Het slimste is om collaga-afgestudeerden te vragen wat zij krijgen. En hoe het geregeld is. Vaak is al snel onderling bekend wat een fatsoenlijke manier van betalen is en wat richting uitbuiterij gaat.quote:Op maandag 10 september 2012 14:28 schreef Slottie het volgende:
Is er iemand met raad? Mijn vriendin heeft vanmiddag een gesprek, zou fijn zijn als ik dan wat weet.
Verschilt heel erg per werkgever, veel uit haar oude klas nemen op dit moment waar voor andere fysiotherapeuten en krijgen per patiënt betaald, niet vergelijkbaar met haar jaarcontract nu.quote:Op maandag 10 september 2012 15:47 schreef tanteklara het volgende:
[..]
Het slimste is om collaga-afgestudeerden te vragen wat zij krijgen. En hoe het geregeld is. Vaak is al snel onderling bekend wat een fatsoenlijke manier van betalen is en wat richting uitbuiterij gaat.
Belangrijk is ook om naar het uurloon te kijken. Of de reistijd in werktijd valt. En hoe kom je aan het bedrag van euro 3,50? Is dat een soort km-vergoeding voor het huisbezoek.
Hoe worden min-uren geteld, of worden die niet geteld.
Blijft uurloon eeuwig gelden of zijn er loonsverhoging-momenten.
Verder informeren bij de vereninging voor fysiotherapeuten. Die weten ook wat gangbaar is.
Nee, heeft mijn vriendin in principe niks mee te maken, feit is wel dat zij buiten de reguliere werktijden werkt en zich dus rot fiets van huispatiënt naar praktijk (of nieuwe huispatiënt) om maar weer op tijd te zijn, want vaak wordt het verkeerd ingepland.quote:Op maandag 10 september 2012 16:02 schreef brulaap112 het volgende:
Vraag 1. Met de toeslag waar jij het over hebt heeft je vriendin niks te maken. Zij krijgt haar reistijd gewoon doorbetaald. Om het makkelijk te maken rekenen ze 15 min per bezoek. Kan ene keer 5 min zijn andere keer 25. Het is geen 'bonus' van 3,50. Eventueel kan je proberen af te spreken of ze een reiskostenvergoeding kan krijgen of wellicht langer doorbetaald als ze structureel er langer over doen?
Vraag 2. Ze moeten haar minimaal 30 uur per week uitbetalen.
Dankjewel voor jou/jullie reacties!quote:Op maandag 10 september 2012 18:35 schreef fysio-tje het volgende:
Misschien een beetje te late reactie maar hopelijk kun je er toch nog wat mee.
In de vrijgevestigde praktijk geldt er momenteel inderdaad geen CAO. De werkgever kan ervoor kiezen om vast salaris te betalen of op omzetbasis. Jouw vriendin zal als ik het goed begrijp op vast salaris gaan werken.
Bij een contract met vast salaris heb je meestal garantie-uren, in dit geval die 30 uur. Je krijgt dan altijd deze 30 uur uitbetaald en indien je meer werkt krijg je deze uren tot 40,75 uur ook uitbetaald. Omdat de vraag nog weleens wisselend is zie je vaak dat de werkgever over het hele jaar bekijkt hoeveel uren je gewerkt hebt en onder de streep moet je gewoon op gemiddeld 30 uur per week uitkomen. Dus er kunnen ook best weken van 20 uur zijn en andere weken van 40 uur en dan krijg je niet extra betaald omdat je gemiddeld om 30 uur bent uitgekomen.
Dan jouw vraag over de aan huis toeslag. Gemiddeld genomen is het bedrag dat er extra gedeclareerd wordt voor een huispatient 10 euro. Omdat je per uur betaald krijgt maakt het dus niet uit of je nu aan huis behandeld of op de praktijk want je moet gewoon je uren draaien. Dit is een nadeel van vast salaris t.o.v. naar omzet betaald krijgen. Maar aan variabele beloning kleven ook veel nadelen hoor want geen patient is geen inkomen. Een week vakantie betekend een week geen inkomen bijvoorbeeld.
Reiskostenvergoeding is wel gangbaar om te krijgen als je naar huispatienten moet.
Nou hopelijk is het wat duidelijker zo en anders moet je nog maar vragen stellen dan beantwoord ik ze wel.
Wat is dit voor reactie?quote:Op woensdag 12 september 2012 20:47 schreef brulaap112 het volgende:
Als ze het er niet mee eens is kan ze toch een andere werkgever zoeken.
Wat betreft het pensioenfonds, dit geld kan ze als negatief loon bij haar loonbelasting opgeven en krijgt ze dus +-30% van terug!quote:Op woensdag 12 september 2012 20:45 schreef Slottie het volgende:
[..]
Dankjewel voor jou/jullie reacties!
Inmiddels heeft mijn vriendin haar gesprek gehad en zijn er een aantal dingen uitgelegd maar voor haar en mij nog niet allemaal even duidelijk.
Werkgever zegt inderdaad dat de uren per maand worden bekeken en eventueel gecompenseerd, dus de ene week 20 uur en de week erna 40 uur is gemiddeld 30 uur en dus 2x30 uur uitbetaald ipv 30 uur en 40 uur.
Ikzelf vind dat vreemd, kan dit wel? Je hebt een min-maxcontract contract voor minimaal 30 en maximaal 40,75 uur per WEEK, dat wilt dan toch zeggen dat je ook minimaal 30 uur per week wordt uitbetaald? Op de manier zoals de werkgever schetst kan je pas 40 uur uitbetaald krijgen als je dus ook elke week 40 uur hebt gewerkt, omdat het anders gecompenseerd zal worden?
Als ik gewoon een 30 uren contract heb dan krijg ik toch ook gewoon 30 uur uitbetaald, en wordt het niet gecompenseerd met andere weken?
Over het ziek zijn stond er in het contract dat er 70% van het salaris uitbetaald zal worden, waar in de oude CAO (zoals in de meeste) 100% staat. De werkgever gaf de uitleg dat 70% hetzelfde is als 100% omdat er dan minder belasting vanaf gaat.
Dat lijkt mij heel krom? Logisch dat er minder euro's vanaf gaan bij 70%, maar uiteindelijk houd je met 100% toch altijd meer over lijkt mij?
Ook staat er een concurrentiebeding in van een jaar na afloop contract, het betreft hier een 1-jarig contract. Meerdere mensen die ik gesproken heb vinden een jaar na afloop behoorlijk lang. De werkgever wilt hier echter niks aan wijzigen, is dit normaal en verstandig om te tekenen?
Zoals sommige misschien weten betaal je als fysiotherapeut die zich na 1 januari 2011 heeft ingeschreven gigantisch veel pensioen, 23,40% van je brutoloon zelf betalen van je nettoloon. Dit is bij 2000 euro bruto ruim 400 euro van je nettoloon. Waanzinnige bedragen dus!
Waar in de oude CAO staat dat het maar 11% is en de werkgever dit ook nog dient te betalen draai je nu zelf volledig voor dubbele 'kosten' op. Mijn vriendin heeft dit ook aangekaart maar de werkgever wilt hier niet aan meebetalen.
Misschien goed om dit nu te laten doen maar bij een eventueel nieuw contract volgend jaar toch wel degelijk serieus te bekijken?
Bedankt voor de reacties!
Ja, dat negatief inkomen weten we van, maar blijft vervelend.quote:Op woensdag 12 september 2012 23:35 schreef ForumGek het volgende:
[..]
Wat betreft het pensioenfonds, dit geld kan ze als negatief loon bij haar loonbelasting opgeven en krijgt ze dus +-30% van terug!
Een ander belangrijk onderdeel is cursussen en nascholing, betaald haar werkgever daar ook wat aan mee? Ook het lidmaatschap van beroepsvereniging KNGF wat jaarlijks toch een ¤600 is, wordt door veel werkgevers betaald.
Het beeld wat jij schetst is inderdaad hoe het er tegenwoordig voor staat in fysio-land, door het ontbreken van een CAO en een overschot aan afgestudeerde fysiotherapeuten trekken werknemers veelal aan het kortste eind. Wellicht dat met een aantal jaren ervaring je vriendin wat sterker komt te staan in haar onderhandelingen, want dat is toch wel een belangrijk onderdeel. En ze moet zich proberen te ontwikkelen in bepaalde vakgebieden welke interessant zijn voor werkgevers.
Ok, duidelijk, dat is inderdaad onzin en ik zal aan mijn vriendin vragen of ze dit nog is goed navraagt/aankaart om te kijken of de werkgever dit echt zo bedoeld heeft.quote:Op woensdag 12 september 2012 22:08 schreef brulaap112 het volgende:
Is niet raar, maar het klinkt niet als een leuke werkgever. 70% betalen omdat je er toch minder belasting over betaald is grote onzin. Ik zou meer opties bekijken als ik haar was.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |