor haar zijn er twee opties:
Een kamer in amsterdam (zit je ook rond de 300/400 euro per maand aan huur).
Antrikraak met mij (Zou ik liever niet doen gezien je dan minder kunt sparen), maar het is een optie als we een goed budget aanhouden.

Volgens mij realistisch gezien is er ook geen andere keus dan thuiswonen, want geen geld, geen baan, geen contract.
pi_116594750
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 10:44 schreef rapelsen het volgende:

[..]

Particuliere huur. Ik verdiende direct al te veel voor een sociale huurwoning.
Dat is op zich ook niet verkeerd (te veel geld verdienen), en je bent thuis blijven wonen tot je een vast contract had en toen particulier gaan huren?
  maandag 10 september 2012 @ 10:48:35 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_116594777
Het is heel latisg om hier als buitenstaander iets van te zeggen. Jullie moeten toch zelf de afweging maken.
pi_116594801
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 10:47 schreef 282322 het volgende:

[..]

Dat is op zich ook niet verkeerd (te veel geld verdienen), en je bent thuis blijven wonen tot je een vast contract had en toen particulier gaan huren?
Ja, kreeg na een jaar 'n vast contract. Maar ik zat net boven de grens in het begin, dus dat is eigenlijk niet zo ideaal.
pi_116594821
quote:
1s.gif Op maandag 10 september 2012 10:48 schreef Lienekien het volgende:
Het is heel latisg om hier als buitenstaander iets van te zeggen. Jullie moeten toch zelf de afweging maken.
Klopt inderdaad. Dit topic is ook meer zodat ik zeker ben dat ik op de hoogte ben van alle woonvormen. Dan kunnen we realistische afwegingen gaan maken namelijk!

Topic is qua dat dus goed beantwoord, maar ben alsnog wel benieuwd hoe de rest van de fokkers het gedaan heeft!
pi_116594855
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 10:49 schreef rapelsen het volgende:

[..]

Ja, kreeg na een jaar 'n vast contract. Maar ik zat net boven de grens in het begin, dus dat is eigenlijk niet zo ideaal.
Lijkt me inderdaad ook heel naar, gezien de prijs/kwaliteit verhouding tussen sociaal en particulier (tenminste, als ik Funda even bekijk en uitga van ervaringen van familie/vrienden).

Een vriend van mij woont nu bijvoorbeeld sociaal en spaart maandelijks ¤500,- Iets wat hij niet kon doen op het moment dat hij particulier woonde.
  maandag 10 september 2012 @ 10:59:50 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_116595088
Ik heb overigens nooit in een vergelijkbare situatie gezeten. Ik heb heel lang particulier gehuurd. Daar ook nog een tijd samengewoond en toen samen een huis gekocht, op twee inkomens en met bescheiden wensen qua afmeting (willen geen kinderen).
pi_116595220
quote:
1s.gif Op maandag 10 september 2012 10:59 schreef Lienekien het volgende:
Ik heb overigens nooit in een vergelijkbare situatie gezeten. Ik heb heel lang particulier gehuurd. Daar ook nog een tijd samengewoond en toen samen een huis gekocht, op twee inkomens en met bescheiden wensen qua afmeting (willen geen kinderen).
Lijkt mij ook een prima optie. Alleen in dit geval speelt leeftijd ook een rol, ik ben net een week 24. Ik ben bang dat als ik nu de particuliere sector in moet dat ik de komende 6 jaar (dus ten minste tot mijn 30e) op een appartementje van 40 meter moet wonen. Pas al mijn vriendin tegen die tijd een fulltime inkomen heeft zouden we kunnen verhuizen.

Daarom is die afweging ook zo belangrijk nu. Voor hoe het nu zie het liefst nog even thuiswonen en en/of weer antikraak (op een budget van 70e per week voor eten).
pi_116595827
Nadeel particuliere huur: vaak moet je netto minimaal 3x de huurprijs verdienen. Verder ziet de huurmarkt de vraag toenemen, dus kunnen ze steeds strengere eisen toepassen. Bijvoorbeeld vast contract, of soms 4 of 5x de huurprijs als inkomen. Ouders borg laten staan kan je hierin overigens vaak nog wel in helpen.

Overigens zijn er ook genoeg particuliere verhuurders die wel serieus zijn, en niet direct 1000 euro voor 2 m² vragen. In Rotterdam is er een aardig grote particuliere verhuurmarkt.
pi_116595949
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 11:27 schreef jroz het volgende:
Nadeel particuliere huur: vaak moet je netto minimaal 3x de huurprijs verdienen. Verder ziet de huurmarkt de vraag toenemen, dus kunnen ze steeds strengere eisen toepassen. Bijvoorbeeld vast contract, of soms 4 of 5x de huurprijs als inkomen. Ouders borg laten staan kan je hierin overigens vaak nog wel in helpen.

Overigens zijn er ook genoeg particuliere verhuurders die wel serieus zijn, en niet direct 1000 euro voor 2 m² vragen. In Rotterdam is er een aardig grote particuliere verhuurmarkt.
Was ik inderdaad vergeten, is ook nog eens zo inderdaad! Op Funda kom ik heel vaak die eis tegen dat je minstens 3/4x de netto huurprijs moet verdienen.
pi_116596611
kraken
pi_116597308
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 10:41 schreef 282322 het volgende:

[..]

Ik verdiende ook direct al teveel voor sociale huur. Gelukkig huurde ik al sociaal toen ik studeerde, dus ik kon er blijven. Daarnaast heb je hier een sociale huurwoningen binnen een half jaar en krijg je er gemiddel 10 aangeboden die je onbeperkt kan afwijzen.
Hoe anderen dit doen: huis kopen in goedkope gebieden en eerst een huis zoeken en dan pas een baan zoeken in die regio. Dat is mijn advies aan iedereen die begint.
Daarnaast studeren aan de uni in de goedkoopste gebieden als je kan kiezen tussen uni's als die studie op meerdere uni's wordt aangeboden. De huren van kamers zijn daar stukken goedkoper, je houdt meer geld over, hoeft minder te lenen en je hebt exact het identieke papiertje na afloop. Als je perse in het buitenland wilt wonen zoals Amsterdam, Rotterdam en Utrecht, dan zou ik anti-kraak kiezen en niet zeuren over de kwaltieit en prijs, want daar kies je zelf voor.

Woonruimte vinden is 100x moeilijker dan een baan vinden.

Vrije sector huren zou ik als laatste redmiddel zien. Allereerst kom je er waarschijnlijk niet voor in aanmerking ivm die krankzinnige idote inkomenseisen.
Daarnaast krijg iedereen die anders woont subsidie van de overheid, die onafhankelijk is van inkomen en mensen in de vrije sector huurmarkt niet. Dat is gewoon oneerlijk omdat je evenveel belasting betaalt als iedereen.

Ik zou trouwens niet sparen voor een huis (als het niet hoeft). Nu de prijzen zakken kan je het proberen, maar als de prijzen al 1% per jaar stijgen, dan spaar je minder per jaar dan dat de prijzen stijgen en verlies je het. Daarnaast ben je dan naast je huur ook een spaarbedrag kwijt. Terwijl als je koopt is de netto hypotheek praktisch altijd lager dan de huur van een vergelijkbare woning en betaal je niet dubbel (=huur+spaarbedrag). Als je een huis bezit kan je ook nog een fiscaal voordeling sparen... Dus met sparen voor een huis wordt je dubbel genaaid.
Mensen die zeggen dat het verstandiger is, hebben dit zelf praktisch nooit gedaan en al die pessimistische verhalen zijn ook onzin. Je kan ook dood worden gereden in je straat door een dronken debiel en dan heb je ook niks en heeft je partner problemen. Nog erger is als je het overleefd en niks meer kan.

[ Bericht 3% gewijzigd door sjorsie1982 op 10-09-2012 12:30:49 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_116599755
Het moet dus in de buurt/regio zijn van Amsterdam, Hilversum, Alkmaar? Kamer is geen optie meer?
ADHD-C
  maandag 10 september 2012 @ 13:59:06 #26
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_116600056
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 13:48 schreef LazyDave het volgende:
Het moet dus in de buurt/regio zijn van Amsterdam, Hilversum, Alkmaar? Kamer is geen optie meer?
Wat betreft de kamer: volgens mij willen ze samenwonen.
pi_116602032
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 12:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

[..]

Helder verhaal! En @ LazyDave en Lienekien. Randstad inderdaad. Kamer is een optie van een van ons, maar juist vandaar even dit onderzoek zodat we een spaarplan kunnen opstellen (voor over een paar jaar). Ik heb dit topic gemaakt met het oog op de toekomst. Ik heb inmiddels alle kosten van particulier / kamerhuur / antikraak en sociaal in een Excel overzichtje gezet.

Ik heb nu een realistisch overzicht van wat alle opties kosten dus dat is wel handig!
pi_116608976
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 12:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
Daarnaast studeren aan de uni in de goedkoopste gebieden als je kan kiezen tussen uni's als die studie op meerdere uni's wordt aangeboden. De huren van kamers zijn daar stukken goedkoper, je houdt meer geld over, hoeft minder te lenen en je hebt exact het identieke papiertje na afloop.
Onzin. Bepaalde studies worden maar op één plek aangeboden en voor studies die je aan meerdere universiteiten kunt doen geldt vaak ook dat er duidelijke verschillen in zitten. Als voorbeeld: toen ik Bouwkunde ging studeren kon dat in Delft en Eindhoven. Eindhoven was wat technischer, Delft wat artistieker. De onderwijssystemen verschilden (projectgebonden onderwijs vs. traditionele colleges en atelierwerk) en er waren afstudeerrichtingen die in Delft wel bestonden, maar in Eindhoven niet - en vice versa.

quote:
Woonruimte vinden is 100x moeilijker dan een baan vinden.
Eveneens onzin. Totaal afhankelijk van je vak en de regio.

quote:
Daarnaast krijg iedereen die anders woont subsidie van de overheid, die onafhankelijk is van inkomen en mensen in de vrije sector huurmarkt niet.
Dit is héle grote onzin. :D Eigenaren van koopwoningen krijgen hypotheekrente-aftrek, maar die is wel degelijk afhankelijk van je inkomen (hoe meer je verdient, hoe meer voordeel je hebt van de aftrek). Huurtoeslag is ook inkomensafhankelijk.

quote:
Ik zou trouwens niet sparen voor een huis (als het niet hoeft). Nu de prijzen zakken kan je het proberen, maar als de prijzen al 1% per jaar stijgen, dan spaar je minder per jaar dan dat de prijzen stijgen en verlies je het. Daarnaast ben je dan naast je huur ook een spaarbedrag kwijt. Terwijl als je koopt is de netto hypotheek praktisch altijd lager dan de huur van een vergelijkbare woning en betaal je niet dubbel (=huur+spaarbedrag). Als je een huis bezit kan je ook nog een fiscaal voordeling sparen... Dus met sparen voor een huis wordt je dubbel genaaid.
Je kunt wel raden wat dit is....

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 100% gewijzigd door #ANONIEM op 10-09-2012 17:54:58 ]
pi_116612459
Pfff als ik dit topic lees ben ik toch maar wat blij met mijn woonsituatie. Mag mij echt in de handjes knijpen. Heb in mijn leven weinig bereikt (geen HBO diploma wegens gezondheidsproblemen -wel n MBO-, weinig goede werkervaring opgedaan en zit nu in een uitkering op zoek naar het volgende kutbaantje met een 3 tot 6 maanden contract), maar 1 ding wat ik wel heb is een goedkoop huis: een huurappartement (sociale huur) voor idd iets meer dan 350 per maand. Twee (mini)slaapkamers en een grote woonkamer ^O^

Heb nu helaas nog een uitkering maar dankzij dat ik goedkoop woon kan ik mij met een uitkering (of als ik straks weer een baan heb: met minimumloon of net iets daarboven) toch best redden.
Tis nu even iets meer dan 1/3 en iets minder dan de helft van mijn inkomen (ik vind woonlasten die 1/3e van je inkomen uitmaken het meest acceptabel).

Al is sociaal huren tegenwoordig ook onzeker, je weet nooit wat ze met de huurprijs willen gaan doen. Dit jaar is ie al met iets van 2,4% gestegen (dat mocht wettelijk). Ongeveer een tientje per maand was dat. Vond ik toch best veel. Voorgaande jaren steeg ie altijd maar met 3-5 euro per jaar.
Als de huur nu elk jaar met zoveel procent blijft stijgen dan loopt het dus al snel erg op omdat die 2,4% elke keer berekend wordt over het nieuwe bedrag. Dat scheelt in twee jaar tijd dan al 17 euro per maand=204 euro per jaar. Voor een laag inkomen is dat best veel.
En dan krijg je met een laag inkomen tegenwoordig nog wel huursubsidie, maar het is maar de vraag wat daarmee gaat gebeuren. Dat stond ook op de planning om in de toekomst afgeschaft te worden als het aan rechtse partijen ligt...

Rekenvoorbeeldje: dus 2,4% van 350 =358.40. Het jaar erop stijgt ie dan weer met 2,4% en dan is het dus 2,4% van 358.40= 367,00. Zo betaal je binnen twee jaar al 17 euro per maand meer. Dat is 204 euro per jaar en best veel (voor een laag inkomen dan).

Ben nu nog iets minder dan de helft en iets meer dan eenderde van mijn inkomen aan mijn huur kwijt, maar dat wordt dus op deze manier ook in rap tempo meer, want huursubsidie heeft ook een limiet.
Vind dat wel jammer, 1/3e van je inkomen naar je huur of hypotheekaflossing lijkt mij meer dan genoeg. Zeker omdat de zorgkosten ook een steeds groter deel van je inkomen gaan uitmaken en de vaste lasten ook niet omlaag gaan maar duurder worden (electra en gas).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')