uitquote:Titan kann ohne Schwierigkeiten mit den üblichen Bügelsägen gesägt werden. Ein starker Anpreßdruck bei reichlicher Kühlmittelzufuhr ist zu empfehlen. Es werden zweckmäßigerweise grobe Schnellstahl- (vier Zähne / Zoll) oder hartmetallbestückte Sägeblätter verwendet. Bei dünnwandigen Teilen empfiehlt sich ein feiner gezahntes Blatt. Es kann mit Geschwindigkeiten gesägt werden, die etwa 25% niedriger sind als bei Stählen. Höhere Trenngeschwindigkeiten werden mit Kreissägen erreicht. Selbstverständlich können auch geeignete Bandsägen verwendet werden.
Besonders beim Sägen ist es wichtig, dass eine eventuell aufgehärtete Oberfläche vor dem Sägen durch Strahlen, Abschleifen oder Abdrehen entfernt wird, da sonst das Sägeblatt gleich am Anfang des Trennprozesses stumpf wird, wodurch neben einer Verlängerung der Sägezeit auch die Gefahr zum Verlaufen des Sägeblattes besteht.
Ik heb de materialen niet, dus voorkeur voor gaat voor bijv. een bedrijf die het voor me kan doen. Weet alleen niet of elk willekeurig staalbewerkingsbedrijf met titanium om kan gaan.quote:Op zondag 9 september 2012 07:32 schreef JurriaanK het volgende:
Hoe is je Duits?
[..]
uit
http://www.titan-concept.com/info11.htm
Als ik dat zo lees, zou je het gewoon moeten kunnen proberen met een scherp zaagblad en flink koeling. Gaat het om een fietsstuur?
Denk dat de gemiddelde fietsenmaker geen fietsframe van titanium kan aanpassen/verbouwen.quote:Op zondag 9 september 2012 14:19 schreef Holenbeer het volgende:
wellicht kan je het dan bij een fietsenmaker (verkoper?) proberen. Zij hebben verstand van fietsen en ook wel voldoende gereedschap in de werkplaats.
Er moet idd wat af. Bij een normaal frame valt er weinig af te zagenquote:Op zondag 9 september 2012 14:39 schreef tiho1 het volgende:
Wat heet verbouwen? Er moet alleen wat of toch?
Ik zou de slijptol gebruiken denk ik, maar zo te lezen gaat een doodgewone ijzerzaag ook gewoon. Het is hol het eerste stukje duurt misschien even, maar wanneer je door de wand bent gaat het snel.
Als het zou lukken met een slijpschijf gebruik dan een dunne rvs doorslijpschijf. Die zijn maar 2 mm dik en snijden als koek door de boter.quote:Op zondag 9 september 2012 14:39 schreef tiho1 het volgende:
Wat heet verbouwen? Er moet alleen wat of toch?
Ik zou de slijptol gebruiken denk ik, maar zo te lezen gaat een doodgewone ijzerzaag ook gewoon. Het is hol het eerste stukje duurt misschien even, maar wanneer je door de wand bent gaat het snel.
Stoeltje naar voren zetten kan waarschijnlijk ook nog. Daar had ik nog niet naar gekeken bij deze fiets eigenlijk. Maar de hoek is instelbaar, daar zou ik nog naar moeten kijken. Niet eens aan gedachtquote:Op zondag 9 september 2012 15:42 schreef JurriaanK het volgende:
Wellicht een vreemde suggestie, maar nu het om een dunne ronde buis gaat die niet mag vervormen en je wil zeker weten dat het recht gaat, dan denk ik aan een buizensnijder zoals loodgieters die gebruiken. Met een slijpschijf is het reuze lastig om een ronde buis haaks en recht af te snijden. Met een handzaag trouwens ook.
Het alternatief is de betere ligfietswinkel bezoeken, natuurlijk. Of het stoeltje naar voren zetten, maar dat beïnvloedt ook de balans.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |