abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116557226
Wat is eigenlijk het feitelijke verschil tussen een narcose en een kunstmatige coma.
Ik weet wel dat narcose voor operaties is en een kunstmatige coma om iemands lichaam zoveel mogelijk rust te geven om te herstellen van levensbedreigende situatie, maar worden voor een kunstmatige coma dezelfde medicijnen gebruikt als voor een narcose, komt er ook een anestesist aan te pas
OS: Win7 Ultimate x64, Mobo: ASRock X79 Extreme6, Processor: Intel Core i7 4820K 3.7GHz,
GFX: EVGA GeForce GTX 770 2.0GB GDDR5, Mem: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) - DIMM 240-pins - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800,
HDD: Samsung 970 EVO 1TB
pi_116557454
Google:

Patiënten worden onder narcose gebracht met het oog op een operatie. Daarvoor wordt dezelfde medicatie gegeven als voor een kunstmatig coma, maar in een zwaardere dosis. Eens de operatie voorbij, wordt ook de narcose beëindigd. Een kunstmatig coma kan dagen of zelfs weken duren. En als de medicatie wordt afgebouwd of stopgezet, gaan er soms nog eens dagen tot weken voorbij vooraleer de patiënt volledig wakker is. Dat komt doordat hij moet recupereren van de beademing en de medicatie vaak nog een tijd nawerkt. Ook de ernst van de ziekte speelt mee.
pi_116557802
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 10:44 schreef dudewhereismycar het volgende:
Google:

Patiënten worden onder narcose gebracht met het oog op een operatie. Daarvoor wordt dezelfde medicatie gegeven als voor een kunstmatig coma, maar in een zwaardere dosis. Eens de operatie voorbij, wordt ook de narcose beëindigd. Een kunstmatig coma kan dagen of zelfs weken duren. En als de medicatie wordt afgebouwd of stopgezet, gaan er soms nog eens dagen tot weken voorbij vooraleer de patiënt volledig wakker is. Dat komt doordat hij moet recupereren van de beademing en de medicatie vaak nog een tijd nawerkt. Ook de ernst van de ziekte speelt mee.
Ja dat had ik ook gevonden, maar ik hoorde laatst van een verpleegkundige dat ze voor kunstmatige coma hele andere medicijnen gebruiken.
Dat spreekt mekaar een beetje tegen, ik vroeg me af wat 't nou echt is want ik heb ook weleens gehoord dat een normale narcose niet te lang mag duren omdat dat schadelijk zou zijn voor de patiënt.
OS: Win7 Ultimate x64, Mobo: ASRock X79 Extreme6, Processor: Intel Core i7 4820K 3.7GHz,
GFX: EVGA GeForce GTX 770 2.0GB GDDR5, Mem: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) - DIMM 240-pins - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800,
HDD: Samsung 970 EVO 1TB
pi_116567337
Een narcose voor een operatie bestaat uit 3 verschillende stappen: bewustzijnverlaging, spierverslapping en pijnstilling. Soms worden medicijnen gegeven die meer dan 1 werking hebben (zo zijn de meeste pijnstillers ook bewustzijnsverlagend).

Een kunstmatig coma, zoals op de intensive care wordt gegeven, kan verschillende doelen hebben. Soms moeten patiënten vooral pijnstilling hebben, soms alleen bewustzijnsverlaging en soms moeten ze alle 3 de bovenstaande werking hebben. Er worden inderdaad andere medicijnen gebruikt, er worden op de IC in de regel geen anesthesiegassen gebruikt, maar vooral intraveneuze medicatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')