Dat is het komend jaar ook de bedoeling. Had ik er even bij moeten zetten. Maar hoe ik het nu zie is sociale huur de beste optie, dus dan kunnen we in elk geval wachttijd opbouwen.quote:Op maandag 10 september 2012 10:28 schreef Diemux het volgende:
Gewoon nog even bij de ouders blijven plakken?
Ja, het is slim. Maar de vraag is dus hoe snel je daarvoor in aanmerking kan komen.quote:Op maandag 10 september 2012 10:31 schreef 282322 het volgende:
Maar mijn vraag is meer, zijn dit inderdaad alle woonvormen (op dakloos, leger des heils) na? Zie ik nog iets over het hoofd?
Want in dat geval ga ik liever voor sociale huur, spaar ik komende jaren geld en tegen de tijd dat ik een vast contract hebt kunnen we kijken naar een koophuis. Is dit slim?
Uhu inderdaad. En sociale huur mag je 38k jaarlijks verdienen, althans dat zegt de woningbouwvereniging. Waar ik momenteel woon is de wachtlijst sociale huur halfjaar tot een jaar, valst mee dus. Dan spaar ik het liefst nog even door.quote:Op maandag 10 september 2012 10:37 schreef MevrouwPuff het volgende:
Het snelst/minst onhandig: inschrijven voor sociale huur en ondertussen vrije sector huren
Goedkoopst: inschrijven en thuis wonen of antikraak tot zich een woning aandoet. Let er op dat je een woning accepteert.voor je 33k per jaar verdient.
Het efficientst: antikraak of thuis en ondertussen sparen zodat je snel een huis kan kopen.
In het huidige systeem hier (waar ik nu woon) in de indicatie tussen de 6 en 12 maanden. (Volgens de woonbouwvereniging zelf)quote:Op maandag 10 september 2012 10:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, het is slim. Maar de vraag is dus hoe snel je daarvoor in aanmerking kan komen.
En willen jullie daar wonen? Is dat bijv. qua vervoer handig voor jou en je vriendin?quote:Op maandag 10 september 2012 10:42 schreef 282322 het volgende:
[..]
In het huidige systeem hier (waar ik nu woon) in de indicatie tussen de 6 en 12 maanden. (Volgens de woonbouwvereniging zelf)
Particuliere huur. Ik verdiende direct al te veel voor een sociale huurwoning.quote:Op maandag 10 september 2012 10:41 schreef 282322 het volgende:
[..]
Uhu inderdaad. En sociale huur mag je 38k jaarlijks verdienen, althans dat zegt de woningbouwvereniging. Waar ik momenteel woon is de wachtlijst sociale huur halfjaar tot een jaar, valst mee dus. Dan spaar ik het liefst nog even door.
Hoe hebben andere mensen dit gedaan? Waar eindigen mensen die geen familie, geen spaargeld, en geen inschrijving sociale huur hebben gedaan?
En hoe hebben jullie dit zelf gedaan toen jullie op zoek gingen naar een eigen plek? Ben benieuwd!
Zij niet, ik op zich wel. Vandaar ook dit topic, we moeten even alle opties gaan bekijken.quote:Op maandag 10 september 2012 10:43 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En willen jullie daar wonen? Is dat bijv. qua vervoer handig voor jou en je vriendin?
Dat is op zich ook niet verkeerd (te veel geld verdienen), en je bent thuis blijven wonen tot je een vast contract had en toen particulier gaan huren?quote:Op maandag 10 september 2012 10:44 schreef rapelsen het volgende:
[..]
Particuliere huur. Ik verdiende direct al te veel voor een sociale huurwoning.
Ja, kreeg na een jaar 'n vast contract. Maar ik zat net boven de grens in het begin, dus dat is eigenlijk niet zo ideaal.quote:Op maandag 10 september 2012 10:47 schreef 282322 het volgende:
[..]
Dat is op zich ook niet verkeerd (te veel geld verdienen), en je bent thuis blijven wonen tot je een vast contract had en toen particulier gaan huren?
Klopt inderdaad. Dit topic is ook meer zodat ik zeker ben dat ik op de hoogte ben van alle woonvormen. Dan kunnen we realistische afwegingen gaan maken namelijk!quote:Op maandag 10 september 2012 10:48 schreef Lienekien het volgende:
Het is heel latisg om hier als buitenstaander iets van te zeggen. Jullie moeten toch zelf de afweging maken.
Lijkt me inderdaad ook heel naar, gezien de prijs/kwaliteit verhouding tussen sociaal en particulier (tenminste, als ik Funda even bekijk en uitga van ervaringen van familie/vrienden).quote:Op maandag 10 september 2012 10:49 schreef rapelsen het volgende:
[..]
Ja, kreeg na een jaar 'n vast contract. Maar ik zat net boven de grens in het begin, dus dat is eigenlijk niet zo ideaal.
Lijkt mij ook een prima optie. Alleen in dit geval speelt leeftijd ook een rol, ik ben net een week 24. Ik ben bang dat als ik nu de particuliere sector in moet dat ik de komende 6 jaar (dus ten minste tot mijn 30e) op een appartementje van 40 meter moet wonen. Pas al mijn vriendin tegen die tijd een fulltime inkomen heeft zouden we kunnen verhuizen.quote:Op maandag 10 september 2012 10:59 schreef Lienekien het volgende:
Ik heb overigens nooit in een vergelijkbare situatie gezeten. Ik heb heel lang particulier gehuurd. Daar ook nog een tijd samengewoond en toen samen een huis gekocht, op twee inkomens en met bescheiden wensen qua afmeting (willen geen kinderen).
Was ik inderdaad vergeten, is ook nog eens zo inderdaad! Op Funda kom ik heel vaak die eis tegen dat je minstens 3/4x de netto huurprijs moet verdienen.quote:Op maandag 10 september 2012 11:27 schreef jroz het volgende:
Nadeel particuliere huur: vaak moet je netto minimaal 3x de huurprijs verdienen. Verder ziet de huurmarkt de vraag toenemen, dus kunnen ze steeds strengere eisen toepassen. Bijvoorbeeld vast contract, of soms 4 of 5x de huurprijs als inkomen. Ouders borg laten staan kan je hierin overigens vaak nog wel in helpen.
Overigens zijn er ook genoeg particuliere verhuurders die wel serieus zijn, en niet direct 1000 euro voor 2 m² vragen. In Rotterdam is er een aardig grote particuliere verhuurmarkt.
Ik verdiende ook direct al teveel voor sociale huur. Gelukkig huurde ik al sociaal toen ik studeerde, dus ik kon er blijven. Daarnaast heb je hier een sociale huurwoningen binnen een half jaar en krijg je er gemiddel 10 aangeboden die je onbeperkt kan afwijzen.quote:Op maandag 10 september 2012 10:41 schreef 282322 het volgende:
[..]
Uhu inderdaad. En sociale huur mag je 38k jaarlijks verdienen, althans dat zegt de woningbouwvereniging. Waar ik momenteel woon is de wachtlijst sociale huur halfjaar tot een jaar, valst mee dus. Dan spaar ik het liefst nog even door.
Hoe hebben andere mensen dit gedaan? Waar eindigen mensen die geen familie, geen spaargeld, en geen inschrijving sociale huur hebben gedaan?
En hoe hebben jullie dit zelf gedaan toen jullie op zoek gingen naar een eigen plek? Ben benieuwd!
Wat betreft de kamer: volgens mij willen ze samenwonen.quote:Op maandag 10 september 2012 13:48 schreef LazyDave het volgende:
Het moet dus in de buurt/regio zijn van Amsterdam, Hilversum, Alkmaar? Kamer is geen optie meer?
Helder verhaal! En @ LazyDave en Lienekien. Randstad inderdaad. Kamer is een optie van een van ons, maar juist vandaar even dit onderzoek zodat we een spaarplan kunnen opstellen (voor over een paar jaar). Ik heb dit topic gemaakt met het oog op de toekomst. Ik heb inmiddels alle kosten van particulier / kamerhuur / antikraak en sociaal in een Excel overzichtje gezet.quote:
Onzin. Bepaalde studies worden maar op één plek aangeboden en voor studies die je aan meerdere universiteiten kunt doen geldt vaak ook dat er duidelijke verschillen in zitten. Als voorbeeld: toen ik Bouwkunde ging studeren kon dat in Delft en Eindhoven. Eindhoven was wat technischer, Delft wat artistieker. De onderwijssystemen verschilden (projectgebonden onderwijs vs. traditionele colleges en atelierwerk) en er waren afstudeerrichtingen die in Delft wel bestonden, maar in Eindhoven niet - en vice versa.quote:Op maandag 10 september 2012 12:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
Daarnaast studeren aan de uni in de goedkoopste gebieden als je kan kiezen tussen uni's als die studie op meerdere uni's wordt aangeboden. De huren van kamers zijn daar stukken goedkoper, je houdt meer geld over, hoeft minder te lenen en je hebt exact het identieke papiertje na afloop.
Eveneens onzin. Totaal afhankelijk van je vak en de regio.quote:Woonruimte vinden is 100x moeilijker dan een baan vinden.
Dit is héle grote onzin.quote:Daarnaast krijg iedereen die anders woont subsidie van de overheid, die onafhankelijk is van inkomen en mensen in de vrije sector huurmarkt niet.
Je kunt wel raden wat dit is....quote:Ik zou trouwens niet sparen voor een huis (als het niet hoeft). Nu de prijzen zakken kan je het proberen, maar als de prijzen al 1% per jaar stijgen, dan spaar je minder per jaar dan dat de prijzen stijgen en verlies je het. Daarnaast ben je dan naast je huur ook een spaarbedrag kwijt. Terwijl als je koopt is de netto hypotheek praktisch altijd lager dan de huur van een vergelijkbare woning en betaal je niet dubbel (=huur+spaarbedrag). Als je een huis bezit kan je ook nog een fiscaal voordeling sparen... Dus met sparen voor een huis wordt je dubbel genaaid.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 100% gewijzigd door #ANONIEM op 10-09-2012 17:54:58 ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |